26 Reacties

vorig jaar

Wij volgen om deze reden het ritme van ons baby’s en leggen ze pas op bed als ze echt moe zijn. Meestal wisselen ze elkaar af waardoor ik ze een voor een op bed kan gaan leggen. Als ze toch samen moe zijn, doe ik eerst de gene in slaap die het makkeljkste in slaapt. De ander probeer ik dan bezig te houden met een spelen. Anders kan je ook gewoon met ze gaan wandelen als ze beide moeten slapen?

vorig jaar

Heb hier ook een tweeling van die leeftijd. Waar loop je precies tegenaan? Hier leggen we ze overdag zonder uitgebreid ritueel in bedje: slaapzakje dicht doen, knuffeldoekje en speentje geven, rolluik dicht en lamp uit. 's Avonds komt hier boekje lezen bij en gebedje zingen. Lastigste is hier om ze te helpen wanneer ze beide huilen. Overdag liggen ze nu gescheiden (de één in een campingbedje op onze kamer) zodat ze elkaar niet wakker maken of wakker houden. Het lukt ook alleen, maar is wel aanpoten. De één moet soms even wachten op de ander. Hoe ziet jullie ritueel er uit dan?

vorig jaar

Geen tweeling, wel 2 kindjes en beetje hetzelfde probleem. Als ik het alleen moet doen is het best wel een drama. Dochter van ruim 2,5 is doodmoe in de avond en heeft echt haar tijd nodig. Zoontje van 6 maanden is überhaupt niet makkelijk en die kan ik niet zo lang laten wachten. Die is dan zelf ook erg moe en duurt best een tijd voor hij rustig slaapt en ik weg kan. Ik vraag dus om hulp als m'n man er niet is, wat gelukkig bijna nooit voorkomt.

vorig jaar

Onze tweeling is nu 7 maanden en wij hebben vanaf 4 maanden al dat ze niet op 1 kamer kunnen slapen omdat ze elkaar wakker houden. Wij doen de ene bij ons op de slaapkamer in de co sleeper. Deze baby is vaak het makkelijkst dus di doe ik dan eerst en dan moet de ander even huilen tot ik klaar ben. Vaak als ik dan beneden kom is die andere vask al of in slaap gevallen of lekker aan het spelen. Dan kan ik me op die focussen. Het is wel echt pittig nu ze ook verkouden zijn. En morgen avond ben ik alleen, dus dan ga ik voor het slapen gaan denk ik nog even met ze wandelen en baby oefeningen doen waar ze moe van worden , maar ook sterker. Twee vliegen in 1 klap. En dan doe ik weer de makkelijkste eerst. Deze wil vaak ook eerder slapen dan de ander, dus dat komt goed uit. Maar het blijft makkelijker met zijn tweeën, dat is een feit. Gister lukte het me toevallig een keer niet om de makkelijkste naar bed te brengenz maar ze was wel heel moe. Mijn energie en geduld was een beetje op dus heb ik haar ingestopt en ben ik de kamer uitgelopen. Na even huilen sliep ze dan toch wel. Ze zeggen vaak dubbel veel geluk en dat is ook zo, maar het is ook dubbel zwaar☺️. Sterkte allemaal

vorig jaar

Niet met een tweeling, maar wel met een baby van 6,5 maand en een dreumes van 21 maanden. Ze slapen nu nog niet bij elkaar op de kamer, maar dat is binnenkort wel de bedoeling. Als een van ons alleen is en beide kindjes moeten tegelijk naar bed, dan moet de een gewoonweg even wachten op de ander. Soms moeten we dan een paar keer heen en weer. Dat is dan niet anders, ik denk dat dat ook een beetje bij de familiedynamiek met neer dan 1 kindje hoort en dat kindjes daar steeds meer aan gewend raken. Voor onszelf proberen we vooral voor te houden om rustig en kalm te blijven, je hebt maar 1 paar handen en het gaat niet sneller dan het gaat. Ook al snappen de kindjes misschien nog niet alles, we benoemen wel alles (bvb "mama gaat nu je zus even helpen, en daarna kom ik jou verder helpen" of "mama moet even bij zusje kijken, hier is alvast een knuffel/doekje/boekje en dan is mama zo weer terug"), ik denk dat kindjes daar op de lange termijn ook het meest aan hebben. En er zijn ook dagen dat het helemaal mis loopt en een groot drama lijkt, en dat is pittig maar dat is dan zo. Ik probeer zelf heel erg vast te houden aan "als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat".

vorig jaar

Bedankt voor alle reacties. Misschien denk ik toch te moeilijk. We hebben ook een ritueel voor het slapen gaan (slaapzakje aan, speentje of knuffeldoek, kamer donker maken en verhaaltje vertellen) maar het probleem is dat ze heel vaak huilen rond bedtijd. Ik kan dan moeilijk het gehuil van de één negeren terwijl ik de ander dan rustig op bed zou moeten leggen. Maar misschien moet ik dat toch een keer proberen. En de fles geven jullie dan ook gewoon beneden een halfuur voor bedtijd ofzo?

vorig jaar

Reactie op Girlsflame

Onze tweeling is nu 7 maanden en wij hebben vanaf 4 maanden al dat ze niet ...
Dankje voor je reactie! Het is inderdaad zoeken en kijken wat het beste werkt, maar het is inderdaad pittig soms. Ben blij dat we over het algemeen meestal met z’n 2e zijn maar wil er ook geen ‘belemmering’ op leggen dat het altijd met z’n 2e moet. Denk dat het ook makkelijker wordt als ze ouder worden maar het is soms een zoektocht haha. Bedankt voor de tips!

