22 Reacties

10 dagen geleden

Is hier nu een formulier voor? Ik heb het met mijn dochter 5 jaar geleden ergens tussen 4 en 5 maanden gewoon los gegeven (beetje pindakaas op een lepeltje en roerei in strookjes gesneden). Nu had mijn dochter toen zelf al mega interesse in eten en zijn we kort daarna ook met (verse) groente en fruithapjes begonnen. Mijn zoon (nu net 4 maanden) toont 0,0 interesse in eten en krijgt alleen borstvoeding (hangt er nog steeds het liefste 24/7 aan). Ik ga met hem binnenkort alleen de allergenen starten en gewoon op dezelfde manier als bij mijn dochter. Andere hapjes zal ik pas gaan starten als hij interesse begint te tonen 茅n enigszins een beetje kan zitten :). Dit kan na 6 maanden zijn, maar dus ook later.

10 dagen geleden

Onzin dat het tussen de 4 en 6 maanden moet. 6 maanden is vroeg genoeg :) zolang je zorgt dat je het dan zsm introduceert ben je op tijd, TENZIJ er een specifieke reden voor jouw kind is het eerder te geven, bijv omdat er een (pinda/ei) allergie in de familie zit. De app Solid Starts legt dit allemaal uit als je daarin op peanut of egg zoekt

10 dagen geleden

Reactie op flowerfloor

Onzin dat het tussen de 4 en 6 maanden moet. 6 maanden is vroeg genoeg :) z ...
Oja, wij doen dit inderdaad juist w茅l omdat we in de familie veel allergie毛n, exzeem en astma hebben. Maar het is absoluut geen moeten. Dat leer ik nu ook steeds meer met een tweede 馃槄

10 dagen geleden

Reactie op jacquelinemarije

Is hier nu een formulier voor? Ik heb het met mijn dochter 5 jaar geleden e ...
Ja schrok gisteren ook van. En is ook echt een stappenplan voor 2 dagen. Dus het hoef niet met potjes. Dan ga ik dat proberen. Hij is totaal niet ge茂nteresseerd in eten.

10 dagen geleden

Reactie op flowerfloor

Onzin dat het tussen de 4 en 6 maanden moet. 6 maanden is vroeg genoeg :) z ...
Nee geen specifieke reden. Hij is gezond. Zijn broers en zussen ook. Zal de app opzoeken

10 dagen geleden

Reactie op flowerfloor

Onzin dat het tussen de 4 en 6 maanden moet. 6 maanden is vroeg genoeg :) z ...
Begrijp me trouwens niet verkeerd, als je het leuk vindt en denkt dat je kind eraan toe is kun je vooral beginnen met hapjes/allergenen introduceren, maar het MOET dus niet mocht je het nog niet willen :)

10 dagen geleden

Reactie op flowerfloor

Begrijp me trouwens niet verkeerd, als je het leuk vindt en denkt dat je ki ...
Nee ik snapte je.ik ben ook van niks moet alles mag. Ik had een schema vanaf 6 maanden en nu komt dit daarom twijfel ik of ik het nu wel kan doen zonder potje of dat ik echt wacht tot 6 maanden. Want van consultatie kreeg niet echt uitleg of het later kon. Daarom ook mijn vraag.

10 dagen geleden

Reactie op Beerjes

Ja schrok gisteren ook van. En is ook echt een stappenplan voor 2 dagen. D ...
Hartstikke onzin. Het moet voor 8 maanden, en niet voor 4 maanden starten met dingen. Dat wordt veel vertaald naar direct op 4 maanden. Voor mijn dochter met kma heb ik destijds veel erover gelezen en als je maar voor 8 maanden start is het prima en geeft eerder starten geen voordeel bij wel of niet ontwikkelen van allergie.

10 dagen geleden

Volgens het voedingscentrum is het verstandig om het te introduceren v贸贸r kindjes 8 maanden zijn: https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/kinderen-en-jongeren/wanneer-geef-ik-mijn-baby-pinda-en-ei.aspx. Dus wanneer jij met 6 maanden wilt starten ben je ook nog op tijd!

10 dagen geleden

Reactie op Beerjes

Nee ik snapte je.ik ben ook van niks moet alles mag. Ik had een schema vana ...
Ik had het wel expliciet besproken met het CB en zij gaven ook aan wat ik hieronder zei!

10 dagen geleden

Reactie op Milagro

Volgens het voedingscentrum is het verstandig om het te introduceren v贸贸r k ...
Dankjewel voor je link

10 dagen geleden

Het schema op de afbeelding wordt gebruikt tijdens een provocatie test. Bij kinderen die waarschijnlijk allergisch hiervoor zijn. Dus je hoeft dat alleen te gebruiken als dit jou zo geadviseerd is volgens het CB en niet omdat je het op internet hebt gevonden

10 dagen geleden

Reactie op liefolifantje

Het schema op de afbeelding wordt gebruikt tijdens een provocatie test. Bij ...
Dit heb ik van CB gekregen. En volgens hun zo moeten opvolgen. Hrb niks op internet gevonden of opgezocht.

10 dagen geleden

Reactie op Beerjes

Dit heb ik van CB gekregen. En volgens hun zo moeten opvolgen. Hrb niks op ...
Dat haalde ik uit je bericht idd. Maar voor de andere die denken van ik moet dit stappenplan ook zo volgen

10 dagen geleden

Ik heb dochters in de leeftijd van 10 en 7,5 jaar, toen moest je erg uitkijken met pindakaas en ei. Dat is daarna allemaal veranderd dus die hebben dat veel en veeel later pas voor het eerst gegeten dus maak jezelf niet echt en kijk naar je kind

10 dagen geleden

Ons CB geeft dit formulier nu standaard voor iedereen. Het advies om het door het potje heen te doen is voor mij wel nieuw (was anderhalf jaar geleden voor onze eerste nog niet zo). Dus wij geven het nu ook gewoon nog los met een lepeltje. Vindt ze heel interessant ook. Ik ben vooral nieuwsgierig naar waarom je het niet zou willen doen? No judgement hoor, ik ben gewoon benieuwd naar de beweegredenen.

10 dagen geleden

Wij kregen van het consultatiebureau uitgelegde dat het niet perse ergens door heen hoeft. Met de ei er gewoon voor zorgen dat het heel fijn is. En volgens mij niet het dan ook wel kunnen.

10 dagen geleden

Reactie op Ryrywire

Ons CB geeft dit formulier nu standaard voor iedereen. Het advies om het do ...
Snap ik. ik geef volledig borstvoeding en met 6 maanden wil beginnen met bijvoeden beetje bij beetje. Zodat hij zelf kan kiezen wat en hoeveel hij wilt eten Nu met borstvoeding doe ik het op zijn verzoek en niet met een schema.

9 dagen geleden

Mijn kinderarts zei dat vanaf 6 maanden prima is, ik geef ook volledig borstvoeding. Volgens mij moet het voor 8 maanden

9 dagen geleden

Lekker vanaf 6 maanden gaan doen, heb ik bij mijn eerste kind ook gedaan en geen problemen mee gehad