Hallo allemaal!
De laatste tijd wijkt het slapen op de opvang heel erg af van het slapen thuis. Wij hadden altijd een best straks schema. Op een gegeven moment heeft de opvang gevraagd dit op de opvang een beetje los te laten. Ze zouden kindvolgend zijn. Het kwam er op neer dat de kleine daar vaak een stuk later naar bed gaat dan thuis. Al een hele tijd geven ze hier verschillende redenen voor. Nu is het een aantal keren voorgekomen dat de kleine erg vroeg wakker was. Ik gaf bij het brengen op de opvang dan ook aan dat hij wat eerder naar bed moest ivm vroeg wakker zijn.
Vandaag belde ze dat hij zijn middagdutje niet wilde doen. Dit is nog nooit voorgekomen maar goed kan een keertje gebeuren. Toen ik hem kwam halen ging het even over slaap. Ik kreeg toen te horen dat er niet altijd eerder op de dag bedjes zijn en dat er in groepen geslapen moet worden. Mijn zoontje (11.5 maand) moet dan ‘mee’ met het groepje wat slaapt van half 11 tot 12 en van 15 tot 16:30. Ik heb gezegd dat ik dit niet okee vind en dat dit ook niet kan zo.
Vanochtend was mijn zoontje bijvoorbeeld om 06:00 wakker. Dan vind ik pas om 11:00 slapen heeel lang wakker. Ik vind het ook erg raar dat er niet op elk moment van de dag een bedje is voor hem maar dat er dus enkel op bepaalde tijden een bedje is. Ook vind ik het heel gek dat hij op bepaalde tijden moet slapen maar dat schema loslaten werd gebracht als zijnde kindvolgend. Mijn kleine geeft niet altijd goede slaapsignalen. Daarbij is hij op de opvang constant bezig met spelen en hij moppert ook bijna nooit omdat hij moe is.
Ik ben echt van mijn stuk gebracht…. Ik ga morgen zijn mentor bellen om een gesprek aan te vragen, maar nu even mijn vraag aan jullie: hoe gaat het bij jullie opvang? Heeft je kind altijd een eigen bedje voor de hele dag? Moet jouw kindje ook op bepaalde moment slapen? Volgen ze het schema van thuis?