25 Reacties
één maand geleden
Ik kan niet meer werken Ivm bekken instabiliteit dus 100% ziek maar als je 50%siek bent zal dit zelfde zijn
Enigste is dat als je ziektewet zit je verplicht 6 weeken van te voren ipv4 verplicht bent op te nemen. Jij behoudt ten alle tijden 10 weken na je bevalling dus dat gaat niet van je dagen af
één maand geleden
Als je door de zwangerschap ziek bent of in iedergeval niet je volledige uren maakt moét je 6 weken van te voren met verlof, dus ik weet niet of 8 november 4 of 6 weken van te voren is?
één maand geleden
Reactie op LadyApatura
Als je door de zwangerschap ziek bent of in iedergeval niet je volledige ur ...
Ik ga zelf 6 weken met verlof! Dit zou ik evengoed al gaan!😃
één maand geleden
Reactie op Vallicia Hartman
Ik ga zelf 6 weken met verlof! Dit zou ik evengoed al gaan!😃
Dan is er niks aan de hand 😊 je verlof loopt gewoon tot wanneer je van te voren hebt uitgerekend.
één maand geleden
Ik had hetzelfde alleen wilde ik 4 weken van tevoren, dit werd dus 6 weken waardoor ik dus wel 2 weken bevallingsverlof mis, maar die heb ik met ouderschapsverlof opgevuld 😊
één maand geleden
De regels wat betreft het moéten opnemen van 6 weken verlof voorafgaand de bevalling bij (gedeeltelijke) ziekte zijn inmiddels gewijzigd. Je kunt ervoor kiezen om alsnog vijf of vier weken tevoren met zwangerschapsverlof te gaan. Het enige grote nadeel is dat je dan afhankelijk van of je 4/5 weken tevoren kiest een korte periode bevallingsverlof hebt. Het advies is en blijft daarom ook om bij ziekte 6 weken tevoren met verlof te gaan, anders doe je jezelf dus te kort.
één maand geleden
Reactie op DjoiaN
De regels wat betreft het moéten opnemen van 6 weken verlof voorafgaand de ...
Dit is zo onduidelijk 😂 ik heb gesprekken gehad met uwv plus hr en bedrijfsarts ets. Als jij in de ziektewet valt 100 of 50% ben je verplicht 6 weeken van de voren zwangerschaps verlof te nemen. Jij behoudt dan gewoon tien weken bevallingsverlof beval je later dan uitgerekende datum komt er n dag bij. Beval je eerder moet je tellen vanaf t moment dat je in verlof bent gegaan dat je altijd in totaal op de 16 weken blijft want daar heb je recht op in totaal
één maand geleden
Reactie op MamaVanTweeBoys1998
Dit is zo onduidelijk 😂 ik heb gesprekken gehad met uwv plus hr en bedrijf ...
Tsja het zijn niet mijn regels. Ik ben zelf HR-adviseur heb hierover recentelijk contact gehad met het UWV. Op de pagina “ziek en zwanger en in loondienst” van het UWV kun je de informatie nalezen.
één maand geleden
Maar medische afspraken mogen toch gewoon onder werktijd? Waarom wordt je dan ziekgemeld?
één maand geleden
Goed om te weten: ik heb op dit moment zware bekkenpijn waardoor ik bijna niet meer naar kantoor kan gaan.. ik heb aangegeven dat de pijn ook blijft als ik eerder met verlof zal gaan en nu wat ‘afleiding’ heb met thuis. Mijn werk weet ook dat ik wat vaker moet rusten. Zij hebben mij niet ziek gemeld omdat ik nog steeds mijn dagen maak. Heb ook veel afspraken afgelopen weken gehad en daar ook geen gezeik over. Zolang jij zegt dat je je werk gebruikt als afleiding en dat het je goed doet wrm zouden zij je ziek melden?
één maand geleden
Reactie op DjoiaN
Tsja het zijn niet mijn regels. Ik ben zelf HR-adviseur heb hierover recent ...
