11 Reacties

2 dagen geleden

Hier ook hetzelfde maar dan met potjes nog steeds geen warm eten willen ook geen brood alleen uit potje of droog cracker echt drama 😅

2 dagen geleden

Hoe laat gaan jullie eten? Zijn er dingen die ze wel graag eet?

2 dagen geleden

Focus houden op dat het gezellig is aan tafel... probeer elke dag iets aan te bieden wat ze niet lust maar daarbij ook iets wat ze wel lust. Desnoods brood. En dwing haar niet. Hou het gezellig. Let zogenaamd niet al te veel op wat ze doet. Zo ook bij mijn zoon gedaan die nu 6 is inmiddels. Uiteindelijk ging de druk eraf en at hij meer en meer. En we gaven hem eigenlijk standaard een banaan (iets wat hij altijd at...) nog voor hij naar bed ging. En yoghurt. Zo ging hij nooit met lege maag naar bed. Ik zou niet toegeven aan eten wanneer ze in bed ligt, dat zou ik echt los gaan koppelen. Eten doe je niet in bed, zou ik haar zeggen. Beneden eten.. Ik weet niet of je er iets aan hebt of dat je dit allemaal al weet. Wij eten altijd rond 17u/17.30u. Na het opruimen badmomentje. Dan in Pyjama naar beneden en nog wat yoghurt en water. Heel soms een banaan als ze niets at savonds (maar mijn dochter eet dus heel goed avondeten dus komt bijna nooit voor). En daarna naar bed.

2 dagen geleden

Reactie op Elliema

Focus houden op dat het gezellig is aan tafel... probeer elke dag iets aan ...
Dankje, dit ga ik zeker prpberen! Merk idd dat forceren echt averechts werkt

2 dagen geleden

Reactie op Leeuwtje4

Hoe laat gaan jullie eten? Zijn er dingen die ze wel graag eet?
Beschuitjes met pindakaas of appelstroop, yoghurt, soms maak ik een smoothie met wat fruit en spinazie zodat ze WAT groenten binnenkrijgt... manderijnen en sinaasappels zijn ook geweldig. Dus als ze echt niks eet geef ik haar daar wat van, maar ze moet natuurlijk wel eens leren avondeten te eten haha

2 dagen geleden

Reactie op luisa1234

Beschuitjes met pindakaas of appelstroop, yoghurt, soms maak ik een smoothi ...
En we eten meestal best vroeg, tussen 5 en 6

2 dagen geleden

Reactie op luisa1234

Dankje, dit ga ik zeker prpberen! Merk idd dat forceren echt averechts werk ...
Jaaa echt, let it gooo let it gooo... is echt key in deze. Overigens eten veel kindjes in de winter vaak minder goed. Ze groeien dan ook minder hard. In de zomer groeien ze harder ivm veel buiten zijn (vitamine D). Vaak maken ze dan een groeispurt en dit merk je dan ook vroeg of laat aan het eten! Het gaat ook echt met fases dat eten.

2 dagen geleden

Reactie op Elliema

Jaaa echt, let it gooo let it gooo... is echt key in deze. Overigens eten v ...
Oja makes sense... ja soms denk je gewoon van MEID EET NOU EEN KEER IETS😭😭😭 ipv alleen maar pap en manderijnen.. mijn man wordt er ook een beetje gestressed van maar we beginnen te merken dat disciplineren eigenlijk vrij weinig zin heeft nog😅

2 dagen geleden

Eigenlijk wat hierboven ook al gezegd is: gezellig houden aan tafel en geen strijd maken. Als ze echt honger hebben dan eten ze wel. Mijn zoontje eet s avonds ook niet best maar we geven hem nooit een alternatief. Wel zorg ik dat er altijd iets bij zit wat hij lust (bijv gekookte aardappelen, wortelen, komkommer, etc) maar dat eten wij dan ook, maar wel dat er in ieder geval 1 ding is wat hij eet. Toetje krijgt hij ook altijd, onafhankelijk van hoe goed hij gegeten heeft, maar alternatieven daarna niet. Dan maar met lege maag naar bed, ik heb niet de indruk dat dat verschil maakt qua slapen. Zo leert hij ook dat het eten wat de pot schaft is...Beschuitjes met pindakaas zou ik absoluut niet doen en ook geen brood of banaan na het avondeten, zo leer je je kind dat er altijd nog een alternatief is en ze toch niet per se hoeven te eten, kan zelfs op een beloning lijken... Jij bepaalt wanneer en wat, je kind kan bepalen hoeveel. Dit is de strategie die Rolindeopdegroei ook volgt, kijkt eens op haar Instagram en ze heeft recent ook een boek geschreven (moeilijke eters bestaan niet). Het komt vanzelf goed als je consequent en duidelijk bent, voldoende variatie aanbiedt en het eten vooral gezellig houdt!

2 dagen geleden

Wij hebben wat wij eten behoorlijk aangepast op wat erin gaat bij de kindjes. Hier heb ik er 2 gewoon zonder eetlust. De oudste eet inmiddels wel voldoende, ons zoontje van sinds gister 2 niet. Dus ze krijgen wel honger en dan eten ze wel, is echt niet iets waar je standaard op kan varen. Wij doen inmiddels avondeten starten tussen 17 en 17:30 uur. Daarna krijgen ze een toetje en daarna nog honingringetjes of een cracker of cracottes. Ze mogen eten tot ze verzadigd zijn. Het eten duurt hier op deze manier een uur. Met een lege maag naar bed doen we hier echt niet aan. Heeft zeker invloed op de nachtrust en de groei van ons zoontje laat dit ook absoluut niet toe. Onze dochter heeft op deze meevoert inmiddels ontzegd goed geleerd om alles te proeven. Ze weet ook heel goed wat ze lust en kan ook haar stinkende best doen om in ieder geval een x aantal happen te nemen van eten dat ze echt vies blijkt te vinden. Kinderen gaan niet beter eten van druk leggen. Hoe minder druk hoe beter. En meebewegen is prima, zolang je maar alles aan blijft bieden. Wat hier ook helpt is soms aan het aanrecht al wat groente aanbieden tijdens het koken. En ze hebben allebei 1 soort potje dat er altijd in gaat. Dus dat doen we soms ook. Dan krijgen ze daarna gekookte fussili en een toetje en evt nog aanvulling, tot verzadigd. Ze eten nu vaker wel dan niet hun bord leeg. Het is ontzettend frustrerend! Sterkte!

gisteren

Wij hebben dit "probleem" ook. Als het verkeer tegen zit, eten wij ook pas tussen half 7 en 7, dus dat is ook een de late kant. Gelukkig is dit jaar twee keer per week en hebben we de andere dagen wel de gelegenheid wat eerder te eten. Wat bij ons erg helpt is dat ons zoontje vaak rond een uur of 5 nog een snackje krijgt. Een paar tomaatjes, wat plakjes komkommer, en halve paprika in greepjes. Vaak gaat dit er wel in en ongeacht of we dit nu wel of niet doen, heeft het geen invloed op hoeveel hij eet bij het avondeten. Daarnaast heeft ons zoontje op het moment gewoon echt de fase dat hij niet lang aan tafel wil zitten en zich gaat vervelen. Ook dit hebben we nu maar omarmd. Ik eet dan gewoon eerst mijn eten op een daarna neem ik de tijd om een boekje te lezen of een spelletje te doen aan tafel. Op die manier gaat vaak toch nog bijna het bordje leeg. Vaak krijgt ons zoontje nog een papfles voor het slapen, dus echt honger zal hij wel niet hebben.