33 Reacties

2 maanden geleden

Hoi, hier een dochter die precies hetzelfde is, begrijpt alles maar praat zelf niet (behalve idd de dingen die je opnoemt), ik moet op advies van de cb nog even wachten tot ze 2 is, indien er dan niks is evt naar de logopedie. Zelf kan je nog niks doen zeiden ze :(

2 maanden geleden

Hier mijn zoontje ook. Langzaam maar zeker begint hij nu wat meer te zeggen ('kook' voor 'ik ook', bijvoorbeeld), maar meer dan 1 woord tegelijkertijd komt er sowieso niet uit en er zijn heel veel met name medeklinkers die hij überhaupt niet uit kan spreken in een woord. Ik heb al veel eerder aan de bel getrokken bij het CB, toen overdreef ik schromelijk volgens hen en kreeg ik de vraag of ik 'verder wel tevreden was' over mijn kind (excuse you), dus nu ben ik het behoorlijk zat. Ik wacht ook tot hij 2 is en dan vraag ik direct om doorverwijzing naar de logopedist.

2 maanden geleden

Gehoor laten checken? Evt. tongriempje? Mijn zusje had dat laatste en kon daardoor bepaalde letters fysiek gewoon niet maken. Onze zoon had het eerste, na buisjes kwam het praten terug en volledig op stoom. Hij kon gewoon te weinig horen en daardoor de woorden niet reproduceren. Daarnaast zijn er kindjes die lang weinig zeggen, maar dan ineens in zinnen/heel goed beginnen te praten. Ik zou vooral vertrouwen op je eigen gevoel en op basis daarvan kijken welke stappen je kunt nemen. Afspraak bij het CB is een goed begin.

2 maanden geleden

Hoi, hier een dochter die precies hetzelfde is, begrijpt alles maar praat z ...
Frustrerend he! Wij hebben cb ook al een paar keer gebeld. Constant een chagrijnige vrouw aan de lijn die je net niet het gevoel geeft dat je zeurt😅 Nu is mijn man gewoon fysiek langs gegaan en daar een afspraak geëist. Uiteraard op een normale manier, maar gelijk op de juiste plek

2 maanden geleden

Reactie op Domensino

Hier mijn zoontje ook. Langzaam maar zeker begint hij nu wat meer te zeggen ...
Ja dit heb ik dus ook. Hier komt ook wel al een nee met een vingertje die nee schud. En idd dat je overdrijft aanpraten. Misselijk makend... Als je overal om je heen ziet dat kinderen van zijn leeftijd echt al praten/kletsen en je merkt dat je kind in dat opzicht achter loopt.... Dan maak ik me wel zorgen

2 maanden geleden

Reactie op Leeuwtje4

Gehoor laten checken? Evt. tongriempje? Mijn zusje had dat laatste en kon d ...
Hij heeft in mei buisjes gekregen en zijn gehoor is in juli goed verklaard. Zn tongriempje en lipriempje toen hij 10 dagen was al behandeld omdat hij slecht dronk. Bedankt in ieder geval voor het meedenken... Ik wacht volgende week in ieder geval af. Maar het is gewoon zwaar frustrerend

2 maanden geleden

Ik heb bij de kinderarts al een verwijzing gekregen voor de logopedist voor onze tweeling. Ben er nu 3 keer geweest. De eerste keer om de reden voor aanmelding te bespreken en zodat ze de meisjes kon ontmoeten. Ik kreeg drie vragenlijsten mee per kind om in te vullen. De tweede keer ging ze observeren hoe ik met ze speelde een sprak. Bij de laatste keer heeft ze zelf met ze gespeeld en geprobeerd woordjes uit te lokken, ondersteund door gebaren. We moeten die 3 woordjes ook actief oefenen met de gebaren. Ben benieuwd.

2 maanden geleden

Veel 'slimme' kinderen doen dingen pas als ze zeker weten dat ze het kunnen. Onze oudste dochter heeft lang geweigerd om te fietsen, onze jongste ging pas laat lopen, maar liep toen ook echt zo weg en al onze kinderen zijn laat gaan praten. Begrip zat goed, dus maakte me er weinig druk om. Mijn (hoogbegaafde) ex ging pas praten op z'n derde, maar wel meteen met volzinnen en verhalen. Daarvoor gebruikte hij alleen papa, mama, ja, nee en die. Daar redde hij zich mee 🤣 Als ik jouw verhaal zo lees, zou het me niet verbazen als jouw kind ook op een gegeven moment ineens een heel verhaal aan je vertelt. Maar als je je onzeker voelt, kun je idd altijd even langs bij het cb en daarna evt de logopedist.

2 maanden geleden

Mijn hoogbegaafde broer ging ook pas praten toen hij 2 was een toen achter elkaar. Een buurjongen hier, die is nu net 4, die heeft er heel heel lang over gedaan, maar praat nu ook gewoon heel behoorlijk. Ik heb zelf juist buitengewone praters, dus ik snap je zorg heel erg. Dat zou ik ook hebben als ze dat niet deden. Maat ik heb ook voorbeelden om mij heen waar het inderdaad veel langer duurde een wel prima in orde kwam.

