21 Reacties
MOD
2 jaar geleden
Ja het betaald verlof is echt te kort. Bij mn eerste heb ik er vakantie aan vast geplakt waardoor ik totaal 21 weken had. Maar zelfs dat. Ik was echt niet productief door die slapeloze nachten. Gelukkig hadden wij toen geen opvang nodig, maar ik denk ook niet dat het met hem mogelijk had geweest qua slaapgedrag.
Nu heb ik 9 weken 100% ouderschapsverlof, dus die plak ik eraan vast. Maar die 16 weken is echt weinig. Inderdaad wel blij dat we überhaupt iets hebben, moet er niet aan denken om net als in de VS ofzo helemaal niets te hebben én opgezadeld te worden met een torenhoge ziekenhuisrekening.
2 jaar geleden
In Duitsland heb je een jaar, vriendin met zwaar lichamelijk werk mag zelfs thuis blijven tot 2 jaar. Fantastisch om die keuze te hebben. Het lijkt mij heel fijn op een gegeven moment weer te gaan werken, maar het heel rustig opbouwen is wel mijn plan. Na 16 weken + 4 weken overuren erachter aan, wil ik weer 16 uur gaan werken. Dan kan ik vakantie en die 9 weken gebruiken om heel rustig aan weer op te bouwen naar mijn 28 uur. Op deze manier hoeven we voor het eerste jaar ook geen opvang te regelen :)
2 jaar geleden
Reactie op 2021Baby1
Wat ik zelf trouwens wel vervelend vind is dat je als zzp'er (m'n man) hele ...
Inderdaad heel herkenbaar mijn vriend is ook zzper en zit dus dan ook op eigen kosten thuis de eerste week maar daarna ivm kosten enzo toch na die week maar weer werken waarschijnlijk wat eigenlijk gewoon waardeloos is omdat ze Inderdaad giga veel belasting af kunnen dragen en je word des ondanks ook nog is gestraft als je meer werkt want aan het einde van het plaatje kun je elk jaar dan ook nog ff flink belasting over dat inkomen betalen en dan praten we al niet over de enorm hoge arbeidsongeschiktheid verzekering die hij heeft en eigenlijk des ondanks dat niet eens recht heeft op een verlof als vader en wij liggen op moment al helemaal in een rot pakket want mijn werk heeft mijn contract dus niet verlengt en omdat mijn zwangerschap niet geweldig verloopt zit ik in de ziekte wet bij het uwv waardoor ik dus na mijn verlof ook nog is kan gaan zoeken naar nieuw werk en wat mij dus totaal geen kans gaat geven op die 9 weken ouderschapsverlof extra met mijn kleintje wat ik dan juist het jammere vind omdat ik nu thuis zit ivm mijn klachten na mijn bevalling dus maar 10 weken geeft met mijn kleine hopelijk kan ik nog zo regelen met mijn nieuwe toekomstige baan dat ik misschien dan toch hopelijk nog ouderschapsverlof op kan nemen de eerste paar weken als dat überhaupt mogelijk is
2 jaar geleden
Mee eens! Sowieso de tijd voor je uitgerekende datum is erg kort. Aandacht is er nu al niet meer bij. Het zou inderdaad ideaal zijn die 9 maanden wat jij zegt.
Gelukkig werk ik in het onderwijs en heb ik onwijs veel vakantiedagen, dus ik heb totaal 9 maanden verlof (met name dus de maanden na de bevalling). Maar dit moet je wel zelf aangeven en daarvoor veel vakantiedagen + betaald / onbetaald ouderschapsverlof opnemen.
Misschien stop ik wel helemaal met werken erna haha. Zien we dan wel weer.
2 jaar geleden
Reactie op Snoesjes
Mee eens! Sowieso de tijd voor je uitgerekende datum is erg kort. Aandacht ...
Ja ik heb ook echt moeite met mijn aandacht erbij houden. Ik werk ook op een onderwijs instelling maar ik krijg gewoon de standaard 4 maanden. Heb inderdaad ook veel vakantie dagen en ouderschapsverlof regeling is bij ons ook iets beter dan standaard. Maar om dat allemaal nu al in te gaan zetten vind ik dan weer een beetje een risico.
