27 Reacties

2 jaar geleden

Je zou zeker best eens het ziekenhuis waar je gaat bevallen contacteren om eventueel een info moment in te plannen waarbij ze je alle info geven voor de bevallig (waar je moet zijn etc), verder ook afspraak maken bij je mutualiteit om je kamer te regelen (of je graag gedeelde kamer, 1 persoonskamer of luxe kamer wenst) en verder ook je moederschapsverlof te regelen

2 jaar geleden

- edit admin Micky - Telefoonnummer weggehaald. Deel NOOIT je persoonlijke telefoonnummer op het forum. Dit kan heel gevaarlijk zijn.

2 jaar geleden

Ik volg even! Ben ook 1 maand geleden verhuisd, maar ik merk dat er nog veel dingen zijn die ik niet wist. Wat ik wel al heb geregeld (miss handig voor jou om te weten): - erkenning van de papa in België - verzekering in BE regelen (als je niet meer in NL werkt) plus eventueel een hospitalisatie verzekering. Maar daar zit 3 maanden wachttijd op, dus je moet even kijken of dat nog de moeite waard is. Hiervoor heb je ook een s1 formulier nodig van je Nederlandse verzekering. Vraag dat zo snel mogelijk aan, want bij mij heeft dat heel lang geduurd - kraamhulp + vroedvrouw regelen (kraamhulp is letterlijk alleen hulp, vroedvrouw doet de medische controles. Informeer je goed daarover want het is heel anders dan in NL) - ev. Een afspraak bij een Belgische gynaecoloog maken om kennis te maken en meer van het Belgische systeem te weten. Ik heb een belgische gynaecoloog genomen die in Nederland heeft gewerkt, dus heel goed het verschil kende. (Ben je trouwens vanplan om thuis te bevallen of in het ziekenhuis?) Dat is wat ik al gedaan heb, maar kan best dat ik ook nog wat dingen mis... Hopelijk heb je er wat aan, want ik had op het begin geen idee wat ik moest doen 🙈

2 jaar geleden

Hi dames, Ik heb zojuist een telefoonnummer weggehaald. Deel deze niet op het forum. Het forum is openbaar en kan ook via internet gevonden worden. Je nummer dan delen kan echt grote gevolgen hebben. Wisten jullie trouwens dat we ook een Belgische versie van de app hebben? Je kan hier naar switchen door bij je regio 'Vlaanderen' te kiezen. Liefs, Micky

2 jaar geleden

Reactie op Demy_xx

Ik volg even! Ben ook 1 maand geleden verhuisd, maar ik merk dat er nog vee ...
Goede lijst. Belangrijkste om eerst te regelen is je inschrijving en België en een rijksregister nummer verkrijgen (is kaart + code) die ga je nodig hebben om je voor onderstaande in te schrijven. Reken erop dat het allemaal wat langer duurt dan in NL bij overheidsdiensten, dus ik zou zsm proberen te starten

2 jaar geleden

Reactie op Micky | 24baby

Hi dames, Ik heb zojuist een telefoonnummer weggehaald. Deel deze niet op ...
Super bedankt

2 jaar geleden

Als je naar België verhuisd en al zwanger bent, heb je geen recht op verzekering. Moet je alles zelf betalen en dat kan behoorlijk oplopen. Ik moet keizersnede krijgen en het zou om en nabij 3000 moeten betalen. En je hebt geen recht op de premie. Dan hadden we al in België moeten wonen 6 maand voordat we zwanger waren. Wij wonen nu hier 2 maanden en het duurt minimaal half jaar tot je hier je elektronische vreemdelingen document krijgt en moet hier veel van inleveren bij de gemeente. Ben zelf zzp in NL dus ik heb recht op de zorg verzekering dus bevat in NL in weert.

2 jaar geleden

Reactie op Maxxii3

Als je naar België verhuisd en al zwanger bent, heb je geen recht op verzek ...
Ik hoor dit echt voor het eerst, ik werk zelf ook in NL ik werk ik valkenswaard. Maar waar kan k dan beste bevallen?

2 jaar geleden

Reactie op Demy_xx

Ik volg even! Ben ook 1 maand geleden verhuisd, maar ik merk dat er nog vee ...
Dankjewel, ik lees hieronder dat je niet verzekerd kan worden als je zwanger bent? Mag ik vragen welke verzekering je hebt? Ik werk sws ook nog in NL is mn NL verzekering dan voldoende? Ik krijg hier echt stress van meteen. Bedankt voor je lijstje heb alles genoteerd

2 jaar geleden

Reactie op daniyal

Ik hoor dit echt voor het eerst, ik werk zelf ook in NL ik werk ik valkensw ...
Waar woon je? En dan net over de grens een Verloskundige zoeken die kan je daarbij helpen. Ik zit in weert bij een Verloskundige en ik woon in bree. En ik ben verzekerd bij helan, maar dit heeft ruim 2 maanden geduurd

2 jaar geleden

Reactie op daniyal

Dankjewel, ik lees hieronder dat je niet verzekerd kan worden als je zwange ...
Je moet wel via NL een wlz onderzoek laten inzetten. Zodra je uitschrijft in NL vervalt je zorgverzekering zonder dat je zorgverzekering van het CAK een bericht heeft gehad dat je verzekerd mag blijven. Je vraagt dit onderzoek aan bij SVB duurt ongv 8 weken. Daarna kan je S1 formulier opvragen bij je huidige Nederlandse zorgverzekering duurt ook ongv 4 weken.

