10 Reacties

12 dagen geleden

Hoeveel slaapt hij 's nachts, en hoeveel overdag en hoe is de verdeling van zijn dutjes op de dag ongeveer?

12 dagen geleden

Hij slaapt ‘s nachts zo’n 11 uur totaal, ‘s ochtends wordt hij wakker rond 8-8.30 en dan elke keer na een wakkertijd van 1,5 uur een dutje. Dat zijn 4 dutjes van ongeveer 45 min, 45-90 min, 45 min en 45 min en na dat laatste dutje dan na 1,5 uur probeer ik hem naar bed te brengen tussen 19-20u.

12 dagen geleden

Misschien kun je proberen om de wakkertijd iets te verlengen naar 2 uur en richting de 3 dutjes per dag te gaan werken, in elk geval met een laatste dutje tot uiterlijk 17u? Het lijkt een beetje alsof hij de avondslaap nog ziet als een dutje. Chagrijnig is mijn zoontje overigens de laatste wakkertijd ook wel hoor, vanaf 18u, gaat tegen 19u naar bed. Ook een beetje alle prikkels van de dag verwerken. 's Avonds besteed ik ook meer tijd aan het ritueel voor het slapengaan, met een klein nachtlampje alvast wat rustiger maken, een halfuurtje wassen, nog een klein flesje, een beetje tutten en knuffelen en dan naar bedje. Hij moet ook even wennen aan z'n bedje.

12 dagen geleden

Reactie op Domensino

Misschien kun je proberen om de wakkertijd iets te verlengen naar 2 uur en ...
Dat idee heb ik ook inderdaad, dat hij het als dutje ziet. Ik zou het inderdaad eens kunnen proberen, hoewel ik merk dat 1,5 uur echt nog wel z’n max is meestal. En als het middagdutje maar 45 min is dan redt ie het sowieso niet tot bedtijd, met maar 3 dutjes, dus dat is altijd een beetje zoeken. Hoe lang laat jij ‘s avonds tussen het laatste middagdutje en de bedtijd? Ik vind het soms ook nog wel lastig inschatten wanneer hij moe is (hele alerte baby met onduidelijke vermoeidheidssignalen) misschien dat hij ook wel slecht in slaap valt omdat ik hem te lang of juist te kort wakker houd.

12 dagen geleden

Wij zijn redelijk 'vroeg' begonnen met het boven slapen en een vast ritme (7u opstaan - 19u slapen). Eerst dutjes overdag boven maar snel daarna al boven laten slapen in de co sleeper. Vroeg bedoel ik rond 7 weken. Onze dochter is intussen 20w en net uit haar 4e sprong. Wat een verschil merken wij! Tot vorige week sliep ze overdag maar tussen de 30 a 40 minuten. Van de ene dag op de andere is dit veranderd naar 1u-2u-30min. De dutjes overdag heb ik telkens haar aanbevolen wakkertijd gehouden. Ze was hiervoor al moe maar toch was dit voor haar te vroeg. Dit ging gepaard met inslaap wiegen, kloppen op het poepje,..... savonds hetzelfde verhaal. Ik wou beginnen oefenen op zelfstandig inslaap vallen maar ook dit ging van de ene dag op de andere dag vanzelf. Wat ik vooral wil zeggen, we kunnen onze kindjes proberen zoveel mogelijk ritme te geven maar uiteindelijk beslissen zij zelf wanneer ze er klaar voor zijn. Hier zijn er heel veel uren geknuffel, gehuil, drinken gepasseerd maar ze heeft zelf beslist dat ze dit niet meer wil. Wij hebben de adviezen van Snuggles and dreams gevolgd. Wakkertijden, tips dutjes, .... ze geeft veel gratis tips maar helpt je ook verder indien er echt een 'probleem' is.

