22 Reacties
2 maanden geleden
Ik ben zelf manager in een bedrijf. Hier is het verplicht om wekelijks telefonisch contact te hebben. Al is het maar 1 minuut. Dit hoort bij het verzuim.
Momenteel met 1 medewerker whatsapp contact 1 keer per week, dat keuren ze ook goed. Misschien dat een idee?
Sterkte
2 maanden geleden
Apart ik hoor helemaal niks van mijn werkgever tenzij ik zelf contact opneem met ze.
2 maanden geleden
Wat een gekke situatie. Het klinkt niet alsof het verstandig is dat jij nog terug aan het werk gaat in je zwangerschap, dus wat doet het er toe om elke week te bellen? Daarbij krijgt je werkgever een uitkering voor jouw ziekte uren. Misschien even polsen bij je manager waarom dit op deze manier gaat en aangeven dat je zelf het nut er niet van snapt? En ik zou ook gewoon eerlijk zijn in wat het met jou doet. Je bent sowieso niet verplicht om enige medische informatie te delen, dus als je dat niet fijn vindt dan ook duidelijk de grens aangeven.
2 maanden geleden
Ik ben zelf ook manager (en nu ook 100 procent ziekgemeld) maar aangezien het UWV de kosten voor de werkgever volledig dekt bij ziekte tgv zwangerschap, wordt vanuit mijn werkgever geen actief verzuimmanagement opgepakt in deze situaties. De wekelijkse contactmomenten zijn naar mijn weten alleen noodzakelijk bij ziekte met andere oorzaken, maar ik weet natuurlijk niet of dit sectorafhankelijk is?
2 maanden geleden
Reactie op Angela2202
Ik ben zelf manager in een bedrijf. Hier is het verplicht om wekelijks tele ...
Aha oké, ook bij langdurig verzuim? Ik vind het zelf erg veel om iedere week te bellen, ook omdat er niet altijd veel te vertellen valt… behalve mijn medische controles (baarmoederhals metingen en ziekenhuis bezoekjes vanwege harde buiken/voorween😅) die ik dan maar vertel omdat ik niet weet wat ik anders moet vertellen haha. Ik moet vooral rust houden en doe maar weinig behalve soms voor dochter zorgen en platliggen😅 maar dan zal het er wel bij horen.
2 maanden geleden
Ik ben 75% ziek gemeld. Dus ik werk nog wel een paar uurtjes. Normaliter heb ik één keer per 3 weken een bila en dat heb ik nu ook. Daarnaast 1x per 6 weken ofzo contact met bedrijfsarts (assistent).
Ik vind het wel normaal en ook blijk van interesse om contact te houden. Maar elke week is wel vaak. Ik zou jet gewoon met je manager bespreken, die heeft vast ook meer te doen. Als het verplicht is om wekelijks contact te hebben voldoet een appje misschien ook?
2 maanden geleden
Reactie op Flower221
Klinkt wel logisch! Ik werk bij een gemeente, dus geen idee.. 🤷♀️
Ik werk ook bij een gemeente dus t kan niet anders dat dit hetzelfde zou moeten werken dan 😅 Zou zeker even navragen bij je manager wat het beleid hierop is
2 maanden geleden
Misschien kun je nadenken over een antwoord waarbij je wel duidelijk bent over het vooruitzicht, maar niet alle medische details geeft? “Ik heb eigenlijk geen nieuws n.a.v. de laatste controles, en gezien de situatie is het niet te verwachten dat het de komende weken / tijdens deze zwangerschap nog beter wordt”. Mocht je manager wekelijks (moeten) bellen dan kun je “de situatie is nog steeds hetzelfde” zeggen en dan heb je een kort gesprek, en als je manager die verplichting niet heeft is het zeker duidelijk en begint zij/hij misschien zelf over de frequentie van jullie contact?
