35 Reacties

4 dagen geleden

Oeps ik bedoelde dat haar ritme nu is; 7u30 wakker wakker(gemaakt) 12.45/13u naar bed tot 14.30 (wakker make maken) 1930 op bed --> niet slapen tot 21.10 of later

4 dagen geleden

Mijn zoontje gaat er pas in tegen 21u/21:30u en slaapt dan ook tot zeker 8u. Als hij er om 7:30u uit moet, moet ik hem ook wakker maken. Maar dat is niet vaak, meestal sta ik dan wat eerder op, laat hem op z'n vroegst liggen tot 7:45u, aankleden, boterhammetje erin en om 08:30u op z'n vroegst staan we bij de gastouder. Overdag een dutje van een uurtje, van 13:30u idd ook tot 14:30u. Kan hier met gemak 6 à 7u wakker zijn na het dutje, om 19:30u is hij echt nog niet toe aan zijn bed. Slaapt de nachten wel door. Ik denk dat wij avondmensen zijn. Ik ga zelf naar bed meestal tussen 23:30u en 00:30u. 's Ochtends doen we rustig aan, ik kom pas om 10u na een grote mok koffie echt een beetje goed op gang (zeker nu, 35wkn zwanger). We gaan 's ochtends op thuisdagen wel altijd een uur het bos in. Als je haar ritme echt wil vervroegen, kun je dat dan niet doen met een kwartiertje per 2 dagen? Dus eerst gewoon 21:30u erin, 2 dagen later 21:15u enz. Het is nu toch vakantie. (Of denk ik nu te simpel?)

4 dagen geleden

Reactie op Domensino

Mijn zoontje gaat er pas in tegen 21u/21:30u en slaapt dan ook tot zeker 8u ...
...en als je het 's avonds vervroegt, dan haar ook 's ochtends steeds een kwartiertje eerder eruit halen. ...Totdat je op die horrortijden van 06:30u of nog eerder zit die je hier veel voorbij ziet komen 🙈

4 dagen geleden

Wij hebben een vroeger ritme, moet ook wel vanwege werk (07:45/08:00 beginnen) + school oudste. Hier is het nu: 06:30/07:00 uur wakker 12:00-13:30/14:00 middagdut 18:45/19:00 slapen Gaat ze een keer later in de middag naar bed, dan schuift bedtijd in de avond ook op. Anders duurt het ook langer voordat ze slaapt. Die tussentijd is hier wel belangrijk, zo'n 5,5 uur. Zoals ik je verhaal lees, zou een vroeger ritme handiger zijn voor jullie. Dus eerder uit bed in de ochtend, middagdut eerder en dan kan de avond ook eerder starten. Waarom zou ze niet eerder kunnen slapen op de opvang? En weet je hoeveel nachtslaap ze ongeveer nodig heeft? Daar kun je dan ook qua tijden rekening mee houden. Dutje inkorten kan altijd nog, maar aangezien het huidige ritme niet lekker past, zou ik daar eerst naar kijken..

4 dagen geleden

Reactie op Leeuwtje4

Wij hebben een vroeger ritme, moet ook wel vanwege werk (07:45/08:00 beginn ...
Slapen in de avond is eigenlijk naar bed trouwens. Meestal slaapt ze binnen 10 à 15 minuten.

