26 Reacties

vorig jaar

Keizersnedes worden gezien als een soort simpele ingreep inderdaad. Bevallen überhaupt denk ik. Maar het is ontzettend ingrijpend. Er zijn natuurlijke bevallingen met een verwaarloosbaar herstel. En ik heb zelf mijn 2e keizersnede positief ervaren. Evengoed kan je je in eerste instantie letterlijk niet bewegen en is het een enorme operatie waarvan je echt nog lang merkt dat je lichaam aan het helen is. Ik herken wel wat je zegt, maar vooral van mijn eerste, nare, zware keizersnede. Ik denk dat het een klein beetje afhankelijk is van het ziekenhuis. Litteken fysiotherapie valt gewoon onder de fysiotherapie vergoeding. Ben je daarvoor verzekerd, dan wordt het ook vergoed. En er zijn wel siliconenpleisters voor beter en mooier herstel van het litteken, van scarban, die worden ook vergoed, als iemand het je voor wil schrijven. Maar dat mag dan ook de huisarts zijn.

vorig jaar

Ja het verbaasde mij ook dat je niet nog eens langs moet komen voor bv een echo ofzo. Hoe weet je anders dat alles goed is daarbinnen? Ik heb er zelf geen last van (ook spoedkeizersnede in december), maar weet niet of dat ook wil zeggen dat alles goed is. Ben er verder ook niet meer mee bezig geweest en het litteken gaat ook goed. Maar soms lees je wel eens dat sommige moeite hebben met een 2de kindje krijgen na een keizersnede en dan vraag ik me soms af of ze niet al eerder problemen hadden kunnen vinden door een nacontrole ofzo.

vorig jaar

Reactie op Zonnetje_

Ja het verbaasde mij ook dat je niet nog eens langs moet komen voor bv een ...
Zes weken na mijn keizersnede ben ik op controle geweest bij de gynaecoloog die dan een echo heeft gedaan, dus het is misschien afhankelijk van waar je bevalt? Ik heb wel meer informatie gekregen over massage van mijn litteken, maar heb er zelf naar moeten vragen bij mijn vroedvrouw. Ik vind wel jammer dat ze niet meer informatie hebben gegeven over een eventuele volgende zwangerschap.

vorig jaar

Reactie op Poogie

Zes weken na mijn keizersnede ben ik op controle geweest bij de gynaecoloog ...
Ja dat zal dan wel, ik werd alleen gebeld na 6 weken. Het ging goed en toen was het klaar. Snap ergens ook wel dat de huidige personeelstekorten in de zorg het ook niet makkelijker maken. Maar het is wel een orgaan waarvan ik hoop dat hij nog een keer een kindje mag dragen. Maar dat is natuurlijk na een vaginale bevalling ook niet altijd een gegeven helaas

vorig jaar

Reactie op Poogie

Zes weken na mijn keizersnede ben ik op controle geweest bij de gynaecoloog ...
Jij bent wel van België, ik heb hier nog nooit gehoord dat ze dat gedaan hebben?

vorig jaar

Hier een secundaire sectio ook, maar 0 nazorg in het ziekenhuis. Had zelfs mijn 6 weken gesprek weer bij de verloskundigenpraktijk. Ontzettend boos om geweest. Zorg was überhaupt tijdens de zwangerschap en bevalling slecht geregeld in mijn ziekenhuis 😵‍💫

vorig jaar

Mijn eerste was een spoed tijdens corona dus daar was alles sowieso al anders maar na de tweede keizersnede ben ik toch wel van mening dat het heel anders kan, en dan niet omdat dat bij de tweede gebeurt is. Bij de eerste heb ik een telefonisch consult gehad 6 weken na de keizersnede met de gynaecoloog die de keizersnede heeft gedaan. Bij de tweede wilde ik weer een keizersnede, was heel moeilijk, druk geen personeel etc. Hoog percentage dat het zelf wel zou lukken en toch proberen af te praten van de tweede keizersnede. Uiteindelijk een dag voor de uitgerekende datum gepland en de avond voor de geplande keizersnede begon het van zelf. Er was afgesproken als ik weeën zou krijgen er een keizersnede uitgevoerd zou worden. Ik heb er 3 uur gelegen voor iedereen gebeld werd omdat de verloskundige in het ziekenhuis er toen van overtuigt was dat het geen loos alarm was. Op de OK bleek mijn baarmoeder al gescheurd te zijn en is mijn zoontje paars uit mijn buik gekomen, direct beademt en bij mij weg gehaald. 4 uur later mocht ik naar hem toe omdat de ruggenprik uitgewerkt was, protocol in de avond/nacht dat je op de ic dat afwacht. Ik werd wel op de hoogte gehouden en mijn man was bij ons zoontje maar meer dan wiebelen met je tenen omdat je dan weg mag doe je niet in die tijd… Uiteindelijk na die 6 weken kreeg ik een telefoontje dat het consult met de assistente zou zijn!? Na zo’n bevalling heb je een nagesprek met de assistente… Nog steeds boos maar dat heeft geen zin, godzijdank lijkt alles goed met hem. Ik mag nooit meer weeën hebben maar na 2 drama bevallingen ben ik blij dat ik 2 levende kinderen heb en ga ik het er niet op gokken dat ikzelf of de volgende dat niet gaat redden. Trouwens vrij snel (2 maanden na stoppen minipil) weer zwanger en een normale zwangerschap verder gehad, dus bij mij waren er tot zover geen problemen.

