118 Reacties
5 maanden geleden
Reactie op jessicaaa20
Ik ben echt een leek hierin, ik wil dit ook graag doen met m’n dochtertje. ...
Groente kook ik gewoon en en dan echt goed gaar zodat je het met je vingers kan fijn maken. Dat betekent dat het veilig is. Komkommer grote stukken of van die hele mini komkommers met de kontjes eraf. Daar is onze zoon groot fan van. Het is behoorlijk spannend inderdaad, maar wordt echt iedere week makkelijker. Wij merken zo snel verschil. En steeds leuker 😃
5 maanden geleden
Reactie op LisetteOV
Hoe gaat het tot nu toe bij iedereen? Wij zijn nu een krappe 2 weken onderw ...
Hier gaat het echt megagoed, al na een paar dagen zat ons zoontje echt te eten van alles wat we hem voorschotelen. Hij heeft de eerste 3 weken reepjes groente en fruit, brood met notenboters en verschillende soorten zelfgemaakte hummus, crackers en omelet gegeten. Zijn favoriet zijn crackers, avocado, tomaat, en zoet fruit zoals mango, ananas en nectarine. Ik check voor alles solid atarts hoe ik het kan geven. Zijn eerste maaltijd was pannenkoeken (banaan, ei, bloem en babygranen) 🥰
Sinds een paar dagen laat ik hem meer met de pot mee eten. Vandaag had hij bijv. havermout met een preloaded spoon (hoe zeg je dat in het Nederlands? 🤔🙈) en nectarine, soep uit een bekertje en een broodje pindakaas, en linzenpasta met avocado/spinazie pesto en een tomaat. Ik merk wel dat hij even moet wennen aan de nieuwe dingen, want dingen waar hij al mee heeft kunnen oefenen eet hij bijna helemaal op, maar de pasta bijvoorbeeld heft hij voornamelijk aan zitten voelen. Maar dat hoort ook geeoon bij het ontdekken vaneten natuurlijk!
5 maanden geleden
Ik merk dat ik in ons eigen avondeten niet altijd een geschikt onderdeel vind voor de kleine, waardoor ik nu snel geneigd ben om voor hem terug te vallen op de "makkelijke" dingen als een stuk broccoli of bloemkool uit de vriezer, of (weer) een reep avocado, of dat ik bij het naar bed brengen denk, shit dit was alleen banaan en brood vandaag. Hoe zorgen jullie dat je er dagelijks aan toe komt en hoe houden jullie het gevarieerd?
5 maanden geleden
Reactie op Loes9
Ik merk dat ik in ons eigen avondeten niet altijd een geschikt onderdeel v ...
Wij zijn met 2 volwassenen en een peuter. Ik wissel zelf af met 'restgroenten' omdat we veel prutjes eten waar dan bijvoorbeeld een halve courgette, 3/4 aubergine en 1,5 paprika in gaat. Dan bewaar ik stukjes voor m'n dochter die ik tijdens het koken even kook of op een vrij momentje.
Daarnaast houd ik er ook rekening mee met m'n boodschappen. Soms koop ik gewoon iets extras voor haar.
Ook houd ik een lijstje bij van wat we geprobeerd hebben en of ze her super (✅️✅️), prima (✅️), wisselend (❎️✅️) of niks (❎️) vond. Zo weet ik wat fijne dingen zijn om te geven en wat ik al heb geprobeerd.
Andere vraag: wij zijn zelf totaal geen fan van de smaak en texture van veel peulvruchten. Toch hebben ze ontzettend veel gezondheidsvoordelen en ik wil ze eigenlijk wel graag aanbieden. Maar ik zou niet eens weten hoe ik linzen moet koken bijvoorbeeld. En bonen: uit een potje? Of hoe werkt dit? Kook je die dan nog? Ik heb geen flauw idee 😅
5 maanden geleden
Reactie op Krstn
Groente kook ik gewoon en en dan echt goed gaar zodat je het met je vingers ...
Oké top, ik ga hier ook maar gewoon aan beginnen!