4 dagen geleden

Reactie op Leeuwtje4

Eens hiermee, hoewel ik dit een ruime slaaphoeveelheid vind voor een kindje van 2. In totaal dus 13,5u? Daar moet je bij mijn zoontje echt niet meer mee aan komen, dat is onmogelijk voor hem. 11,5 à 12u in totaal is toch wel z'n max. Wat ik veel voorbij zie komen, ook in de geboorteclub van m'n jongste (waar bijna iedereen net als ik nog zwanger is), dat mensen ruim de uren in bed doorbrengen die nodig zijn (soms wel 10u voor de volwassenen en 12u voor de oudste kindjes 's nachts), maar dat de slaap volledig onderbroken is en kwalitatief dus ondermaats. Van dat vele wakker worden zou ik me ook echt brak voelen. Mijn neiging is dus om ervoor te zorgen dat zowel zoontje als ik nèt genoeg slaap krijgen (ik 's nachts 7 à 8u, hij zo'n 10,5u) waardoor we hele nachten doortukken. Als we een keer een tijd brakke nachten hebben, verander ik het aantal uren op bed niet noemenswaardig, want dan kan het zichzelf zomaar in stand gaan houden zeg maar. Kindje van Chb1989 brengt dus ook 12,5u door in bed (van 19:30u tot 08u) wat het diepe slapen 's nachts denk ik ook bemoeilijkt. Ik zou ook beginnen met haar er na max 11u op bed gewoon uit te halen hoor, ongeacht hoelang ze geslapen heeft. Ze heeft ook stimulans nodig om het patroon te doorbreken en weer goed moe te worden en dus haar eigen bed ook veel meer met slapen te associëren. Mijn zoontje is met 10 minuten vertrokken en staat op binnen 10min nadat hij wakker wordt 's ochtends. Ikzelf ook nog steeds, ondanks dus 35wkn zwanger. Dutje inkorten naar een uurtje zou mogelijk ook nog kunnen helpen, al werkte dat hier vooral tegen vroeger wakker 's ochtends (en dat is juist wat TS wil)

4 dagen geleden

Reactie op Domensino

...en als je het 's avonds vervroegt, dan haar ook 's ochtends steeds een k ...
Haha... 6.30 is voor ons uitslapen 😜

4 dagen geleden

Reactie op Leeuwtje4

Bij ons op de opvang doen ze ook niet aan eerder slapen. Gewoon van 13.00 tot 15 00 slaaptijd. Ik herken het moeilijker in slaapverhaal overigens, evenals nachtelijk wakker worden en verder slapen bij ons. Ben welblij dat hij niet meer om 5u wakker wordt...

4 dagen geleden

Reactie op Domensino

Mijn zoontje gaat er pas in tegen 21u/21:30u en slaapt dan ook tot zeker 8u ...
Haha. Dan je voor je uitgebreide bericht De 15min vervroegen tip werkt bij ons totaal helaas niet😂 wij hebben geen slaap robot 15min eerder haar bed is niet per se 15min eerder slapen en 15min eerder wakker worden. Was t maar zou schematisch beïnvloedbaar. En voor ons is dit inderdaad geen fijne tijd. Ik slaap het liefst zelf ook 2130/22u. Onze ochtend kan niet pas om 8u beginnen, zeker niet met nr2 zo erbij. (Ik ben ook zwanger, wel of 30 geloof ik😂) Ik vind een wakkertijden van 6a7u in de middag lang klinken maar dat hoor ik dus vanuit anderen nu oook wat meer terug?

4 dagen geleden

Reactie op Chb1989

Haha. Dan je voor je uitgebreide bericht De 15min vervroegen tip werkt bi ...
Week of 30*

4 dagen geleden

Reactie op Leeuwtje4

Dank je. Ja, 5,5u wakkertijden klinkt goed. Bij ons is het dus nu vaak 7u en dan en heel onrustige nacht. Ik denk dan: is ze niet te moe waardoor het zo onrustig is?

4 dagen geleden

Reactie op Domensino

Eens hiermee, hoewel ik dit een ruime slaaphoeveelheid vind voor een kindje ...
Jouw kindje is een goede slaper en slaapt nachten door. Ons kindje is wel 4x wakker. Ze mag van mij prima 11 u max slapen in de nacht naar nu redt ze de 10u niet. En overdag maken we haar dus ook al wakker. Met idee:om de nacht de bevorderen. Onze slaap coaches heben het vooral over de link met te vermoeid zijn . Maar eerder naar bed brengen (gister dus geprobeerd) werkt totaal niet en dan ligt ze inderdaad heel lang in bed. Ik wil haar wel n goede nachtrust geven. 10u is te kort. Nu krijg ik haar amper wakker

