5 Reacties

4 dagen geleden

Normaal gesproken zijn wij erg van het slaapritme 's avonds, om 19:30 gaat hij naar bed (als hij nog erg wakker is soms 20:00). Maar bijv gisteren waren wij 's avonds ergens op bezoek en pas om 22:00 thuis. Ik houd er dan tijdens de dag al rekening mee door hem een later/langer dutje aan te bieden en de dag erop ook ruimte laten voor een dutje (normaal gesproken slaapt hij niet meer overdag) of een extra rustmoment (samen in het grote bed boekjes lezen of knuffelen). Dan gaat het prima. Hij wordt na een late avond wel zijn gewone tijd wakker 's morgens. Maar zoals gezegd, het zijn uitzonderingen. Hij vaart wel bij het gewone ritme, maar van een uitzondering krijgt hij niks (al kunnen sommige kinderen daar uiteraard gevoeliger op reageren). Ik ben NL, mijn man is Iraans. Als we naar Iran gaan, houden we het lokale ritme van de familie daar aan. Die gaan never naar bed, sowieso geen enkele dag voor 1 of 2 uur 's nachts. Kinderen lopen daar gewoon tussendoor te hobbelen. Ik had me van tevoren zorgen gemaakt over hoe dat zou gaan met ons zoontje, want die is dat niet gewend. Dat was voor niks, want het ging prima, hij paste zich gewoon aan. Inderdaad waren er soms avonden met een kamer vol familie dat hij uiteindelijk "ergens ging liggen", maar over het algemeen was hij vrolijk en energiek, en we zijn er bijna 6 weken geweest. Thuis ging hij weer naadloos over op het Hollandse ritme. Dus die kleintjes kunnen meer dan mama soms denkt!

4 dagen geleden

Ik ben hier geen held in en mijn vriend ook niet. Wij doen zoiets nooit. Omdat onze beide kinderen hier heel slecht op aan. Wij passen onze levens erop aan en zorgen er altijd voor dat op de een of andere manier de slaapjes doorgaan in het normale ritme. We hebben het wel eens geprobeerd maar we hebben dan met name de nacht en de dag daarop volgend enorm veel drama (een overmoeid en overprikkeld kind). Onze kinderen gaan heel goed op die structuur in slaaptijden. Natuurlijk schuiven we wel eens wat hoor, net als vandaag gaat mijn dochter eerder haar dutje doen vanmiddag, zodat we eerder naar familie kunnen. Maar vanavond gaat ze gewoon haar normale tijd naar bed. Mijn oudste is nu 6 en sinds hij 3 a 4 was zijn we hem wel eens wat later op bed gaan doen. Met name wanneer we gingen kamperen e.d. je kunt dan een kind niet om 19u in bed leggen in een tent waar het dan nog warm en zonnig is. Maar ook dan heeft hij een paar dagen nodig om te wennen aan dat ritme, de eerste dagen is hij dan nog steeds even vroeg wakker. Langzaam verschoof zijn ritme dan wat. Maar goed, elk kind is anders! Mijn zus heeft 3 kinderen en die kon ze bijv mijn kerst bij mijn ouders (waar we dan waren) op bed leggen als ze moe waren en wanneer zij wilden gaan maakten ze ze wakker, gingen ze in Pyjama de auto in, en thuis gelijk weer in bed en dan sliepen ze gewoon verder. Zoiets hoef ik met mijn kinderen dus niet te proberen! Die zouden dan bij thuiskomst bijv weer anderhalf uur nodig om hebben om weer opnieuw in slaap te vallen 😅

4 dagen geleden

Ik denk dat het heel erg ervaren is hoe je kindje er op gaat. Dus is jouw kindje alsnog super vroeg wakker de volgende dag en dan bijv heel humeurig? Dan zit jij als het ware met de gebakken peren. Slaapt je kindje redelijk uit als het later naar bed gaat en pakt het daarna weer een ritme op? Dan kan je wat flexibeler zijn. Zelf merk ik dat ik tegen een uur of 21.30/22.30 al kapot ben en dan ontspan je ook echt niet met je kind erbij die nog wakker is, dus dan snap ik echt dat je denkt, ik ga lekker naar huis. Niet te veel van anderen daarin aantrekken. Soms is het ook een lekker excuus om gewoon weg te gaan. Kijk, tuurlijk houd je kind het waarschijnlijk nog wel uren vol. Maar tegen welke prijs? Mijn kind gaat echt niet zomaar ergens liggen en slapen heb ik ervaren dus vind ik dat ik haar daarin moet beschermen en toch op een gegeven moment moet laten slapen als ze moe is. Denk dat je het prima hebt gedaan! Niet raar in mijn ogen.

4 dagen geleden

Mijn zoontje gaat sowieso al "pas" rond 21u naar bed, zodat hij lekker slaapt tot een uur of half 8/8. Nu in de vakantie is standaard 21:30u, gisteren na kerstdiner bij vrienden werd het 21:45u, maar dat is dan ook de grens en bij de gratie van dat ik weet dat de wekker (ook zijn interne wekker) pas afgaat om 08:30u. Zomaar opeens twee uur later (of eerder) zou ik niet doen, want dan voorzie ik dat de kwaliteit van onze slaap eraan gaat en dat is het me niet waard. (Ben zelf ook 36wkn zwanger)

3 dagen geleden

Bij ons komt het er wel op neer dat ons zoontje wat later maar bed gaat dan normaal. Maar ik moet zeggen dat het bij onze familie ook geen 22:00 word omdat eigenlijk iedereen kinderen heeft dus dit maakt dat we van optijd beginnen met alle activiteiten zodat het ook rond een uur of 20:00 wel weer klaar is. Los van de feestdagen nu gebeurt het wel eens dat we echt laat zijn. Maar als dat geen standaard is, kunnen wij ons er niet heel druk om maken. Nu moet ik daarbij zeggen dat er ook geen lijdensdruk lijkt te liggen bij ons zoontje. Hij lijkt alles wel best te vinden.