47 Reacties

2 jaar geleden

Waarom wil hij niet geregistreerd partnerschap? 😅 Wij zijn gewoon getrouwd dus alles gaat automatisch wij hoeven nooit iets te regelen.

2 jaar geleden

Wij zijn getrouwd maar hebben ook een testament. Daarin staat vastgelegd waar de kinderen heen gaan mocht er wat met ons gebeuren en ook hoe het dan financieel geregeld moet worden. Dus het is niet zo dat je met geregistreerd partnerschap 'alles' geregeld hebt

2 jaar geleden

Reactie op Mikjej

Waarom wil hij niet geregistreerd partnerschap? 😅 Wij zijn gewoon getrouwd ...
Tja ik zou het dus denk ik wel willen, maar hij is van joh we erkennen het kindje en dan is het toch prima zo..

2 jaar geleden

Reactie op LisetteOV

Wij zijn getrouwd maar hebben ook een testament. Daarin staat vastgelegd wa ...
Goede tip👌🏼

2 jaar geleden

Wij zijn verloofd & zijn niet van plan om snel voor de baby komt te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan (zonde van de kosten). Wij hebben daarom besloten dat mijn partner de vrucht nu al heeft erkend. Daarnaast zullen we afzonderlijk regelen wie voogdij krijgt over ons kind mochten we beide komen te overlijden. Hoe dat dan financieel zit geen idee, ons kind is automatisch onze erfgename dus alles gaat naar hem lijkt me?

2 jaar geleden

Wij zijn ook niet getrouwd/geregistreerd partners. Mijn vriend heeft de kinderen erkend voor de geboorte (en later ook het gezag aangevraagd, maar dat hoeft tegenwoordig gelukkig niet meer). Daarnaast hebben wij een testament waarin staat dat wij elkaars erfgenamen zijn incl vruchtgebruik en wat er met de kinderen gebeurt als wij beiden overlijden, inclusief financiële afhandeling

2 jaar geleden

Reactie op xxxxxxxb

Wij zijn verloofd & zijn niet van plan om snel voor de baby komt te tro ...
Ja, alles gaat naar het kind. Maar wie gaat dat beheren? Tot zijn 18e kan/mag hij dat niet zelf. En mag jij vanaf zijn 18e alles vrijelijk besteden? Dat soort dingen hebben wij vastgelegd. En ook dat we elkaars erfgenamen zijn. Anders gaat alles van mijn partner na zijn dood naar zijn ouders en als zij dat daarna weer aan mij willen geven (er vanuit gaande dat ze dat willen) dan moet ik dik belasting betalen. Maar zonder dat deel (mijn halve huis bijvoorbeeld) heb ik een groot probleem...

2 jaar geleden

Reactie op xxxxxxxb

Wij zijn verloofd & zijn niet van plan om snel voor de baby komt te tro ...
Wij hebben bijvoorbeeld vastgelegd dat de kinderen pas vanaf hun 25e toegang hebben tot het geld. Op je 18e zo'n berg geld tot beschikking leek ons geen goed idee. De voogd beheerd het tot die tijd voor levensonderhoud en studiekosten. Dat soort dingen extra vastgelegd.

2 jaar geleden

Reactie op LisetteOV

Wij hebben bijvoorbeeld vastgelegd dat de kinderen pas vanaf hun 25e toegan ...
Dankjewel wat een goede tip!!

2 jaar geleden

Heeeeel erg fijn deze diverse reacties, krijg een goed beeld van de opties "hoe het te regelen".. keep them coming. Super interessant en hier ga ik nog even verder met denken hoe en wat bij ons🙈

2 jaar geleden

Wij hebben een geregisteerd partnerschap en daarbij een testament, met daarin wat rampscenario's in opgenomen. Indien wij zouden komen te overlijden is vastgelegd wie financieel voogd is tot 21 jaar volgens mij. Wij hebben niet de voogdij zelf daarin vastgelegd. Wij willen dit nog doen via het gezagsregister (dat kun je ook nog eens wijzigen mocht dat nodig zijn, testament ook wel, maar daar zitten veel meer kosten aan verbonden). Wat houd je vriend tegen?

2 jaar geleden

Wij waren al van plan te gaan trouwen, hadden niet verwacht dat we gelijk de eerste poging zwanger zouden worden dus het trouwen is een beetje in de versnelling gezet. We gaan begin november trouwen, wilde het sowieso niet heel groots vieren dus nu vieren we het klein met de mensen om ons heen.

2 jaar geleden

Wij hebben een samenlevingscontract met testament incl. Scenario's met kinderen. We kochten toen samen een huis en trouwen voelde te 'groot' maar wilden wel alles regelen en zorgeloos onze toekomst starten.

