30 Reacties

vorig jaar
Waarom zou iemand je aanvallen, jou lichaam jou kindje 💪🏼 Ik vind het idee borstvoeding ook helemaal niks en qua partner had ik het zelfde als jou. Ik ga daarom ook gewoon flesvoeding geven. Veel mensen zien nadelen van flesvoeding maar geloof mij zoek de voordelen is op er zijn er zoveel, en je kleine kan ook de kinderziektes en alles krijgen als je borstvoeding geeft. Ga gewoon doen waar jij je goed bij voelt en heb scheit aan wat andere mensen zeggen of vinden. Het is jou keuze en ik begrijp die heel goed hoor. Het ie zonde als je iets gaat doen waar jezelf niet goed bij voelt kleine krijgen en kraamtijd enzo hoor leuk te zijn niet. Gestresst of dingen doen tegen je zin in.
Veel liefs, 🌸

vorig jaar
Het lijkt mij juist zo veel gedoe en drama om kunstvoeding te geven, steeds krampjes en verschillende voedingen uit proberen. Al die flesjes maken en afwassen. Zo veel gedoe! Plus het is echt heel duur. Kan me niet voorstellen dat mensen dat makkelijk vinden. Borstvoeding is gewoon aanleggen en klaar. Super simpel. Mijn borstvoeding periode is altijd helemaal perfect gegaan zonder complicaties. Super fijne momentjes met je kindje en nooit gedoe met dingen kopen en klaarmaken en afwassen enzo. Ik zou er zelf echt nooit voor kiezen om kunstvoeding te geven haha. Veel mensen hebben een verkeerd beeld van borstvoeding dat het moeite zou moeten kosten ofzo, terwijl dat totaal niet hoeft. Laat je vooral goed informeren door je kraamzorg. Kraamzorg kan je met zowel borstvoeding als kunstvoeding helpen en alles uitleggen. Alleen niet alle kraamzorg zijn goed geïnformeerd over borstvoeding, dus mocht je daarmee doorzetten en je krijgt geen goede hulp, schakel een lactatiekundige in. Het borstvoedingsforum op facebook is heel handig en daar zijn ook lactatiekundige om persoonlijke advies te geven.

MOD
vorig jaar
Ik snap je gevoel helemaal!
Ondanks dat ik het graag wil vind ik het toch weer spannend of het allemaal lukt en of het deze keer veel moeite gaat kosten of dat het heel makkelijk gaat.
Tijdens de intake met de kraamzorg gaf zij aan dat ik (om te beginnen) ook kan gaan voor een combinatie van borst- en kunstvoeding als ik me daar prettiger bij voel. Dan heb ik meer rust en de baby heeft dan alsnog de extra voordelen van de borstvoeding.
Daarnaast ben ik begonnen met prenataal kolven waardoor ik nu iig alvast wat colustrum heb voor het begin.

vorig jaar
Hi! Ik ben al begonnen met kv, omdat ik borst niet zag zitten. 1 maand verder nu en een kilo aangekomen. Hartstikke gezond ventje. Niet bang zijn voor de oordelen. Je kindje heeft meer baat bij kv & een gelukkige moeder dan bv & een ongelukkige moeder. Doe wat goed voelt

vorig jaar
Ik heb precies hetzelfde gevoel als jij. Bij mijn eerste ging de borstvoeding verre van soepel, maar heb het toch uiteindelijk 2 maanden volgehouden. Achteraf vond ik het echt heel zwaar en heeft het mijn kraamperiode wel enigzins negatief beïnvloed. Dit wilde ik echt niet nog een keer! Ik heb aan het begin van deze zwangerschap aangegeven dat ik het wel wil proberen, maar onder de voorwaarde dat het goed voelt en gaat. En een maand geleden toch besloten het niet te gaan doen. Ik zag er zo tegen op!! Ik was ook bang voor vervelende reacties, maar ik eigenlijk niemand heeft vervelend gereageerd. Heb het met meerdere mensen besproken binnen mijn kring (oa. Verloskundige en kraamzorg, vrienden, fam.) en ik merk dat iedereen achter mijn beslissing staat, wat heel fijn is😊
Doe wat goed voelt mama, het is echt jouw keuze en lichaam! Die kraamperiode is al heftig genoeg🥴