3 dagen geleden

Reactie op Chb1989

Haha. Dan je voor je uitgebreide bericht De 15min vervroegen tip werkt bi ...
Niet direct nee, dat snap ik. Je ritme veranderen kan wel weken duren. Mijn zoontje zat ooit ook op 19u tot 7u ongeveer, dat is heel geleidelijk opgeschoven. Maar je KUNT je ritme wel veranderen. Ik werd toen ook om 7u wakker, nu is dat tegen 8u. Maar dat betekent toch gewoon dat je in elk geval moet beginnen met haar er eerder uit halen 's ochtends? Als ze tot 8 kan tukken zal ze 's avonds echt niet om 19:30u weer moe zijn. Als hier de 2e komt en die blijkt steevast niet tot later dan 7u te kunnen slapen, ja dan ga ik mijn oudste ook eerder wakker maken en eerder naar bed doen.

3 dagen geleden

Reactie op Chb1989

Jouw kindje is een goede slaper en slaapt nachten door. Ons kindje is wel 4 ...
Ja maar dan blijf je dus in die cirkel. Ik snap wel dat je 10u kort vindt, maar als dat nu eenmaal haar behoefte is? Wat ik al zei mijn zoontje slaapt 's nachts zo'n 10,5u. En óók in brakke nachten ligt hij er 10,5u in en niet langer. Er zijn zo veel slaaponderzoeken die uitwijzen dat langer in bed liggen niet de oplossing is voor slaapproblemen. Mijn zoontje is niet uit zichzelf een goede slaper, mensen denken altijd dat dat bij ons uit de lucht komt zetten. Maar het tegendeel is waar.

3 dagen geleden

En die link met oververmoeid zijn, daar geloof ik op deze leeftijd niks meer van heel eerlijk gezegd. Bij 4x wakker (gebeurt hier ook weleens) en wel verder slapen bij jullie (gebeurt hier niet, kent hij niet) denk ik eerder aan kou en in 2e instantie aan gewenning. Zij snapt niet dat ze niet gelijk bij jullie in bed mag en wordt dus net zo vaak wakker totdat dat mag.

3 dagen geleden

Reactie op Domensino

En die link met oververmoeid zijn, daar geloof ik op deze leeftijd niks mee ...
(En natuurlijk slaapt ze daar uiteindelijk wel te weinig door en is ze dus moe en daarom slaapt ze uit. Met zo vaak wakker moet ik ook 12u op bed liggen. Maar ik denk niet dat dat de oplossing is)

3 dagen geleden

Reactie op Domensino

Ja maar dan blijf je dus in die cirkel. Ik snap wel dat je 10u kort vindt, ...
Nee dat weet ik hoor. :) jij hebt je er ook in verdiept etc. Maar wij ook. We hebben echt alle slaapgidssn en meerdere trajecten gehad rn desondanks is het slapen nog erg moeizaam. We hebben ook n erg prikkelgevoelig, alert en temperament vol kindje. Dat woedt deels ook meegegeven als verklaring. Ik bedoel te zeggen: binnen onze macht hebben we echt al heel heel veel geprobeerd, maar t effect is minimaal. Dat is denk ik bij jouw kindje wel anders. En de gekke streken die we uiteindelijk zijn gaan uitvoeren, zoals samen slapen zijn gevolg van (en mogelijk hebben die ook weer gevolgen, maar ze zijn niet de oorzaak). Het is n manier om te overleven met 2 jaar gebroken nachten. Dat is. Moeilijk voor te stellen als je dat zelf niet hebt :). Dat gezegd hebbende hebbend: klopt helemaal wat je zegt; haar in ochtend langer laten liggen helpt niet mee wsnt zo houden we t ritme in stand. Waar ik wel op puzzel: wij willen liever dat ze overdag 12 tot 1330 slaapt maar lunch eindigt pas op de opvang rond 1230 en daar is ze woe tm vrijdag. Ook ie t zo dat zij pas kan slapen ala alle kids stil zijn. Dat maakt dat ze dus niet al om 12u daar goed naar bed kan, behalve als t rustig is en ze een 1p kamer kan krijgen (heel somsckan dat op woe of vrij)