2 jaar geleden

Wij hebben testamenten en een samenlevingscontract geregeld, ook omdat we net een huis hebben gekocht. Gekozen voor een samenlevingcontract omdat ik graag wilde regelen dat mijn privé spaarrekening privé blijft en schulden voor rekening blijven door degene die de schuld is aangegaan. Dat kun je uiteraard ook regelen met trouwen of geregistreerd partnerschap, als je aanvullende voorwaarden regelt. Juridisch is er geen verschil tussen de regeling van geregistreerd partnerschap of trouwen. GP is geïntroduceerd toen het voor stellen van hetzelfde geslacht nog niet mogelijk was om te trouwen. Behalve dat je een GP - alleen als je geen kinderen hebt - buiten de rechter om kunt ontbinden. Dat kan niet bij een GP als je kids hebt en bij een huwelijk moet je altijd naar de rechter als uit elkaar gaat. Bij huwelijk heb je tot slot nog de mogelijkheid van ‘scheiding van tafel en bed’. Dan ben je uit elkaar, maar blijf je formeel gehuwd. Bij een samenlevingscontract hoef je niet naar de rechter. Tot kort geleden was een ‘voordeel’ van trouwen/GP voor de vader dat je na erkenning, ook direct gezag kreeg over het kind. Als je niet was getrouwd of GP had, moest je als vader naast de erkenning separaat het gezag aanvragen bij de rechtbank (met toestemming moeder). Dat hoeft niet meer, erkennen is genoeg: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderlijk-gezag/gezamenlijk-gezag-door-erkenning-vanaf-2023 In testament hebben wij inderdaad dat wij elkaars erfgenaam zijn, zonder testament is dat niet geregeld bij het samenlevingscontract. Ook hebben we een ‘bewindvoerder’ aangesteld, die de erfenis moet beheren voor ons kind/kinderen als die geen 25 jaar zijn (ipv 18, net zoals de reactie hieronder). Ook hebben we aangegeven wie we graag willen dat onze erfenis regelt, als we allebei komen te overlijden (executeur). Deze laatste twee dingen zijn ook bij huwelijk/GP niet automatisch geregeld. Wat ook een overweging is om mee te nemen is of een van jullie een eigen bedrijf heeft/dat op korte termijn gaat starten. Dat heeft namelijk ook verschillende haken en ogen bij trouwen/GP zonder aanvullende regelingen. Je kan ook altijd vrijblijvend een aantal vragen stellen bij de notaris. Dat hebben wij ook gedaan voor we het gingen regelen. Succes!

2 jaar geleden

Reactie op MG10

Wij hebben testamenten en een samenlevingscontract geregeld, ook omdat we n ...
Oja, nog ter aanvulling. Het samenlevingscontract ziet, eigenlijk net als huwelijk/GP, vooral op doe doemsceneriao’s (overlijden, uit elkaar gaan). Het samenlevingscontract regelt dus dat je afspraken maakt over je eigendommen, bijv als je meer geïnvesteerd hebt in de koopwoning. Daarnaast is een vastgelegde vorm (samenlevingscontract, GP of huwelijk) veelal nodig om aanspraak te kunnen maken op partnerpensioen en heeft het fiscale gevolgen (je kan tot een bepaald bedrag belastingvrij geld schenken aan je partner bijv). Ik maak ook op uit je vraag dat de woning eigendom is van je vriend. Als jullie willen dat je na het overlijden daar kunt blijven wonen samen met je kind (of in elk geval tot jullie kind 18 is), kun je dat bijvoorbeeld regelen in het testament (zonder regeling erft je kind, maar heb jij geen formele rechten). Dat geldt ook als je wel besluit tot een huwelijk of GP: dat maakt je niet automatisch mede-eigenaar van spullen gekocht die eerder dat de datum huwelijk/GP zijn gekocht (deze beperkte gemeenschap van goederen geldt sinds 1 Jan 2018, dus voor mensen die het daarvoor zijn aangegaan is dat anders). Als je ook mee betaalt aan de hypotheek en/of investeringen doet in het huis, is het zeker aan te raden om na te denken over wat er gebeurd in die situatie als hij onverhoopt komt te overlijden of jullie uit elkaar gaan. Ook daarvoor kan een notaris goed en vrijblijvend adviseren.

2 jaar geleden

Wij hebben geen geregistreerd partnerschap omdat wij graag nog willen trouwen endit anders onnodige kosten zouden zijn. Bij mijn zoontje van 2 heeft mijn vriend tijdens de zwangerschap de vrucht erkend, daarna ouderlijk gezag aangevraagd en hebben we online via rechtspraak laten vastleggen wie de voodgij krijgt als wij beide zouden overlijden. Ga dit nu voor de baby in mijn buik weer zo doen. Voor ons is dit goed genoeg geregeld, verder een testament oid is niet echt nodig omdat zo de belangrijkste dingen zijn geregeld. (wij hebben geen koophuis oid)

2 jaar geleden

Reactie op angela070

Wij hebben geen geregistreerd partnerschap omdat wij graag nog willen trouw ...
Online voogdij vastleggen is gratis toch? I.p.v. testament? Wij willen dit ook zo gaan doen denk ik. Gezag aanvragen is tegenwoordig niet meer nodig, bij erkenning direct geregeld. Maar misschien ook wel al bij een 2e dat weet ik niet.

2 jaar geleden

Reactie op Elisabeth93

Online voogdij vastleggen is gratis toch? I.p.v. testament? Wij willen dit ...
Ja is gratis inderdaad en zo geregeld! Klopt inderdaad ja nu bij erkennen is ouderlijk gezag direct geregeld

2 jaar geleden

Reactie op angela070

Ja is gratis inderdaad en zo geregeld! Klopt inderdaad ja nu bij erkennen ...
Handig om te wetem

2 jaar geleden

Wij hebben eind juni een geregistreerd partnerschap afgesloten. We willen sws nog een keertje gaan trouwen maar vonden dat nu qua timing niet handig ivm de zwangerschap en de kosten. We vinden het fijn dat bij een geregistreerd partnerschap alles geregeld is, van erkenning tot erfgename.