2 jaar geleden
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik met onze eerste na 10 weken eigenlijk wel weer aan het werk wilde. Maar dat kwam ook heel erg omdat mijn man toen al weer een paar weken terug aan het werk was. Ik vond het aan de ene kant best wel heftig om dan ineens alleen thuis te zitten met een baby, en aan de andere kant was ik ook wel jaloers dat mijn man weer "gewoon" productief aan het doen was. Ik had vooral meer verlof voor mijn man gewild, zodat we dat langer konden delen.
Onze meid ging met 3,5 maand naar de opvang, en dat ging helemaal goed. Ze was toen al heel geïnteresseerd in alles om haar heen, dus ze vond het toen al heel leuk als andere kindjes bij haar in de box kwamen kijken enzo, ik heb wel altijd het gevoel gehad dat ze het daar erg naar haar zin heeft, zelfs toen al. Maar dat weet je van tevoren natuurlijk niet.
MOD
2 jaar geleden
Reactie op Ryrywire
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik met onze eerste na 10 weken eigenlijk we ...
Ja dit snap ik ook wel! Ik had inderdaad ook wel weer behoefte aan iets anders dan m'n hele dag om voedingen en slaapjes heen plannen en gehuil etc. en was ook wel jaloers op m'n man. Af en toe wilde ik echt wel uit huis vluchten. Het is inderdaad misschien meer de balans met de zorg kunnen delen.
Als ik er goed over nadenk was het bij mij vooral de behoefte om mezelf te kunnen zijn en op adem te komen. Want na een heftige nacht had ik zowel geen zin/energie om thuis te blijven als om aan het werk te gaan 😅
2 jaar geleden
In België heb je in totaal 15 weken zwangerschapsverlof met verplicht een week ervoor en negen weken erna. Alles wat je niet voor je bevallingsdatum hebt opgenomen, mag je overdragen naar verlof na de bevallingsdatum. Veel mensen hier stoppen dus pas een week voor uitgerekende datum. Nadeel is wel als je vroeger bevalt dan je uitgerekende datum je week verlof voor de bevallingsdatum kwijt bent. Die mag je sowieso niet overdragen als verlof na de bevallingsdatum.
Ik merk ook dat het werken steeds moeilijker wordt. Deze nacht heb ik amper drie uur geslapen, omdat ik zoveel pijn had aan mijn bekken waardoor ik niet kon slapen. In de maand juli ben ik vier weken uit geweest, omdat ik uitgeput was. Het is zeker een uitdaging om nog voltijds te blijven werken. Langer verlof zou fijn zijn voor iedereen, of toch voor zij die daarvoor willen kiezen.
Het ding is altijd: wie gaat dat dan betalen? In België is het je ziekteverzekering die je uitbetaalt tijdens de maanden van je zwangerschapsverlof, in Nederland dacht ik dat het de werkgever was (verbeter mij als ik fout ben). Niemand zal staan springen om de rekening te betalen van langer thuis te blijven. En denk dat veel mensen niet toekomen met één loon.
Ik denk ook dat als je langer verlof toestaat, je ook een verplichting moet hebben voor de partner om ook ouderschapsverlof op te nemen (dit is ervan uitgaand dat je als duo/koppel aan kinderen bent begonnen). Als je dat niet zou doen, dan ga je discriminatie ten gevolgen van geslacht op de arbeidsmarkt alleen maar vergroten 😅.
2 jaar geleden
Reactie op Poogie
In België heb je in totaal 15 weken zwangerschapsverlof met verplicht een w ...
Verdelen hé, een weekje de mama en een weekje de papa (om en om) 🤭
In Nederland is het 16 weken, 4 weken verplicht ervoor (je mag ook meer maar dan heb je minder erna) en volgens mij ook betaald door de ziekteverzekering. 🤔
Mijn schoonzusje werkt in het onderwijs in NL en kreeg alle 'gemiste' vakanties erbovenop, in februari bevallen dus ze kreeg extra 2w kerst, 1w voorjaar, 2w meivakantie... 😯 dat kunnen we in België wel vergeten!
Volgens mij kan je wel borstvoedingsverlof nemen maar dat is onbetaald en ik heb geen idee hoeveel het ouderschapsverlof is?
2 jaar geleden
Reactie op TLdps
Verdelen hé, een weekje de mama en een weekje de papa (om en om) 🤭
In Nede ...