Hi, ook HR hier en ik ben er niet mee bekend dat de flexibiliseringsperiode recent gewijzigd zou zijn. Heb ook op de website van het uwv gekeken en lees dit hier niet duidelijk terug. Ook niet op de pagina die je aangeeft?
22 dagen geleden
Het bedrijf waar ik werk is failliet verklaard en mocht nog 6 weken door. Ik heb mij ziekgemeld omdat ik echt niet meer doorkon met die bekkenpijn. Mij is verteld door mevrouw van CNV vakbond dat die ziektedagen voor mijn verlof niet van mijn verlof gaan. Ik moest mij door het faillissement wel ziekmelden bij het uwv omdat de curator nu mijn werkgever is. Mn vorige werkgever had overigens ook mijn verlof helemaal niet aangevraagd dus dit moest ik zelf doen 4 weken van te voren, maar dat was op dat moment al te laat dus ik heb wel ingevuld vanaf de 36e week met verlof.. omdat ik dacht dat ik te laat was met aanvragen. Wat een gestress en geregel dat zwangerschapsverlof zeg 😅
22 dagen geleden
Reactie op DjoiaN
https://www.uwv.nl/nl/ziek/ziek-zwanger-loondienst
Dit is niet recent gewijzigd hoor
Was in 2022 ook al het geval.
Afgelopen juni nog contact gehad met UWV onder zieke werknemer en zwangschapsverlof en UWV gaf gewoon aan dat de werkneemster 6 weken van tevoren met verlof moest en dat de WAZO automatisch ingaat.
21 dagen geleden
Reactie op DjoiaN
https://www.uwv.nl/nl/ziek/ziek-zwanger-loondienst
Dit is idd de link die je eerder benoemde, maar ik lees hier niet de wijziging terug die je benoemd? Naar mijn weten is ziek tijdens/door zwangerschap = automatisch verlof vanaf 34 weken.
17 dagen geleden
Reactie op Nugget 000
Dit is idd de link die je eerder benoemde, maar ik lees hier niet de wijzig ...
Op de website staat aangegeven dat ziek tussen 6 en 4 weken voorafgaand zwangerschapsverlof kan resulteren in korter bevallingsverlof indien het zw. verlof niet is ingegaan. Ook wij hebben een vaste contactpersoon bij het UWV die dit ook nog eens per mail heeft bevestigd omdat deze info voor ons ook nieuw was. Hieronder de tekst vanaf de website van het UWV:
“Ziek in 6 tot 4 weken voor uitgerekende datum, maar nog geen verlof
De werkgever kan dan een Ziektewet-uitkering aanvragen. Let op: Dit kan ook als de werknemer ziek is om een andere reden dan de zwangerschap. De uitkering stopt als de werknemer weer beter is of als het zwangerschapsverlof begint.
Wel wordt het aantal ziektedagen afgetrokken van het bevallingsverlof. Is de werknemer bijvoorbeeld 5 dagen ziek? Dan krijgt deze 5 dagen minder verlof na de bevalling.”
17 dagen geleden
Reactie op DjoiaN
Op de website staat aangegeven dat ziek tussen 6 en 4 weken voorafgaand zwa ...
Maar dit is niet nieuw, dit bestaat al een aantal jaren.
Onze contactpersoon heeft ook gewoon bevestigd dat de WAZO bij een (gedeeltelijke) ziekmelding gewoon automatisch ingaat met 34 weken.
Dit was ook zo voor onze medewerker afgelopen juli.
De flexibiliseringperiode die je hier noemt is vooral gericht op zwangeren die ziek worden in de 6 tot 4 weken voor uitgerekende datum en geen verlof hebben nog.
De zwangeren die voor de 6 weken al ziek of deels ziek zijn, gaan automatisch met verlof 6 weken van te voren. Die kunnen overigens wel kiezen voor de flexibiliseringperiode. Bij volledig ziekmelding maakt dit geen verschil.