39 Reacties
5 maanden geleden
Ik heb het advies ook gekregen. Wij hebben 8 kinderen nummer 5 en 6 waren maar 2800 geworden gram. Nummer 7 was 3320 gram. Bij de 8ste hadden ze het advies gegeven maar heb ik niet gedaan ze werd met 38 weken geboren en was 3350. Normaal gewicht. Nu ik weer zwanger ben heb ik weer het advies gekregen. En weer ga ik het niet gebruiken. Aangezien ik er een duidelijk mening over heb.
5 maanden geleden
In principe kunnen bloedverdunners idd geen kwaad. Tenzij ze te zwaar/hooggedoseerd zijn.
Zelf heb ik na een eerdere bevalling een trombose been gehad, sindsdien moet ik tijdens m'n zwangerschappen tot 6 wkn na de bevalling spuiten. Ik gebruik fraxiparine en dat kan geen kwaad. Wel moet ik 24u voor de bevalling stoppen ivm overmatig bloedverlies. Daarom wordt mijn bevalling ingeleid.
Na de bevalling moet ik weer gaan spuiten.
5 maanden geleden
Reactie op mm2511
En klein wondje kan heel erg gaan bloeden, puur omdat ascal een bloedverdun ...
Kan maar hoeft absoluut niet zo te zijn. Zelf braken mijn vliezen op precies 36 weken. Dat zou de eerste dag zonder zijn bij mij. Dat werd die dag een spoedkeizersnede ipv geplande keizersnede. In mijn verslag na tijd stond gewoon dat ik geen complicaties had en normaal bloedverlies ondanks dat ik nog niet gestopt was ermee.
5 maanden geleden
Reactie op Miloutje
Kan maar hoeft absoluut niet zo te zijn. Zelf braken mijn vliezen op precie ...
Ik heb fluxus gehad. Ze weten niet of het verband heeft met elkaar of pech. Durven ze niet met zekerheid te zeggen.
Toch is het voor mij en de babys gezondheid beter om te gebruiken. Nu gebruik ik het dus weer kans op fluxus is wel weer groot na je het al keer hebt gehad. Hoop dat het dit keer meevalt.
4 maanden geleden
Ik ga starten met de ascal vandaag maar bij de apotheek zei ze innemen met ruim water óf oplossen in een laagje. Ik heb tablet vorm geen sachet. Op de bijsluiter staat oplossen in water
water. Wat doen jullie?
Merk dat ik het ineens spannend vind om vandaag er mee te beginnen ook omdat ik astma heb
4 maanden geleden
Reactie op Liefsvan
Ik ga starten met de ascal vandaag maar bij de apotheek zei ze innemen met ...
Bij mij zeiden ze hetzelfde, maar het tablet los inderdaad niet helemaal op 😅
Ik doe het in een glas met een klein laagje water en roer dan met een lepel. Dan probeer ik het zoveel mogelijk in één keer naar achter te gooien.
4 maanden geleden
Reactie op Liefsvan
Ik heb ook ernstig allergisch astma en reageer heftig op de nsaid's vorige zwangerschap heb ik ook dit gebruikt. Door de zwangerschapshormonen ben ik tijdens de zwangerschap toen een stuk beter geweest qua astma en longen. Zeker de eerste maanden. Waardoor ik niet reageerde op de ascal. Ook deze zwangerschap neem ik dit nu weer en ook deze zwangerschap heb ik de mazzel nu veel beter te zijn. Ik ging van begin dit jaar bijna aan het zuurstof (mede mogelijk gemaakt door alle fijne medicatie tekorten) naar nu dagelijks 50% minder medicatie en een ruime kilometer kunnen lopen zonder buiten adem te zijn. En wederom reageer ik nu niet op de ascal. Als ik merk dat ik dit wel ga doen is het advies om te stoppen en mijn behandelaar te bellen ( longarts en gynaecoloog bij mij). Je hoeft er dus echt geen last van te hebben ondanks je astma met hulp van je hormonen. Het is even spannend zo. Ik was ook echt bang de eerste keer. Maar het kan ook echt gewoon goed gaan.
4 maanden geleden
Reactie op Miloutje
Ik heb ook ernstig allergisch astma en reageer heftig op de nsaid's vorige ...
Ohh ik heb dus de andere kant van hef hormonen effect tijdens de zwangerschap en dat is dat ik al 2x mega instabiel ben geweest. Deze zwangerschap lijkt het tot nu toe goed te gaan. De ascal vandaag is goed dus we gaan t zien. Zorg dat ik iedergeval overdag als ik van huis ben medicatie bij heb dat ik altijd kan schakelen als ik ineens in een aanval beland 🤞
4 maanden geleden
Reactie op Schmeva
Hoi Gahn, mag ik vragen wat jouw dosering fraxiparine is? Ik moet ook fraxi ...
Hoi allebei! Ben wel benieuwd hoe jullie dosering inderdaad is! Zelf tijdens mijn vorige zwangerschap een trombosebeen gekregen dus nu sinds 11 weken weer aan het spuiten met fraxparine 0,3. Waarom willen ze die van jou ophogen naar 0,6?
4 maanden geleden
Reactie op Schmeva
Hoi Gahn, mag ik vragen wat jouw dosering fraxiparine is? Ik moet ook fraxi ...
Huh, dat is raar. Ik spuit ook 0,3. Volgens mij is de dosering 0,6 als je een trombosebeen hebt. Ik zou even goed informeren bij een arts of apotheek.
4 maanden geleden
Reactie op IlseBos
Hoi allebei! Ben wel benieuwd hoe jullie dosering inderdaad is! Zelf tijden ...
Zoals je ziet spuit ik 0,3.
Ik heb 3 jaar geleden mee gedaan aan een wetenschappelijk onderzoek van zwangere vrouwen die een trombose verleden hadden. Helaas kreeg ik toen een miskraam, maar ik ben wel in die eerste weken meerdere keren in het ziekenhuis geweest. Als ik me goed herinner is de preventieve dosering meestal 0,2 of 0,3. Net wat een arts voorschrijft.
Helaas heb ik dat onderzoek niet af kunnen maken.
Het doel was om een landelijke richtlijn te maken voor preventieve doseringen. Nu schijnen artsen zo wisselend voor te schrijven. En ze wilden de effecten uiteindelijk zien van wat iemand gebruikte.
Ik mocht toen dacht ik 0,2 spuiten, maar er was ook een groep die 0,4 en 0,5 spoot.
4 maanden geleden
Hier ook ascal, twee tabletten ‘s avonds (neem het tussen het avondeten door, dan merk je de misselijkheid ervan nier). Slik het op aanraden van de gynaecoloog vanwege mijn dochter die wat kg te licht was tijdens de geboorte.
4 maanden geleden
Mij is ook ascal aangeraden maar ik heb 9 jaar geleden een kleine maagbloeding gehad door ibu, hierdoor moet ik alle nsaids mijden dus ik ben benieuwd hoe dat werkt 😅
4 maanden geleden
Reactie op Liefsvan
Ik slik hem ok 1x daags en slik hem zo door. Werking is hetzelfde. Ascalis schadelijk voor de slokdarm als deze vast blijft zitten, door bijv.slikproblemen. Dit is vaak alleen van toepassen op ouderen.