vorig jaar
Vind helemaal niet gek dat je er zo over denkt en begrijp het heel goed. Ik heb bij mijn zoontje 4 maanden gegeven en wist van te voren al dat ik dan zou gaan stoppen want geen zin om te gaan kolven op werk. Ik wilde ook graag dat mijn partner vanaf dag 1 een flesje kon geven savonds dus ik gaf borstvoeding+ na elke voeding 10 min kolven, neemt erg veel tijd in beslag. Kunstvoeding is eigelijk vele malen gemakkelijker en bij mijn zoontje uiteindelijk ook nooit problemen mee gehad toen hij dat kreeg vanaf 4 maanden, dronk alles, maar dat verschilt natuurlijk per kindje.
Ik zou als je het wilt het zeker proberen en denk je na 1 of 2 weken, dit is het niet voor mij of kost mij teveel moeite/energie dan gewoon lekker over gaan op kunstvoeding.

vorig jaar
Reactie op DeMamavanRens
Hi! Ik ben al begonnen met kv, omdat ik borst niet zag zitten. 1 maand verd ...
Dat laatste wat je zegt is alleen niet waar.
https://www.borstvoeding.nl/borstvoeding-na-de-eerste-week/postpartum-depressie-2/

vorig jaar
Reactie op Mikjej
Het lijkt mij juist zo veel gedoe en drama om kunstvoeding te geven, steeds ...
Geen aanval hoor en je moet vooral doen wat je zelf fijn vindt. Maar ik vind dat jij borstvoeding wel heel erg ophemelt. En alleen maar voordelen deelt.
Hoezo is het gedoe om kunstvoeding te geven. Het is letterlijk water opwarmen en melkpoeder erbij gooien. Zo gepiept. Én je kan de nachtvoedingen afwisselen met je partner. En je kindje wordt er ook gewoon groot en gezond van.
Ik heb de vorige keer 2 dagen borstvoeding gegeven en ik vond het vreselijk. Moest de eerste dagen alleen maar aanleggen en vervolgens kolven terwijl mijn dochtertje alsnog 10 procent van haar gewicht was afgevallen de eerste dagen.
Ik was letterlijk alleen maar bezig met voedingen en kon niet rustig genieten van mijn meisje. Vreselijk.
Daarbij komt dat als je borstvoeding geeft je de enige bent die dat kan doen en je helemaal kapot bent van vermoeidheid. Dus nee, ik zie kunstvoeding persoonlijk niet als “gedoe”. Ik zie het meer als gedeelde smart is halve smart. 😊

vorig jaar
Ik vond borstvoeding geven echt ideaal. Altijd bij je en afgestemd op je kindje. Nee je weet idd niet hoeveel ze drinken, maar zolang ze groeien en tevreden zijn. Het klopt zeker dat je zegt met de afwisseling voor je partner. Zelf vond ik het nooit een probleem. Doen wat goed voelt voor jezelf

