22 Reacties

14 dagen geleden

BIZAR! Ik zou dit echt bizar en heeeel vervelend vinden. de 1e wajkertijd is dan absurd lang en door t late dutje, is je avond bedtijd heel laat. Idealiter zit je kindje nu in een 2/2,5-3-4 ritme, gemiddeld genomen. Bij ons is ochtend wakkerrijd ook wel eens 3 u, maar dat is echt veruit de maximale. Dar trekt ze ook niet goed en dan slaapt ze onrustiger of korter. Als zs al met vaste tijden zouden werken, dan zou je kindje op deze leeftijd eerd er tussen 9 en 10 en dan tussen 13 en 15 slapen. Jouw kind slaapt er precies omheen daar🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️ Wat daar gebeurt lijkt niks te maken te hebben met kind volgen, maar met n praktisch probleem van bedjes die gedeeld moeten worden. En hij wordt in hun schema geduwd , dus een vast schema ipv volgen. En Dar absoluut niet passend is bij zijn leeftijd. Ik zou dit heel lastig vinden. Bij ons werken ze met wakkertijden en zs kindjes wel n beetje in de zin van; als m'n kindje heelvmoe is, leggen ze haar wel eens eerder op bed. Ze slaapt daar vaak wat meer - zij verklaren dat door hoeveelheid prikkels. Ze zijn verder ook volgend naar het schema van thuis als Dat de wens is. Bij ons hebben ze 2 kamers met veel bedjes en meen dat ze vaak wel kindjes in vast bedje leggen. mijn dochter heeft iig vaak t zelfde bedje, een in de hoek omdat ze erg reageert op andere Kids.

14 dagen geleden

Oeps te snel op enter. Ik raak plaatsvervangend gefrustreerd 😂. Is dit bij n grote opvang of iets particulier? Dit lijkt me toch heel absurd en onwenselijk. Ben je verder wel tevreden over hoe het gaat? Lastig hoor. Je kan ook niet 1,2,3 switchen nl. Bemeiuwd hoe het gesprek gaat. Succes 🙏🙏

14 dagen geleden

Hi, Hier wijkt het helaas ook vaak af. Vaak lange wakkertijden, voornamelijk in de middag. In het begin ergerde ik mij groen en geel, maar ik heb mij er bij neergelegd. Bij ons komt het inderdaad omdat zoontje meer afleiding heeft en dus ook niet moe lijkt. En daarnaast is hij sowieso een moeilijke slaper. Hij moet zeker een minuut of 5 (soms zelfs 15) ontladen voordat hij in slaap kan vallen. Dit is vaak mopperen en soms ook echt huilen. Dat kan niet als hij tegelijkertijd met andere kindjes in bed gelegd wordt. Hij moet dan als eerste of alleen in de slaapkamer zijn. Dat is dus een hele duidelijke reden en ik kan mij hierin vinden. Maar dat is ook omdat ik weet dat de leidsters álles op alles zetten om hem te laten slapen. In de periode dat hij nauwelijks sliep (fikse slaapproblemen gehad hier), zijn ze elke week met elk slaapje wel 45-60 min bezig geweest met in slaap wiegen of kalmeren. Wat voor hun dus echt een enorme opgave is, gezien er meer kindjes zijn die aandacht nodig hebben. Maar gelukkig kan dat qua bezetting omdat ze vaak vaste stagiaires en genoeg personeel hebben. Ik zou zeker het gesprek aangaan als ik jou was en je zorgen uiten. Maar daarnaast ook in je achterhoofd houden dat hoe moeilijk ook, ze wel gebonden zijn aan hoeveel ze kunnen doen gezien er ook andere kindjes zijn en het daardoor niet 100% hetzelfde is als thuis.