Geven jullie gewoon standaard 1 ding per x? En wanneer zijn jullie begonnen met bijv brood? Ik zag een recept met brood, ei en eventueel banaan of iets (door elkaar gemengd) en dan bakken.. dacht is wel leuk om te maken, maar goed ze eet nu nog niet eens een hapje van der banaan😂 zat overal behalve in der mond
5 maanden geleden
Reactie op Essepes2
Wij zijn met 2 volwassenen en een peuter. Ik wissel zelf af met 'restgroent ...
Ah ja, ik heb denk ik nog wat extra inspiratie nodig. Misschien een beetje vooruit denken met de boodschappen.
Wat peulvruchten betreft, linzen kun je koken, staat vast ook op de verpakking! En uit blik hoef je het niet meer te koken, hoewel ik dat voor mezelf wel doe want dat vind ik lekkerder. En voor jouzelf, misschien kun je nog eens proberen om kikkererwten te roosteren met kruiden (zoals paprika, komijn, zout, misschien een klein tikje kaneel): geroosterd is de textuur heel anders!
En @jessica, wij gaven juist vrij snel een broodkorstje, daar kon ie lekker op sabbelen zonder dat er per se stukken los kwamen, goed voor de mond motoriek. Inmiddels sabbelt ie er zachte stukken van los en eet hij het vrijwel helemaal weg!
5 maanden geleden
Reactie op Loes9
Ah ja, ik heb denk ik nog wat extra inspiratie nodig. Misschien een beetje ...
Haha nou heb vandaag een broodkorstje gegeven, nee 2 zelfs! Ze was er zo van aan het smikkelen/mee aan het spelen. Vanmorgen een grote aardbei gegeven. Ze pakte het vast en deed er niks mee, maar at het wel uit mijn hand! Denk 2 hapjes van op en verder niks.
Gaat dit met de tijd beter in de zin van: dan gaat ze er echt van eten?
5 maanden geleden
Reactie op jessicaaa20
Haha nou heb vandaag een broodkorstje gegeven, nee 2 zelfs! Ze was er zo va ...
Aaah leuk dat het brood zo’n succes was! Solid starts zegt dat je kunt verwachten dat ze tot 8-9 maanden maar weinig echt binnenkrijgen, en dat je vanaf dan dus kunt gaan verwachten (en het ook wel de bedoeling is) dat ze genoeg skills hebben opgebouwd om het meeste ook echt op te eten :) dus die eerste 2/3 maanden zijn echt bedoeld om te leren! Ik zie zelf echt al dat het verschil in een paar dagen enorm kan zijn, dus lekker blijven aanbieden en dan komt het vanzelf😊
5 maanden geleden
Reactie op jessicaaa20
Oké top, ik ga hier ook maar gewoon aan beginnen!
Geven jullie gewoon sta ...
Begonnen een paar dagen met 1 ding per dag maar al snel uitgebreid naar twee of drie dingen per dag. Vrijwel iedere dag iets niets en dan daarnaast iets dat ie al eerder heeft gehad. Zodat alles regelmatig terugkomt. Pindakaas en ei bijvoorbeeld twee keer per week. Meestal eerst het nieuwe zodat hij kan ontdekken en dan een paar minuten later het bekende erbij.
5 maanden geleden
Welke stukken voedsel zou ik kunnen gebruiken die zacht worden in de mond maar niet teveel uit elkaar vallen?
Zoontje loopt bij de logopedist ivm niet goed kunnen kauwen. Gepureerde hapjes moet hij niks van weten. We oefenen met stukjes brood en cracotte. Die moet ik in zijn wangzakje doen zodat hij leert kauwen.
Maar heb eigenlijk geen inspiratie voor ander voedsel..
5 maanden geleden
Ik ben begonnen met een sinaasappelschijf en mangopit, allebei succes! Net op vakantie in Frankrijk geweest en stuk stokbrood was al helemaal een super grote hit!
Ook sperzieboontjes gegeven, maar dat vond ik toch wel spannend! Sabbelen op een stuk komkommer met schil ging ook goed net!
Dat waren tot dusver de geteste producten, maar we gaan vrolijk verder want gaan heel goed!
5 maanden geleden
Reactie op Juulie
Welke stukken voedsel zou ik kunnen gebruiken die zacht worden in de mond m ...