vorig jaar
Het is helemaal niet erg je uit te spreken hierover. Waarom zouden we er alleen maar over mogen praten als we er zin in hebben en er positief over zijn? Dus nee voel je niet bezwaard dit te droppen, hier is ook begrip voor!
Mijn ervaring is heel gemengd geweest. De eerste week was vooral heel pijnlijk, na het klieven van de tongriem van mijn dochter en werken met tepelhoedjes werd het beter. Ik had alleen een gigantische productie die maar niet terugliep. Op een gegeven moment werd mijn dochter steeds onrustiger aan de borst en werden we beide bang voor voedingsmomenten. Rond week 9 besloot ik over te gaan op kolven. Ik vond dat prima werken, zat in een lekker ritme en voedingen verliepen rustig. Uiteindelijk na 4 maanden gestopt met kolven en nog 1.5 maand vriezer voorraad kunnen geven. Opzich heeft ze dus best lang borstvoeding gehad, maar eigenlijk te lang. Ik hoor iedereen al denken: te lang? Ja te lang. Het had mij helemaal opgegeten. Borstvoeding gaf mij geen magisch gevoel, het at mij op lichamelijk en mentaal en dat al vanaf dag 1. Niet iedere moeder hoeft er dat magische gevoel van te krijgen, er zijn zelfs vrouwen waar het juist tegenovergestelde kan geven. Mijn les is dus voor deze kraamperiode: naar mijn gevoel luisteren. Ik ga het weer proberen, maar wel sneller toegeven aan de behoeften.
Daarnaast merkte wij ook dat mijn dochter verzadigder was op kunstvoeding, het lukte haar dan wel blokken van 3 uur vol te maken terwijl ze na borstvoeding vaak na 2 uur al onrustig werd. Niet een hoofdreden om te stoppen hoor, alleen dat verschil werd ook goed merkbaar bij mij.
Maar mijn allergrootste les uit de hele ervaring: mijn dochter is een blije lieve meid, die prachtige lach na een borst of flesje met borstvoeding zag ik ook na het flesje kunstvoeding. Toen wist ik: het maakt niet uit hoe ik voed, als ik het maar met liefde doe. Dat is iets wat ik jou ook mee wil geven.
De sociale druk is hoog en ja er zijn tal aan gezondheidscoordelen, maar mijn moeder kon het mij niet eens geven en en ik ben ook kerngezond. Niet om de borstvoeding te ontkrachten, maar om te benadrukken: ze worden echt wel groot en sterk!
Kijk voor jezelf wat werkt, niets moet en alles mag. Praat erover met je partner en bekijk het van dag tot dag. Loopt het niet lekker, raadpleeg een lactatiekundige dat kan ook enorm helpen. En als het gewoon beter voelt het niet te doen: dat is helemaal oké. Het hele gezin heeft meer aan een gezonde en blije mama, een met liefde gevoede baby en dat jullie allemaal even genieten van de mooie (maar ook zware) tijd.
You got this! Het maakt echt niet uit 💛

vorig jaar
Reactie op Mikjej
Een disclaimer die ik zou willen plaatsen, niet ter aanval maar ter aanvulling. Ja borstvoeding past zich aan naar je kind, maar kunstvoeding hoeft niet zo te zijn dat je kind het niet trekt. Ja misschien valt merk A niet goed, merk B wel. Maar krampjes hebben baby’s sowieso, de darmen moeten nou eenmaal rijpen. Ook bij borstvoeding kan iets dat jij gegeten hebt bijv invloed hebben op hoe de voeding valt. Daarnaast is het bereiden ervan helemaal niet ingewikkeld: water opwarmen, poeder erbij, roeren en geven.
Nogmaals niet om jouw bericht te ontkrachten, er zitten ook tal van voordelen aan borstvoeding maar kunstvoeding is niet pertinent niet goed.
Het is super fijn als voeden aan zich goed loopt bij iedereen, de manier waarop/waarmee is denk ik ook echt kijken wat werkt voor moeder en kind 🤗

vorig jaar
Hoi!
Ik had bij m’n eerste van tevoren ook twijfels, en kreeg toen een podcast aflevering met Rutger Bregman toegestuurd van een vriendin. Hij werd vader en wilde graag uitzoeken hóé geweldig borstvoeding nou was tov kunstvoeding, gezien er veel wordt gepraat over de “eindeloze voordelen” maar echt harde data niet vaak genoemd wordt. Ik kan ‘m niet zo snel terugvinden in Spotify, maar hier kun je ‘m luisteren:
https://decorrespondent.nl/12906/rudi-en-freddie-over-baby-s-borstvoeding-en-baarboetes/c9bc6df4-c69f-09f6-32e3-576c6a4dd2eb
Er blijkt bijzonder weinig over te blijven van alle argumenten - het enige dat écht bewezen een groot verschil maakt is jouw kans als moeder om borstkanker te krijgen, dat gaat significant omlaag door borstvoeding te geven. Echter moet je dat wel minstens 1 jaar lang doen, iets wat maar een klein percentage Nederlandse moeders haalt.
Overigens wilde ik het inderdaad ook laagdrempelig proberen en bleek het zonder enig gedoe te lukken, dus ik heb het uiteindelijk een maand of 8 volgehouden. Toen we eenmaal gingen mixen (bv en kv) besefte ik wel hoe relaxt dat ook was, dus ik zal dit keer denk ik sneller een mix doen. We gaan het zien🤷♀️

vorig jaar
Laat het lekker over je heen komen! Wie weet heb je wel een perfecte productie en je kindje de perfecte aanhap 😉.
Zou in ieder geval proberen niet binnen een week op te geven (want eerlijk is eerlijk, het is vaak ook even afzien, maar veel makkelijker wanneer het loopt dan kunstvoeding!)
En lukt het niet, doet het echt teveel pijn of kost het je teveel mentaal.. a fed baby is a happy baby!