2 maanden geleden
Ik heb ook als leidinggevende gewerkt en bij ons was ook het beleid om elke week even contact te hebben. Ik deed het ook oprecht uit interesse maar ik vind hé took belangrijk dat er binding blijft. Als ik echt wist dat iemand maanden niet kon werken hield ik ook vaak contact via de app en dan een keer per 3 maanden even een kort belletje. Meer om te vragen hoe het ging (mentaal). Aangezien ik geen medische kennis had hoefde ik niet alle ins en out ls te weten. Ik zou het bespreekbaar maken met je leidinggevende hoe je je voelt, en dat je het vervelend vind dat je niet kan werken. En of het mogelijk is om anders iets minder vaak te bellen maar bv af en toe een update mag sturen via de app.
2 maanden geleden
Hier ook een manager in publieke sector. Wekelijks is vaak wel beleid gezien bedrijfsartsen dit aanraden. Maar ik bespreek wel met collega's wat ze prettig vinden en dit is eigenlijk vaak 1x per 2 weken of 1 x per 3 weken. Voel je niet verplicht om elke keer een lang telefonisch contact te hebben en een werkgever mag ook niets noteren over persoonlijke medische situatie. Ik zou het aangeven dat het iets te veel is, frequentie aanpassen en afspreken als er iets is wat je tussendoor wil bespreken je dat laat weten.
2 maanden geleden
Ik lag begin van mijn zwangerschap in het ziekenhuis. Had soms wel dagelijks contact omdat er steeds zoveel gebeurde en nog steeds zoveel onduidelijk was. Ik heb mijn teamleider/manager een beetje gebruikt als dagboek 🙈. Nu ik dit zo schrijf moet ik hem even een bloemetje mee geven ofzo.
Want wekelijks was wel de afspraak of de wens maar het gebeurde gewoon vaker.
Ik denk dat dit echt afhankelijk is van de situatie. Als je niets te melden hebt en de situatie niet is veranderd kun je dat aangeven.
Ook als er wel vanalles gebeurd maar teveel voor een 10-min gesprekje kun je natuurlijk aangeven dat je probeert mail updates te sturen en dat jullie de frequentie van bellen dan wat verminderen.
Organisaties zijn verplicht contact op te nemen (zo word je gezien ook al ben je niet fysiek aanwezig) . Maar het doel is niet meer druk toevoegen.
Zet hem op.
2 maanden geleden
Ik zit aan de andere kant van het spectrum. Nu al 9 weken 100% ziekgemeld en nog niks gehoord. 1x contact gehad omdat ik zelf gebeld heb met vragen. Verder niks gehoord. Dit doet pijn aangezien het voelt alsof het ze niet interesseert hoe ik me voel. Vandaag ook pas uitnodiging gehad voor de bedrijfsarts..
2 maanden geleden
Reactie op BrittLoulou
Ik zit aan de andere kant van het spectrum. Nu al 9 weken 100% ziekgemeld e ...
Ik ken je gevoel hier precies zo. Ik moet echt zelf contact leggen met de werkgever. Heel toevallig vanmiddag kreeg ik een appje van der maar ook heel kort
2 maanden geleden
Ik ben deze week voor de 4de week ziek bij huis (24 weken zwanger nu) ivm de misselijkheid. Aantal keer heb ik berichtje gedaan (max 1 keer in de week) hoe het ging en nu verwacht ze ook dat ik iedere week bel. Ik baal er zelf ook erg van dat ik niet kan werken maar meer dan zeggen dat het nog steeds niet goed gaat en heel misselijk ben gaat het ook niet worden aan de telefoon. Ze hebben geen recht om te weten wat er allemaal aan je mankeert dus probeer die druk ook niet te voelen!
25 dagen geleden
Hi allemaal, inmiddels ben ik 32+3 weken. En nog steeds iedere week contact 😂
Volgende week eind vd week weer contact. Ik ben dan 33+5. Officieel zou ik dan met verlof gaan.
Ik neem aan dat deze contactmomenten ook vervallen of gaat dit tijdens verlof gewoon door? Ik vind het niet heel fijn om in de laatste weken van me zwangerschap telkens te moeten verantwoorden of ik al met bevallen of niet…
Weet iemand dat?
25 dagen geleden
Reactie op Flower221
Hi allemaal, inmiddels ben ik 32+3 weken. En nog steeds iedere week contact ...
Neehoor dan stopt het. Zou het ook even benoemen.