137 Reacties

13 dagen geleden

Reactie op Flower221

Bij mij hebben ze nooit gezegd dat ik dingen niet mocht. Kon gewoon alles d ...
Mocht alleen niet sporten trouwens en het hele huis bijv schoonmaken in 1 dag, dus wel rustiger aan dan normaal.

13 dagen geleden

Reactie op Flower221

Bij mij hebben ze nooit gezegd dat ik dingen niet mocht. Kon gewoon alles d ...
Ja ik mocht rustig naar de winkel wandelen enzo en dat is 2 kilometer verder op zeiden ze maar ik mag dus geen zware fysieke belasting meer doen zoals fietsen en zwemmen en tillen moest ik zoveel mogelijk vermijden. Maar vind het voor mezelf gewoon lastig inschatten wat wel handig is en niet aangezien ik nog geen last heb van harde buiken enzo

8 dagen geleden

Reactie op Flower221

Ik heb ook veel meer vertrouwen gekregen. Denk dat de korte baarmoederhals ...
Jeetje, wat schrikken dat de groei afgebogen leek te zijn tijdens de 3D-echo. Snap dat je hier bezorgd over bent. Nog 6 dagen en dan heb je de controle. Hopelijk kunnen ze je dan meer vertellen hierover. Ik heb in de afgelopen weken ook wel geleerd dat metingen breed interpreteerbaar zijn. De ene keer een bmh van 2,1 cm en de daaropvolgende keer een bmh van 3,2 cm. Ik hoop dus voor jou/jullie dat de meting tijdens de 3D-echo niet volledig nauwkeurig was en jullie volgende week gerust gesteld kunnen worden 🙏

8 dagen geleden

Reactie op Marnet2013

Ja ik mocht rustig naar de winkel wandelen enzo en dat is 2 kilometer verde ...
Snap dat je twijfelt wat je wel/niet kunt doen. Je wil natuurlijk geen risico lopen dat de bmh verder verkort. Ikzelf til geen zware dingen en wandel ook zeker geen 4 kilometer meer. Ik wandel hooguit 1 a 1,5 kilometer als ik een rondje doe. Na de zwangerschap zal t vast wel weer wat tijd kosten om weer net zo fit te worden als voor mijn zwangerschap, maar dit heb ik er dan nu voor over om het risico voor een dreigende vroeggeboorte zoveel als mogelijk te beperken. Kom jij de dagen nog een beetje door?

8 dagen geleden

Reactie op Sannevan1987

Snap dat je twijfelt wat je wel/niet kunt doen. Je wil natuurlijk geen risi ...
Ja precies ik ben vandaag weer begonnen met een wandeling op te pakken viel me wel zwaar was nog geen 1,5 kilometer kwartiertje lopen was gewoon kapot. Vandaag nog controle gehad alles wat goed en de cerclage doet zijn werk op dit moment. Maar mag ook niet veel meer hoor zelfs autorijden mag ik niet meer wel nog in de plaats waar ik woon maar mag geen lange stukken meer rijden

8 dagen geleden

Reactie op Marnet2013

Ja precies ik ben vandaag weer begonnen met een wandeling op te pakken viel ...
Oh wat fijn dat de cerclage zijn werk doet! waarom mag je geen lange stukken meer rijden?

8 dagen geleden

Reactie op Flower221

Oh wat fijn dat de cerclage zijn werk doet! waarom mag je geen lange stukk ...
Word afgeraden door de gynaecoloog. Mag ook niet lang meer staan en als ik wil koken moet ik ook zittend doen. Heeft te maken met de houding die je aanneemt dan. Wij gaan in november nog op vakantie is voor ons iets meer als een uur rijden maar moeten wel halverwege nog een stop maken omdat ik het moet afwisselen met beweging

8 dagen geleden

Reactie op Marnet2013

Word afgeraden door de gynaecoloog. Mag ook niet lang meer staan en als ik ...
Aaah oke. Maar je mag dan wel 1,5 kilometer lopen? Dat lijkt me dan best tegenstrijdig of niet?