vorig jaar
Aan het begin van deze zwangerschap had ik precies hetzelfde als jij. Bij mijn eerste dochter was de kraamweek echt een drama omdat de bv niet op gang kwam, ik moest gaan kolven. Kortom ik was de hele dag bezig met voeden. Dus ik heb een hele tijd lang gedacht: hier ga ik niet weer aan beginnen. Toch heb ik het weer gedaan en geef nu meer dan een week borstvoeding. Deze keer verloopt het echt soepel. Ik heb mij deze keer er echt goed op voorbereid. Cursusavond gevolgd, online cursussen en heb mijn mindset veranderd. Ik denk dat al deze dingen er toe hebben bij gedragen dat het nu wel lukt. Wat ik hiermee wil zeggen is dat vele denken (ik eerst ook) dat borstvoeding allemaal vanzelf wel lukt en het vanzelfsprekend is (bij sommige is dit ook zo hoor). Maar het is soms wel gewoon keihard werken en de juiste kennis hebben, maar dan moet je het wel echt willen natuurlijk! En als je dat hebt, ben ik er van overtuigd dat de borstvoeding zeker zal slagen😊

vorig jaar
Reactie op hilde32
Een disclaimer die ik zou willen plaatsen, niet ter aanval maar ter aanvull ...
Mijn kunstvoeding baby heeft eigenlijk nooit krampjes 😅. Zegt dus niet alles. Ik heb wel een fles die erop gemaakt is dat ze makkelijk aanhappen zonder lucht erbij te kunnen happen.

vorig jaar
Je moet vooral naar je eigen gevoel gaan luisteren! Happy mom, happy baby.
Ik heb met m'n eerste een moeilijke start gehad, waardoor ik alleen maar beren op de weg zag met borstvoeding.. heb het zeker geprobeerd, lukte fysiek ook, maar mentaal niet.. en dan kijken mensen me echt niet raar aan als ik zeg helemaal te willen overstappen op kunstvoeding. Heb veel gesprekken gevoerd met allemaal verschillende mensen in het ziekenhuis en zij hebben me alleen maar aangemoedigd om in mijn toestand kunstvoeding te geven en dat was het voor mij uiteindelijk ook.
Aan allebei voedingsmethoden zitten voordelen, maar die verschillen ook zeker per persoon, dus echt eigen gevoel volgen.
Ik zag ook de voordelen van borstvoeding, maar oh ik vond flesjes kunstvoeding maken geen enkel probleem en vond het heerlijk dat m'n man dit ook kon doen en dat m'n familie m'n zoontje ook lekker de fles kon geven... had ik mijn handen even vrij haha

vorig jaar
Pfoe alsnog een heleboel meningen met voors en tegens (waar je volgens mij helemaal niet om vraagt)! Enige conclusie is dat iedereen het anders ervaart, hoe moeilijk of makkelijk het bij iemand anders gaat zegt niks over jou.
Hopelijk krijg je goede begeleiding van je kraamzorg en anders lactatiekundige en kun je daarna een weloverwogen beslissing maken of je doorgaat of niet. Jouw keuze is altijd goed!

vorig jaar
Reactie op Mikjej
Borstvoeding is echt niet zo simpel als aanleggen en klaar. Er kunnen heel wat problemen optreden. Dat hoeft natuurlijk niet, maar er kunnen wel degelijk complicaties optreden (tongriempje, verkeerde techniek, kloven, spruw). Fijn dat het bij jou wel zo makkelijk ging.
TO: doe wat voor jullie het beste is. Bij mijn eerste ging het allemaal niet zo soepel, maar is het wel gelukt. Nu lijkt het een stuk makkelijker te gaan. Daarbij helpt het dat ik al ervaring heb en beter ben voorbereid. Als het toch te onrustig voor jullie is, mag je gewoon stoppen (wat anderen daar ook allemaal van vinden). Ik hoop dat je een fijne laatste periode van je zwangerschap hebt, een fijne bevalling en een mooie kraamperiode hebt strakjes. Het is overweldigend allemaal, blijf dicht bij jezelf.

vorig jaar
Ook niet alles wat op internet staat is waar haha ik denk altijd iedereen is anders iedereen ervaart dingen anders of overkomt dingen anders.