38 Reacties

2 jaar geleden

Ik heb me voorgenomen om het echt op dat moment pas te beslissen. Heb ik zin in bezoek? Gezellig, welkom! Wil ik liever nog even alleen met mijn gezinnetje zijn? Ook prima.. dan vraag ik daar begrip voor. Zo doe je ook vooraf geen valse beloftes aan mensen om je heen rondom langskomen na de geboorte etc. Maar goed het is mijn eerste, dus geen idee hoe dit in de praktijk gaat werken 🫣😅

2 jaar geleden

Geen😁 alleen mijn ouders omdat ze op ons zoontje gepast hebben, en pas na een week mijn schoonouders en daarna misschien andere familieleden, maar verder gaan we geen kraambezoek doen.

2 jaar geleden

Ik heb gekozen voor t kraamhotel waar ik 7dagen zal verblijven. Heerlijk om tot rust te komen en echt genieten van de qualitytime. Hier zal ik alleen bezoek van me naaste familie ontvangen. De reden dat ik hier ook voor gekozen heb is dat er gegarandeerd mensen aan de deur gaan staan. Voor de dagen als ik thuis ben heb ik nog niet echt over nagedacht. Ik zal t wel per dag zien hoe ik me voel, en wel een liefst min 2 dagen van te voren aangeven als ze langs willen komen.

2 jaar geleden

We gaan het eigenlijk hetzelfde doen. We gaan een weel van de radar haha alleen echt naast familie komt. Verder niets. Ik vond het heerlijk om op deze manier aan elkaar te kunnen wennen.

2 jaar geleden

Ik wacht ook gewoon rustig af hoe alles loopt en ga dan plannen. Ook afhankelijk van hoe ons zoontje erop reageert en hoe ik eraan toe ben. Wat ik me van de 1e kan herinneren was dat ik aan het eind van de 1e week enorm teleurgesteld was (kraamtranen) dat er nog niet meer mensen hadden geïnformeerd wanneer ze konden langskomen. Week 2 en 3 was mijn partner namelijk nog thuis en dan kwam iig niet alles op de weekenden neer. Mijn moeder heeft dat toen weer aan familie gedeeld en een deel daarvan is in week 2 en 3 toen geweest en wij vonden dat juist wel leuk en gezellig. Ik had in de 1e week onderschat hoe vaak er nog een verloskundige langskomt, of iemand voor de hielprik en gehoorscreening, intake CB etc., waardoor die 1e week, hoewel het goed ging qua herstel toch wat voller was. Dus die 1e week ga ik dit keer wel wat rustiger houden.

2 jaar geleden

Ik voel voor nu dat ik alleen de opa's en oma's wil ontvangen en de rest heel even wil afhouden; denk dat ik na een week of 2 rustig wil opstarten met kraambezoek

2 jaar geleden

Kijk vooral naar waar je op dat moment behoefte aan hebt. Misschien zeg je nu ik wil de eerste maand niemand zien en wil je straks op dag 1 je baby aan iedereen laten zien. Bij wijze van😅 - Maak gebruik van de tijd dat de kraamzorg er is - Deze keer wil ik juist meerdere mensen tegelijk ipv iedereen apart (dan zit je weken-/maandenlang een paar avonden per week met bezoek) - Wij hadden (na de kraamweek) veel savonds, maar dat bleek niet heel relaxt vanwege de huiluurtjes/het clusteren savonds. - Plan het voor een logisch vertrekmoment. Bijvoorbeeld om 11 uur, dat mensen wat makkelijker automatisch weggaan omdat het bijvoorbeeld lunchtijd is. (Handig als je niet graag vraagt of mensen willen vertrekken) - In het kader daarvan: voel je niet bezwaard om je af te zonderen als je moe bent of gaat voeden etc. (en je partner het nog wel gezellig heeft met het bezoek). Pak je rust. - Ik denk dat we deze keer niet meerdere momenten per dag gaan doen. Vond het best wel onrustig.