12 dagen geleden

Reactie op Annaa9

Dat idee heb ik ook inderdaad, dat hij het als dutje ziet. Ik zou het inder ...
Wat ik doe, is: 7u opstaan 9 - 10u ochtenddutje (is soms maar 30 min, dan 15 min eerder naar bed voor de middagdut, maar niet nóg eerder, om ritme erin te houden) 12 - 14u middagdut (hij wordt na 30 min krijsend wakker maar dan troost ik hem met mijn stem terug in slaap) 16 - 16:45u namiddagdut 18:45u in bed, 19u slaapt hij Dit oefen ik net als Mama in Spe vanaf een week of 7 (met toen nog veel langere dutjes en sinds vorige week is de speen weg en dat is ook best een hobbel), maar het is nooit te laat om te beginnen. :) Wel is het een kwestie van echt goed volhouden. Voor de bedtijd kun je bijvoorbeeld de Pick-up-put-down methode gebruiken, die heb ik ook ingezet bij de speen. Mits je ritme en de wakkertijden idd goed zijn. Als een kindje 4 maanden is, kun je ook naar wakkertijd van 2u toe gaan werken, dat is gemiddeld wel wat ze aan kunnen. En idd denk ik dat je kindje wat te groot begint te worden om echt goed en herstellend op jullie te kunnen slapen, dus dat zou ik beperken tot hooguit de namiddagdut of helemaal een tijdje niet doen om verwarring te voorkomen. Hier ook veel gehad aan het boek en websites van Snuggles&Dreams en Slaaptipsvoorbabys! Succes!

12 dagen geleden

Reactie op Mama In Spe X

Wij zijn redelijk 'vroeg' begonnen met het boven slapen en een vast ritme ( ...
Wat fijn dat het nu zo goed gaat met slapen, dat is voor jezelf ook heerlijk lijkt me ;). Geruststellend om te horen dat het bij jullie vanzelf is gegaan. Ik denk inderdaad dat je kindje vanzelf doet waar hij/zij aan toe is. Het komt uiteindelijk ook vast wel goed met ons kereltje, maar het is altijd fijn om wat tips te krijgen over hoe anderen het aanpakken. Ik merk sowieso al veel meer ritme dan in het begin, dat geeft hij ook helemaal zelf aan. Grappig toch hoe dat werkt. Hopelijk zorgt de 4 maandenregressie hier uiteindelijk ook voor wat langere dutjes en meer regelmaat 😊

12 dagen geleden

Reactie op Domensino

Wat ik doe, is: 7u opstaan 9 - 10u ochtenddutje (is soms maar 30 min, dan ...
Dankjewel! Ik zag dat ik het boek van snuggles & dreams ook via kobo op mijn ereader kan lezen, dus die ga ik er eens bij pakken denk ik. Ik merk inderdaad dat slapen bovenop mij en in de draagzak steeds lastiger gaat omdat hij groter wordt, en het ook te zwaar wordt om hem steeds te tillen. Daarom nu ook keihard aan het oefenen met in z’n eigen bedje :). De pick-up put down methode werkt hier ook goed inderdaad. Alleen dat ritme van de dutjes erin krijgen, en de juiste wakkertijden erbij dat blijf ik erg lastig vinden. Maar vandaag een nieuwe dag, dus nieuwe kansen 💪🏻.

12 dagen geleden

Reactie op Mama In Spe X

Wij zijn redelijk 'vroeg' begonnen met het boven slapen en een vast ritme ( ...
Oooooooo wat maakt jou bericht mij blij! dutjes langer dan 30 a 45 minuten hopelijk!!!

10 dagen geleden

Nou, nog even een update :). Woensdagavond even nog gerommel met slapen ‘s avonds, maar dat kwam omdat we weg moesten. Hij sliep lekker in de auto, maar werd helaas daarna weer wakker. Maar gisteravond is het gelukt hoor! Om 19.15 naar bed en binnen een paar minuten sliep hij, en de rest van de avond niks meer van hem gehoord! De dutjes overdag zijn wel kort, max 35-45 min, dus een langere wakkertijd dan 100-110 min trekt hij nog niet. Geprobeerd te rekken maar toen begon hij echt te mopperen 🙈. Maar hij is net aan 4 maanden, dus dat is ook nog prima voorlopig. Zolang die dutjes kort blijven houden we het nog maar even op 4 dutjes per dag. Hopelijk zet dit zo door, dan hebben papa en mama weer een beetje rust ‘s avonds (hoewel ik het ook wel heeel ongezellig vond dat hij niet lekker bij ons lag te slapen haha)