18 Reacties

2 jaar geleden

Ik neem ook rosevicee ijzer!

2 jaar geleden

Je kan een visje kopen die je mee kan koken tijdens het eten bereiden. Weet alleen niet zo goed of dit evidence based is

2 jaar geleden

floradix

2 jaar geleden

Ik vind zelf de makkelijkste manier om volkoren brood / crackers te eten en een keer in de week zilvervliesrijst of volkoren pasta en een omelet. Ik eet echt niet iedere dag vlees ofzo... En ook niet perse de ijzerrijkste groente en fruit. Wel steeds een mooi ijzergehalte.

2 jaar geleden

Google zegt: Het meeste ijzer zit in: volkorenbrood, roggebrood, volkorencrackers en -knäckebröd, muesli, zilvervliesrijst, volkorenmacaroni en -spaghetti, (volkoren)ontbijtkoek, granenbiscuits. Ik gebruikte zelf Floradix, is nu in de aanbieding bij ah of kruidvat volgens mij. Kost wel wat....

2 jaar geleden

Dank voor jullie reacties zo ver. De producten op Google eet ik. Floradix zou verstopping kunnen geven en met mijn trage darmen ben ik daar een beetje bang voor. Ik vroeg me af welke voedingsmiddelen voornamelijk erg ijzerrijk zijn of welke combinaties goed werken :-), maar misschien is mijn vraag wat specifiek en kan een diëtist mij t beste verder helpen..

2 jaar geleden

Peulvruchten, noten, volkoren producten, appelstroop die in ijzeren vaten werd bewaard voor het naar de supermarkt kwam (de meeste 'gewone' appelstroop wel, biologische meestal niet). Wij eten 90% van onze maaltijden met peulvruchten er bij, dus mocht je inspiratie zoeken voor gerechten dan roep je maar 😊 Geen zuivel (of andere calciumrijke producten) of caffeïne bij je ijzerrijke maaltijden gebruiken bevordert de opname. Wél producten met vitamine C (paprika, sinaasappelsap, veel groente en fruit eigenlijk wel) bij je ijzerrijke maaltijd bevorderd eveneens de opname. Koken en bakken in gietijzeren pannen helpt ook. Vooral gerechten op tomatenbasis omdat die meer ijzer van je pan 'opnemen'. Spinazie en andere groene bladgroenten bevatten wel veel ijzer, maar ook andere stoffen (ben even kwijt welke dat waren) die ijzeropname remmen. Ik zou daar dus niet op focussen vanwege je ijzer want dat doet eigenlijk vrij weinig, ook omdat je er zoveel van moet eten (wat je zelf ook al zei) voor het echt bijdraagt. Is dus een beetje een mythe dat spinazie = ijzer.

2 jaar geleden

Ik heb pilletjes gekregen voor mn ijzer tekort ( ferrofumaraat) die moet ik 2x per week pakken maar weet niet zogoed of ik daar nu ook floradix bij mag/kan gebruiken. Doet een van jullie dit toevallig? Ik merk (nog) niet veel verschil van de pilletjes namelijk..

2 jaar geleden

Reactie op Vienna99

Ik heb pilletjes gekregen voor mn ijzer tekort ( ferrofumaraat) die moet ik ...
Maar heb je het idee dat de pilletjes niet voldoende werken?

2 jaar geleden

Ik heb al vaker last van ijzer te kort. Ik kreeg het advies om appelstroop, spinazie en biefstuk (wat nu lastig gaat) te eten.

2 jaar geleden

Reactie op Eviiiii

Maar heb je het idee dat de pilletjes niet voldoende werken?
Nee ik heb het idee dat het niet voldoende is. Ik heb 2 jaar geleden een gastric bypass gehad waardoor ik nu minder opneem uit voedsel en denk ook uit medicatie. Ik blijf klachten houden die bij ijzer tekort horen dus daarom twijfel ik of alleen medicatie genoeg is en zou ik willen proberen floradix erbij te nemen

2 jaar geleden

Reactie op Vienna99

Nee ik heb het idee dat het niet voldoende is. Ik heb 2 jaar geleden een ga ...
Ah oké, volgens mij kan het ook wel een poosje duren voor de ferro zijn werk doet. Succes!! Hopelijk helpt het snel super vervelend!

2 jaar geleden

Reactie op Vienna99

Nee ik heb het idee dat het niet voldoende is. Ik heb 2 jaar geleden een ga ...
Mijn verloskundige vertelde dat het wel tot 4 weken kan duren voor je verschil merkt

2 jaar geleden

Ik heb me laten vertellen dat ananas dan ook heel goed is 🍍

2 jaar geleden

Als je de ijzer slikt daarbij iets van vit. C eten/drinken. Dan neemt de ijzer vgm beter op in je bloed. Iig geen zuivel erbij eten/drinken.

2 jaar geleden

Ik neem Floradix (merk niet echt verschil in 'opstoppen' want dat heb ik altijd wel wat en nu niet persé meer ofzo) als ik daarmee stop, merk ik het echt. 🥴 Ik mis in het lijstje nog rundvlees en cashewnoten.

2 jaar geleden

Reactie op Vienna99

Ik heb pilletjes gekregen voor mn ijzer tekort ( ferrofumaraat) die moet ik ...
Ik heb ook een ijzer tekort en moet de ferro om de dag slikken. De andere dag mag ik de gentle iron van solgar slikken (3 per dag). Mijn ijzerwaarde was na 6 weken met 0.2 gestegen, het gaat dus echt heel langzaam als je zwanger bent. Vooral tussen de 20 & 30 weken is je ijzer al erg verdund dus als je dan nog een tekort hebt moet je lichaam extra hard werken.

2 jaar geleden

Reactie op Loates

Ik heb ook een ijzer tekort en moet de ferro om de dag slikken. De andere d ...
Dan ga ik daar ook eens voor kijken dankjewel! Oei ja dat is wel heel langzaam. Ik vind vooral de klachten heel erg vervelend ik ben echt heel moe en vooral vaak duizelig