8 dagen geleden

Reactie op Flower221

Aaah oke. Maar je mag dan wel 1,5 kilometer lopen? Dat lijkt me dan best te ...
Ja ik 15 a 30 minuten lopen achter elkaar en daarna moet ik rusten. Maar ik moet hierin wel luisteren naar mijn lichaam als ik te veel pijn heb of harde buiken krijg dan is het klaar. Maar moet wel zeggen dat ik op dit moment echt van week tot week leef

7 dagen geleden

Reactie op Marnet2013

Ja ik 15 a 30 minuten lopen achter elkaar en daarna moet ik rusten. Maar ik ...
Het leven van week tot week (of soms zelfs dag tot dag) is inderdaad ook het enige wat mij helpt. Als ik te ver vooruit denk, word ik gek in mn hoofd. De tijd kruipt soms voorbij en dan helpt het mij ook om te denken dat ik dit al 6 weken aan het volhouden ben. Uiteraard teken ik ervoor om die 6 weken te verdubbelen (Het belangrijkste is natuurlijk dat die kleine meid goed kan groeien zodat ze straks sterk genoeg is) maar dat voelt nog zo als een ver-van-mijn-bed-show. Ik hoop dat ik er straks gewoon ineens ben (bij die 32 weken) en dan kan terugdenken: ach, viel achteraf allemaal best mee 😅

7 dagen geleden

Reactie op Sannevan1987

Jeetje, wat schrikken dat de groei afgebogen leek te zijn tijdens de 3D-ech ...
Ja ik ben heel erg benieuwd naar de meting volgende week! Hopelijk is het gewoon goed… Bijzonder he van die metingen. Krijg je daardoor niet het vertrouwen dat je weer wat meer kan gaan doen? Met een BMH van 3,2cm is bedrust natuurlijk helemaal niet perse nodig. Het is ook best wel een psychische impact dat hele dag thuis zitten/liggen he? Vind het knap dat je het nog steeds doet hoor! Mij is meerdere malen verteld dat bedrust nooit bewezen effectief gebleken is uit onderzoek (heb zelf ook de onderzoeken opgezocht, utrogestan is wel bewezen effectief!). Zie je inmiddels wel weer vrienden/ familie? Ik ga inmiddels weer gezellig uit lunchen bijvoorbeeld met vriendinnen of met mijn dochter ergens heen, en het doet mij mentaal zo goed! Ik rust wel iedere middag circa 3 uurtjes waarbij ik op bed ga liggen en sport/ wandelen doe ik niet. Het blijft een lastig iets, want ik snap zeker je angst en voorzichtigheid hoor. Bij mijn vorige zwangerschap door de harde buiken , angst voor vroeggeboorte en corona ook 24/7 thuis gezeten, gelegen en gezeten om vervolgens met 38+5 ingeleid te worden. Achteraf vond ik het zo’n verdrietige en eenzame periode.. echt zo jammer!

7 dagen geleden

Reactie op Flower221

Ja ik ben heel erg benieuwd naar de meting volgende week! Hopelijk is het g ...
Ik duim met je mee dat je meting goed is volgende week 🙏 En ik heb zeker wel wat meer vertrouwen gekregen als ik t vergelijk met 6 weken geleden, maar het moment van de spoedopname in t ziekenhuis was echt zo onverwachts. Ik was zo lichtzinnig over de klachten die ik ervaarde en heb het dus niet goed op waarde kunnen schatten. Het is dat mijn partner aan de bel heeft getrokken waardoor we controle kregen. Daardoor voelt het nu denk ik ook alsof ik het extra serieus moet nemen ofzo.. daarnaast hebben we er lang over gedaan om zwanger te worden, waardoor ik de hele zwangerschap sowieso wel extra voorzichtig ben. En de gynaecoloog adviseert ook nog steeds om zoveel mogelijk rust te houden ivm de verkorte bmh, maar ook ivm mn laagliggende placenta en myomen. Ik heb wel iedere dag bezoek van een vriend of familielid, dus dat breekt de dag in ieder geval wel. Wat heerlijk dat je weer wat meer op pad gaat met je dochter of met vriendinnen. Ik denk dat ik hier ook weer wat meer in wil gaan ondernemen als ik 28 weken zwanger ben ofzo. De gynaecoloog vertelde dat de kans op ontwikkelingsproblemen bij een bevalling met 28 weken al flink is verminderd ten opzichte van een bevalling met 24 of 26 weken, aangezien de hersenen nu in een rap tempo ontwikkelen. Heb jij hier ook dingen over gehoord? Kan er op internet eigenlijk maar weinig over vinden. En inderdaad, het is verdrietig dat de zwangerschap zo anders verloopt dan gedacht. Hoeveel weken heb je tijdens de vorige zwangerschap thuis gezeten?

