31 Reacties

3 jaar geleden

Geen ervaring mee maar ik heb het ook te horen gekregen. 1e zwangerschap, hoger bmi en mijn moeder had het 2x, bij beide zwangerschappen die wel goed verliepen. De overige 4 waren toen miskramen. Ik lees graag mee

3 jaar geleden

Ik heb het in mijn eerste zwangerschap gebruikt vanwege 2 risicofactoren (eerder hoge bloeddruk gehad en 1e zwangerschap). Ik heb er geen bijwerkingen van gehad en heb een gezonde zoon inmiddels. Voor 2e zwangerschap hoef ik waarschijnlijk geen ascal omdat ik nu nog maar 1 risicofactor heb.

3 jaar geleden

Het is een bloedverdunner/ pijnstillen/ aspirine. Aspirine is ook veilig in de zwangerschap. Het werkt ontstekingsremmerd wat dan denk ik weer positief bijdraagt bij het verkomen van zwangerschapsvergiftiging. Er zijn natuurlijk een aantal symptomen die kunnen duiden op een zwangerschapsvergitiging, waaronder een hoge bloeddruk. Wellicht is een alternatief extra vaak je bloeddruk (laten) checken. Ik zou je twijfel vooral met je verloskundige bespreken en ook vragen of er alternatieven zijn.

3 jaar geleden

Ik heb het ook geadviseerd gekregen ivm bmi eerste kindje. Twijfelde ook maar loop in een kinderziekenhuis onder controle en heb besloten te vertrouwen op het voorschrift van de arts

3 jaar geleden

He meiden, Heb bij me eerste ook ascal geslikt, helemaal prima! Bij mijn 2e hoefde ik het niet, helaas is die zwangerschap gestopt bij 21 weken (door afwijking was ze niet levensvatbaar). Nu zwanger van de 3e en gevoelsmatig voel ik me er fijner bij het wel te gebruiken, ik wil graag zoveel mogelijk risico's uitsluiten :)

3 jaar geleden

Hier hetzelfde advies gehad. Ascal zorgt ervoor dat je bloedvaten wat verwijden waardoor de doorbloeding naar de placenta beter blijft. Het verkleint de kans op zwangerschapsvergiftiging maar ook op groeiachterstanden. Nadele lijken er niet aan te zitten dus hier start ik met 12 weken

3 jaar geleden

Bij de eerste heel ziek geweest door zwangerschapsvergifting zonder ascal gebruik. Nu uit voorzorg ascal opgestart. Hoop op een betere zwangerschap. Baat het niet dan schaadt het niet!

3 jaar geleden

Ik heb het mijn tweede zwangerschap gebruikt omdat ons eerste kindje dysmatuur geboren was. Aan ascal zelf heb ik helemaal geen nadelen ondervonden. De reden was dan wel anders als bij jou, maar wie weet heb je er wat aan… ook deze zwangerschap zal ik met 12 weken weer ascal slikken.

3 jaar geleden

Ik heb het receptje alweer klaar liggen en begin met 12 weken. De vorige keer ook gebruikt en geen nadelen ondervonden, ik ben het ook verplicht om het te doen vanuit het ziekenhuis. Als je echt enorm twijfelt, ze adviseren niks wat slecht voor je is en ascal is een kinder asperine.

3 jaar geleden

Ik slik asa eg deze zwangerschap, ik denk dat het ongeveer hetzelfde is, want er zit dezelfde stof in acetylsalicylzuur. Het enige verschil denk is dat ascal als beschrijving ook een pijnstillende effecten heeft en dat heeft asa eg niet. Ik heb eerder 2 miskramen gehad en krijg dit nu preventief om een 3e miskraam te voorkomen. Ik ben begonnen op 7 weken met asa eg. Tot nu toe heb ik nog geen last gehad van bijwerkingen of,... en had ik op 9 weken een mooie echo met een foed gegroeid kindje.

3 jaar geleden

Ik heb het bij mijn eerste ook moeten slikken helemaal prima. Geen klachten etc gehad of aan overgehouden.

3 jaar geleden

Zelf gebruik ik het vanwege herhaalde miskramen en ben zelfs al begonnen vóór de conceptie ter verbetering van de doorbloeding van de baarmoeder. Heb er ook veel over gelezen voor te starten en in nauwe samenspraak met Belgische arts gedaan. In zo'n lage dosis is het niet schadelijk en in sommige gevallen zelfs bevordering voor de groei vh embryo of dus om zwangerschapsvergiftiging te voorkomen.

3 jaar geleden

Reactie op troelieboelie

Zelf gebruik ik het vanwege herhaalde miskramen en ben zelfs al begonnen vó ...
Drukte te snel op verzenden. Wat ik ook nog wilde zeggen: wel belangrijk om het 23u s avonds of later pas in te nemen anders is de werking veel minder goed. Zie het volgende artikel hierover https://www.henw.org/artikelen/aspirine-moet-je-s-avonds-laten-slikken Kan even niet het artikel terugvinden waarin specifiek 23u wordt genoemd. Maar ik neem het dus bij het slapengaan in.

3 jaar geleden

En L444A, heb je er een beetje uit kunnen komen met je aspirine besluit? Hope so 🙏

3 jaar geleden

Reactie op troelieboelie

En L444A, heb je er een beetje uit kunnen komen met je aspirine besluit? Ho ...
Besloten om het te gaan slikken. Vanavond start ik er mee. Ik denk dat ik het mezelf enorm ga kwalijk nemen als ik wel zwangerschapsvergiftiging ga krijgen… ☺️

3 jaar geleden

Reactie op L444a 🌙

Besloten om het te gaan slikken. Vanavond start ik er mee. Ik denk dat ik ...
Ik snap je besluit. Van de wetenschappelijke studies die ik heb gezien lijken de risicos minimaal en de mogelijke baat echt groot.

3 jaar geleden

Ik ben er gisteren mee begonnen! M’n zus heeft het gehad en m’n moeder waarschijnlijk ook. Ik heb van dichtbij gezien wat voor zorgen het met zich mee brengt en het feit dat er geen bijwerkingen zijn maken dat ik het graag neem! 😊

3 jaar geleden

Hier ook 3 dagen geleden gestart vanwege het risico op een hoge bloedruk/zwangerschapsvergiftging. Zelf (nog) geen hoge bloeddruk. Helaas stop ik per vandaag eerst tot ik overleg heb gehad met de huisarts. Hier namelijk sinds de start misselijk, last van de maag, lichte hoofdpijn, benauwd (bekend met astma en allergie) en vandaag meerdere bloedneuzen die natuurlijk nu meer bloeden.

3 jaar geleden

Reactie op NoviLux

Hier ook 3 dagen geleden gestart vanwege het risico op een hoge bloedruk/zw ...
Wat rot dat je er verschillende bijwerkingen van hebt. Mss helpt het om vlak.voor slapen gaan in te nemen, omdat je dan plat ligt en al slapende hopelijk minder last hebt van misselijkheid? Of deed je dat al? Lijkt me alleen geen oplossing voor de bloedneuzen. Apart zeg!

3 jaar geleden

Reactie op NoviLux

Hier ook 3 dagen geleden gestart vanwege het risico op een hoge bloedruk/zw ...
Bijzonder, ik ben dus ook in een keer misselijk na maaltijden. Nu ik dit lees besef ik het me eigenlijk. Balen, maar ze zullen jullie vast goed in de gaten houden!