118 Reacties
5 maanden geleden
Reactie op Loes9
Ik denk eigenlijk niet dat die tandjes veel uitmaken voor de veiligheid, mi ...
Ja daar heb je denk ik wel gelijk in hoor. Je moet het idd echt goed in de gaten houden. Hier ook af en toe een stukje afgebeten en dan komt het er weer netjes uit tot nu toe inderdaad.
5 maanden geleden
Reactie op Loes9
Ik denk eigenlijk niet dat die tandjes veel uitmaken voor de veiligheid, mi ...
Denk dat je gelijk hebt hoor, dat het eigenlijk sowieso niet heeeel veilig is al dat harde eten nu haha, maar voor mij voelt het iets minder gevaarlijk zonder tandjes dan met. Maar het officiële advies is voor nu alles zacht maken óf iets hards aanbieden wat er echt niet af kan (zoals een mango pit of ananas “core”)
5 maanden geleden
Ik ben benieuwd hoe dit bij jullie is, ons zoontje is nu ongeveer 6,5 maand oud en we geven hem dus stukken fruit, groente en brood. Hij pakt het zelf en stopt het in z’n mond maar gaat dan vaak huilen tijdens het kauwen. Kan het zijn dat hij last heeft van z’n tandjes? (Hij heet er al 4 die deels doorgekomen zijn). Hij slikt het eten voor m’n gevoel ook niet door, spuugt het allemaal uit na er een beetje op gekauwd/gesabbeld te hebben.. maar hij stopt het wel in z’n mond.
Vind het best lastig deze methode, ben bang dat hij te weinig binnen krijgt als ik hoor wat andere kindjes allemaal eten op deze leeftijd. Ik geef borstvoeding ernaast.
5 maanden geleden
Reactie op revera91
Ik ben benieuwd hoe dit bij jullie is, ons zoontje is nu ongeveer 6,5 maand ...
Lekker borstvoeding geven en laat het eten ontdekken! M’n dochtertje eet gepureerd 2 ijsblokjes groente, maar als we een stuk geven is ze er ook meer mee aan het spelen en aan het ontdekken!
Het feit dat hij het pakt en in z’n mond stopt, zal het niet super lang meer duren dat hij ook echt wat gaat eten 😂
Nu is het gewoon vooral structuur en smaak leren 😍
5 maanden geleden
Reactie op revera91
Ik ben benieuwd hoe dit bij jullie is, ons zoontje is nu ongeveer 6,5 maand ...
Ik snap je onzekerheid maar echt niet nodig. Melk is nog steeds dé voeding en alle vaste voeding is extra. Mijn zoontje stopt soms alles enthousiast in z’n mond en met lepel gaat er best wat in. Andere dagen sabbelt ‘ie overal alleen maar aan. Ik vind het vooral leuk om te zien en laat hem lekker zijn gang gaan.
Het huilen herken ik niet. Mijn zoontje heeft nog geen tandjes. Maar klinkt alsof dat het best eens zou kunnen zijn.
5 maanden geleden
Hier is het voornamelijk lekker spelen met eten en ontdekken. Niet effectief eten maar ik heb wel het idee dat hij een beetje oefent met kauwen. Al gaat zeker 95% gewoon weer uit de mond/in het haar/op de grond. Achja, hoort erbij.
Hij krijgt nog voldoende melkvoeding en groeit goed. Daar maak ik mij absoluut niet druk om. Wel ben ik nieuwsgierig: merken jullie al dat er steeds meer daadwerkelijk gegeten wordt? Hoe lang duurde dat ongeveer?
Mijn man vind rapley best spannend en geeft liever gepureerde hapjes. Dat vind mijn zoontje niet leuk (zelf willen doen, anders gaat zijn mond niet open) en ik wil die strijd al helemaal niet aangaan met mijn kind, t moet wel leuk blijven.
5 maanden geleden
Reactie op Juulie
Hier is het voornamelijk lekker spelen met eten en ontdekken. Niet effectie ...
Hier hangt het af van het soort eten, een bloemkool brokkelt snel af en belandt overal, maar een banaan gaat best goed naar binnen. Overigens prak ik meestal de kleine gevallen stukjes (op het blad van stoel) en die geef ik aan hem met lepel die hij zelf kan bedienen, dus het is een soort combi van stukken en geprakt, maar wel helemaal door hemzelf, misschien is dat ook wat voor jullie? Als ik probeer mijn zoontje te voeden dan pikt ie dat ook niet haha, wil eerst de lepel uit mijn hand pakken en dan zelf doen, wat met dit bestek dus gelukkig ook goed kan!
5 maanden geleden
Reactie op Juulie
Bij ons gaat er ook bijzonder weinig in hoor! Maar een pret dat ze heeft☺️ en ze vindt het mega interessant allemaal. Alleen iets als bijv een hele rijpe pruim (gehalveerd, zonder pit geven) wordt wel echt helemaal gegeten, voor de rest zijn het echt kleine beetjes en idd 95% belandt op de grond. Maar het leren kan hard gaan! Pas rond 9-10 maanden kun je verwachten/is het de bedoeling dat er echt gegeten wordt, en ook dan mag het prima langzaam opgebouwd worden. Dus geen zorgen, hij leert het vanzelf😊 laat m lekker ontdekken!
5 maanden geleden
Reactie op Juulie
Hier precies hetzelfde! Heb ook nog wat ijsblokjes bloemkool en broccoli in de vriezer liggen en die geef ik af en toe ook nog en dat eet ie sinds een paar dagen wel echt gewoon goed op!
5 maanden geleden
Ik zou het ook graag willen, maar vind het zo spannend. Vandaag komkommer met schil gegeven en dat ging wel goed omdat ik weet dat dat niet snel afbreekt.
Maar banaan bv of een aardbei, dan ben ik toch als de dood dat er iets afbreekt ofzo en in haar keel schiet 🫣.. zo jammer want het lijkt mij echt wel heel leuk ook.
Iemand misschien tips voor iets wat net zo beetje stevig is als komkommer, waar ik wat sneller mee durf te beginnen?
5 maanden geleden
Reactie op Loes9
Hier hangt het af van het soort eten, een bloemkool brokkelt snel af en bel ...
Dat is slim! Ik zorg er meestal voor dat ik best veel eten maak, omdat er veel op de grond of in te kleine stukjes beland.
Hier krijgt hij zelf zijn eigen lepel inderdaad. Maar gaat nog voor geen meter 🤭
5 maanden geleden
Reactie op LMW07
Ik zou het ook graag willen, maar vind het zo spannend. Vandaag komkommer m ...
Mango pit met een beetje vruchtvlees er nog aan (en dan kun je evt daar hapjes uit snijden zodat het minder glibberig is voor vasthouden), kern van een hele ananas (en dan in de lengte doormidden). En als het puur gaat om smaak en niet om wat er binnengekregen; celery stengel.
Aarbeien gaan hier echt heel goed, als het maar groot genoeg is dat het niet in 't geheel in de mond kan. Als je het spannend vind kun je ook eerst zelf de aarbeien een beetje vasthouden.
5 maanden geleden
Ga de mangopit proberen!
Ik gaf net banaan en ze hapte een stuk af! Ik vond het echt vreselijk😅.. aardbei idem dito. En nadat daar een stukje af was stopte ze de hele aardbei zowat in haar mond 🫣
Maar het is dus normaal dat ze echt stukjes afbijten en eten? Omdat ik ook wel las van veelal uitproberen en later pas eten etc.