3 dagen geleden

Reactie op Domensino

Ja maar dan blijf je dus in die cirkel. Ik snap wel dat je 10u kort vindt, ...
En nee idd. We denken ook niet dat langer in bed liggen zinnignis maar we wilden hypothese toetsen; eerder naar bed= niet over slaappiek heen oid zeg maar en om oververmoeidheid tegen te gaan. Ik had na.n uur wel door dat t niet ging werken maar wilde haar er ook niet om20u30 weer uithalen. Dan is t hek vd dam haha😅 als ze dan uit bed mag. Maar 10 u is niet haar behoefte. Die is wel op1 1u maar dan moeten wij dr laten liggen tot minstens 8u30 en dan moeten we al weg zijn. Dus dat kan natuurlijk niet en dat willen we ook niet. 7u30 is in principe onze max.

3 dagen geleden

Reactie op Chb1989

En nee idd. We denken ook niet dat langer in bed liggen zinnignis maar we w ...
Dat snap ik. Maar als je dezelfde dingen blijft doen, is het toch logisch dat je hetzelfde resultaat krijgt? Als je wil dat ze 's avonds eerder slaapt, moet je haar er eerder uit gaan halen 's ochtends (tot die max van 7:30u). En niet (gewoon niet) meer bij je in bed nemen. Bij voorkeur zou ik dat geleidelijk doen dus in eerste instantie haar zeker wél langer op laten blijven, want als je niet kunt slapen is op bed liggen het vervelendste wat er is. Mijn zoontje zou overigens gewoon opstaan (heeft al een laag bed) of weigeren erin te gaan en dan zijn hele kamer op stelten zetten. Ze zijn al bijna 2 jaar, ze hebben al heel veel autonomie. Maar ook als je haar er per se om 19:30u in wil blijven leggen, kun je alleen maar ervoor zorgen dat ze meer gaat slapen aan het begin vd avond als je haar er 's ochtends ook veel eerder uithaalt. Bij 19:30u drnk ik écht niet later dan 7u.

3 dagen geleden

Reactie op Domensino

Eens hiermee, hoewel ik dit een ruime slaaphoeveelheid vind voor een kindje ...
Ja, klopt. Vandaar ook mijn vraag of ze een idee wat de slaapbehoefte van haar dochter is. Bij onze zoon lag dat namelijk op hetzelfde als bij jouw zoontje, onze dochter heeft inderdaad meer nodig 😉 Dat kan ook op deze leeftijd nog heel erg verschillen. Sommige kindjes slapen overdag tot ze 4 jaar zijn, waar andere kindjes met 2 jaar het niet meer nodig hebben. Ze heeft wel een slaapregressie achter de rug, waarbij ze af en toe helemaal niet sliep overdag. Toen werd ze ook nog eens vroeg wakker. Nu dat voorbij is, zijn we eigenlijk gewoon weer terug bij ons oude ritme. Chb1989, als haar slaapbehoefte zo'n 11 uur is, zou je dan niet dit ritme kunnen proberen? 07:30 wakker 12:30 - 14:00 middagdut 20:00 naar bed Zodat ze 20:15/20:30 slaapt. Dan kan ze de 11 uur pakken en schuift het allemaal net wat op. Heb je zelf ook nog net wat tijd, voordat je zelf gaat slapen. Dan heb je 6 uur wakker tot de avond i.p.v. 5 uur, waardoor ze misschien wel sneller in slaap valt? Lastig hoor, ik snap dat jullie al veel geprobeerd hebben. Ik roep ook maar wat, vanuit mijn eigen ervaring. Met de oudste hebben we ook de nodige dingen gehad rond slapen. Ik hoop dat jullie binnenkort hierin meer rust gaan krijgen 🍀