1130 Reacties

vorig jaar

Zou het mss scheidingsangst kunnen zijn? Dat hij wakker wordt en dan door heeft dat jullie er niet zijn?

vorig jaar

Hmm... Als hij hysterisch wakker wordt, dan klinkt dat naar iets wat hij ook heel erg onprettig vindt. Flesje geeft natuurlijk vervolgens sowieso comfort en rust. Je weet neem ik aan wel zeker dat hij overdag genoeg voeding binnen krijgt (check-check?)? Is dit na elke 2,5u overigens? Of alleen na de eerste 2,5u? Je zegt "als je hem (wakker of) slapend weer terug legt.." - hoe komt hij dan in slaap? Want de kans is dat hij daarna weer wakker wordt en schrikt omdat hij ineens ergens anders is. In slaap wiegen - ik weet niet of je dat doet - is overigens zeker ook iets waar dit mee samen kan hangen; ik ben er aardig van overtuigd dat kindjes van 8 mnd te oud zijn voor in slaap wiegen. Mijn zoontje hupst/rolt/zit/frunnikt ook zeker 10-15 minuten voordat hij in slaap valt en ook 's nachts rolt hij regelmatig om en 's ochtends vroeg hupst en zit hij ook, als ik toevallig wakker ben en op de babyfoon kijk dan zie ik dat dat zeker wel 30-45 minuten kan duren, tijd waarin hij dus wakker is. Hij huilt daar alleen zelden bij tenzij hij echt nèt iets nieuws kan. Maar goed ik hoef er dus ook maar zelden heen. En áls ik erheen moet, huilt hij ook vaak weer even als ik na het troosten weer wegga (verlatingsangst) maar dat doe ik wel want anders kan hij geen rust vinden. Zou het kunnen dat jullie erbij blijven tot jullie zoontje slaapt en hij vervolgens wakker schrikt omdat jullie er niet zijn? O trouwens als mijn zoontje inkakt als hij even gehuild heeft en dan na 10 minuten toch weer huilt dan weet ik zeker dat ik een flesje moet geven. Tegenwoordig geef ik dat overigens gewoon standaard (die enkele keer dat het gebeurt), voor comfort of tegen honger of gewoon tegen onrust. Het hoeft dus niet altijd slecht uit te pakken, alleen als dat flesje echt een gewoonte wordt.

vorig jaar

Reactie op Sofie95

Zou het mss scheidingsangst kunnen zijn? Dat hij wakker wordt en dan door h ...
Dat dachten wij eerst ook, maar overdag gaat het allemaal wel goed. Dus dat contrast is heel groot

vorig jaar

Reactie op Domensino

Hmm... Als hij hysterisch wakker wordt, dan klinkt dat naar iets wat hij o ...
Hij krijgt echt genoeg voeding, ik denk eerder teveel dan te weinig. Zelf denk ik dat hij misschien wel buikpijn heeft in de avond, maar dan zou je het niet linken aan elke avond na 2-3 uur slapen krijsend wakker worden. Het is gelukkig niet elke avond elke 2.5 uur wakker worden. De laatste dagen is het 1x na 2.5 uur slapen wakker worden en dan tegen een uur of 4-5 uur ‘s nachts. Als hij écht zo overstuur is dan werkt in zijn bedje blijven liggen niet. Troosten in bed starten we wel mee. Dan proberen we oppakken en gaan we dus met hem in onze armen lopen. Werkt dat met een minuut of 2 niet weten we dat we de fles moeten proberen. Dan valt hij eigenlijk 9/10 keer in slaap, maar bij het wegleggen gaat het vaak weer mis. Nu ik dit typ zijn we ook weer een uur met hem bezig 😅

