26 Reacties
7 maanden geleden
Alleen jullie kunnen kiezen wat je moet (wil vnl.) doen. De huizenmarkt in Utrecht is waanzin, een ton overbieden op de prijs die op Funda staat is gebeurt gewoon en kijkt niemand meer van op. Dus ja, met nieuwbouw is het zeker normaler en als dat een optie is voor jullie zou ik daar zeker naar kijken. Voorlopig gaat die waanzin echt nog wel even blijven en slinken grote steden echt niet.
7 maanden geleden
Nieuwbouw is zeker een optie, alleen voordat de woningen klaar zijn. Zijn we weer 2 jaar verder en dat vind ik dan weer erg lang
7 maanden geleden
Wij hebben in 2023 gekocht. Niet in de Randstad hoor. Maar ons huis is zonder verbouwing al 50.000 meer waard geworden (WOZ waarde, dus zegt niet zoveel.)
Maar als ik kijk naar vergelijkbare woningen die nu te koop staan in deze wijk, denk ik dat onze woning nog meer waard is.
Als je kan kopen, zeker doen. Je weet nooit of de markt in elkaar klapt natuurlijk, persoonlijk verwacht ik dat het echt nog even gaat duren omdat er gewoon een gigantisch woningtekort is. Vraag vs aanbod..
7 maanden geleden
Je moet de woningmarkt echt op om ook weer uiteindelijk door te kunnen met evt overwaarde dus ik zou zeggen zeker kopen als je het kunt. Huren is geld weggooien. En denk zelf niet dat het snel gaat dalen. Plus als het ooit daalt en je hoeft niet weg, maakt het toch niks uit.
7 maanden geleden
Ja, je moet echt overbieden.
In 2022 hebben wij ons eerste huis gekocht, vraagprijs 315.000, koopprijs 340.000.
In 2024 verkocht, vraagprijs 397.000, hoogste bod 444.000.
Nieuw huis gekocht, vraagprijs 425.000, koopprijs 460.000.
Het klinkt bizar maar je moet wel.... En wij hebben dus 100.000 winst in 2 jaar tijd gemaakt met ons eerste huis dus het loont nog ook
7 maanden geleden
Waar heb jij in Utrecht een huis kunnen kopen voor €460.000??
Maar overbieden verschilt heel erg dus. Als ik de makelaars moet geloven bij de bezichtigingen wordt er echt met €80.000 overboden. En dan denk ik echt jaa daar gaan wij niet aan mee doen.
7 maanden geleden
Reactie op liefolifantje
Waar heb jij in Utrecht een huis kunnen kopen voor €460.000??
Maar overbie ...
Kan je het betalen? Als je een huis wil, zal je nl wel moeten. En ik verwacht, zoals Juulie zegt, ook helemaal niet dat het zo snel in zal storten. En dan ook, als het uiteindelijk gebeurt, is het pas een issue als je weer wilt verhuizen. En anders is evengoed na 30 jaar uiterlijk je huis gewoon afbetaald een heb je de waarde op dat moment volledig over bij verkoop.
Wij hebben geluk en 8 jaar geleden gekocht. Voor 350 000. Voor 100 000 verbouwd, en nu hebben we dus na 8 jaar aan aflossingen (ook wat extra) en waardevermeerdering, 500 000 overwaarde 🤯
We vonden de markt toen ook al gek en hadden alleen gunstige aankoop omdat het 50 jaar in de verhuur geweest was met 0 liefde voor het huis 🤷🏼♀️
Mijn advies is dus ook, kopen als je kan!
7 maanden geleden
We kunnen het betalen maar de vraag alleen is. Wil je het betalen, omdat je weet dat de huizen het niet waard zijn. En waar jullie inderdaad nog mooi overwaarde hebben gepakt. Verwacht ik niet dat over 10 jaar dat nog steeds zo is. Want een rijtjeshuis gaat dan niet voor een miljoen weg. En dat maakt dat wij zo erg twijfelen van gaan we het er ooit uit of terug krijgen.
7 maanden geleden
Reactie op liefolifantje
We kunnen het betalen maar de vraag alleen is. Wil je het betalen, omdat je ...
Ik denk eerlijkgezegd dat je zin 'wil je het betalen', voor iedereen geldt! Niemand wil dat toch! Maar als je een huis wilt zal je dus wel moeten en maakt het niet veel uit of je het wel of niet wil en het waard vind of niet. Ja of, je zegt dus inderdaad we doen niet mee aan de gekte, maar dan heb je geen huis? Of ga je dan huren je hele leven, dat is lijkt mij pas echt zonde 🙃. Ik snap je gevoel wel heel goed hoor! Maar met twijfelen kom je uiteindelijk nergens en word het nog lastiger om te kopen als de huizenprijzen blijven stijgen.