14 dagen geleden

Herkenbaar dat ze op de opvang niet altijd bedjes beschikbaar hebben. Ik denk dat dat ook niet kan, en voordeel van opvang is ook juist dat ze leren met elkaar spelen en af en toe te moeten wachten op hun beurt zo ook met slapen. Het gaat ergens anders altijd anders dan thuis. Ik relativeer misschien altijd veel maar denk dan ze krijgt er niks van als ze een keer een uur langer wakker is of korter in bed ligt. Onze kleine is nu precies 1 jaar dus kan dat nu heel goed loslaten ik vind het anders als het om baby van half jaar gaat dan dat strikte wat belangrijker. Ze heeft het daar verder super leuk. Thuis hebben we ook niet mega strak ritme elke dag, Tuurlijk houd je er rekening mee maar kan niet alles om haar heen plannen dus ook weleens kort slaapje in de wagen of auto onderweg ergens heen. Ik denk dat wanneer je zoiets wil realiseren voor je kindje dat het altijd heel strak schema hebt je eerder naar een hele kleinschalige kinderopvang moet overstappen of gastgezin met minder kindjes en evenveel bedjes?

14 dagen geleden

Ik was iets te snel met verzenden sorry 😅 Het probleem van de bedjes wil ik nog aankaarten: dat kan niet de reden zijn dat jou kindje niet op tijd naar bed kan. Hoezo hebben andere kindjes wel voorrang om “op tijd” te slapen? Kunnen die kindjes misschien eens later naar bed, of wellicht kan er afgewisseld worden? Hebben ze niet voldoende bedjes, kunnen er geen bedjes bijkomen? Wellicht zelfs via de oudercommissie?

14 dagen geleden

Ik heb mij hier persoonlijk bij beide kinderen echt nog nooit druk om gemaakt. Ik heb ze ook nog nooit een schema mee gegeven, ik heb ook geen schema dat scheelt. Dat kan trouwens ook niet met 2 kinderen want dan zit je de gehele dag thuis. Mijn tip zal vooral zijn laat het los. Hij krijgt 2 slaapjes en dat is prima en verder heeft die een fantastische dag met allemaal andere kinderen.

14 dagen geleden

Eens hoor, met wat hieronder staat , maar: 5u wakkertijd in de ochtend is echr heelclanf op deze leeftijd en ons kind zou hier volstrekt op ontregelen. Wij werken ook niet met n vast ritme en er kan prima wat van afgeweken worden, maar dit kl8nkt juist als een heel rigide schema dat zij aanhouden dat niet past bij de meeste kindjes op deze leeftijd. En natuurlijk hebben ze niet altijd 1,2,3 n bedje beschikbaar en moeten kindjes afwisselen,maar dit vind ik wel n ander uiterste. Het is iets anders dat hij n keer n uurtje langer wakker is, maar dit is echr heel lang in de ochtend. En voor ons kindje zou die late 2e dut ook niet goed werken. Misschien zijn wij dan toch wel verwend met onze opvang? (Ska). Denk iig goed om erover in gesprek te gaan als t niet goed voelt. Belangrijk is denk ik ook; hoe trekt je zoontje het? Is hij thuis helemal ontregeld of valt t mee? Slaapt.hij dan thuis nog goed enz?

14 dagen geleden

Bij ons op de opvang slaapt ze vaak om 10u en om 15u. Thuis redden we dat niet, maar daar heeft ze de afleiding en ik vind het echt dikke prima. Wij hebben geen schema meegegeven, ze hebben daar de ervaring en wij hebben ook hele fijne ervaringen. Thuis gaat ze vaak rond 930 en 1400 u (wij maken overigens niet wakker overdag en doen ze op de opvang ook niet). Ze is daar vrolijk en blij. Tekort aan bedjes vind ik wel gek.. heb ik nog niet gehoord hier dus dat kan je zeker aankaarten maar verder vertrouw ik er hier op dat ze expertise en ervaring hebben. Ze zijn zeker kindvolgend maar onze dochter gaat hier nu heel goed op.