vorig jaar

Bedankt voor jullie lieve reacties. Fijn om te horen dat er mooie ervaringen bestaan en vervelend dat er ook minder fijne zijn... Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik wil bereiken maar ik merk ook enige boosheid over de weinige nazorg, die blijkbaar afhankelijk is van een individu(eel ziekenhuis) en probeer een weg te vinden om het bespreekbaar te maken. Zou zo mooi zijn als er meer informatie beschikbaar komt. En dat je weet waar je terecht kan bij klachten en niet alles zelf uit hoeft te zoeken!

vorig jaar

Reactie op Jurst

Jij bent wel van België, ik heb hier nog nooit gehoord dat ze dat gedaan h ...
Ja, klopt, ik ben inderdaad van België, maar ik dacht hier gelezen te hebben dat nog anderen een echo hebben gehad 🙂.

vorig jaar

Reactie op MLL91

Bedankt voor jullie lieve reacties. Fijn om te horen dat er mooie ervaringe ...
Kan je eventueel bellen naar de personen die je keizersnede hebben gedaan om te vragen of je een echo kan krijgen?

vorig jaar

Reactie op MLL91

Bedankt voor jullie lieve reacties. Fijn om te horen dat er mooie ervaringe ...
Ik herken wel wat je zegt. Ik heb een spoed keizersnede gehad nadat ik zwangerschapsvergiftiging kreeg en in het ziekenhuis belande. Ik hoorde pas bij thuiskomst van de kraamzorg op de laatste dag dat ik 6 weken niet mocht stofzuigen etc. Zij zei ook dat ik niet mocht autorijden voor een bepaalde tijd. Dat bleek weer niet waar te zijn. Ik was altijd heel fit en had een slanke buik. Nu 10 maanden later is het litteken nogsteeds gevoelig en heb ik echt vaak een opgezette buik. Zelf vind ik het best heftig om meegemaakt te hebben en ik merk ook dat het herstel echt niet vanzelf ging. Zowel mentaal als fysiek. Maar wat meer informatie had bij mij ook zeer welkom geweest! Ik had het zeker kunnen vragen maar was daar op dat moment mentaal helaas niet toe in staat.

vorig jaar

Ik heb ze gewoon gestalkt. Toen mijn zoon 9 maanden zelf een second opbood aangevraagd. Ik wilde wel weten of mijn abces en wond ook goed genezen was. Ik voelde het toen heel erg en nog maar nu wel steeds minder gelukkig. Ik heb zo’n litteken pleister gekocht. Ingesmeerd tijdens het douchen met een douche gel met vitamine E. Ik zie de litteken nog steeds heel goed zitten. Je krijgt idd geen enkel advies hoe je het verzorgen moet. Wel werd er door een zuster toen gezegd. In te masseren met een vette crème. Blijven masseren. Dus ook dat geprobeerd te doen.

vorig jaar

Reactie op roosouarda

Ik heb ze gewoon gestalkt. Toen mijn zoon 9 maanden zelf een second opbood ...
Wat voor pleister is dat? En is dit vergoed?

vorig jaar

Reactie op roosouarda

Ik heb ze gewoon gestalkt. Toen mijn zoon 9 maanden zelf een second opbood ...
Voordat hij lichter wordt ben je ook wel iets langer kwijt dan 10 maanden hoor, ik snap de hoop maar helaas werkt het zo niet.

vorig jaar

Reactie op MLL91

Wat voor pleister is dat? En is dit vergoed?

vorig jaar

Reactie op Jurst

Jij bent wel van België, ik heb hier nog nooit gehoord dat ze dat gedaan h ...
Ik woon in limburg en had na 6 weken ook nacontrole in ziekenhuis met echo

vorig jaar

Reactie op roosouarda

Helaas niet, erg duur. Plakte het ook op de verse wond toen. https://www. ...
Het kan wel vergoed worden hoor, je hebt hier meerdere varianten van.

vorig jaar

Reactie op Jurst

Het kan wel vergoed worden hoor, je hebt hier meerdere varianten van.
Ik hè. Het voor laten schrijven, werd niet vergoed alsnog. Zou een arts toch moeten weten welke wel vergoed wordt?
Ik heb 1 januari een spoedkeizersnede gehad. Nacontrole was telefonisch met een andere gynaecoloog dan die de keizersnede deed. Ik vond het heel naar. Er zijn vooraf en na de keizersnede echt veel nare dingen gebeurd die ik nog lang niet verwerkt had/heb en daar wilde ik graag even over praten met iemand die er bij was. En dan krijg je alleen even letterlijk 6 minuten iemand aan de telefoon die alleen je dossier heeft gelezen. Echt niet tevreden, maar op dat moment niet in staat om er iets van te zeggen. Inderdaad ook geen informatie over wat wel en wat je niet mag doen. Ben zelf verpleegkundige en kan me niet indenken dat ik een patiënt na een grote operatie zonder instructies naar huis stuur..

vorig jaar

Reactie op roosouarda

Ik hè. Het voor laten schrijven, werd niet vergoed alsnog. Zou een arts toc ...
Zal dan misschien aanvullende verzekering zijn? Misschien binnen therapieen? Dus als je geen aanvullende hebt voor fysio ofzo dat dit er ook bij l niet binnen valt?