vorig jaar

Ik heb een tweeling van 7,5 jaar. Hun zijn vanaf dag 1 samen naar bed gegaan.

vorig jaar

Reactie op ManonnesH

Bedankt voor alle reacties. Misschien denk ik toch te moeilijk. We hebben o ...
Mijn zoontje krijst inderdaad ook de wereld bij elkaar, dat is niet te negeren, hij zweet zich rot en raakt zo hoog in de cortisol dat hij niet meer in slaap komt. M'n dochter is zo moe in de avond, dat ze echt niet kan wachten tot haar broertje slaapt voor zijn naar bed gaat. Als ik al moet kiezen, gaat mijn dochter eerst, en ligt mijn zoontje dus nonstop maximaal te krijsen terwijl ik haar naar bed breng. Als ik hem eerst zou willen brengen, duurt dat langer dan mijn dichte kan wachten, die gaat dan roepen en rondlopen en gaat dan zelf zo laat naar bed, dat ze de hele avond huilend wakker blijft worden. Ik zie je probleem helemaal.

vorig jaar

Reactie op Nicolevdp

Ik heb een tweeling van 7,5 jaar. Hun zijn vanaf dag 1 samen naar bed gegaa ...
Dan heb je 'makkelijke' kindjes! Heerlijk van genieten!

vorig jaar

Reactie op Nicolevdp

Ik heb een tweeling van 7,5 jaar. Hun zijn vanaf dag 1 samen naar bed gegaa ...
Deden wij ook, tot hun ritme anders werd. Toen lukte dat niet meer. Maar we zijn nu weer aan het oefenen overdag.

vorig jaar

Reactie op Jurst

Dan heb je 'makkelijke' kindjes! Heerlijk van genieten!
Nou, het zijn nog steeds boeven..🫣

vorig jaar

Reactie op Girlsflame

Deden wij ook, tot hun ritme anders werd. Toen lukte dat niet meer. Maar we ...
Hun hebben eigenlijk altijd hetzelfde ritme gehad. Poepte zelfs bijna synchroon😅🤣. Nu wordt er eentje eigenlijk altijd eerder wakker maar ze maakt haar zus bijna nooit wakker.

vorig jaar

Reactie op Nicolevdp

Nou, het zijn nog steeds boeven..🫣
Haha, dat geloof ik ook zeker. Maar 2 tegelijk in zelfde ritme, zonder crisis naar bed brengen, dan moeten ze ten minste een beetje meewerken 😅 Hier hebben wij rond bedtijd allebei onze handen vol aan 1 van de 2. Terwijl we echt lieve kindjes hebben hoor. En het naar bed gaan is ook duidelijk. Maar vermoeidheid geeft drama....

vorig jaar

Reactie op ManonnesH

Bedankt voor alle reacties. Misschien denk ik toch te moeilijk. We hebben o ...
Gier geven we de fles inderdaad zoals je zegt beneden, voor bedtijd. Heb je een voedingskussen? Je zou kunnen kijken of eentje zelf in het voedingskussen een flesje kan drinken, terwijl je de ander naar bedje brengt. Hier helaas geen optie ivm reflux...

vorig jaar

Hi! Hier ook een tweeling van 5,5 maand. Als ik alleen ben kleed ik ze beneden om (slaapzakje aan enzo) (heb ook nog een peuter van 2,5 rondlopen die dan filmpje kijkt) en dan leg ik ze in het newborn gedeelte van de kinderstoel en drinken ze daar de fles. Degene die als eerste klaar is neem ik mee naar boven. Op de trap naar boven zing ik een slaapliedje en dan leg ik hem in bed. Dan haal ik de 2e op die inmiddels ook klaar is met drinken en leg ik ook op bed. Vaak is de 1e dan wel ff aan het jengelen maar ik ben dan binnen een minuut weer bij m. Maar ze slapen hier nog samen op een kamer dus dan sta ik tussen de bedjes in en houdt bij allebei de speen in de mond net zolang tot ze rustig worden. Overdag hebben ze ook een totaal ander ritme maar ze gaan eigenlijk wel altijd tegelijk naar bed..

11 maanden geleden

Reactie op Sassie21

Hi! Hier ook een tweeling van 5,5 maand. Als ik alleen ben kleed ik ze bene ...
Wacht, hoe doe je dit dan? Drinkt je tweede kindje zelfstandig en alleen zijn flesje leeg? Of hoe gaat dat?

11 maanden geleden

Reactie op Oostende

Wacht, hoe doe je dit dan? Drinkt je tweede kindje zelfstandig en alleen zi ...
Ja het klopt.. sorry misschien loedermoeder dat ik die heel even alleen laat🙈 maar de fles leunt op een kussen dan en die ligt weer voor een deel op de tafel..

11 maanden geleden

Reactie op Sassie21

Ja het klopt.. sorry misschien loedermoeder dat ik die heel even alleen laa ...
Haha nee het omgekeerde net :D cool dat dat werkt bij jou! Mijn zoon moet de volle aandacht hebben als hij gevoed wordt. Vandaag heb ik handvatjes om een fles gedaan om te testen wat hij ermee zou doen. Hij keek naar mij van ‘uhm, ik denk het niet’ 😂

11 maanden geleden

Reactie op Oostende

Haha nee het omgekeerde net :D cool dat dat werkt bij jou! Mijn zoon moet d ...
Ohhh haha!😅 jaa hier gaat het overdag ook niet altijd goed hoor dan istie ook afgeleid, maar savonds zijn ze slaperig en zen;) haha die handvatjes zijn op een gegeven moment denk ik wel heel handig! Hopelijk vind ie het snel interessanter🤭