15 Reacties
2 jaar geleden
Je zwangerschap wordt altijd berekend vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie. Dat was dus 7 maart. De bevruchting vindt echter pas een week of 2 daarna plaats want dan heb je je eisprong. Eigenlijk ben je officieel dan pas zwanger. Je krijgt de eerste 2 weken dus eigenlijk 'cadeau'. Geeft dat meer duidelijkheid?
2 jaar geleden
Hey, in principe wordt er gerekend met de eerste dag van je laatste menstruatie. Je eisprong vindt gemiddeld twee weken later plaats - maar die datum is niet zeker en de startdag van je menstruatie vaak wel😉
Daarna wordt er nog met de eerste termijn echo bepaald wat je exacte uitgerekende datum is, die van mij is bv ook nog een dag of drie eerder dan op basis van mn menstruatie
2 jaar geleden
Hoe ze het tegenwoordig berekenen snap ik ook nog niet. Want er wordt gewoon een datum aangehangen op basis van wat ze meten bij de echo. Ik ben uitgerekend op 21dec. Dat zou betekenen dan 16 maart mijn eerste dag van laatste menstruatie zou zijn. Echter ben ik in de avond van 25 februari voor het laatst gaan menstrueren. Nu loop ik ook "voor" op schema. Dus ik zei ook telkens al.. de datum klopt niet. Ik ga zelf dus uit van 3 dec.. alleen is het voor officiële documenten wel 21 dec.. met mijn 32 weken echo gaan ze het nogmaals bekijken..
2 jaar geleden
Hoe ze het tegenwoordig berekenen snap ik ook nog niet. Want er wordt gewoo ...
Het kan ook gewoon afhangen van een langere cyclus he. Met de termijnecho bepalen ze uiteindelijk de termijn. Ze zijn erg slecht in groeibepalingen. Ik heb iemand die met 38 weken is ingeleid, want haar baby zou te groot worden. Kindje was net aan 3 kilo. M'n nichtje had een kindje van ruim 4,5 kilo, en dat had niemand gemerkt, terwijl zij gewoon tenger is. Normale lengte en heel sportief slank.
2 jaar geleden
Reactie op r00s89
Ik had bij mijn vorige zwangerschap ook t idee dat het niet klopte. Ik wist ...
Een ovulatietest geeft aan dat je binnen 48-72 uur gaat ovuleren. En zaad kan dagen leven in je buik. Je eicel kan ook 24 uur leven voor hij bevrucht wordt en de ene bevruchte eicel nestelt dagen sneller in dan de ander. En zo kan je er gemakkelijk een paar dagen naast zitten.
2 jaar geleden
Uiteindelijk wordt je uitgerekende datum ook berekend op basis van de grootte van het vruchtje op de termijnecho. En dat hangt ook deels af van wanneer de implantatie van het vruchtje is geweest. En wat meerderen al zeggen: de eerste twee weken krijg je cadeau. Mits je een ‘normale’ cyclus hebt. Dus uiteindelijk ligt het aan moment van ovulatie en implantatie
2 jaar geleden
Reactie op Jurst
Het kan ook gewoon afhangen van een langere cyclus he. Met de termijnecho b ...
Ik had een cyclus van 28 dagen.
2 jaar geleden
Ze zullen inderdaad de 4e aangenomen hebben origineel omdat ze bij de eerste echo ( buiten als je in fertiliteitstraject zit ) niet kunnen bepalen wanneer de bevruchting plaats vond. Daarom passen ze de uitgerekende datum nog een paar keer aan. Maar je mag er dus vanuit gaan dat je eisprong +/- een dag vroeger was dan die van mij dus rond 21 maart. En toen was je niet meer ongesteld 😉
2 jaar geleden
Ik was 1 maart voor het laatst ongesteld en ben uitgerekend op 10 december. De zwangerschap wordt berekend vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie, je bent dus op een later moment bevrucht. De verloskundige kijkt met ongeveer 10+ weken naar de maat van je kindje en op basis daarvan krijg je een uitgerekende datum, ik liep bijvoorbeeld twee dagen achter (maar je weet nooit precies wanneer de innesteling is).
2 jaar geleden
Ik ben 10 dec uitgerekend met een bevruchting op 19 maart. Dat is precies de termijn (eisprong isbij ons zeker ivm miskraam ervoor). Dus je bevruchting zou dan, bij een perfecte cyclus van 28 dagen, 21 maart zijn geweest, en je ben dan twee weken langer zwanger (vanaf eerste dag van je laatste menstruatie). Dan kom ik precies op 7 maart uit ☺️