75 Reacties
9 maanden geleden
Om een beetje zorgen weg te halen. Die cb die praat echt poep vaak. Kan het kwaad om dat extra rondje te maken? Ik zou het wel doen, zeker weten dat er niks is.
Mijn zus haar kind, sprak ook laat. Is bijna 2 jaar. Werd door verwezen naar een logopedist. Sindsdien maakt hij gelijk sprongen.
9 maanden geleden
Ik weet ook echt dat dit een momentopname was van de arts, het kan ook zijn dat we ons niet ongerust hoeven ye maken. Maar ik heb nu ineens twijfels bij alles. Thuis gaat alles goed vind ik, ze speelt goed, als ik voorlees toont z interesse en lacht ze wel eens naar me etc.
Ik ken geen andere kindje rond haar leegtijd dus ik kan het ook niet echt vergelijken met andere. Ik weet ook dat iedereen zijn eigen ontwikkelingstempo heeft maar ik wou het toch even vragen in de groep… want ik zit er steeds mee… 😞
9 maanden geleden
Reactie op roosouarda
Om een beetje zorgen weg te halen. Die cb die praat echt poep vaak. Kan he ...
Bedoel je om toch nog eens een afspraak te maken om nog eens te gaan?
9 maanden geleden
Reactie op Liefdeismooi
Bedoel je om toch nog eens een afspraak te maken om nog eens te gaan?
Nee, ik bedoel langs die kinder psychiater. Iedereen is altijd zo bang voor het woord pahychiater. Mensen zouden dat echt los moeten gaan laten. Hoe eerder je (als er al een probleem is) aanpakt, des te beter.
Misschien helpt het jouw kind? Anders helpt het jullie(jouw) gerust te stellen dat er niks is? Zoals ik boven ook al zei:
Kind van mijn zus sprak ook laat. Tuurlijk misschien een andere 2 jarige doet dat beter.
Elk kind is anders. Sinds hij naar de logopedist gaat. Maakt hij echt sprongen.
Het zijn idd ook moment opnames.
9 maanden geleden
Reactie op roosouarda
Nee, ik bedoel langs die kinder psychiater. Iedereen is altijd zo bang voor ...
Ik heb een afspraak gemaakt, ik ga zeker langs. Ik hoop het… 🙏🏼
Misschien heeft ze ook gewoon een extra duw nodig qua taalontwikkeling van de logopedist.
Maar omdat ze zo gefocust was op het oogcontact maakte ik me enorm zorgen. Thuis heeft ze wel oogcontact met ons, ze lacht etc kijkt me aan. Alleen als ik haar naam zeg reageert ze soms wel en soms niet erop.
9 maanden geleden
Reactie op Liefdeismooi
Ik heb een afspraak gemaakt, ik ga zeker langs. Ik hoop het… 🙏🏼
Misschi ...
Heel goed, ik denk dat jij als moeder dit het beste kan beoordelen. Die van ons, is ook ondeugend en reageert ook niet altijd. Ik weet wel, dat hij het zeker wel gehoord heeft.😜
9 maanden geleden
Eerlijk gezegd vind ik een verwijzing naar een kinder psychiater echt heel heftig voor dit en vraag me af met welke reden t cb dit doet. Het is een moment opname, je kindje is wel nieuwsgierig en richt zich thuis wel op anderen.
Vind het allemaal niet heel zorgelijk en vraag me af of een kinder psychiater hier überhaupt iets mee gaat doen op deze leeftijd
9 maanden geleden
Ach, wat naar om te horen.
Wij gaan morgen naar het CB en mijn zoontje zegt ook nog geen woorden, alleen brabbelen. Hij is van 22 december, nu dus ruim 15 maanden. De vorige keer bij het CB werd er al naar gevraagd, dus morgen zeker. Mijn zoontje is ook heel vaak druk met bouwen/klimmen/klungelen en reageert dan ook niet altijd. Ben benieuwd wat ze morgen tegen mij gaan zeggen.
9 maanden geleden
Sorry maar je dochter kan ook verlegen zijn of introvert zijn… (de dokter is een wildvreemde)
9 maanden geleden
Agh dat CB moet je echt helemaal loslaten. Het is jouw kind en jij kent haar het beste. Kinderen kunnen zich maar op een ding tegelijk ontwikkelen. CB heeft mij zo verdomd veel hoofdpijn gegeven, ze hebben altijd een mening klaar en denken dat elk kind volgens een boekje of grafiekje moet gaan. Loslaten! Ik ben zo vaak doorgestuurd naar een diëtist voor mijn kindje door cb omdat haar gewicht onder de grafiekjes bleven (logisch want ze kwam met 2200 gram en op tijd), uiteindelijk ben ik nooit gegaan. Doe wat goed voor je voelt, wie weet is je dochtertje wel heel snel waar een ander weer achterblijft :-)
9 maanden geleden
Reactie op MelanieMartijn
Agh dat CB moet je echt helemaal loslaten. Het is jouw kind en jij kent haa ...
Nou ja, dat kun je doen maar je kunt ook gewoon gaan en je door de diëtist/kinderpsychiater laten geruststellen of goed adviseren/helpen. Hier zijn we op aanraden vh CB destijds bij de fysiotherapeut geweest ivm overstrekken en die heeft me zo goed geholpen en veel geleerd. Dat kan natuurlijk óók.
