31 Reacties

2 maanden geleden

Mijn bevalling heeft trouwens 5u geduurd. 0 complicaties tijdens de bevalling. Na de bevalling Alleen tweedegraads reptuur inwendig, lange hechting volgens mijn man, maar ik heb er niks van gemerkt. Had een peri bottel niet nodig, kon gewoon naar de toilet. Ook de bloedingen waren 2 dagen na de bevalling alsof ik licht ongesteld was. De dag na de bevalling was ik de hond alweer aan het uitlaten. Wil uiteraard niet zeggen dat de tweede nu ook zo zal gaan.

2 maanden geleden

Ik bespaar je de details. Maar mijn 1e bevalling en zwangerschap was verschrikkelijk. Ik had HG, zo ziek, kon amper wat. En bevalling is voor mij traumatisch geweest, en de nasleep, operatie nog daarna. Ik heb therapie gehad. Ik heb er nu weer zin in klinkt beetje gek maar we gaan alle opties bespreken wat het meest veilig is. Het komt vast deze keer ook weer goed 🥰

2 maanden geleden

Reactie op mm2511

Ik bespaar je de details. Maar mijn 1e bevalling en zwangerschap was versch ...
En duurde 21u.

2 maanden geleden

Ik was bij de eerste ook echt bang voor de bevalling. Ben uiteindelijk bevallen met 37,5 week en ik gleed zo de bevalling in met “zouden dit nou weeën zijn? Laten we dan samen nog maar even lekker gaan wandelen en ergens een hapje eten” (🤣) dat ik me pas echt een dag na de bevalling realiseerde dat het achter de rug was. De hormonen doen echt rare dingen met je! Probeer het los te laten. Tijdens de bevalling vind je ook wel weer dingen die voor je werken. Ik had bij beide bevallingen dat de weeën heel snel in een pijnlijke piek startten en daarna afvlakten, niet de golf waar iedereen het over had. Dus ik focuste me op de klok en wist dat als ik die eerste 15 seconden voorbij was, het daarna beter zou gaan en timede dus ook mijn ademhalingen op die 15 seconden. En tussendoor was het kletsen en grapjes maken. Een bevalling is echt heel gek en voor iedereen anders, probeer je niet te veel te laten beïnvloeden door de slechte verhalen!

2 maanden geleden

Ik ben er bij de 1e blanco in gegaan en heb dit als erg fijn ervaren. Echt naar mijn lichaam geluisterd en zoekend wat ik fijn vond om de weeën op te vangen. Maar dit is ieder voor zich natuurlijk, je moet echt zelf doen wat jij fijn vind en hoe je er zelf instaat natuurlijk