De app SolidStarts! Geen abbo nodig. En ook hun insta. Food theethers zouden je zoon ook kunnen helpen: https://solidstarts.com/why-we-love-resistive-sticks-of-foods-for-babies-starting-solids/
5 maanden geleden
Wij zijn sinds een week nu bezig. Echt geweldig om te zien. De grootste successen waren tot nu toe biefstuk, kippenpoot, komkommer en zoete aardappel. Ohja en pasta. Echt effectief iets binnenkrijgen doet hij nog niet, maar hij is volop aan het ontdekken.
@Essepes2 je kunt echt zoveel leuke en lekkere dingen maken met peulvruchten. Ik ben gek op linzensalades, dan gebruik ik linzen uit blik. Of linzensoep. Geroosterde kikkererwten zijn ook erg lekker. Of probeer de kikkererwtenstoof van Jamie Oliver, echt een aanrader!
Voor je baby kun je ook linzenburgers maken bijvoorbeeld
5 maanden geleden
Reactie op Juulie
Welke stukken voedsel zou ik kunnen gebruiken die zacht worden in de mond m ...
Ik had een brocolli stam gekookt maar niet te zacht, dat ging goed en komkommer vind ik top. Stuk paprika ook om aan te sabbelen. Watermeloen ook. Galiameloen ook geprobeerd.
5 maanden geleden
Reactie op EllaNaz
Ik had een brocolli stam gekookt maar niet te zacht, dat ging goed en komko ...
Ik heb gisteren ook een stuk paprika gegeven, daar heeft ze heerlijk op zitten sabbelen.
M’n vader vroeg gelijk: mag ze dan ook gewoon een stuk appel? Dus ik zo: nou dat zou ik dan wel even zacht koken.. waarop hij zei: maar dat is toch net zo hard en eventueel gevaarlijk als paprika
Ik ben dus een leek want ik dacht echt van nou doe maar niet, daarna dacht ik ind wel van ja en nu 😂
Op die Solid app staat appel koken, maar dus ook paprika 😂 wat doen jullie?
5 maanden geleden
Reactie op jessicaaa20
Ik heb gisteren ook een stuk paprika gegeven, daar heeft ze heerlijk op zit ...
Ja officieel is rauwe paprika ook gevaarlijk. Wij doen het wel omdat ze nog geen tandjes heeft en ik zie dat ze er echt nog niks af kan krijgen. Maar ik geef ook zachte paprika (lekkerste uit de oven!) om echt te eten. Appel is kleiner, iets glibberiger en nog echt wel een stuk harder en wordt gezien als een heel groot verstikkingsgevaar in rauwe vorm. Zelfs voor een 1jarige raden ze bijv nog af om echt een partje te geven zoals je ze zelf waarschijnlijk eet, maar alleen hele dunne plakjes te doen of een halve appel, zodat je in elk geval niet die scherpe randjes eraan hebt.
Anyway, officiële advies is dus idd alleen zachte paprika, maar ik hou het met rauwe paprika gewoon heeeel goed in de gaten en zie dat ze er voorlopig echt niks af krijgt. Lijkt dit wel zo, zou ik er voorlopig mee stoppen.
5 maanden geleden
Reactie op jessicaaa20
Ik heb gisteren ook een stuk paprika gegeven, daar heeft ze heerlijk op zit ...
Oh haha ik wist dit niet… ik moet zeggen zit er wel echt altijd continu naast omdat ze het nog niet echt goed zelf vastpakt en ze heeft ook nog geen tandjes. Appel heb ik eigenlijk ook geprobeerd😂 oops. Loedermoeder🙂↕️
5 maanden geleden
Reactie op EllaNaz
Oh haha ik wist dit niet… ik moet zeggen zit er wel echt altijd continu naa ...
Whahaha ja ik las t bij jou dus dacht ik ga eens kijken wat ze ervan vindt. Ze vindt het heerlijk en schraapt wel het zachte gedeelte eraf (maar heeft dus wel tandjes aan de onderkant)
Njah we moeten allemaal nog leren ook hè 😂
5 maanden geleden
Ik denk eigenlijk niet dat die tandjes veel uitmaken voor de veiligheid, mijn kleine hapt zonder tandjes namelijk al hele stukken komkommer met schil af. Hij hapt ook stukken broodkorst af 🤷🏽♀️ Tot nu toe weet ie dat wel weer best uit te tuffen, maar ik moet het wel in de gaten houden ook