Mocht er wel wat zijn, dan is het fijn dat je er op tijd bij bent en op tijd begeleiding kunt krijgen bij wat je kindje nodig heeft. Dat scheelt later weer!
9 maanden geleden
Reactie op MelanieMartijn
Agh dat CB moet je echt helemaal loslaten. Het is jouw kind en jij kent haa ...
Dit dus. Je dochter is geen robot die zich moet ontwikkelen volgens een standaard lijntje…
En mijn dochtertje moet ook niets van vreemden hebben. En dat is iets goeds…
9 maanden geleden
Reactie op Lizzietje007
Dit dus. Je dochter is geen robot die zich moet ontwikkelen volgens een sta ...
Ik denk dat het in dit geval niet gaat om niet ontwikkelen volgens het lijntje. Ik denk dat het is om uit te sluiten dat er sprake is van iets in het autismespectrum. Ze kunnen het echt ruk brengen bij het CB, maar het kan fijn zijn om er op tijd bij te zijn en tijdig goed advies of begeleiding te krijgen. Zou het zeker niet opvatten als een diskwalificatie van je kind, al kunnen ze het idd soms heel beroerd brengen. Tegen mij zeiden ze: "...maar u bent wel tevreden?" 🤣 Bizar natuurlijk. Maar als mijn zoontje een verwijzing krijgt, ga ik gewoon. Kinderpsychiater bijten niet en wie weet heb je er nog wat aan.
9 maanden geleden
Reactie op Domensino
Ik denk dat het in dit geval niet gaat om niet ontwikkelen volgens het lijn ...
Thuis maakt ze wel oogcontact las ik… dus dit heeft lijkt mij meer te maken met een vreemde. Nogmaals er is ook zoiets als verlegen zijn of introvert zijn. Niet alle dokters hebben overal even veel verstand van en ze hebben ook niet altijd gelijk omdat ze ‘dokter’ zijn… 😉
9 maanden geleden
Ik snap beide kanten wel. Sommige CBs houden heel strak vast aan richtlijnen, dat signaleren ze en daar handelen ze naar. Aan de andere kant, het is een momentopname, en jij ziet natuurlijk veel meer van je kindje dan het CB in zo'n korte afspraak. Daarnaast was het kind gewoon afgeleid en lekker aan het onderzoeken. En praten met 15 maanden, hou op zeg.
Maar, zij hebben gesignaleerd en daarom een verwijzing gegeven. Dat kan helemaal geen kwaad om iemand er naar mee te laten kijken of die signalering klopt, maar ik zou me ook zeker geen zorgen maken.
9 maanden geleden
Reactie op Lizzietje007
Thuis maakt ze wel oogcontact las ik… dus dit heeft lijkt mij meer te maken ...
Helemaal mee eens natuurlijk! En waarschijnlijk is er niets aan de hand, maar daar kom je dan snel genoeg achter. En anders kun je dan ook nog bedenken wat je ermee wil, jij bent er de rest van je leven bij, niet de dokter. Denk vooral dat t CB gewoon een rare manier van brengen heeft. Zo'n kinderpsychiater ziet ook weer andere dingen, 't is tenslotte diens vak en als er niets is gaan ze echt geen begeleiding inzetten lijkt me. Dus dan kun je net zo goed gaan. Maar ja dat ben ik.
9 maanden geleden
Reactie op Ryrywire
Ik snap beide kanten wel. Sommige CBs houden heel strak vast aan richtlijne ...
Over dat praten… dat moeten hele volzinnen zijn…?! 😉😅😂
9 maanden geleden
Reactie op Lizzietje007
Over dat praten… dat moeten hele volzinnen zijn…?! 😉😅😂
Tegen mij zeiden ze de vorige keer: "en, zegt hij al wat woordjes?" Mijn antwoord was een overtuigd: "nee" En nee, ook geen geluiden van dieren. Want dat is ook zo. Ze doen zo'n "testje" op deze leeftijd, idd met blokjes pakken (dat kan hij heel goed) en vragen dus naar de taalontwikkeling. Er is een heel topic over de woordjes die kindjes zeggen, maar mijn zoontje brabbelt alleen. Sinds 2 weken ofzo zegt hij "aaahh" als je zegt "doe maar zachtjes aaaaien" en als je zegt "wat doet de leeuw? Doet de leeuw "raawwr"?" Dan zegt hij ook "aaarrhh". Maar niet als je dat geluid niet voordoet. En hij zegt ook niet zoals z'n 2 weken jongere vriendinnetje op de opvang "PAPAAA!" als die binnenkomt. Die van mij zegt dan "dududu!"
Alle kinderen zijn verschillend. Maar goed het is dus iets waar ze naar vragen.
9 maanden geleden
Ik snap het advies wel: tijdige signalering kan natuurlijk zorgen dat er snel de juiste hulp ingeschakeld wordt. Misschien kan je een intakegesprek aangaan en mocht het niet nodig zijn, kan je natuurlijk altijd besluiten niet verder te gaan met een evt behandeling.
Maar over spraakontwikkeling vind ik de arts wel heel stellig. Bij onze consultatiebureau is 5 woordjes zeggen bij 18 maanden de norm. Mijn zoontje kreeg de stempel met 14 maanden dat hij heel erg voor loopt, omdat hij meer dan 5 woordjes kon. Terwijl hij echt niet voor loopt in zijn ontwikkeling. Ja misschien wel als je de norm er naast houdt. Maar ik vind hem gewoon heel gemiddeld als ik het vergelijk met mijn omgeving.