11 Reacties

20 dagen geleden

Ik zou toch afraden om naar 1 slaapje te gaan. Kan wel dat dat een keer goed ging, maar zal nieuwe problemen geven denk ik als je het zo laat. Ik denk sowieso dat er iets van een slaap regressie is want die is er zeker rond 12 maanden. Is hier ook gaande. Maar ik denk dat je je ochtenddutje moet inkorten. Ik denk dat ze te lang slaapt in de ochtend en dan is ze smiddags niet moe genoeg. Hier doet ze sochtends een dutje van max 30 minuten vanaf half 10. En dan om 13u ligt ze weer in bed En zou ze tot 15u mogen slapen maar is vaak rond half 3 wakker. En dan rond half 7 kwart voor 7u ligt ze weer in bed. Dus misschien toch even naar je ritme kijken is mijn advies.

20 dagen geleden

Ik zou toch een beetje kijken of je nog bij 2 slaapjes kan blijven, want het kan wel oververmoeidheid te weeg brengen. Ik zou het ochtend slaapje echt kort houden, max 30 min want dan is het een soort overbruggings slaapje waarbij je de grootste moeheid eraf haalt en ze ‘s middags nog genoeg slaapdruk heeft voor een lange dut. Hier slaapt ze van 9:30 tot 10:00 en dan van 13:00 tot 15:00 (maak haar uiterlijk 3 uur wakker anders zit ik er ‘s avonds tot heel laat mee) soms is ze ook wel eens eerder wakker smiddags en dan leg ik haar savonds iets eerder op bed Je ziet vaak als ze het ochtend dutje heel lang doen, dat ze niet genoeg slaap meer over hebben voor de middag, en deze dus weigeren. Als je toch naar 1 slaapje wil zou ik een beetje dit ritme aanhouden: 11:00/11:30 boterham en 12:00 naar bed tot 15:00? Op m’n werk (kdv) zie ik vaak als kindjes naar 1 slaapje gaan de bedtijd in de middag vaak al wat vroeger is (12:00) of zelfs eerder en hoe lang ze wakker kunnen zijn, hoe dit uiteindelijk 12:30 tot 14:30 word bijv! Succes 💜

20 dagen geleden

Reactie op Elliema

Ik zou toch afraden om naar 1 slaapje te gaan. Kan wel dat dat een keer goe ...
Precies dit wilde ik ook zeggen, niets aan toe te voegen! Opstaan rond 7u, ochtenddutje starten rond 09:30u en beperken tot een halfuurtje, en dán inzetten op de langere middagdut van 1,5- max 2u.

20 dagen geleden

Meeste kindjes hebben rond deze leeftijd zo'n fase dat ze met de slaapjes aan het knoeien zijn. Onze oudste ook, maar uiteindelijk toch echt pas met 17 maanden over op 1 slaapje. Als het 1e slaapje wel goed gaat, dan zou ik eerst proberen om deze in te korten. En dan even afwachten of dat wat gaat doen voor het 2e slaapje. Dan kun je daarna altijd nog over naar 1 slaapje als dat ook niet blijkt te werken.. En dan zoals hieronder wordt gezegd het tijdstip eerst naar voren halen, dan schuift dat later vanzelf wat op naar begin middag.

20 dagen geleden

Reactie op Domensino

Precies dit wilde ik ook zeggen, niets aan toe te voegen! Opstaan rond 7u, ...
7:30 kan ook en dan ochtenddut van 9:45-10:15 en dan ook middagdut tussen 13-15. Met zo'n lange en late ochtendslaap zijn er op deze leeftijd denk ik weinig kindjes die ook nog een goede middagdut doen.

20 dagen geleden

Reactie op Jurst

7:30 kan ook en dan ochtenddut van 9:45-10:15 en dan ook middagdut tussen 1 ...
Dat zou hier niet werken, dan is ze te kort wakker en gaat ze echt niet slapen. Hier vanochtend half 8 wakker en ze slaapt net sinds 10:30.. Beste is hier toch om max 7 uur uit bed 🙈 En de middagdut om 13 uur is dan ook te vroeg, minimaal 3 uur ertussen. Meestal begint dat hier dus pas tussen 13:30 en 14:00. Ben niet van 't wakker, maar dat moet straks toch maar. Anders wordt het geen middagdutje ben ik bang 😅

20 dagen geleden

Hier 11 maanden. Slaapt soms zelfs nog 3 slaapjes. ( 9 uur, 12 uur en 4 uur. ) soms 45 minuten maar ook gerust 2 uur en een kwartier. Slaapt s nachts goed. Overdag ook wel eens 2 slaapjes. Ook wel eens 1. We merken nu dat lopen interessant wordt en ik kan mij van mijn oudste herinneren dat het slapen dan weer beroerder worden totdat ze kunnen lopen. Niets zo wisselvallig als slapen bij een baby 🙃

20 dagen geleden

Reactie op Leeuwtje91

Dat zou hier niet werken, dan is ze te kort wakker en gaat ze echt niet sla ...
Ik zeg ook middagdut tussen 13 en 15. Hier is het als hij tot 10:15 slaapt ook 13:15 of 13:30. Evengoed laat ik hem niet echt voorbij 15 slapen. Hier 1x laat wakker geworden toen hij ziek was, toen was het dus wel 1 dut. Maar een ochtenddut om 10:30 zou ik niet doen. Als dutjestijd voorbij is, en ze zijn nog wakker, dan uit bed. Gister of eergister viel hij pas om iets voor 10 uur in slaap, toen heb ik heb iets langer gegeven tot 10:25. Maar als hij om 10 uur nog helemaal niet geslapen had, had ik hem uit bed gehaald tot 12 uur.

20 dagen geleden

Reactie op Jurst

Ik zeg ook middagdut tussen 13 en 15. Hier is het als hij tot 10:15 slaapt ...
Mijn eerste zij staat een beetje bits, sorry, niet zo bedoelt hoor!

20 dagen geleden

Reactie op Jurst

Ik zeg ook middagdut tussen 13 en 15. Hier is het als hij tot 10:15 slaapt ...
Ja sorry, verkeerd gelezen! 🙈 Ik las van 13-15 ipv tussen. Aan de ene kant fijn dat ze uitslaapt, maar vind het zelf dan wel lastiger worden om een beetje goed met 2 slaapjes uit te komen.. Eruit halen doen wij inderdaad ook als het erop lijkt dat ze niet gaat slapen. Daarom ook al een paar keer 1 dutje gedaan. Werkt op zich ook, want ze slaapt dan langer. Ach ja, we bewegen maar een beetje met dr mee.. 😊

20 dagen geleden

Ik houd ongeveer het ritme van 2-3-4 uur en dat gaat heel goed.. Moet wel zeggen dat wij een slapert hebben.. Ze slaapt van 10.00 tot 11.00 en van 14.00 tot 16.00 en gaat rond 19.45/20.00 uur naar bed. Als ze over een tijdje naar 1 slaapje gaat dan zal ze eerder in bed liggen denk ik maar zo.