2 maanden geleden

Ik vond het ook wel spannend de eerste keer! Heb destijds met mijn man de samen bevallen cursus gedaan en dat heeft ons beiden wel wat rust gebracht! Toen de bevalling eenmaal begon zat ik direct in mijn bubbel. De ontsluiting duurde bij mij 7.5 uur met elke 2 minuten een wee van een minuut. Na 6.5 uur weeën begonnen bij mij de persweeën en persdrang al. Ik zat toen op 7cm. Heel eerlijk: op dat moment raakte ik even in paniek. Kon me geen houding meer geven en had echt het gevoel dat ik het niet meer kon. Ik vroeg om een ruggenprik maar uiteindelijk toch niet gedaan, omdat ik graag mijn eigen verloskundige bij de bevalling wilde hebben. Door de bevallingscursus wist ik dat wanneer ontsluitingsweeen overgaan naar persweeën, je ineens adrenaline gaat aanmaken en je daardoor in paniek raakt. Bijna elke vrouw ervaart dit moment in de bevalling. Het is een heel natuurlijk omslagpunt. Dit feitje maakte ook dat ik snel de rust weer terug had tijdens de weeën ☺️ Ik heb een uur meegeperst met de persweeën en ben daardoor naar 10 cm gekomen. Daarna braken mijn vliezen vanzelf en heb ik twee uur geperst voor dochter geboren was. Bij mij duurde het persen na die 10 cm alleen zo lang omdat dochter in de voorhoofdsligging lag en er dus niet uit kon komen. Mijn dochter lag in eerste instantie in stuit en die hebben we via een versie laten draaien naar de hoofdligging met 35 weken. Daarna was ze ingedaald. Babys gaan met een bepaalde reden op een bepaalde manier liggen, dus ik denk ook dat er een reden was dat ze in eerste instantie in stuit lag, en daardoor niet goed kwam te liggen toen ze met haar hoofd naar beneden lag. Uiteindelijk heb ik een knip gekregen (niks van gevoeld) en is ze geboren. En dat voelt letterlijk als een VERLOSSING. de weeën stoppen op dat moment direct en ik heb echt even lekker met dochter kunnen knuffelen. Ik heb zelf de navelstreng doorgeknipt :) na een kwartier kreeg ik weer weeën en heb ik de placenta geboren laten worden. Dat is echt een domper om te doen nadat je er net een kind uit hebt geperst 😂 Ik heb 300ml bloed verloren. Dus echt bijna niks! Mijn bevalling duurde in totaal 9.5 uur. Twee minuten na de bevalling riep ik tegen mijn man: IK WIL ER NOG EEN! Eerlijk: ik ben twee dagen lang echt in shock geweest door de persfase. Die viel me vies tegen. Maar dat komt dus omdat ik te vroeg persweeën kreeg en omdat dochter er niet uit kon komen. En dat kwam beide dus omdat ze verkeerd lag. Na twee dagen had ik de persfase verwerkt. Dat kon ik fysiek en mentaal echt merken. En sindsdien kijk ik ontzettend positief terug op de bevalling! Ik voelde me zo ontzettend sterk tijdens de bevalling! Ik wil het precies hetzelfde doen. Weer in bad bevallen. Weer zonder medicatie. En weer lekker in mn bubbel zitten. Ik heb er echt heel erg zin in eigenlijk haha Elke bevalling is natuurlijk anders. De meeste bevallingen gaan helemaal goed! Ik ga er ook vanuit dat mijn bevalling straks helemaal goed gaat komen. En zo niet, dan zie je dat op dat moment. Weet wel dat iedereen om je heen zo adequaat mogelijk gaat handelen straks en je het niet alleen hoeft te doen! Komt vast helemaal goed!

2 maanden geleden

Reactie op irisrm

Iedereen aan wie ik m’n bevalling van de eerste vertel is in shock. Ik kan ...
Hier ook! Het was magisch, ik heb nauwelijks pijn ervaren en zeg nog steeds: als ze allemaal zo gaan wil ik wel 10 kids. Terwijl ik toen ik net zwanger was ook mega angstig was voor de bevalling (met name de pijn). Ik ben me gaan verdiepen in welke mogelijkheden er zijn tijdens een bevalling en ik ben positieve bevallingsverhalen gaan lezen. Daarnaast heb ik een cursus hypnobirthing gedaan. Die laatste heeft er voor mij echt voor gezorgd dat ik de angst om kon buigen naar nieuwsgierigheid en vertrouwen. Voor iedereen is weer anders wat werkt, probeer voor jezelf uit te zoeken waar jij behoefte aan hebt.

2 maanden geleden

Mijn bevalling absoluut niet als vervelend ervaren. Ja,het doet pijn. Ook al denk je op dst moment van niet, het is echt van tijdelijke aard. Ik adviseer je (als je geen cursussen volgt) wat filmpjes op YouTube te lezen van bijv. De Verlosmoeder of een online webinar van Dubbel Zen te volgen. Misschien geeft dat wat rust?

2 maanden geleden

Reactie op Moosje221

Hier ook! Het was magisch, ik heb nauwelijks pijn ervaren en zeg nog steeds ...
Dit klinkt heel fijn! Mag ik vragen welke cursus hypnobirthing je gedaan hebt?

2 maanden geleden

Reactie op Lauraelisabeth2024

Dit klinkt heel fijn! Mag ik vragen welke cursus hypnobirthing je gedaan he ...
Wij hebben er eentje met fysieke bijeenkomsten gevolgd. Vond dat zelf fijner dan online vanwege de interactie met anderen. Op hypnobirthingnederland staan alle docenten die die cursussen geven.