6 Reacties

2 jaar geleden

Ik heb zelf een peetoom en peettante (katholiek opgevoed maar nu atheïst). Mijn peetoom is de broer van mijn vader en mijn peettante de zus van mijn moeder. Veel mensen denken dat deze titels enige status hebben, bijvoorbeeld dat deze mensen je voogd zijn, maar dat is niet zo (zou ook onlogisch zijn). Behalve dat hun namen mijn tweede en derde naam zijn merk ik er niks van. Soms werd er op verjaardagen wel eens gezegd dat ik een extra groot cadeau krijg omdat "je mijn petekind" bent maar volgens mij valt dat ook wel mee. ;)

2 jaar geleden

Ik kom uit het niet-katholieke deel van Nederland en wij gebruiken de term peetoom/peettante dus wel in de puur praktische zin: als in potentiële voogd mocht ons iets overkomen. Verder geen symbolische rol in de zin van extra verwennerij of een rol die aan het geloof gerelateerd zou zijn.

2 jaar geleden

Ik ben van België en wij hebben een peter en een meter gevraagd. Dit is mijn broer en schoonzus geworden. We hebben dit gedaan omwille van traditie, niet omwille van geloof. We hebben een slabbetje gekocht waar de vraag op stond ‘wil jij mijn meter/peter zijn?’

2 jaar geleden

Mijn vriend is Moluks.. ons zoontje krijgt een papa Ani en een mama Ani.

2 jaar geleden

Hier in Zwitserland is t vrij normaal nog een 'gotti/ götti' te hebben. Aangezien we een NL/ Zwitserse familie hebben, hebben we hier wel voor gekozen. Niet uit religieus opzicht, maar toch net een extra vertrouwenspersoon naast de ouders. Hier worden er niet extra grote cadeaus verwacht oid, maar eerder 1 op 1 tijd samen.

2 jaar geleden

We zitten er wel over na te denken om een stel of twee losse familieleden te vragen als "peetoom/tante". Maar gaan dat ook wel vastleggen bij de notaris, anders is het een lege huls door hen een titel te geven die alleen binnen geloven nog iets betekenen maar voor de wet helemaal niets