vorig jaar

Hij krijgt echt genoeg voeding, ik denk eerder teveel dan te weinig. Zelf ...
Check! Nee dit klinkt niet als buikpijn. Maar een uur ermee bezig is idd te lang. Wat kost er dan dat uur? Mijn zoontje heeft nu bij het inslapen wat moeite omdat hij kan gaan staan in zijn ledikant en dan soms denkt dat hij niet meer terug kan (of zoiets want hij kan dat vaak zat wel 😅). Misschien omdat het donker is dan. Dus wat ik doe is het hele avondritueel, neerleggen en als hij gaat staan, laat ik hem en loop ik gewoon weg, licht uit, klaar. Dan gaat hij huilen, na 100 tellen ga ik terug en vanaf dan de Supernanny-methode voor dreumesen 😂 : eerste keer 'schatje, het is nu bedtijd, ga maat lekker slapen' en ik leg hem gelijk weer terug. Tweede keer: 'het is bedtijd'. Derde keer leg ik hem alleen terug zonder iets te zeggen. 's Nachts pak ik mijn zoon op maar ik ga niet met hem rondlopen en ik laat hem ook niet tijdens een flesje al echt wegsukkelen. Ik geef 90+3 en daarna zeg ik hardop "zo, ga nu maar lekker slapen" (als hij dan zijn ogen dicht had, doet hij ze op dat moment wel weer open 😂). En dan wakker terugleggen. Ik denk dat jullie een heel eind zijn! Maar hij moet nog even leren dat hij zijn wakkere momenten zelf kan oplossen. Dat kan hij het beste leren als jullie er niet te veel en te vaak zijn, anders is dat wakker zijn voor hem gewoon een hele activiteit waar jullie aanwezigheid bij hoort. Zo klinkt het nu een beetje.

vorig jaar

Reactie op Domensino

Check! Nee dit klinkt niet als buikpijn. Maar een uur ermee bezig is idd te ...
Nu ruim 2 uur bezig al. Met flesje geven , hem proberen te kalmeren, wiegen etc… Het is gewoon contstant krijsen krijsen en krijsen, om gek van te worden. En hij kan úren doorgaan. Zodra we de kamer uitlopen dan is het huilen. Of wanneer hij in zijn bedje moet blijven. Maar hoe langer het duurt - en hoe meer vermoeid zoontje raakt - blijft hij er gewoon in hangen en is hij simpelweg niet meer te troosten. De 5/10 minuten methode werkt hierdoor ook niet, hij ijft gewoon urenlang huilen en het wordt juist erger ipv afnemen. Hij was dus ook een huilbaby, dus we weten ook dat hij het met gemak heeeel lang kan volhouden.

vorig jaar

Overigens proberen we het juist ook te doorbreken soms als het zó lang duurt door hem dan even mee naar beneden of onze kamer mee te nemen om vervolgens het ritueel weer in te starten als hij gekalmeerd is. Dat werkt ook wel vaak, nu helaas ook niet (meer.)

vorig jaar

Nu ruim 2 uur bezig al. Met flesje geven , hem proberen te kalmeren, wiege ...
Pfoeii, dat is echt heel heftig idd en kan me voorstellen dat het je flink opbreekt..! Het kan natuurlijk sprongetje 6 zijn (zitten we hier toch ook wel flink in; 's avonds huilen, vannacht ook een keer, 's ochtends vroeg ook weer sneller ontevreden in bed, gedoe met drinken, veel rondom het staan), maarrr als dit al langer aan de gang is bij jullie dan is er idd toch wat anders aan de hand. Is het even weg geweest of is dit steeds hetzelfde geweest? Ik weet idd dat je een huilbaby gehad hebt (hier trouwens van 8-12 weken ook continu krijsen ivm verkeerde voeding), maar de baby's van toen zijn in hun koppies niet meer te vergelijken met de baby's van nu. Ik denk dat het beste - en enige - wat je kunt doen is zo "sec" mogelijk troosten met de pick-up-put-downmethode, dus oppakken, en zodra hij gekalmeerd is weer terugleggen, en dan na 100 sec weer oppakken. Zo dat hij tussendoor niet weer opnieuw helemaal overstuur raakt, maar het ook niet stimulerender is dan nodig. Even heel kort het licht aandoen om iets te doorbreken kan idd ook helpen; het hele ritueel opnieuw is daarna denk ik niet nodig/ te veel stimulans. Uiteindelijk zal hij toch moe worden en opgeven? En met een beetje geluk steeds sneller, dus, totdat het geen opgeven meer is maar hij zichzelf wat beter kan reguleren... Hoe denk je over een slaapcoach trouwens, is dat nog een optie voor jullie?

vorig jaar

Misschien heel gek, maar bij ons lijkt het te werken. Waar staat het bedje van jullie zoontje in zijn kamer? Wij hebben onlangs het bedje van ons zoontje verplaatst naar een andere muur. Die waar hij oorspronkelijk tegenaan stond was behangen met een druk printje, en waar hij nu tegenaan staat is gewoon een lichte muur, geen druk printje. Slaapt een stuk rustiger nu! Geen idee of het hierdoor komt, maar wellicht het proberen waard.