Mijn nicht (ook van België) die was haar volledige zomervakantie kwijt door haar postnataal verlof (werkt ook in het onderwijs). Zelf ben ik ook mijn verlof tussen Kerst en Nieuw kwijt (dat is compensatie van de feestdagen doorheen het jaar die in een weekend vallen). Wat dat betreft, is het slecht geregeld.
Tot 2020! was het in België zelfs zo dat als je ziek werd zes weken voor je bevallingsverlof, dit automatisch werd afgetrokken van je postnataal verlof. Ze zagen ziekte als dagen van je prenataal verlof, ook als je bijvoorbeeld ziek was door de griep of door een gebroken been niet kon werken 😅. Dus we lopen echt wel achter qua bescherming.
Borstvoedingsverlof is niet overal een gegeven. Ik heb daar bijvoorbeeld geen recht op. Ik mag wel borstvoedingspauzes nemen, want dat is echt een ideale situatie dat je telkens pauze moet nemen om borstvoeding te geven en of te kolven. Het zal altijd snel, snel moeten gebeuren, lijkt mij.
Duur van ouderschapsverlof hangt af hoeveel dagen in de week je neemt. Als je voltijds opneemt, dan is die 4 maanden, als dit halftijds is, dan heb je 8 maanden etc etc. Je krijgt ook een vervangingsinkomen als je ouderschapsverlof opneemt, trouwens. Dat is een forfaitair bedrag en dat is echt niet veel dat je krijgt.
Als je in de privé sector werkt, dan heb je ook nog recht op tijdskrediet/loopbaanonderbreking, maar ik heb gehoord dat je nog minder krijgt. Dit is wel 51 maanden waar je recht op hebt. Dit is wel volledige loopbaan terwijl ouderschapsverlof per kind is.
2 jaar geleden
Reactie op angela070
Best netjes toch dat je een half jaar lang doorbetaald krijgt zonder te wer ...
Doel je op het 70% betaald ouderschapsverlof? Want ik kan je zeggen dat dat op een kleiner inkomen echt wel pittig is. Wij hebben er bij de eerste bewust voor gekozen om het niet allebei volledig in te zetten omdat we het dan financieel wel heel krap zouden krijgen.
2 jaar geleden
Ikzelf ben, net als mijn partner zzper. Natuurlijk is dat een keuze, maar voor mij geldt een uitkering van het minimumloon vanuit het UWV en mijn partner ontvangt niks. Dat betekent voor ons, als ik 16 weken verlof wil, voor die periode geen inkomsten vanuit mijn bedrijf, terwijl ik hoofd kostwinner ben. De uitkering van het uwv dekt slechts een fractie van de maandlasten. Mijn partner zal daarom ook heel beperkt vrij kunnen nemen gedurende de kraamtijd.
2 jaar geleden
Reactie op Ryrywire
Doel je op het 70% betaald ouderschapsverlof? Want ik kan je zeggen dat dat ...
Ja begrijp dat voor sommige pittig is maar je krijgt het natuurlijk alleen maar, dan zou je eerst wat moeten sparen als je van jezelf weet dat je graag wat langer thuis bent maar wel een stabiel bedrag wilt hebben ookal werk je niet.
2 jaar geleden
Reactie op angela070
Ja begrijp dat voor sommige pittig is maar je krijgt het natuurlijk alleen ...
Ik bedoelde meer dat "een half jaar doorbetaald zonder te werken" een beetje kort door de bocht voelde voor mij :) natuurlijk fijn dat deze regeling er inmiddels is, het is zeker qua partnerverlof al zo'n vooruitgang op wat het was, maar niet iedereen heeft de luxe om dat ook daadwerkelijk op te nemen omdat het dus niet 100% betaald is. Hetzelfde met de (of het gebrek aan) regelingen voor zzp'ers inderdaad.
2 jaar geleden
6 maanden na de bevalling vind ik nog kort. Ik was zelf tot 32 weken ofzo wel heel ok bij de eerste. Maar binnen een jaar terug aan het werk was gewoon helemaal niet ok voor ons kindje. Het is zo pittig geweest. Ik heb uiteindelijk mijn baan opgezegd, omdat het gewoon echt niet ging. Er zijn landen waar je gewoon 1 of 2 jaar krijgt. Dan had ik gewoon mijn baan gehouden.... dus zeker, veel te kort dat verlof.