118 Reacties
6 maanden geleden
Reactie op onsbeertje
Ik wil vanaf volgende week ook beginnen met rapley. Met m’n oudste zoontje ...
Ik heb pindakaas gemengd door geprakte banaan. Dan is het dus wel een keer een pureetje, leek me ook niet verkeerd voor de afwisseling. En dan wel zelf baby bestek geven zodat ie alsnog zelf kan eten. (Tip, van dat korte baby bestek dat ze goed zelf kunnen pakken en niet te ver de keel in kan, +tip, gebruik 2 lepeltjes per maaltijd, je baby wil vaak pas zijn lepeltje los laten als er een nieuwe gevuld zijn kant op komt haha)
6 maanden geleden
Reactie op Loes9
Ik heb pindakaas gemengd door geprakte banaan. Dan is het dus wel een keer ...
Er zijn zelfs speciale lepeltjes , waar ze zelf mee kunnen oefenen. Die zijn zo dat er maximaal eten aan blijft plakken als je het dipt in yoghurt/puree/..
https://www.tommeetippee.com/en-au/product/smushee-first-self-feeding-spoon-au
6 maanden geleden
Zijn er hier mensen met de solid starts app of die hun bundel hebben gekocht? Ben een beetje opzoek naar of het het geld waard is.
6 maanden geleden
Reactie op CarlottaKlein
Zijn er hier mensen met de solid starts app of die hun bundel hebben gekoch ...
Ik heb een week de proefperiode gedaan, vond ik niet de moeite waard dus geannuleerd. Je krijgt dan namelijk nog geen recepten of maaltijd inspiratie. Je kunt dan geloof ik niet veel meer dan bijhouden welke dingen je kind gegeten heeft. Zo'n bundel lijkt me dan interessanter
6 maanden geleden
Vraagje voor wie ook flesvoeding geeft. Mijn zoontje krijgt vier flessen van dag van 180 en een fles van 210 (droomvoeding). Hij eet nu iedere dag wat maar het is dus meer spelen en zuigen dan echt eten. Al oefenen we ook met een lepel en krijgt ie dus soms ook een aantal hapjes binnen. Wanneer zouden jullie minderen met flessen?
Hij slaapt al door sinds ‘ie twee maanden is na de droomvoeding en ik hou dat graag zo 😅
6 maanden geleden
Reactie op Krstn
Yes! Prima app maar sinds vandaag ook de BLW meals app op aanraden van iema ...
Bedankt voor de tip! Ik ga eens kijken
6 maanden geleden
Ik heb de betaalde variant van Solid Starts geprobeerd maar heb er echt twee keer op gekeken en nooit iets van gemaakt of zo. Ik kijk wel bijna elke dag op de gratis versie hoe je dingen moet snijden.
Trouwens ik las dat iemand zei 'food under one is just for fun' en dat is gedeeltelijk waar maar niet helemaal. Het is wel belangrijk om te focussen op vooral maaltijden met veel ijzer, vetten en calorieën. De ijzerbehoefte van een baby is net zo hoog als die van een volwassen man, en de helft van hun calorieën zou van vet moeten komen.
Het is tot op zekere hoogte nog lekker voelen, proberen en experimenteren natuurlijk, maar het is wel belangrijk om een beetje in de gaten te houden wat je aanbied en niet alleen maar stronkjes broccoli of zo te geven. Mijn zoontje krijgt bijv. vaak pannenkoekjes of muffins van (met ijzer verrijkte) babygranen met pindakaas. Ik kook voor de lunch vaak een 'bonenprutje' voor ons (dal, chili, dat soort dingen) en terwijl ik dat maak gaat er een tweede pannetje aan voor ons zoontje. Daar gaat dan precies hetzelfde in, alleen geen zout en geen pepers, en iets meer olie of notenboter. Wel kruiden, want tussen de 6 en 9 maanden zijn ze hun smaakpapillen aan het 'trainen'. Hoe meer ze dan gewoon de smaken proeven die je gewend bent om te eten, hoe groter de kans dat ze dat later ook lekker vinden. (Oh en dat bonenprutje prak ik dan op een reepje toast voor hem want lepels zijn om heel hard mee te zwaaien, niet om in je mond te doen hoor 🙈)
5 maanden geleden
Hoe gaat het tot nu toe bij iedereen? Wij zijn nu een krappe 2 weken onderweg. Het gaat bij ons boven verwachting goed, hij slikt blijkbaar ook al echt dingen door (zn poep wordt vaster ipv borstvoedingspoep) en watermeloen en komkommer zijn favoriet. Bij mn oudste duurde het 6 weken ofzo voordat er langzaamaan wat doorgeslikt werd dus ben helemaal verbaasd haha.
