20 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op BobSther
Van zwangerhap mag je niks 😅 maar als je dan aan je verloskundige vraag da ...
Ahahahahha precies dit. Er staat dat je geen garnalen mag eten, vond dit zoooo erg. Vervolgens vroeg ik het aan mijn verloskundige en ze zei je kan het gewoon eten als je het maar niet elke dag doet, maar om de paar weken kan geen kwaat. Vond dit zooo fijn om te horen🤭
2 jaar geleden
Reactie op BobSther
Denk het wel aangezien zacht gekookt eitje ook geen probleem is. Zolang je ...
Het ei moet helemaal gestold zijn, dus een zacht gekookt ei is zeker niet de bedoeling
2 jaar geleden
Als je ergens heel.veel zin in hebt zoals een lavacakeje kan je dat prima een enkele keer eten. Heel veel wordt gezegd dat je niet mag eten, garnalen bijvoorbeeld mocht ik 2 jaar geleden wel en nu opeens niet, had ik pas zoveel zin in dag ik er een paas heb gegeten. De kans is zooooo klein dat je er iets van oploopt, want heb je ooit in je leven salmonella of toxoplasmose opgelopen? Is dus alleen gevaarlijk als je zoiets oploopt. Zou het lekker doen 😊
2 jaar geleden
Reactie op Cuneo92
In Engeland weer wel, dus overal zijn adviezen anders. Mijn verloskundige z ...
Dat is echt een misvatting! Kijk hier:
Een groep experts van het Advisory Committee on the Microbiological Safety of Food (ACMSF) deed in opdracht van de FSA in juli van 2017 onderzoek naar eieren en ontdekte dat het salmonella-gehalte in Britse eieren aanzienlijk was afgenomen. Het gaat daarbij echter alleen om eieren uit het Verenigd Koninkrijk die het zogenoemde ‘British Lion’ keurmerk dragen. Dat keurmerk kan alleen worden verkregen als alle leghennen zijn ingeënt tegen salmonella en zowel de kippen als hun voer en de eieren volledig traceerbaar zijn. Dit geldt voor zo’n 90 procent van de Britse eieren.
De eieren hier moet je dus echt niet zachtgekookt eten. Salmonella is niet tof, zelfs niet als je niet zwanger bent. En inderdaad, dat je bijna geen thee kan drinken of kruiden helemaal moet mijden enzo, of geen paracetamol mag slikken af en toe, dat valt allemaal wel mee. Ik ben best relaxt. Maar kijk goed naar je bronnen hierbij! 🤗
2 jaar geleden
Reactie op Jurst
Dat is echt een misvatting! Kijk hier:
Een groep experts van het Advisory C ...
Dat is het dus niet! Het ligt aan welke eieren je koopt. In Nederland zijn alle eieren van ‘Blije Kip’ vrij van Salmonella omdat de kippen met dit keurmerk ingeënt zijn. En zo zijn er meer keurmerken, net als in Engeland. Dus inderdaad de bron van het ei checken, maar met het juiste ei kan het gewoon.
2 jaar geleden
Reactie op Cuneo92
Dat is het dus niet! Het ligt aan welke eieren je koopt. In Nederland zijn ...
Dan kun je dus ook in Nederland niet alle eieren zomaar met zachte dooier eten. Dus lijkt me toch handig om ervan uit te gaan dat je dit niet kan, met uitzondering daargelaten
2 jaar geleden
Reactie op 19Ramona95
Dan kun je dus ook in Nederland niet alle eieren zomaar met zachte dooier e ...
Klopt, kan in Engeland ook nog steeds, mits geen juist keurmerk. Over het algemeen zijn 2 a 3 op de 10.000 eieren besmet met Salmonella. De meeste van deze eieren komen uit landen als Oekraïne of Polen. En als je een besmetting oploopt, is het de vraag wat daar lichamelijke gevolgen van zijn. Begrijp me goed ik promoot niet het eten van rauwe eieren, maar ik probeer alleen te zeggen dat het Voedingscentrum heel erg conservatief is in hun benadering en dat je zelf moet bepalen hoe risicomijdend je wilt zijn in de zwangerschap. Dat is voor iedereen anders.
2 jaar geleden
Reactie op Cuneo92
Klopt, kan in Engeland ook nog steeds, mits geen juist keurmerk. Over het a ...
Zeker, maar iemand die zegt dat je dat 'gewoon mag' vind ik dan weer niet heel handig. Je weerstand is over het algemeen sowieso lager dus ik zou altijd oppassen. En het alsnog bij een uitzondering laten. Ik heb zeker ook al een ei met zachte dooier gehad. Dat vind ik gewoon het allerlekkerste, maar normaal was dit altijd de manier hoe ik het at en nu laat ik het bij die ene keer en geniet ik er extra van.
2 jaar geleden
Reactie op Cuneo92
Prima toch dat jij ervoor kiest dit bij uitzondering te doen. Iedereen zn e ...
Maar eet jij dit regelmatig? Ben ik wel benieuwd naar
2 jaar geleden
Reactie op 19Ramona95
Maar eet jij dit regelmatig? Ben ik wel benieuwd naar
Nee hoor. Maar ik hanteer de adviezen van het Voedingscentrum niet mega strikt. Als ik een ei kook en het blijkt niet 100% gestold te zijn, eet ik het wel op. Ik eet geen eieren rauw uit de schaal of zo 🤣
2 jaar geleden
Reactie op Cuneo92
Nee hoor. Maar ik hanteer de adviezen van het Voedingscentrum niet mega str ...
Nee ik snap je. Normaal zou ik minst aantal minuten aanhouden om een zacht gekookt ei te hebben, maar echt hard gekookt vind ik ook niet lekker. Nu zou ik dat minst aantal minuten sowieso niet doen, maar meer een middenweg pakken. Maar het is natuurlijk sowieso maar een advies wat er wordt gegeven. En vind het ook wel logisch dat er ieder jaar nieuwe dingen bijkomen, want er komen toch steeds meer onderzoeken etc.