14 dagen geleden

Wij zitten bij opvangorganisatie HumanKind. Mijn kindje trekt het de laatste tijd minder goed. Hij is veel aan het mopperen als hij thuis is van de opvang en het eten past slecht in zijn schema na een opvangdag. Ik vind het geen passende slaaptijden/wakkertijden voor een kindje van deze leeftijd. Als hij straks langer wakker is einde middag en hij daar tot 16:30 slaapt zou hij met een wakker tijd van 4 uur pas om 20:30 de nacht ingaan? Ik vind dit erg laat…. Het ergste vind ik nog dat ze liegen. Ze doen alsof ze kindvolgend zijn maar uiteindelijk hebben ze toch slaaptijden (die niet bij de leeftijd of gewoonte van ons kindje passen) en er is dus niet altijd een bedje… dit kan naar mijn idee echt. Ik ga morgen zijn mentor bellen en als ik er daar niet uitkom denk ik een klacht indienen bij de vestigingsmanager

14 dagen geleden

Reactie op Chb1989

Oeps te snel op enter. Ik raak plaatsvervangend gefrustreerd 😂. Is dit bi ...
Mijn zoontje heeft een goede band met de leidsters en is nagenoeg altijd vrolijk daar. Ik ben tevreden over de activiteiten etc. Het slapen is nu echt een ding aan het worden en mijn frustratie op sit punt is groot

14 dagen geleden

Reactie op MomM34

Herkenbaar dat ze op de opvang niet altijd bedjes beschikbaar hebben. Ik de ...
Ik vind het knap dat jij zegt dat kindjes ook met slapen moeten leren wachten maar dit is niet hoe ik erin sta. Slaap is echt heel belangrijk en naar mijn mening zou een kindje dan ook kunnen slapen als hij moe is/volgens een schema van thuis. Iets daar vanaf wijken snap ik helemaal maar hele uren afwijken gaat voor mij wel ver

14 dagen geleden

Ik werk op het kdv en kan mij niet echt vinden in deze tekst. Dit is iig niet hoe het bij ons gaat. Soms kan het naar bed gaan soms 15/20 min afwijken zodat ze bijv ‘samen’ naar bed kunnen, maar over het algemeen lopen wij gewoon de slaapkamers in en uit om kindjes in bed te leggen en uit bed te halen op verschillende tijden. Dit is soms lastig want het kan zijn dat een kindje hier van wakker word en niet meer verder wil slapen. Een te kort aan bedjes zou goed kunnen want je hebt bijv niet 16 bedjes als er 16 kids zijn, sommige slapen 2x en sommige 1x en dat wisselt elkaar af. Maar ik denk als ik zo jouw verhaal hoor dat hun gewoon met schifts werken en niet de kamer in en uit lopen om kindjes op bed en in bed te leggen, wat resulteert in hele lange wakkertijden. Heeft persoonlijk niet mijn voorkeur. Je zou eens kunnen vragen naar hun beleid hier over? En wat ze reden is dat ze het doen op deze manier. Als mijn dochter hier zou zitten zou ik niet blij zijn 🙈

14 dagen geleden

Het kindvolgend werken icm vaste slaapblokken vind ik zelf een beetje raar. Bij onze opvang werken ze ook kindvolgend, wat betekent dat het kindje naar bed gaat als ze zien dat het kindje moe wordt. Het tijdstip maakt daarbij niet uit. Uiteraard zijn er tijdstippen waarop meerdere kindjes gaan slapen, na de lunch bijv. Ons kindje is zelf soms ook veel langer wakker in de ochtend en in de middag later uit bed dan thuis. Zo lang ik geen gekke dingen opmerk (oververmoeid, niet naar bed willen in de avond etc.) laat ik het los. Vind dat zelf makkelijker worden nu ze wat ouder is en je ook niet meer zo met die flessen zit. Het loopt daar nou eenmaal niet hetzelfde als thuis met zoveel kindjes. Als je je kindje maar blij en tevreden weer ophaalt. Zou zeker een gesprek aangaan over de bedjes (bij ons is er volgens mij altijd wel een bedje vrij) en kindvolgend werken icm de vaste slaaptijden. Dat strookt niet echt met elkaar. Zit je kindje op een groep waar ze allemaal dezelfde leeftijd hebben?

