6 Reacties
één dag geleden
Schematherapie is oorspronkelijk ontwikkeld voor mensen met persoonlijkheidsproblematiek. Nu wordt het bij veel meer verschillende doelgroepen ingezet (het is ook een hele toffe methode) maar het is wel bedoeld om sterke achterliggende, niet helpende, patronen aan te pakken. Je gaat dan ook kijken naar situaties uit het verleden waar dezelfde patronen zichtbaar waren en mogelijk ook door zijn ontstaan en wat je in het hier en nu triggert om in zo’n patroon terecht te komen.
Het is een pittig traject om in te stappen. Niet dat therapie makkelijk moet zijn. Maar ik weet niet of EMDR of gewoon je verhaal kunnen doen bij een hulpverlener en tijd voor jezelf om weer mens te worden en weer rust te leren voelen misschien ook al voldoende is.
één dag geleden
Reactie op BabyD23
Schematherapie is oorspronkelijk ontwikkeld voor mensen met persoonlijkheid ...
Ja dit betreft echt een groep moeders met jonge kinderen. Ik vind het vooral lastig omdat ik niet weet wat ik kan verwachten. Ik kan niet voor mezelf kiezen. Zo ben ik ook nog niet ziek gemeld want… collega’s en het werk en zie alleen maar verantwoordelijkheden. Daarbij denk ik alleen maar aan dingen die mensen over mij kunnen gaan denken als in: dat ik zwak ben omdat ik het niet trek enz. Ik zet mezelf compleet opzij voor alles en iedereen.
één dag geleden
Reactie op Deya
Ja dit betreft echt een groep moeders met jonge kinderen. Ik vind het voora ...
Oo wat mooi dat dit bestaat! Misschien kan je daar navragen wat je kan verwachten bij een van de hulpverleners. Ik denk dat girl1982 meteen het juiste patroon heeft benoemd waarbij je jezelf opoffert. Goed dat je het zelf ook herkent en dan is het misschien toch wel heel passend! Ik vind het zelf een super interessante en enorm verhelderende methode om jezelf beter te leren kennen en misschien wordt het in een groep moeder minder zwaar ingezet.
21 uur geleden
Hi, ik heb zelf schematherapie gehad en het heeft mij heel erg geholpen. Wel heel confronterend en zwaar was het soms (de behandeling), maar heeft het zijn vruchten afgeworpen. Ik was altijd enorm kritisch/straffend naar mezelf, wat ervoor zorgde dat ik echt in een diep dal zat. Die kritische/straffende kant herken ik nu heel snel en kan ik nu beter handelen, waardoor ik op tijd ben om het niet meer zo ver te laten komen. Sterkte met waar je doorheen gaat, het komt goed! Ik heb zelf echt weken gehad dat ik de zin van alles niet meer inzag en mezelf niks waard vond, maar ik ben blij dat ik mij heb vastgehouden aan het kleine beetje licht aan het einde van de tunnel die ik soms nog zag en kan nu zeggen dat het echt goed met mij gaat.
13 uur geleden
Wat mooi dat je hulp hebt gezocht! Ik heb een poos als schematherapeut gewerkt en vind het een prachtige vorm van therapie— om heel veel redenen. Allereerst helpt het je om zicht te krijgen op waarom je doet wat je doet en bent geworden wie je bent. Schema’s kun je zien als een soort van bril waardoor je de wereld bekijkt en in schematherapie ontdek je wat jouw schema’s zijn (bijv Minderwaardigheid— ik ben in alles minder dan anderen). In Nederland werken we vooral met modi en dat zijn alle verschillende kanten in je. In jouw verhaal lees ik dat je een hele kritische kant hebt die het zwak noemt als je voor jezelf kiest (heeeel herkenbaar voor veel mensen). Als er steeds in je achterhoofd zo’n stem is dan ga je je natuurlijk anders gedragen, bijv nog harder lopen nog beter je best doen, en dus ook jezelf voorbij lopen. Er is geen ruimte meer voor de kleine kwetsbare kant in je die ècht rust verdient en mildheid en begrip. In schematherapie krijg je stap voor stap zicht op de verschillende kanten in je, van sommigen leer je afstand nemen, anderen leer je juist beter kennen. Kan soms beetje vaag voelen, want de andere reden dat ik zo gek ben op deze therapie is dat de oefeningen zo ontwikkeld zijn dat ze je echt bij je gevoel helpen. Ipv praten over ga je ervaren en dat is in mijn ervaring wat er nodig is om te helen. Dat jij dit gaat doen in een groep met andere moeders vind ik prachtig, want de herkenning doet ook al zo veel. Laat het op je afkomen, neem de tijd om het je eigen te maken, stel (als je behandelaren dat niet zelf al doen) voor om je modi eigen namen te geven die voor jou kenmerkend voelen (veel van de standaard namen zijn niet heel ‘normaal’ of logisch zoals ‘onthechte zelfsusser’). Als je andere vragen hebt, stel ze gerust. Ik hoop dat het je veel moois brengt ♥️