2 jaar geleden

Reactie op Evelien_K88

Ik wacht ook gewoon rustig af hoe alles loopt en ga dan plannen. Ook afhank ...
Bij ons duurde het ook zo lang voordat mensen langs kwamen/appten, vond ik zo jammer 😅

2 jaar geleden

Goeie tips! Ik denk dat inderdaad de opa’s en oma’s gewoon kunnen komen en de rest na 2 A 3 weken zodat je eerst echt even kan wennen

2 jaar geleden

Mijn 1e werd in coronatijd geboren en wij verbleven de 1e dagen nog in het ziekenhuis vanwege haar vroeggeboorte. Daar zijn toen alleen onze ouders en zussen even kort geweest. Daarna nog een paar dagen kraamzorg en toen mocht er in principe geen bezoek komen. De 1e 10 dagen was alles dus erg rustig, maar vond dat erg prettig! Met dat in m'n achterhoofd en dan nog kijken hoe we uit de bevalling komen en hoe onze dochter reageert op haar babybroertje verwacht ik dat we lekker rustig opstarten! Ik vond kraambezoek erg gezellig, maar deden max 3 bezoeken per week. De avonden vond ik minder prettig. Wij hadden een gevoelig meisje met krampjes en die in de avond alle prikkels van de dag moest verwerken. Misschien dat deze baby anders is, we gaan het zien!

2 jaar geleden

Onze ouders, broers en zussen met aanhang mogen snel komen. Als alles goed gaat op de dag zelf. Ik denk dat het met hun ook graag snel willen delen. Zeker met onze ouders. Maar het ligt er natuurlijk wel aan hoe het met mij en de baby gaat. Verder de 1e week even rustig in onze eigen bubbel en ander kraamvisite daarna. Wanneer precies beslissen we dan wel.

2 jaar geleden

Reactie op Mikjej

Geen😁 alleen mijn ouders omdat ze op ons zoontje gepast hebben, en pas na ...
Puur uit interesse, geen oordeel maar vinden je schoonouders dat niet erg vervelend. Dat jouw ouders je kindje wel al op dag 1 zijn en zij niet? Mijn man vind het ook echt heel belangrijk om met zijn ouders te kunnen delen. Hoe sta jij daarin?

2 jaar geleden

Als het aan m’n vriend ligt komen zijn ouders en de hele meuk al in t ziekenhuis langs zodra de kleine eruit is. Maaaaar dat gaat absoluut niet gebeuren. Mocht er geen reden zijn dat we lang in t ziekenhuis verblijven komen er wat mij betreft ook geen mensen op bezoek in het ziekenhuis. Stel er is iets waardoor we wel langer daar moeten verblijven word het een ander verhaal uiteraard maar pas wanneer er app contact is geweest en ik ook aangeef dat ik er klaar voor ben en dan ook alleen de ouders, niet de rest. En ik wil ergens dat mijn moeder de eerste is die langs komt. Zij heeft tot nu toe het meeste bijgedragen qua kosten en spulletjes.. ik gun haar dat. Ook omdat t haar eerste kleinkind is en mn vriend z’n ouders hebben er al 3.. en hun bijdrage is veel minder en ik heb er niet gek veel mee😅 Verder wil ik met mn vriend echt nog wel even duidelijk t hebben over regels die ik wil zoals niet de baby een kus geven, als je verkouden, snotterig, ziek, weetikveel bent blijf je lekker thuis. En sws appen of bellen voordat je langs komt of het uitkomt. Ook ben ik geen fan ervan wanneer iedereen haar straks wil vasthouden. Sws m’n vriend z’n neefjes niet dus daar ook nog maar even goed over hebben.

2 jaar geleden

Ik twijfel een beetje. Heb altijd gezegd geen bezoekers te willen in het ziekenhuis, en dan thuis niet meer dan 1 bezoek per dag. Maar ik denk ook dat bezoek in het ziekenhuis misschien juist fijner is. Mensen kunnen dan niet te lang blijven en ze verwachten dat dan ook niet.

2 jaar geleden

Wij blijven sowieso een paar dagen in het ziekenhuis ter observatie, daar willen we ook lekker helemaal in onze eigen bubbel zitten. Nieuw deze keer is dus wel dat ik heb liefst onze dochter daar wel zo snel (praktisch) mogelijk op bezoek wil hebben ook. Zij zal rond de bevalling bij mijn ouders logeren, ik heb gelukkig al met ze afgesproken dat zij haar dan wel naar het ziekenhuis willen brengen en dat ze ook wel begrijpen dat we dan nog even geen verder bezoek willen. Verder denk ik net als vorige keer weer na een paar dagen alle grootouders in 1x terwijl de kraamzorg er nog is, dat vond ik zelf de vorige keer het prettigst. Vrienden doen we verder op ons dooie gemakje als we daar zin in hebben, zeker niet allemaal in de eerste week, maar wanneer we daar aan toe zijn en zin in hebben. Sowieso niet meerderen per dag, maar we zijn zelf ook redelijk introvert allebei, dus dat wordt ons sowieso al snel te veel 😅