vorig jaar

Reactie op Samlou

Misschien heel gek, maar bij ons lijkt het te werken. Waar staat het bedje ...
Dit zou zomaar kunnen werken hoor! Helemaal niet gek. Hier precies het zelfde mee gemaakt ☺️

vorig jaar

Hier helaas hetzelfde verhaal alleen vaak al een uur na het naar bed brengen en dan rond 03:00 weer. Hij is zo een vrolijk mannetje maar echt krijsen dat hij doet en gewoon niet kalm te krijgen. Zou het niet de slaapregressie zijn?

vorig jaar

Jeetje wat ongekend pittig voor jullie en sneu ala je ook niet weet wat het kan zijn. Ik zou er radeloos van worden. Heb geen tips, maar wilde even 💜 sturen

vorig jaar

Hij krijgt echt genoeg voeding, ik denk eerder teveel dan te weinig. Zelf ...
Maar, dan komt hij dus in zijn hele nacht 1x in de avond en 1x in de nacht? Dat klinkt voor mij heel redelijk als voedingstijden. Ik zou gewoon een flesje geven. Hoe gevoelig is jouw zoontje? Ik heb (helaas?) 2 zeer hooggevoelige kindjes, en de pickup put down methode is echt dè manier om ze he le maal gek te maken. Mijn zoontje geef ik nu 2x in zijn nacht een voeding. Daarbij mag hij zeker in slaap vallen, sterker nog, ik probeer er dan als hij op de juiste tijdstippen komt zegmaar er snel heen te gaan en snel te gaan voeden, dan slaapt hij bijna gelijk verder en leg ik hem ook slapend weer weg. En hij heeft gisternacht zelfs alweer 6,5 uur tussen zijn voedingen gelaten. Dus als je er niet in tuint steeds vaker te gaan voeden in de nacht, is het geven van een voeding niet iets dat voor gewenning of verslechtering van de nacht zorgt. Volgens de ziekenhuismethode zegmaar is 2 voedingen op deze leeftijd ook nog helemaal goed, dus 1 late en 1 in de nacht. Àls dat werkt, is dat even je oplossing. Verder, heb je al paracetamol geprobeerd? Misschien krijgt hij last als hij langer ligt van bv tandjes? Hoe gaat het bij jullie met de reflux en maagzuurremmer? Heb je die nog of heb je ook niet het idee dat dat nog speelt? Want hysterisch wakker worden en weer wakker worden bij terug gaan in horizontale positie zou ook nog daaraan kunnen liggen. Dan de tip van verplaatsen bedje, dit hebben wij met onze dochter ook een keer gedaan, werd het toen inderdaad ook beter van 🤷🏼‍♀️ Het gaat een keer voorbij allemaal 🤗 Hier gaat het echt een pak beter dan een maand terug, maar we hadden het er gister nog over; dat eerste jaar.... helemaal ruk gewoon😅

vorig jaar

Reactie op Samlou

Misschien heel gek, maar bij ons lijkt het te werken. Waar staat het bedje ...
Oh wat een goede tip! Bij ons toevallig wel de rustige muur (al hebben we geen behang en natuur tinten in de babykamer) maar ik kan mij zeker voorstellen dat gevoelige kindjes hier echt moeite mee kunnen hebben!

vorig jaar

Reactie op Domensino

Pfoeii, dat is echt heel heftig idd en kan me voorstellen dat het je flink ...
We zitten inderdaad wel vol in sprong 6. Het vaak wakker worden in de nacht speelt al een paar weken, al is het gelukkig écht niet elke nacht zo extreem. Eigenlijk is het pas recent dat hij in de nachten gaat spoken, voorheen ging het inslapen heel moeilijk en waren we daar heel lang mee bezig. Nu gaat het inslapen overdag en ‘s avonds super goed, maar is het wakker worden in de nacht heftiger geworden en is hij eigenlijk direct overstuur. Hem oppakken en wegleggen als hij rustig is werkt averechts helaas, dan gaat hij nog veeeel harder krijsen. Het is een beetje kiezen tussen twee kwaden heb ik het idee: of hem in slaap wiegen (het liefst na een flesje zodat hij dan al rozig is) en dan slapend wegleggen of hem ‘negeren’ en hopen dat hij zichzelf rustig krijgt. Alleen dat laatste lukt eigenlijk niet in de nacht. Er moet toch iets anders zijn wat helpt… 😅 Slaapcoach overweeg ik serieus, maar mijn man wil daar niet aan helaas.