5 dagen geleden

Vraagje zijn jullie ook zo moe na een kleine activiteit zoals wandelen of even een boodschapje doen? Ik heb zelf dan ook veel last van mijn onderbuik en schaambot en hartkloppingen.

5 dagen geleden

Reactie op Sannevan1987

Ik duim met je mee dat je meting goed is volgende week 🙏 En ik heb zeker ...
Ja, kan ik goed begrijpen. Wij zijn ook zwanger geworden door IUI, tweede kindje wilde niet vanzelf lukken. Dus ik begrijp dat je extra voorzichtig bent hoor 💖 Hebben jullie ook een fertiliteitstraject gevolgd? Ik ben de eerste 24 weken ook super voorzichtig geweest vooral omdat ik een bloeding had tussen me vliezen, ik vond dat net zo eng als die korte baarmoederhals..(kans vroegtijdig scheuren vliezen)🥲 En nog als ik er over na denk dat tie er misschien nog zit). Fijn dat je iedere dag wel even bezoek krijgt! Dat geeft iig wat afleiding! Kijk je ook veel netflix? Heb je nog tips qua series?🙈 Ik heb vorige zwangerschap vanaf 25 weken thuis gezeten, dus 13 weken lang. Met 32 weken opgenomen, maar gelukkig bleek dit toch vals alarm (wel remmers gehad). Dit was ook nog is in corona tijd…. Dus weinig bezoekjes omdat ik ook nog eens heel bang was om corona op te lopen. Ik voelde me echt doodongelukkig. Het heeft bij ons echt veel impact gehad, die zware/ spannende zwangerschap, op de periode na de bevalling (mentaal en fysiek) én onze dochter. Nou had ik ook nog eens een mega heftige bevalling maar dat kwam ook omdat ik gewoon mentaal uitgeput was. Mijn dochter werd een extreme huilbaby en mijn gevoel zegt tot op de dag van vandaag dat het kwam omdat ik zo eenzaam en bang was tijdens de zwangerschap. Ik was zo angstig voor vroeggeboorte (en dat er iets mis zou gaan) en durfde weinig te ondernemen waardoor ook zij aan weinig prikkels werd blootgesteld (dit besefte ik me oa door podcast van Anna verwaal). Ik ben van mezelf een heel bezig bijtje en ik word echt ongelukkig van de hele dag op bed liggen. Ik bedoel absoluut niet dat dit voor iedereen geldt hoor, dit is mijn persoonlijke reden dat ik nu besloten heb meer sociale activiteiten op te pakken (na de 24 weken) en vooral te luisteren naar wat mijn lichaam zegt. Vooral omdat tot nu toe alle artsen tegen mij zeggen dat volledige bedrust in mijn geval (korte bmh) niet echt helpend is. Rust en harde buiken beperken wel! In mijn achterhoofd zit nog wel dat stukje over de hematoom, maar ik probeer me niet meer laten lijden door alleen maar angst. Nogmaals ik begrijp jouw voorzichtigheid zeker hoor, vooral aangezien je gynaecoloog dit advies geeft! Bij die 28 weken zijn we iig bijna🙏🏻 Ze hebben tegen mij niks gezegd over ontwikkelingsproblemen oid, weet alleen wel dat de overlevingskans bij 28 weken al boven de 90% is geloof ik👌🏻🙏🏻

5 dagen geleden

Reactie op Marnet2013

Vraagje zijn jullie ook zo moe na een kleine activiteit zoals wandelen of e ...
Ja klopt heb ik ook, wordt wel minder nu ik weer wat meer beweeg! Mijn gynaecoloog zei over de pijn in mijn onderbuik dat dat kwam omdat je veel rust heb genomen/ veel gelegen. Daardoor worden je spieren nog zwakker, en krijg je dus met activiteiten juist weer meer last van je banden/ harde buiken.