5 maanden geleden
Reactie op LisetteOV
Hoe gaat het tot nu toe bij iedereen? Wij zijn nu een krappe 2 weken onderw ...
Wij zijn sinds een weekje ongeveer begonnen, ze is morgen 6 maanden. Waar ze een week geleden echt nog zat te wiebelen in haar stoel en het eten nog niet lekker naar dr mond kreeg, zit ze nu ineens super goed rechtop en steekt het eten recht haar mond in! Echt bizar hoe snel ze leert. Ze eet nog maar heel weinig, maar heeft nu komkommer, paprika, zoete aardappel, avocado, pruim, ananas en geroosterd brood geprobeerd😊 met onze oudste hebben we het ook gedaan en vond ik het geweldig, dus vind het zó leuk dat dit hoofdstuk weer is aangebroken🥳
5 maanden geleden
Reactie op A1n9n9e1
Vraagje hier. Mn baby van 6.5 maand moet constant extreem kokhalzen en spuu ...
Wat vervelend! Is het met elk soort eten of verschilt het met wat je aanbiedt? Ik weet niet zo goed wat handig is, misschien wat meer voedsel aanbieden waarvan hij weinig écht eet zoals een stuk komkommer, ananas (en dan redelijk hard) of stengel paprika? Dan leert hij wel veel over textuur en hoe z’n mond aanvoelt, maar komt er even wat minder voedsel vast achter in z’n keel waar hij van kokhalst/overgeeft
5 maanden geleden
Reactie op A1n9n9e1
Hij heeft het nu bij tomaat en broccoli gehad. Ja precies en dan daarnaast ...
Kan, maar het maakt voor de voedselinname echt niet zoveel uit als hij een weekje (met deze leeftijd) niet tot nauwelijks echt eet. In principe hoef je pas rond 8-9 maanden te verwachten dat ze écht eten wat je ze voorschotelt, tot die tijd mag het prima ontdekken zijn. En van gepureerd eten kunnen ze ook flink kokhalzen hè, dat maakt in die zin niet zoveel uit.
5 maanden geleden
Reactie op LisetteOV
Hoe gaat het tot nu toe bij iedereen? Wij zijn nu een krappe 2 weken onderw ...
Ik ben echt een leek hierin, ik wil dit ook graag doen met m’n dochtertje.
Met groente weet ik dat je dat moet stomen, maar laatst heeft m’n man haar watermeloen gegeven en ze nam dus een te grote hap en kotste alles uit (incl flink kokhalzen tot rood aan lopen zei hij) hoe moet ik dit aanpakken jongens 🙈😂
Ik heb wel een x banaan gegeven, daar kokhalsde ze ook van maar ging helemaal prima. Brood korstje ook gegeven, ging ook prima (eet bijna niet maar ze speelt er wel mee en sabbelt erop)
Nu wil ik eigenlijk gewoon alles zo geven ipv pureren. Maar stomen jullie echt alles of alleen groente en heel hard fruit? (Zoals appel)
En komkommer en (water)meloen geven jullie dat gewoon in repen of stomen jullie dat ook kort?
5 maanden geleden
Jaaa ik volg!
Ons kindje kan nov niet gord recht op zitten, maar met ondersteuning wel of op schoot.
We zijn dit weekend begonnen. Hebben vooralsnog stukje bloemkool en banaan aangeboden . Ze vindt alles interessant (vooralsnog voodal t bord) maar trekt me toch n vies gezicht 😂
5 maanden geleden
Reactie op jessicaaa20
Ik ben echt een leek hierin, ik wil dit ook graag doen met m’n dochtertje. ...
Jaaaa het begin is spannend haha! Ik vind dat kokhalzen ook nog steeds eng maar zie ook hoe veel ze er van leert en je ziet echt die tong bezig om het voedsel weer naar de voorkant te krijgen, echt fascinerend ook! Hoe je eten moet serveren kun je super goed opzoeken in de Solid Starts app (zit gewoon in de gratis versie), als je daar in de food database het eten opzoekt en dan kijkt bij “how to serve”, is echt mega handig!