14 dagen geleden

Reactie op Leeuwtje91

Het kindvolgend werken icm vaste slaapblokken vind ik zelf een beetje raar. ...
Hij zit op een groep van leeftijd 0-2. De groepen zijn altijd vol dus een groep van 12 kindjes.

14 dagen geleden

Reactie op SS21-1

Ik werk op het kdv en kan mij niet echt vinden in deze tekst. Dit is iig ni ...
Fijn om te horen van iemand die in de branche werkt. Ik ga morgen ook even navraag doen bij het hoofdkantoor over het ‘bedjes’ beleid. Het samen slapen begrijp ik echt helemaal maar het moet wel passen binnen een bepaald ritme/wakkertijd van een kindje. De wakkertijden die ze nu hebben voor mijn kindje daar zijn enorm (wel 4/5 uur). Dit is wat mij betreft totaal niet passend bij zijn leeftijd

14 dagen geleden

Reactie op dcs12

Fijn om te horen van iemand die in de branche werkt. Ik ga morgen ook even ...
Helemaal gelijk hoor. Daarom zei ik al; als je 15/20 min afwijkt dan is het nog acceptabel maar dit is echt bizar 🙈 ik zou hier als mama niet blij mee zijn, en snap ook dat andere ouders dit niet zouden accepteren. Succes, hopelijk krijg je snel wat antwoorden 😘

14 dagen geleden

Reactie op dcs12

Hij zit op een groep van leeftijd 0-2. De groepen zijn altijd vol dus een g ...
Oké, dat vermoeden had ik al na het lezen van je verhaal. Dan lijkt het me dat ze toch moeten zorgen voor genoeg bedjes. Aangezien alle kindjes dan nog slapen.. Ben heel benieuwd naar het gesprek, succes!

14 dagen geleden

Onze dochter heeft daar ook wel latere bedtijden dan op de opvang, maar dat vind ik niet zo gek met alle prikkels en drukte daar. Ze slaapt daar 99% wel altijd 2x , dat vind ik het belangrijkste. Wel heeft ze haar eigen bedje (die ze deelt met een kindje die de andere dagen aanwezig is), dus ze kan wel altijd naar bed als ze moe is. Ik vind het inderdaad ook wel raar dat ze zogenaamd je kind volgen, maar eigenlijk een bedschema hebben 🥴. Kunnen ze niet af en toe wisselen qua bedtijden dan? Waarom hebben andere kindjes wel op schappelijke tijden de bedjes tot beschikking…

13 dagen geleden

Ik werk zelf ook in de kinderopvang op een babygroep. Wij proberen ook zoveel mogelijk de ritmes op te delen per slaapkamer. Maar ik vind om 11:00 het 1e slaapje echt laat. Ben wel benieuwd naar hun ritme dan, want wat doen ze daarvoor.. wij gaan om 09:00 aan tafel voor fruit en vanaf 09:30 gaan de kindjes naar bed die 2x slapen. Bij ons is geen bedjes te kort, maar soms is een bepaalde combinatie van kindjes in de kamer niet ideaal, bijvoorbeeld dat de een goed slaapt en de ander wat minder. Hier moeten we altijd creatief in zijn om het zo goed mogelijk te verdelen en dan kan het soms zijn dat er iets geschoven wordt met tijden. Maar wij kijken altijd naar de wakkertijden en laten een kindje nooit zo lang wakker. Moet eerlijk zeggen dat wij niet altijd aan de wensen van ouders kunnen voldoen. Bijvoorbeeld het verzoek dat een kindje op en bepaalde tijd eruit moet lukt vaak niet, daar zijn andere kids de ‘dupe’ van. Zou inderdaad eens aan een manager vragen wat het beleid is van slapen. Want dit lijkt niet kindvolgend.

13 dagen geleden

Update! We hebben aankomende maandag een gesprek met twee leidsters en de manager. Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen. Dank voor jullie reacties!