14 Reacties
2 maanden geleden
Wat hier al gezegd is, lactatiekundige zei altijd: eerst zorgen dat de borstvoeding goed op gang is en het kindje goed aanhapt en binnenkrijgt. Daarna vanaf week of 4 kun je flesje 1 keer per 2 dagen of zo gaan geven. Dit heeft te maken met verwarring tussen tepel en speen en met het gemak van een fles (hoeven ze minder moeite voor te doen) en dat dan de borstvoeding minder zou kunnen gaan. Ook was het advies om dan de fles niet door mama te laten geven maar door iemand anders, om verwarring te voorkomen.
2 maanden geleden
Als het je lukt ben je een van de weinigen die die combi vanaf het begin kan maken.
Ik heb bij beide volledig borstvoeding gegeven. Bij de eerste ben ik na 3 maand gaan afbouwen door overdag 1 fles te maken en na 4 maand de 23:00 voeding te vervangen door een fles. Zelf dat vonden veel mensen knap dat mijn productie dat hield.. 😉
Als het je gaat om dat jij wat zou kunnen slapen dan zou ik zeggen probeer mensen om je heen te hebben zodat jij de eerste weken gewoon kunt slapen als de baby ook slaapt. Dan geef je het ook een reëel kans mijns inziens. En dan kun je na 6 weken nog die laatste fles alsnog kunstvoeding maken.
2 maanden geleden
Bedankt allemaal ! Voor de slaap hoef ik het niet te doen , sinds de geboorte van onze eerste hebben we eigenlijk bijna nooit door kunnen slapen.
2 maanden geleden
Reactie op Penc
Het kan wel, mijn tante heeft ervaring als kraamverzorgster, en die zei dat ...
Ah oké ! Ik ga het van de week ook eens aan de verloskundige vragen ! Bedankt voor je reactie ❤️
2 maanden geleden
Reactie op feyza-xx
Puur vanuit interesse en niet om te oordelen: wat was je aanvankelijk doors ...
Bij de eerste 2 had ik er geen fijn gevoel bij om borstvoeding te geven. En nu toch wel heel erg benieuwd naar ben ☺️
2 maanden geleden
Mijn tip is echt of om een borstvoedingscursus te volgen en/of sowieso een lactatiekundige in je kraamweek te laten komen. Zo’n cursus lijkt wat overdreven, maar het is zo waardevol. Met alle respect naar kraamverzorgsters, lactatiekundige kijken gewoon naar andere dingen die uiteindelijk wel echt belangrijk kunnen zijn voor je bv periode. Ze checken ook je kindje op tongriempje en hoe het kindje bij je drinkt etc. Het is zo mooi en fijn om bv te kunnen geven, maar ook een hoop dingen waar je tegenaan loopt en het zou zonde zijn als je dan stopt omdat je denkt dat niemand je kan helpen.
2 maanden geleden
Reactie op Penc
Het kan wel, mijn tante heeft ervaring als kraamverzorgster, en die zei dat ...
Niet bedlegerig bedoeld;
Hebben de dames die daar in de kraamweek mee zijn begonnen ook langer/langdurig borstvoeding gegeven?
Alles kan namelijk van het begin wel, maar de vraag is dan of je borsten de productie de rest van de dag op pijl kunnen houden zodat je langer bv kunt gegeven en je niet hoeft te stoppen vanwege productietekort OF later (na kraamweek) als een gek moet bij/power kolven om aan de vraag te voldoen. Kolven daar wordt immers niemand vrolijk van😅
2 maanden geleden
Verloskundige gaf aan , 1e en 2e week veel aanleggen. En vanaf dan kun je tussendoor een flesje geven.