26 Reacties
11 dagen geleden
Hier ook hoge bloeddruk in de familie!
De mijne zat in het eerste en tweede trimester rond de 120/70
Toen bij 30 weken weer controle en was het 130/80
Bij 32 weken ook! Moest het even in de gaten houden van de VK
Bij 34 weken was het 125/75
Ze denken omdat ik het best wel druk had in die weken dat het daardoor kwam!
Woensdag hij 36+2 weken weer langs de VK
Als ik thuis meet zit ik zelf nu tussen de 120/70 en 130/80
11 dagen geleden
Hoi!
Ik zou het zeker goed in de gaten houden en inderdaad je verloskundige contacten als die hoger wordt. Ik wordt streng gecontroleerd omdat mijn bloeddruk 2 weken geleden zo hoog was dat ze bang waren voor zwangerschapsvergiftiging. Inmiddels is deze redelijk onder controle maar wel met dagelijks medicijnen. Vandaag was hij bij mij 135/85 en dat is met medicatie. Ik wordt dan ook deze week al ingeleid met 37 weken.
Voor nu zou ik me niet teveel zorgen maken maar hou het in wel goed in de gaten!
Fijne zwangerschap nog ☺️
11 dagen geleden
Heb je na 5 minuten rust nogmaals gemeten? Meestal geeft een eerste meting een wat hogere uitslag, doordat je het vaak ondoordacht achter iets aan doet. Na 5 minuten rustig zitten daalt je bloeddruk vaak.
Weet wel dat een elektrische meter af kan wijken. Mocht je twijfelen en je hebt klachten dan is belletje naar de verloskundige wel verstandig.
Ik had een aantal weken geleden ook ineens een hoge tensie 137/92, na 5 minuten was deze al flink gedaald en toevallig had ik de dag er op weer een afspraak bij de verloskundige. Deze meting was 105/60. De verloskundige gaf toen aan om bij het vermoeden van een hoge bloeddruk niet zelf te gaan meten, maar laagdrempelig contact op te nemen met hen, zodat zij de check konden doen. Schroom dus niet om te bellen wanneer je je zorgen maakt!
11 dagen geleden
Reactie op Ann0201
Heb je na 5 minuten rust nogmaals gemeten? Meestal geeft een eerste meting ...
Heb gelukkig geen klachten alleen hoge hartslag. Werk in het ziekenhuis dus zal morgen nog eens meten, zijn wel electrische meters. Volgende afspraak staat pas volgende week vrijdag dus als hij morgen nog hoog is zal ik even bellen.
11 dagen geleden
Ik had precies hetzelfde bij de zwangerschap van mijn eerste zoontje. Bloeddruk 100/62 gemiddeld en ineens de laatste weken schoot het uit het niets omhoog. Ik moest 2x per week mijn bloeddruk laten controleren, het bleef hoog, maar verder wel stabiel. Is na de bevalling wel weer teruggezakt.
Ik ben nu 34 weken zwanger, bij de laatste controle was mijn bloeddruk nog 100/62, maar het zal me niks verbazen als het weer gaat oplopen.
Gewoon goed in de gaten blijven houden en bij twijfel gewoon je vk bellen.
11 dagen geleden
Ik zou me niet blind staren op de uitslag van een thuismeter. Zelf ook wel eens gebruikt en opeens een stuk hogere bloeddruk gezien dan bij de vorige meting van de verloskundige, dus toen best geschrokken… maar bij de volgende meting van de verloskundige zat mijn bloeddruk weer op normaal/laag niveau. Volgens mijn vk zijn thuismeters juist vaak te gevoelig en kunnen ze daarom een (veel) hogere bloeddruk aangeven dan je eigenlijk hebt. Tenzij de vk tijdens een meting met professionele apparatuur dus een hoge bloeddruk signaleert zou ik me niet direct zorgen maken!
11 dagen geleden
Mijn vk komt in de ochtend mijn bloeddruk meten en urine testen op eiwitten… gisteren ochtend hield ik veel vocht vast en zelf meette ik de hele avond tussen de 130/150-85/100. Moet wel zeggen dat ik zelf een stresskip ben en gelijk in stress modus schiet en ik zit standaard op 140-82 ongeveer. We gaan het zien 🤷🏼♀️
11 dagen geleden
Wij adviseren patiënten niet zelf te meten (ook niet als ze een hoge bloeddruk hebben). Thuismeters zijn gewoon niet zo betrouwbaar. Daarnaast is het van belang dat je pas meet als je 5 minuten rustig op de bank gezeten hebt. Maar ik snap dat het verleidelijk is. Maar het belangrijkste is om klachten in de gaten te houden (hoofdpijn, sterretjes zien, vocht vasthouden, pijn in de bovenbuik etc). Mocht je die klachten ervaren moet je de verloskundige bellen en kan zij een bloeddruk meting doen. Succes! 🤞🏼
11 dagen geleden
Ik heb dit ook een keer gehad tijdens m'n zwangerschap. Mijn bloeddruk was niet te hoog, maar wel veel hoger dan normaal bij mij het geval is. Omdat ik buikpijn had en rillerig was toen toch maar even gebeld. Ze raadde me aan paracetamol te nemen en te kijken of de klachten afnamen, en anders opnieuw te bellen. Na de paracetamol ben ik gewoon in slaap gevallen. Waarschijnlijk heb ik me die dag te veel ingespannen. Bij twijfel zou ik altijd bellen, zeker omdat thuismeters toch net wat minder betrouwbaar zijn.
11 dagen geleden
Reactie op Emily2025
Merk hier ook wel een beetje dat ik er aan blijf denken wat natuurlijk ook ...
Nou precies dat..! Het was 148/88 en 145/85 (2 armen en 1x door stagiair en 1x door haarzelf).
Ik moet nu over 4 uur weer laten meten bij haar en als het dan gestegen is moet ik in het ziekenhuis laten meten omdat ze daar een half uur lang elke 5 minuten meten en dan is het het meest nauwkeurig! Als het is gedaald meten ze donderdag weer als ik de groei echo heb!
10 dagen geleden
Heb toch even contact opnemen met de verloskundige en kon meteen langs komen (werk in hetzelfde gebouw). Mn bloeddruk was 140/92 Ze denkt dat het voornamelijk stress is omdat ik verder ook geen klachten heb. Ik moet morgen na mn werk terugkomen om weer te meten. Dan gaan ze meteen eiwitten meten in m'n urine. Vanuit die uitkomsten gaan ze verder kijken...
10 dagen geleden
Reactie op Chey..
Wie weet wat invloed heeft op onze bloeddruk en wanneer we dus het best kun ...
Mijn vk zei dat bloeddruk over het algemeen in de avond hoger is. En dat ik niet zelf mag meten met een automatische want die is niet nauwkeurig genoeg en dan krijg ik alleen maar stress en is het een vicieuze cirkel 🥲