24 Reacties
6 maanden geleden
Persoonlijk heb ik moeite met het idee om een baby vegetarisch op te voeden. In die eerste jaren zijn alle voedingsstoffen zó belangrijk, en dierlijke producten leveren er veel die lastig volledig te vervangen zijn.
Anyway, volgens de Gezondheidsraad kan het wel, maar alleen met veel aandacht en liefst onder begeleiding van een deskundige.
Voor mij voelt dat als onnodig risico in zo’n kwetsbare fase.
Bron: Gezondheidsraad, Voeding van kinderen van 0 tot 4 jaar (2019)
6 maanden geleden
Reactie op FionaPhiri
Persoonlijk heb ik moeite met het idee om een baby vegetarisch op te voeden ...
TS heeft zeer duidelijk aangegeven het er niet over te willen hebben of het wel of niet goed is om discussie te voorkomen. Persoonlijk vind het ik het dan krom dat je het nodig vind om dan alsnog je mening erover te geven...
6 maanden geleden
Ik eet zelf vegetarisch, maar bied mijn kleine momenteel hapjes uit potje aan en kijk daar niet zo nauw naar momenteel. Wanneer ze met de pot mee gaat eten zal het wel grotendeels vegetarisch zijn (vriend eet wel eens vis), dus wil me tegen die tijd ook meer gaan inlezen en misschien advies inwinnen bij een diëtist 😊
6 maanden geleden
Reactie op FionaPhiri
Persoonlijk heb ik moeite met het idee om een baby vegetarisch op te voeden ...
Ik sluit me hierbij aan. Ik zou als het kind oud genoeg is hiervoor zelf laten kiezen.
Weet dat ze niet op een mening zit te wachten maar ik zou ten eerste bang zijn dat de kleine voedingsstoffen te kort komt mtt vitaminen en ik zou mijn manier van eten niet opdringen
6 maanden geleden
Zelf eten we niet vegetarisch, maar inmiddels wel weinig vlees.
Ik verwacht dat je alleen rekening moet houden met vitamine b12. Dit halen we als mens toch voornamelijk uit vlees.
Ik weet dat op het forum wel meerdere actieve topics zijn over vegetarisch/veganistisch opvoeden. Misschien kun je daar meer tips krijgen?
Zelf volg ik deveganmoeder op insta. Zij heeft wel al wat oudere kinderen en eet echt volledig vegan, maar ze heeft veel simpele recepten die je ook al wel op jongere leeftijd aan kunt bieden.
6 maanden geleden
Wij hebben gevraagd aan CB of het per se nodig is om vlees te geven aan ons kindje, omdat we zelf vegetariërs zijn. We hadden het geen probleem gevonden om ons kindje vlees te geven als ze ons dat hadden geadviseerd. Maar de arts gaf aan dat er op de website staat welke voedingsmiddelen je je kindje moet geven als ze geen vlees eten. Dat zijn o.a. peulvruchten en veel volkoren producten (volkoren pasta, volkoren couscous, zilvervliesrijst). Op de website staat onder begeleiding van een diëtist, maar de arts gaf aan dat dat ook niet nodig is. Wij geven wel vis overigens.
6 maanden geleden
Hier ook geen vlees, wel 1x in de week vis. Ik heb ook een dochter van 2,5, ik maakte voor haar vaak iets met linzen, bonen of kikkererwten en ook wat vaker een ei. Vanaf dat ze 1 was ook af en toe een vleesvervanger, maar dan wel opletten dat daar niet te veel zout in zit. Niet het idee gehad dat ze iets te kort kwam :)
6 maanden geleden
Waar ik verder nog aan moest denken:
- b12 is wel echt essentieel, vegetariërs hebben veel vaker een tekort dan veganisten omdat die het wel slikken en vegetariers denken dat het niet nodig is omdat ze zuivel en ei eten! maar je hebt daar ook heel snel een tekort aan, ook veel vleeseters hebben tekorten, is gewoon een moeilijke vitamine.
- omega 3 zou ik ook slikken als je geen of weinig vis eet. Je kan het wel uit andere bronnen halen maar ik kreeg echt hoofdpijn van het gepuzzel met ALA DHA enz.
- ik zou er ook op letten dat je iedere maaltijd wel iets van een proteïnebron geeft, het dagtotaal is het belangrijkst maar voor je bloedsuikerspiegel is het wel beter om niet alleen maar koolhydraten te eten.
6 maanden geleden
Hier vegetarische opvoeding. Wij eten vaak bonen, noten, groene groenten etc. Persoonlijk heb ik nog nooit tekorten gehad. Zolang je kindje gevarieerd eet krijgt deze waarschijnlijk meer vitamines binnen dan een gemiddeld vleesetend kindje ❤
Veel gepureerde groentesoep, pannenkoeken met groente erdoor etc.. Bij twijfel kun je altijd de bloedwaarden laten checken.
6 maanden geleden
Goed en fijn topic! Ik ben er nog niet helemaal over uit maar omdat ik zelf flink afviel tijdens borstvoeding loop ik nu bij een diëtist. Wat denk je… ze zegt, het is voor de voeding voor je dochter, dus we zetten het op haar polis. En dat is helemaal vergoed! Super onverwacht en echt een fijne meevaller want ook nu met het beginnen van vaste voeding kan ik gewoon planmatig gaan bekijken wat we doen. Misschien de moeite om even te informeren bij je zorgverzekeraar?
6 maanden geleden
Reactie op Ella2025
Iedere ouder dringt zijn manier van eten op.
Hier niet want wij hebben 6 kids en ieder heeft wel iets wat hij of zij graag eet of niet. Wij eten allemaal vlees en mijn dochter van 14 jaar niet maar ze heeft daar zelf voor gekozen ,niet wij😉
6 maanden geleden
Reactie op Marianne1983
Hier niet want wij hebben 6 kids en ieder heeft wel iets wat hij of zij gra ...
Jouw dochter kon toen ze een jaar was al aangeven dat ze vegetarisch wilde eten? Uiteindelijk maken we als ouders toch altijd de beslissing wat onze kleine kinderen wel of niet te eten krijgen. Ik heb op m’n 16e de keuze kunnen maken geen vlees en vis meer te willen eten maar tot die tijd heb ik dat dankzij de keuzes van mijn ouders wel gedaan. Het is onvermijdelijk dat je als ouder dus een bepaalde tijd een bepaalde levensstijl opdringt.
6 maanden geleden
Reactie op AlledaagseWalvis575554
Jouw dochter kon toen ze een jaar was al aangeven dat ze vegetarisch wilde ...
Ja mijn dochter vind vlees van zeer klein af aan al niet lekker. Ze at het ook echt niet net zoals wortel🙈 daar gruwelt ze echt als baby af aan al van en nu nog. Misschien moeilijk om voor andere te begrijpen maar ik en mijn man zijn echte vlees eters en als de kids dat niet willen eten ze wat anders. Gebeurt vaak genoeg dat er 2 maaltijden op tafel staan🤪🤪 is veel werk maar een eigen mening vinden we belangrijk binnen de perken
6 maanden geleden
Reactie op Marianne1983
Ik sluit me hierbij aan. Ik zou als het kind oud genoeg is hiervoor zelf la ...
Je kind wel vlees geven is net zo goed een manier van eten 'opdringen'. Hoe wil je een kind opvoeden als je geen keuzes maakt voor je kind 🤨, die eerste jaren zijn ze daar nog niet toe in staat.
In andermans ogen doe je het toch nooit goed genoeg, echter vraagt deze moeder om tips hoe haar manier van opvoeden zo goed mogelijk te doen en niet om het afkraken van haar keuzes.