vorig jaar

Reactie op Loates

Hier helaas hetzelfde verhaal alleen vaak al een uur na het naar bed brenge ...
Dat dacht ik ook! Alleen dan zou het overdag ook zo moeten gaan toch?

vorig jaar

Reactie op Jurst

Maar, dan komt hij dus in zijn hele nacht 1x in de avond en 1x in de nacht? ...
Yes! Hij krijgt in de nacht 1 voeding. Maar zoals gisteren toch vaker, om te kijken of hij met een paar slokjes toch rustig wordt. Ik vind het ook niet erg om hem een flesje te geven hoor, daar wordt hij vaak wel rustig van! Maar hij krijgt er overdag ook nog 4, dus zit dan met de nacht erbij zo rond de 800 cc + vast voedsel. Vind ik best veel. Maargoed, slaap is ook belangrijk. Nu je het zegt w.b.t. maagzuur: zou heel goed kunnen. We zijn de omeprazol sinds kort aan het afbouwen. Die krijgt hij altijd in de ochtend. En misschien dat hij na avondeten en de fles daarna toch veel in zijn maag heeft. Maarrr.. die link met de tijd (2-2.5 uur na het in slaap vallen) lijkt haast een gewoonte? Geen idee hoor. Paracetamol idd geprobeerd, hielp helaas niet. Gisteren niet gegeven trouwens. Vanochtend had hij weer eczeem in zijn gezicht dus wellicht had hij wel pijn gehad vannacht 😅 Bedje kunnen we nog tegen de andere muur zetten! Pick up methode en kiekeboe methode werken hier totaal niet: al vergt het natuurlijk wel doorzettingsvermogen maar het huilen ligt bij ons nog zo gevoelig, dat we liever een methode vinden met minder tranen. Als hij rustig weggelegd wordt - maar wel wakker- dan is het kei en keihard huilen. Het is echt bikkelen! Fijn dat het bij jullie ook wat beter gaat. Hier is het overdag echt een super leuk, lief kind dus dat maakt veel goed gelukkig!

vorig jaar

Die kleine van mij heeft ook weer snachts na ongeveer 2uur hysterisch huilend wakker worden. Maar zo wakker worden doet hij altijd. Alleen ging het een tijd beter met 6uur lang slapen zonder wakker te worden. En zelf in slaap vallen. Nu leg ik hem snachts gewoon weer elke keer aan de borst. En loop ik tijdens het avondritueel door zn kamer tot hij slaapt. Wegleggen lukt de ene avond makkelijker dan de ander. En neem hem snachts ook regelmatig weer bij ons in bed omdat hij te vaak komt om elke keer weer naar zn kamer te gaan. Denk dat het ook sprong 6 is en verlatingsangst

vorig jaar

We zitten inderdaad wel vol in sprong 6. Het vaak wakker worden in de nach ...
Wiegen kan echt een slaapassociatie worden/zijn; hij wordt nooit "wiegend" wakker en zal dan altijd gaan huilen. Daar zou ik echt rigoureus mee stoppen. Mijn zoontje krijste toen ik de speen wegnam ook de hele boel bij elkaar steeds als ik hem teruglegde na geruststellen, en ja de eerste avonden gaf hij uiteindelijk gewoon "op", maarr wel steeds sneller. Dus ja hij krijste harder, maar ook steeds korter. Eerste avond 30x oppakken, tweede avond 20, etc... uiteindelijk zal een slaapcoach ook zo werken. Het is dat of gecontroleerd laten huilen - en ook bij mijn zoon gaat dat niet want dan wordt hij toch steeds meer overstuur. Als je tussendoor oppakt en troost, echt tot hij gekalmeerd is, dan zit er wel steeds een rustpunt tussen. Ik denk dat hij krijst omdat hij gewiegd wil worden - gut feeling.

vorig jaar

Yes! Hij krijgt in de nacht 1 voeding. Maar zoals gisteren toch vaker, om ...
Maar hij eet rapley, toch? En krijgt nog niet heel veel binnen? Misschien is hij ook gewoon aan het inhalen van die tijd minder hard groeien. Ik zou als het helpt gewoon lekker flesjes geven. Fijn dat jullie wel ook echt van hem genieten, dat doen we niet nu ook veel meer 🥰