19 Reacties

11 maanden geleden

Herkenbaar verhaal. Uiteindelijk via de tandarts de tip gekregen om het te vervangen met water (dat is ook niet schadelijk voor de tanden). Dat was de eerste paar nachten drama, maar dat hebben we doorstaan en nu krijgt hij altijd nog wel water mee, maar daar pakt hij niet meer na. Water is niet zijn favoriet 😂 Misschien kunnen jullie dat proberen? En even een aankijken hoe dat gaat?😊

11 maanden geleden

Wij doen in de middag en avond gewoon koemelk verwarmd geven en als er 1 in de nacht komt geven we een klein beetje melk. Wij volgen de kleintjes hierin. Op een dag wilde zij bijvoorbeeld de ochtend geen melk meer maar gewoon brood. Dus wij volgde dat gewoon. Zij drinken nu ook meer dan die 300 ml, maar het is nu gewoon melk en geen kunstvoeding meer. De tweeling gaat super goed op deze manier. Als je dochter het glesje nog nodig heeft zou ik het gewoon geven, of vervangen uiteindelijk met gewoon eten. Toen wij ze gewone melk gingen geven gingen ze meer vast eten eten en gingen de flesjes vanzelf minderen.

11 maanden geleden

Onze dochter vindt melk (krijgt nu al tijdje koemelk) ook heerlijk. Soms als ik denk ze drinkt niet fantastisch en wil dat ze haar bekertje ff goed drinkt... dan doe ik thee erin met een scheutje melk. Drinkt ze dan vaak meteen beter (terwijl zo erg smaakt het ook weer niet naar melk?!). Misschien een idee.

11 maanden geleden

Het is maar een advies he dat zuivel maximaal 300ml per dag mag zijn. Als jouw dochter nog meer flessen nodig heeft omdat het eten niet lukt, dan is dat ook prima. Het komt vanzelf wel. Het klinkt wel alsof jouw dochter een hele sterke slaapassociatie heeft gemaakt met de fles in slaap vallen. Om slaapassociaties af te bouwen op een liefdevolle manier (dus niet gewoon een aantal dagen laten huilen zoals je beschrijft) zou ik écht de cursus "Liefdevol Zelfstandig Slapen" van Anja Caers kunnen aanraden. Kost maar €90 en je krijgt echt de beste tips die je de rest van je moederschap meeneemt. Op die manier heb ik mijn zoon ook liefdevol kunnen helpen van 10x per nacht wakker worden naar doorslapen én zelfstandig in slaap vallen in 1 week tijd

11 maanden geleden

Reactie op Biancax

Het is maar een advies he dat zuivel maximaal 300ml per dag mag zijn. Als j ...
Wat goed dat je kindje helemaal zelf kan slapen nu Biancax! Marjo, ik denk ook dat het meer een slaapassociatie is dan dat ze de melk nodig heeft. Verdee is teveel melk is wel degelijk slecht. En 300ml in één fles is echt enorm veel. Teveel melk kan zorgen voor een ijzertekort en daarmee een gebrek aan eetlust. Wat zorgt voor een neerwaartse spiraal op langere termijn. Ik zou misschien eens 10ml per dag afbouwen in die avondfles. Als ze alleen melk in een fles in de avond krijgt is dat prima. Overdag dan andere dingen geven om te drinken. Verder zou ik overdag wel stoppen met melk om te slapen. Pakt ze geen speen? Je kan haar gewoon troosten en in een paar dagen zal ze dan heus leren om zonder fles te slapen.

11 maanden geleden

Reactie op Jurst

Wat goed dat je kindje helemaal zelf kan slapen nu Biancax! Marjo, ik denk ...
Oh en het klinkt misschien vergezocht, Maar ik heb zelf als kind melkanemie gehad, ik dronk niets liever dan melk. En dat is dus echt slecht.

11 maanden geleden

Onze dochter (bijna 14 maanden) krijgt nog 300 ml aan kunstvoeding, we hebben het afbouwen naar minder en mengen met koemelk een aantal weken geprobeerd maar vervolgens werd ze ‘s nachts weer wakker voor een fles terwijl ze met kunstvoeding doorslaapt. We vinden het heel lastig want het is ook niet zo dat vaste voeding slecht gaat, ze eet heel goed. 😅 hier ook heel erg in dubio hoe we van de avond fles afkomen. Ze drinkt nu rond 19:00-19:30 200 ml en om 23:00 meld ze zich voor nog 90 ml. Weglaten is vooralsnog een no go….. Onze oudste wilde er met 11 maanden niets meer van weten. Maar ze zal het wel gewoon nodig hebben denk ik dan….

11 maanden geleden

Reactie op BJMCOX

Onze dochter (bijna 14 maanden) krijgt nog 300 ml aan kunstvoeding, we hebb ...
Gewoon lekker blijven geven hoor. Gaat vanzelf voorbij. Onze oudste was op deze leeftijd ook al klaar. De jongste nu komt ook voor nachtvoeding als we overdag minder geven. Nou dan weet ik het wel 😜

11 maanden geleden

Reactie op BJMCOX

Onze dochter (bijna 14 maanden) krijgt nog 300 ml aan kunstvoeding, we hebb ...
300ml is prima. Het gaat er hierom daar het kindje per fles 300ml krijgt een dus veel meer dan 300ml krijgt. Volgens mij is kunstvoeding ook beter als het 'teveel' zou zijn dan koemelk.

11 maanden geleden

Reactie op Jurst

Oh en het klinkt misschien vergezocht, Maar ik heb zelf als kind melkanemie ...
Interessant, dit heb ik nog nooit gehoord! Hoe kan het dan dat baby's de eerste maanden 1L zuivel mogen drinken en daarna niet meer?