2 jaar geleden

Reactie op daniyal

Dankjewel, ik lees hieronder dat je niet verzekerd kan worden als je zwange ...
Huh wat raar... ik heb wel gewoon verzekering gekregen. Het was wel een heel gedoe en het duurde heel lang, maar dat is omdat ik van werk veranderde toen ik verhuisde en dus nog geen werk had toen ik hier kwam wonen. Nu ik werk heb is alles gewoon geregeld, alleen dan de hospitalisatieverzekering krijg ik pas vanaf 1 december. En mijn uitgerekende datum is 11 december, dus dat is wel spannend. Nu dacht ik wel dat als je in NL werkt, dat je dubbel verzekerd moet zijn, omdat je in België woont. Maar ik ben niet 100% zeker. Normaal betaald je Nederlandse verzekering dan alles van de Nederlandse zorg, en de Belgische verzekering betaald je belgische zorg. Ik ben bij CM verzekerd. Best gwn meteen een afspraak maken en het daar ter plekken allemaal regelen, want via mail krijg je steeds een antwoord van iemand anders. Ik heb van die stomme verzekering ook heel veel stres gehad.. kheb in totaal 2,5 maand zonder verzekering gezeten. Gelukkig wordt nu alles met terugwerkende kracht terugbetaald, maar dan nog.

2 jaar geleden

Reactie op Demy_xx

Huh wat raar... ik heb wel gewoon verzekering gekregen. Het was wel een hee ...
Ja klopt als je in NL werkt, blijf je in NL betalen maar ook in belgie. Wij zitten bij Helan die kwam beste uit de test. Maar het is vanuit de overheid geregeld dat je hier moet wonen 6 maand voordat je zwanger wordt om premies te krijgen voor het bevallen. In NL betaal ik zilverenkruis 192 pm en hier betaal ik voor gezin van 4 met alle plus verzekeringen 80 per maand voor alle 4.

2 jaar geleden

Reactie op Maxxii3

Je moet wel via NL een wlz onderzoek laten inzetten. Zodra je uitschrijft i ...
Sorry ik klink misschien enorm dom, maar wat is een WLZ onderzoek?

2 jaar geleden

Reactie op Maxxii3

Ja klopt als je in NL werkt, blijf je in NL betalen maar ook in belgie. Wij ...
Ah oke, dat wist ik niet. Ik wordt wel gewoon meteen verzekerd voor mijn zwangerschap en bevalling bij CM. Ik heb hier nog specifiek om gevraagd bij zeker 5 verschillende mensen. 🙈

2 jaar geleden

Reactie op daniyal

Sorry ik klink misschien enorm dom, maar wat is een WLZ onderzoek?
Wet langdurige zorg

2 jaar geleden

Reactie op Demy_xx

Ah oke, dat wist ik niet. Ik wordt wel gewoon meteen verzekerd voor mijn zw ...
Zou toch even bellen🤗

2 jaar geleden

Toevallig! Ik woon nu net een maand in België, maar wat een gedoe zeg. Moet heel veel geregeld worden en is heel anders dan in NL. Mijn advies: - meldt je zo snel mogelijk aan bij een gynaecoloog, vroedvrouw en kraamhulp - zorg dat je hospitalisatieverzekering op orde is. Waarschijnlijk heb je daar nu alleen geen recht op, omdat je eerst zoveel maanden in België moet wonen normaal gezien. Laat je dus heel goed informeren naar de kosten die de bevalling met zich mee gaat brengen - je hebt ook zoiets als ziekenfonds in België, meldt je hier ook zsm voor aan. Vaak bieden die veel voordelen zoals korting op babyspullen enz. - in België kun je een startbedrag voor de baby aanvragen. Dit keren ze meestal rond 2 maanden voor de bevalling uit. Is ongeveer € 1.200 - regel zsm een huisarts. Mijn ervaring met waar ik nu woon is dat ze allemaal een patiënten stop hebben. Op mij komt er nog altijd heel veel op me af en is veel onduidelijk, maar mijn vriend is een Belg. Dat scheelt. Je mag me daarom altijd een privé berichtje sturen als je nog meer vragen of zo hebt!

2 jaar geleden

Ik heb jaren geleden het omgekeerde gedaan (van België naar Nederland verhuisd) maar ik werk nog wel in België. Door mijn werk ben ik nog altijd verzekerd in België voor de ziekenzorg (=ziekenfonds of mutualiteit) maar ik heb een Verdragspolis met Nederland, daardoor betaal ik enkel in B maar ik krijg alles in NL ook vergoed. Ik hoop voor jou dat dit ook omgekeerd kan want volgens mij heb je ook een wachttijd bij het ziekenfonds in België!? Ik zie dat je nog in NL werkt, het is waarschijnlijk een goed idee om dan ook in NL te bevallen. In B gaan de meeste vrouwen naar het ziekenhuis om te bevallen, je huisarts zal je doorverwijzen naar een gynaecoloog (heel normaal, niets aan de hand). Daar ga je op controle, echo's, bevallen ... Wil je graag thuis bevallen dan zal je via het ziekenfonds allerlei extra dingen moeten regelen (vroedvrouw,...) Van een kraampakket heb ik nooit gehoord in B en ook kraamhulp wordt bijna nooit gedaan tenzij je echt niet meer uit bed kan ofzo (je blijft immers een paar dagen in het ziekenhuis tot je weer op de been bent). Dat startbedrag (= groeipakket) heb ik ook iets van gehoord maar ik weet nog niet of ik er recht op heb... daar moet ik nog eens onderzoek naar doen!? Welke regio woon je? Laat maar weten als je nog vragen hebt...

2 jaar geleden

Reactie op TLdps

Ik heb jaren geleden het omgekeerde gedaan (van België naar Nederland verhu ...
Kraamhulp wordt intussen wel vaker toegepast hoor, ook als je goed hersteld na de bevalling. Er wordt door de mutualiteiten een goede terugbetaling voorzien, dus er wordt de laatste jaren meer en meer beroep op gedaan.