2 maanden geleden

Reactie op Jurst

Mijn hoogbegaafde broer ging ook pas praten toen hij 2 was een toen achter ...
Ik twijfel niet aan de intelligentie van mijn zoontje, maar ik hoor wel dat hij heel veel medeklinkers gewoon niet kan uitspreken. Ik zeg "plassen", hij zegt "pwashuhh". "Soep" is "toets", "hondje " is "toote". Het punt is dat ik dit met 16mnd al aangegeven heb bij het CB en ze mij toen dus vroegen "of ik wel tevreden was met mijn kind". Nu is hij 22 maanden, zit ik in het 3e trimester en als hij nu een tongriemoperatie of weet ik veel nodig zou hebben, is dat eigenlijk al bijna te laat om nog goed in te kunnen plannen. Dat heb ik toen ook al aangegeven, maar ja ik werd nog net niet voor gek verklaard bij het CB. Dus nu moet ik wel iets overwinnen voordat ik hier weer mee kom. Misschien ga ik wel gewoon met hem naar de huisarts.

2 maanden geleden

Lastig, als je om mijn mening vraagt zou ik zeggen maak je geen zorgen, zo te horen doen jullie er alles aan en hij begrijpt alles dus komt het echt vanzelf. Maar zo te lezen maak je je zorgen en denk je misschien dat er iets aan de hand kan zijn en dat is natuurlijk een heel vervelend gevoel. Ik zou dan inderdaad even afwachten wat het CB zegt. Mijn dochter van 22 maanden zegt nu denk ik zon 6 a 10 woordjes maar ik maak mij niet echt zorgen omdat ik wel hoor dat ze ons af en toe napraat, er zit wel ontwikkeling in. Maar poes is bijvoorbeeld POE en stoel is STOE. Wij voeden haar wel tweetalig op dus dat speelt ook mee dat ik mij minder zorgen maak omdat dat vaak wat langzamer schijnt te gaan. Veel succes bij het Cb en hou ons even op de hoogte!

2 maanden geleden

Bedankt voor jullie reacties. Het stelt me wel iets gerust. Ik hoop echt volgende week op duidelijkheid en niet weer afwimpelen. Ik laat het weten!

2 maanden geleden

Reactie op Domensino

Ik twijfel niet aan de intelligentie van mijn zoontje, maar ik hoor wel dat ...
Ik schrik hier zo van he... Hoe kun je als ggd medewerker zo tegen een moeder praten... Ik zou zeker gewoon naar de huisarts gaan en desnoods een verwijzing vragen voor de kinderarts. Het slaat echt nergens op...

2 maanden geleden

Reactie op Domensino

En logopedie dan? Misschien kan dat iets opleveren? Mijn zoontje praat wel heel veel, maar slist. En bepaalde klanken gaan ook moeizaam. Hij had een iets te strak tongriempje maar net niet erg genoeg om te laten behandelen als baby zijnde. Moet zeggen dat hij toen ook al een maand of 4-5 was toen we daar achter kwamen. Maar er werd wel gezegd dat hij zeker logopedie nodig zal gaan hebben 😅 Al doen ze dat hier pas rond de 3 jaar oid.

2 maanden geleden

Reactie op Domensino

Schandalige reactie echt. Bijna een klacht waard. Lastig hoor, als je je echt zorgen maakt, kan je bij de huisarts vragen, of specifiek hiervoor het cjg bellen. Maar die buurjongen van hier, die sprak, zeker in vergelijking met onze dochter echt dramatisch slecht. Ik denk zelfs dat mijn zoontje binnenkort op hetzelfde niveau zit. Maar, hij ontwikkelt het nu wel heel snel, praat steeds netter en heeft dus gewoon veel meer tijd nodig hiervoor dan onze kindjes. Terwijl er niets met hem aan de hand is. Ik heb wel het idee, zolang de cognitie goed is, gaan ze echt wel praten. Je kan evt ook een logopedist bellen voor advies?

2 maanden geleden

Hier ook een kindje van 22 maanden (bijna 23) die nog niet praat. Hij is met andere dingen weer heel snel, liep bijvoorbeeld al met 9 maanden. Hij begrijpt alles wat ik zeg en maakt zichzelf ook echt duidelijk wat hij wilt. Ik maak me zelf niet zo zorgen, denk dat hij gaat praten wanneer hij zelfverzekerd genoeg is dat hij het kan en er dan ineens hele zinnen uit komen. Nu vertikt hij het nog gewoon… eigenwijs!!

2 maanden geleden

Reactie op Fabvdv

Hier ook een kindje van 22 maanden (bijna 23) die nog niet praat. Hij is me ...
Interesse; liep hij toen los of langs meubels e.d. te cruisen?

2 maanden geleden

Reactie op Jurst

Interesse; liep hij toen los of langs meubels e.d. te cruisen?
Hij liep toen al los, had haast geloof ik 🤣

2 maanden geleden

Hier is ze 23 maanden en ook niet praten, paar woordjes dat is het wel

2 maanden geleden

Mijn dochter is 22 maanden en zegt wel wat losse woorden maar geen zinnen wat haar erg gefrustreerd maakt. Ze brabbelt veel dus wilt ook veel duidelijk maken maar omdat dat niet lukt hebben wij een erg boos of verdrietig meisje. Zij is afgelopen week voor t eerst gescreend door de logopedist en die herkende wat ik zei. Het begrip is voldoende enzo maar ze weet veel meer dan dat ze kan en vandaar de frustratie. Voor nu moet ik alle woorden opschrijven hoe zij ze zegt en kijken of er elk week een nieuw woordje bij komt en over 4 maanden wordt zij weer gescreend