11 maanden geleden

Reactie op Biancax

Interessant, dit heb ik nog nooit gehoord! Hoe kan het dan dat baby's de ee ...
In het begin krijgt een kindje alleen dat, en dat is geen koemelk. De voedingsbehoefte verandert en daarom maken ze ook de overgang van melk als voeding naar voeding en melk als drinken. Een kindje mag tegen het einde van zijn eerste jaar ook echt geen liter melk meer. Ik heb zelf 2x best lang borstvoeding gegeven, 27 maanden totaal. En ik ben daar ook echt voorstander van. Maar ik denk wel dat met het voeden op verzoek en de druk die daarop ligt de natuurlijke afbouw vanuit de moeder aan de kant gezet wordt. Ik denk dat het heel normaal is om op termijn minder zijn te hebben in om de haverklap je kind voeden. En dat de frequentie daarmee dus ook afgebouwd zou worden naar nu maximaal 2 of 3x per etmaal, of vaker maar dan echt een slok. Dit is een wisselwerking en leidt ook tot beter eten bij je kindje, waardoor de behoefte aan melk afneemt. Bv past zich aan een levert bij kleinere hoeveelheden voor grotere kindjes geconcentreerde voeding zegmaar. Daarmee is het perfect voor je kindje. Maar die kan je nu echt niet meer groot brengen op melk. Met flessen blijft de hoeveelheid kunstmatig lang groot. Daarmee wordt ook de natuurlijke afbouw soms echt geremd.

11 maanden geleden

Dank meiden voor al jullie reacties! Vannacht hebben we geprobeerd om haar water uit een flesje te geven en dit werkte goed (ze vond het zelf niet leuk en begon de fles te schudden maar uiteindelijk sliep ze weer veder). Ik denk dat verdunnen een goed idee is. Voor nu krijgt ze voor het slapen nog lekker moedermelk, ze heeft nou eenmaal die associatie en vroeg of laat pakken we dat ook aan. Melk vindt ze alsnog lekkerder dan al het eten wat we aanbieden (denk toch ook een stukje comfort) Die cursus is een goed idee, dank voor het aanraden, ik ga er gelijk naar kijken 🌹

11 maanden geleden

Mijn zoontje krijgt 180 als hij wakker is en voor het slapen 180 en overdag gewoon water en als hij ‘s avonds/‘s nachts terug komt ook beetje water aanbieden dan slaapt hij weer door

11 maanden geleden

Reactie op Marjoooo

Dank meiden voor al jullie reacties! Vannacht hebben we geprobeerd om haar ...
Voor de nacht kan je die fles nog prima een hele tijd blijven geven. En jouw melk is natuurlijk helemaal mooi dat ze dat zo lang gekregen heeft!

11 maanden geleden

Onze dochter heeft ook nog 3 flessen, rond 13:00/13:30 uur dan rond 19:00/19:15 uur en nog rond 23:00 uur. Laatste keer bij het cb zeiden ze ja de middag en late fles moet er per direct af (zo leuk was de dame die we hadden niet) uitgelegd dat we de late fles hadden afgebouwd van 170 naar uiteindelijk 60 ml om daarna te stoppen. Maar ik heb nachten opgezeten met een huilend en totaal overstuur meisje van de honger dat ik in overleg met het cb hem weer heb gegeven. Ze is er gewoon nog niet klaar voor, ze krijgt tussen de 390/450 ml melk binnen & in de ochtend eet ze ook nog Griekse yoghurt op. We moeten nu 4 maart weer naar het cb, en dan gaan we het weer bespreken hoe we dit het beste kunnen gaan aanpakken. Ze wordt er echt wakker voor, drinkt zo’n 170 op in 3 a 4 minuten. Ze drinkt echt alsof ze al dagen niks gehad heeft

11 maanden geleden

Reactie op bAmbiee

Onze dochter heeft ook nog 3 flessen, rond 13:00/13:30 uur dan rond 19:00/1 ...
Ik zou het gewoon blijven aanbieden en misschien overdag kijken of de fles voor het middagdutje minder kan na een goede maaltijd. Ik vind het zo naar dat iedereen zo hamert op die nachtvoeding eraf. Kindjes kunnen die extra voeding gewoon echt nodig hebben, zeker nu ze zo snel ontwikkelen. Tot 18 maanden wordt een nachtvoeding als normaal beschouwd dus voel je echt niet schuldig, het komt vanzelf wel. Mijn zoon (14m) heeft ook bijna altijd een nachtfles van 180 + 6. Nu toevallig 3 dagen niet meer maar als hij komt dan geef ik gelijk een fles zonder twijfel!

11 maanden geleden

Reactie op Biancax

Ik zou het gewoon blijven aanbieden en misschien overdag kijken of de fles ...
Zolang ze hem nodig heeft krijgt ze hem ook, het is een klein en tenger meisje en heeft weinig vetjes. De middag fles daar is ze wel minder van gaan drinken, ze drinkt nu tussen de 110 en 140 ongeveer. Ze is gelukkig beter gaan eten, maar nu gaat brood weer wat moeizaam maar dat komt wel weer. Mijn man en ik zeggen wel eens dat het lijkt alsof ze het gewoon nodig heeft omdat ze gewoon zo tenger is, en er daardoor nog behoefte aan heeft. Ze is nu 13 maanden maar weegt bijna 8,5 kg

11 maanden geleden

Reactie op bAmbiee

Zolang ze hem nodig heeft krijgt ze hem ook, het is een klein en tenger mei ...
Bij mijn zoontje ben ik eigenijk vrij abrupt gestopt met flessen overdag. Hij krijgt er nu een voor hij naar bed gaat in de avond en eet wat pap en drinkt melk uit een beker. Hij is bijna 2x zoveel gaan eten nu.