7 maanden geleden
Jaa dat is dus het stomme, je weet dat je wel moet als je een huis wilt. Maar mn verstand zegt echt van ben je gek, zo’n grote uitgave voor dit huis. Maar goed, is denk ik iets waar wij ons overheen moeten zetten. Willen we inderdaad uiteindelijk een huis kopen haha
7 maanden geleden
Reactie op liefolifantje
Maar nu huur je, al het geld dat je nu betaalt, ben je sowieso kwijt. En over 10 jaar is dus een deel van je hypotheek al afgelost. En ook bij gelijke of zelfs iets lagere prijzen, heb je dan dus overwaarde. En wij kochten na een tijd dat niemand zijn huis aan de straatstenen kwijt raakte. Toen hadden we ook echt niet gedacht dat het zo zou lopen. Er is geen perfect moment. Vrienden van ons hebben gewacht tot het instortte, en zijn daardoor alleen maar duurder uit geweest nu.
7 maanden geleden
Reactie op liefolifantje
En inderdaad niemand wil het betalen. En de huizen zijn het wel waard, omdat je anders dus niet aan een huis komt. Ik bedoel, wat ìs een huis waard? Het is waard wat iemand ervoor wil betalen.
7 maanden geleden
Dit voelt een beetje als een zinloze 'discussie'.. Niemand vind deze markt leuk om te kopen, iedereen vind dit kut (behalve als je alleen iets verkoopt en niet meer koopt). En dan wetende dat de randstad nog wat meer gekte heeft dan erbuiten (los van bijvoorbeeld Nijmegen of Eindhoven waar het ook gekkenwerk is). Eigenlijk is het simpel: je koopt, of je koopt niet en blijft huren. Aan allebei zitten eigen, andere voor- en nadelen. Allebei een prima keuze. Hangt vooral van jullie af wat voor jullie het prettigst is in jullie leven. 🤷♀️
7 maanden geleden
Wij kwamen er vandaag achter dat een woning waar wij eerder gewoon de vraagprijs op hadden geboden. Met wel €110.000 overboden was. Was wel echt een prachtig huis en helemaal af. Maar toch…
7 maanden geleden
Ik woon in gemeente Utrecht. Het gaat hier als een tierelier. Drie jaar geleden een 'ordinair' rijtjeshuis gekocht (bouwjaar 2011, label A, 105 m2). Die worden hier nu voor zo'n 600.000 euro verkocht. Een ton overbieden is hier heel gewoon. Als wij ooit besluiten te verhuizen buiten de gemeente, dan is er ook geen weg meer terug. Gekkenhuis, maar dat blijft het voorlopig wel hier. Voor instorten zou ik in dit geval niet zo snel bang zijn.
7 maanden geleden
Inderdaad kijken of je het zoekgebied kan verruimen. Je wil vast niet overal wonen, maar ik woon in Gelderland en hier is overbieden ongeveer 20.000-30.000. Maar dan wel voor een huis wat relatief af is.
Als een huis “langer” te koop staat (bijvoorbeeld een week of 3 bij klushuizen) is het zelfs soms zo dat je de vraagprijs kan bieden ipv overbieden.
7 maanden geleden
Reactie op liefolifantje
Wij kwamen er vandaag achter dat een woning waar wij eerder gewoon de vraag ...
Tegenwoordig worden huizen ook goedkoop(er) in de markt, om zo uiteindelijk met over bieden tot een hogere verkoop prijs te komen.
Het zou kunnen helpen om uit te rekenen wat je in 30 jaar kwijt zou zijn aan huren. Tov het rente deel van het hypotheek. Vergeet dan niet de huurs verhoging mee te nemen in je berekening.
Onze hypotheek maandlasten zijn ook hoog, door deze gekke periode. Maar op termijn realiseert een huis geld, en huren niet. Ookal zou de markt even instorten (en daarna weer stijgen)
7 maanden geleden
We blijven nu gewoon rondkijken en bieden. Hopelijk zijn we een keer de gelukkige. Ons zoekgebied verruimen hebben we wel al een beetje gedaan. Maar dan gaan weer andere kosten omhoog, zoals opvangkosten en auto kopen + benzine.