23 Reacties

vorig jaar

Ik ben ook erg geschrokken! wij gaan per direct nog minder schermtijd inzetten.

vorig jaar

Ik ook gezien en van geschrokken! Hier staat 's ochtends tussen 07:30u en 08:30u wel Zappelin aan maar daar begin ik nu weer aan te twijfelen...

vorig jaar

Niet van geschrokken haha.. zoontje bijna 11 maanden en nog nooit iets gekeken.. bewust!

vorig jaar

Reactie op Krstn

Niet van geschrokken haha.. zoontje bijna 11 maanden en nog nooit iets geke ...
Same. Er zijn wel een aantal programma's die iets minder slecht zijn dan veel anderen, ik zag bijv een kijklijst met uitleg bij "schermijvrij opvoeden" op Instagram

vorig jaar

Reactie op Loes9

Same. Er zijn wel een aantal programma's die iets minder slecht zijn dan ve ...
Dank je voor de tip! ...En tegelijkertijd lees ik op schermvrijopvoeden.nl dan weer dit..!

vorig jaar

Hier ook niet van geschrokken. Ik vind het zelf al niet prettig om naar te kijken, laat staan een klein kind. Wij bepalen en kiezen zelf wat en hoe lang hij (oudste is nu 3) mag kijken. De jongste is nu 10,5 maanden en kijkt eigenlijk geen tv..

vorig jaar

Hier ook niet van geschrokken. Ik vind het zelf al niet prettig om naar te ...
Hier ook alleen tv eventueel tijdens de middagdut van haar broertje. Zoontje mag over 14 maanden beginnen met kijken, als hij 2 is. Dochter keek ook nooit. Het is zo passief, het remt speeltijd en bewegingstijd. Alle onderzoeken komen met dezelfde uitkomst. En aan mijn dochter merken we nu dat hoe meer ze tv kijkt, hoe heftiger haar gedrag is. En dat ligt niet aan wat ze kijkt qua prikkels. Buurman en buurman en nijntje. Ik vind alleen dat ze als 3 jarige wel blootstelling eraan moet hebben, maar anders zou ik het weer helemaal schrappen.

vorig jaar

Reactie op Jurst

Hier ook alleen tv eventueel tijdens de middagdut van haar broertje. Zoontj ...
Met je eens en ik merk het ook aan zijn gedrag. Staan jullie er hetzelfde in? Mijn partner gaat er namelijk losser mee om en dat leidt nog wel eens tot een 'lastige' peuter en mijn partner die zich afvraagt waarom dat bij mij niet is.. 🙈

vorig jaar

Niet van geschrokken, maar wel blij om te zien dat dit een podium heeft gekregen. Omdat ik denk dat veel zich hier niet van bewust zijn. Ik merk dat veel anderen, zoals opa’s en oma’s wel de tv aan hebben/ aanzetten & d.m.v. dit programma kan ik hen beter duidelijk maken waarom ik dat niet wil.
Dankjewel voor dit filmpje, wel even een hele goed realisatie.. Ik wist dat tv niet zo goed was maar dit opent zeker nog meer mijn ogen.. Ik zit met name met een probleem wanneer ik onze jongste naar bed breng , ik moet de oudste haast wel voor de tv zetten.. omdat ik dan met camera hem in de gaten kan houden.. Mijn man is dan aan het werk en als ik hem gewoon laat spelen gaat hij ten eerste heel hard huilen omdat ik naar boven ga en ten tweede gaat hij overal in de woonkamer van alles doen en kan ik hem niet goed in de gaten houden (onveilige situatie) Ik heb tot nu toe nog geen oplossing gevonden hiervoor.. Iemand misschien een idee..? Onze oudste zoon is net 2 jaar en onze jongste 10 maand
Ik laat hem overigens wel naar rustigere programma's kijken tijdens die momenten dat ik de jongste naar bed breng.. dikkie dik, tully , nijntje.. maar ik zou veel liever een andere oplossing hebben

vorig jaar

Reactie op Mama Van 2 Prinsjes

Dankjewel voor dit filmpje, wel even een hele goed realisatie.. Ik wist dat ...
Hier ging/gaat hij gewoon mee naar boven. Laten helpen, kusje geven en tot straks zeggen. Weet niet of dat een optie is?
Hier ging/gaat hij gewoon mee naar boven. Laten helpen, kusje geven en tot ...
Nou ons jongste zoontje valt niet zelfstandig in slaap, hij drinkt in mijn armen een flesje en dan duurt het ruim 20 min voor hij in mijn armen in slaap valt.. daarnaast kan de oudste nog niet praten (wij lopen nu met hem bij logopedie en krijgen hulp straks bij accare voor mogelijk autisme..) Hij heeft geen interesse in helpen of nadoen. Dus hem daarin betrekken is mij nog niet gelukt, hij negeert dat.. Ik denk er nu aan om meerdere Camera's bij de halen voor in de woonkamer zodat ik hem overal daar kan zien als hij speelt en ij naar boven ga.. wij hebben een erg grote woonkamer. Zo kan ik het tv kijken dan wel weghalen

vorig jaar

Prima stuk van Lubach 👌🏻 Eigenlijk niks wat niet al lang bekend was (voor ons persoonlijk in ieder geval), maar goed om het te blijven benadrukken. Hier in huis komt iets als cocomelon of baby shark er ook echt niet in, maar we zijn wel echt gezegend met 2 hele rustige kindjes die zichzelf goed kunnen vermaken. We kijken hier na het avondeten 1 aflevering Bluey (zo'n 5 minuten), vrij rustig en verhalend. Vaste prik, dus ze weten dat alleen dan de tv aan gaat, we maken er echt een familiemomentje van en we letten er ook op dat we tijdens het kijken contact houden met de kinderen, praten over wat we zien, dingen benoemen of extra uitleggen. We merken dan juist dat vooral de oudste van 2 ook contact met ons zoekt tijdens het kijken, zolang het zl blijft is het voor ons goed.