2 jaar geleden

Onze verloskundige vertelde trouwens dat kraamvrouwen in de periode van covid sneller herstelden. Er wordt toch wel gedacht dat het niet kunnen ontvangen van bezoek daar aan bij heeft gedragen. Rust is gewoon heel erg belangrijk de eerste week/ weken. Dat gaat denk ik toch het beste met beperkt kraambezoek in elk geval de eerste week. Voor mij hielp dit wel om te besluiten dag we gewoon lekker in onze eigen dubbel bleven de eerste tijd

2 jaar geleden

Zodra ik denk dat ik ga bevallen, wordt mijn eerste opgehaald door mijn ouders. Ik wil mijn eerste ook zo snel mogelijk weer bij ons hebben. In ieder geval na een nachtje slapen. Opa en oma (mijn ouders) komen dan natuurlijk mee, ongeacht of ik dan in het ziekenhuis of thuis ben. Verder wil ik mijn bezoek thuis ontvangen. Eerste week alleen opa en oma's, en oom. Dan volgen de feestdagen al vrij snel, verwacht ik. Dus eigenlijk wil ik in de donkere maand januari iedereen pas zien. En deze ronde is het echt niet de bedoeling dat mensen er zo'n lange zit van gaan maken en ik thuisbezorgd maar moet laten aanrukken. Toen vond ik dat gezellig en had ik er de puf voor, nu verwacht ik dat het echt wat pittiger wordt. Sowieso krijgen minder mensen een kaartje. Voor de buren organiseren we verder later die maand een borrel.

2 jaar geleden

Ik heb mijn vorige zwangerschap heel duidelijk vooraf aangegeven dat wij het zouden aangeven als we toe zijn aan bezoek. Dit bij alle goede vrienden/familie. Na 3 dagen ziekenhuis voelde ik me zo enorm eenzaam.. toen we thuiskwamen hebben we 2 vrienden (een stel) uitgenodigd. Was eigenlijk veel te zwaar voor me, maar dat had ik toen nodig. Verder heb ik gewoon gekeken waar ik behoefte aan had. Kraamweek mocht er geen bezoek tegelijk met de kraamhulp komen, dus toen eigenlijk alleen opa’s oma’s en hier en daar iemand die een gekookte maaltijd kwam brengen oid Echt kraamvisite pas ingepland vanaf een week of 2 en ook heel rustig verdeeld, want mn man was alweer aan het werk. Wat ik nu anders zou doen, lekker in bed blijven liggen als er bezoek is. Ik had een heftig ontstoken knip en kon nauwelijks zitten. Met visite probeerde ik dat wel. Denk dat dat mee heeft gespeeld met mijn lange herstel waardoor ik na 3 weken pas langer dan 30 min kon zitten.

2 jaar geleden

Ik heb ook helemaal geen zin in kraambezoek, vorige keer wel iedereen een kaartje gestuurd en kwam iedereen langs, ook mijn familie die ik echt nooit zie maarja vond het ook lullig om geen kaartje te sturen of hun niet langs te laten komen. Twijfel deze keer heel erg of ik kaartjes ga sturen omdat dit ook automatisch een uitnodiging is om langs te komen. Denk dat ik alleen een kaartje stuur naar ouders/zus/broer van mij en mn vriend en verder niemand, dan komen ze ook niet langs.

2 jaar geleden

Mijn man ging de directe naasten (zijn ouders/broers en goede vrienden) al videobellen terwijl ik nog gehecht moest worden. Dat wil ik nu niet, ze wachten allemaal maar tot de rust wat is wedergekeerd. Eerst wij samen! Ook al snap ik dat hij enthousiast was en vond ik zijn ouders nog prima..maar na het 2e videobel gesprek was ik kapot en mijn ingeleide vaccuumpomp bevalling was al heftig genoeg🙈 Ik heb geen ouders meer en geen broers en zussen, de 1e 2 weken zullen zijn ouders, broers en mijn nichtje komen (als ik me goed genoeg voel) en daarna langzaam wie nog wil. We zetten net als vorige keer niets over kraambezoek op het kaartje, mensen bellen/appen toch wel voor een afspraak.