vorig jaar

Nou ons jongste zoontje valt niet zelfstandig in slaap, hij drinkt in mijn ...
Ik herkende je username al van uit de andere geboortegroep, onze oudste is ook net 2. Hier gaan ze rond dezelfde tijd naar boven en naar bed. Als ik alleen ben neem ik ze allebei mee naar boven, traphekje dicht, dan mag de oudste nog even op de bovenverdieping spoken terwijl ik de jongste omkleed. Die mag dan nog even de vloer verkennen terwijl ik de oudste omkleed. Dan samen boekje lezen, liedjes zingen en licht uit (hier liggen ze op 1 kamer, dus dat gedeelte gaat dan ook wat makkelijker tegelijk). Zou jullie oudste zelf op zijn kamer kunnen spelen met speelgoed terwijl je de jongste neerlegt, zodat je meteen daarna door kan naar zijn kamertje? Lijkt me echt wel pittig hoor, 2 kindjes die op die manier eigen aandacht en tijd nodig hebben en dan ook nog in je eentje. Respect, mama ❤️

vorig jaar

Interessant filmpje. Net al veel anderen hier wist ik wel dat schermpjes niet goed zijn voor kinderen. Maar dit doet er nog een en schepje boven op. Wij hebben een zoontje van 9,5 maand en wij krijgen geen schermtijd. Wel hebben we regelmatig dat er geen beeldbellen met oma en dat is natuurlijk ook een scherm. In het begin waren we er niet zo strikt op tot we met een maand of 3 begonnen te merken dat hij echt een soort van "uit" ging als hij schermpjes zag. Was hij daarvoor lekker aan het brabbelen dan hield hij opeens op. Dit was voor ons echt de reden om geen schermpjes aan te bieden. Ik hoop dat we dit vooral zo volhouden.

vorig jaar

Reactie op Domensino

Dank je voor de tip! ...En tegelijkertijd lees ik op schermvrijopvoeden.nl ...
Samen kijken kan inderdaad een positief effect hebben, omdat je dan soms andere dingen kan benoemen dan in je eigen omgeving. Bij Lubach was echter te zien dat bij de betreffende peuter tv contact maken met je kind onmogelijk was. Dan heeft het dus alleen maar negatieve effecten. Bij Nijntje of een ander programma van dat kaliber blijft je kind wel in contact en kan je er dus samen over praten en dingen benoemen

vorig jaar

Met je eens en ik merk het ook aan zijn gedrag. Staan jullie er hetzelfde i ...
Wij staan er zeker hetzelfde in. Ik vind het zelf alleen lastig nu, omdat ik ook erg moe ben en dit dè manier is om wat rust te hebben tijdens de dut van m'n zoontje. Die op zijn beurt echt beter slaapt, omdat z'n zus geen kabaal maakt met speelgoed en rondrennen. Anders zou ik het verder beperken naar een half uurtje in het weekend ofzo en verder niet. Maar we zijn wel bezig, om voor de dagen dat m'n man thuis werkt te plannen dat ik dan tijdens de dut maar even op stap ga met onze dochter. Zodat ze ook haar broertje niet wakker maakt, en ze ook geen tv kijkt.

Reactie op Ryrywire

Ik herkende je username al van uit de andere geboortegroep, onze oudste is ...
Dank voor je lieve reactie🥰 wat mooi hoe jij dat doet met jouw 2 kindjes 🙏 Ik heb gisteren even met mijn man overlegd en wij hebben een camera erbij gekocht zodat wij nu de hele woonkamer en keuken kunnen zien, zo kan ik onze oudste laten spelen en hem in de gaten houden terwijl ik de jongste naar bed breng. Hem meenemen is helaas geen optie omdat de jongste niet zelfstandig in slaap valt en dus bij mij op de arm in stilte rustig in slaap valt en als zijn broer dan op de bovenverdieping lawaai maakt is dat niet zo handig haha haha.. Maar ik ben heel blij met de oplossing nu met de Camera's, zo kan ik echt het tv kijken enkel beperken tot de poepbroek verschonen en dat is maar 1 keer per dag 5 min🙏 Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan, maar ik verwacht wel goed want onze oudste kan wel heel goed zelfstandig spelen

vorig jaar

Dank voor je lieve reactie🥰 wat mooi hoe jij dat doet met jouw 2 kindjes � ...
Is het niet een optie de oudste het eerst in bed te leggen? Dus samen omkleden etc, oudste in bed en dan de jongste meenemen voor voeden etc?