38 Reacties

één maand geleden

Hier de 3de maar al snel gezegd bij de eerste ik wil bv geven omdat het het beste is als het lukt en was echt ons momentje heerlijk samen nachts geen flesjes hoeven maken gwn aanleggen dat vond ik ook heerlijk heb de andere 2 langer dan een jaar gevoed hoop het bij deze ook te kunne en vond het zo makelijk dat je altijd je voeding bij heb en het niet kan vergeten haha

één maand geleden

Voor mij was er 0 twijfel bij de vorige en nu weer niet, ik kies absoluut voor borstvoeding! Hoe goed kunstvoeding tegenwoordig ook is, borstvoeding zal altijd beter en natuurlijker blijven. Hiermee kan je je kindje zoveel geven wat flesvoeding echt niet kan. Ik vond het daarnaast ook gewoon heel bijzonder en echt een fijn moment voor ons samen. Heb de oudste ruim 2 jaar gevoed, hoop dat nu weer te kunnen! Wel altijd de instelling gehad overigens dat borstvoeding niet ten koste van alles moet gaan en ik was zeker overgestapt als het niet ging, maar gelukkig liep het bij mij heel goed. Je zou ook altijd nog kunnen starten met borstvoeding en overstappen als het niets voor je is, andersom kan dat natuurlijk niet.. 😉

één maand geleden

Wat mij hielp: verdiepen in de voordelen en nadelen van borstvoeding. Voordelen: meer huid op huid contact, je lichaam stemt precies af op je baby hoeveel en welke voedingstoffen het kindje nodig heeft maar ook wanneer het wat krijgt (op basis van het biologische ritme) om beter te slapen en bijvoorbeeld als ze ziek zijn is de borstvoeding wateriger. Nadelen: vaak vaker waker dan kindjes met kunstvoeding als je op verzoek borstvoeding geeft..

één maand geleden

Ik heb bij de eerste bv gegeven, ruim 2 jaar. Ga ik nu weer doen. Voor mij zijn de voordelen: huid op huid contact, antistoffen die je doorgeeft aan je kindje, je kan aanleggen wanneer je kindje erom vraagt, altijd op temperatuur. Nadeel is dat je altijd zelf voeding moet geven (ofwel voeden ofwel kolven), dat kan soms best pittig zijn! Ik moest soms ook best wel doorzetten, maar ben erg blij dat ik dat heb gedaan. Mijn dochter sliep door met 6 weken, dus dat kan met zowel borst- als flesvoeding

één maand geleden

Hier zeker ook weer BV geven. Wordt nu mijn tweede kindje. Zou niet anders willen, dit is écht de beste start voor je kindje. Je bent hier als vrouw voor gemaakt 😊 Ik zou zeggen: probeer het.. als het je niet bevalt of het lukt niet.. dan heb je het iig geprobeerd! Het grootste voordeel vond ik is dat je altijd voeding bij hebt ;) geen gedoe met flesjes/extra afwas/ snachts uit bed of ergens water opwarmen onderweg als je zelf kunt voeden. Ze maken tegenwoordig hele leuke kleding die BV-proof zijn en het geen 'gedoe' is om in het openbaar te voeden. Ik wilde bij de eerste 6 maanden voeden en dat zijn er 11 geworden.

één maand geleden

Ik vond het ook een erg moeilijke keuze omdat ik niet wist of ik het echt wou, uiteindelijk wel besloten om te doen. Ivm de voordelen die je doorgeeft aan je baby. Ook een van de reden was dat je altijd kan stoppen mocht ik er dood ongelukkig van worden of iets kan ik altijd stoppen. Maar er aan beginnen na bijvoorbeeld 1 maand dat is volgens mij niet mogelijk. Dus liever stoppen als het niet lukt of als ik niet wil dan spijt hebben achteraf🥹. Weet vooral dat beide keuzes goed zijn, beide keuzes maken je een geweldige moeder ❤️ laat mensen je niet anders vertelleb

één maand geleden

https://youtu.be/SVJYkBZQnCE?si=oLXRZR5LFgZTtQse

één maand geleden

Ik wilde mijzelf nooit ook maar iets kunnen verwijten mocht mijn kind later ziek worden. "Wellicht als ik bv had gegeven had mijn kind dit niet gehad" Tevens van mijn eigen moeder meegekregen dat mijn broer bv heeft gehad en ik en mijn zusje niet. Broer is kerngezond en nooit ziek. Mijn zus en ik kwakkelen regelmatig en exceem is ook passend bij ons dus ook met het oog daarop. Daarnaast altijd wel gezegd dat ik wel hoop dat als het niet wil dat dat dan geen (mentale) strijd voor me wordt; dat kun je ook niet van tevoren inschatten. Nu 12 en 16 maand bv gegeven en ik sta er deze zwangerschap weer hetzelfde in.

één maand geleden

Reactie op Anka38

Hier zeker ook weer BV geven. Wordt nu mijn tweede kindje. Zou niet anders ...
Dit idd

één maand geleden

Hier ook een bv mama. Alle dingen die genoemd zijn. En heerlijk als iedereen je kindje vast wil houden, en je dan op een gegeven moment kan zeggen, ze/hij moet drinken geef maar hier. Ook 's nachts viel ik er soms gewoon naast in slaap. Lekker liggend voeden (de gouden tip bij de 1e van mn schoonmoeder) ik kon goed los laten dat je niet weet hoeveel je kindje drinkt. Groeit het goed, heb je ws genoeg voeding. Zelf lekker veel en gezond eten is dan ook belangrijk. En vooral genoeg drinken (maakt niet uit wat als je lijf maar genoeg vocht heedt om ook de bv aan te maken.)

één maand geleden

Reactie op Lilian29

Wat mij hielp: verdiepen in de voordelen en nadelen van borstvoeding. Voord ...
Dit is toch gewoon niet waar? Genoeg vrouwen die te weinig produceren en daardoor moeten bijvoeden met kunstvoeding uiteindelijk.

één maand geleden

Reactie op Anka38

Hier zeker ook weer BV geven. Wordt nu mijn tweede kindje. Zou niet anders ...
Als je werkt en moet kolven, zit je alsnog met flesjes en afwas. Borstvoeding is zelden zonder voeden via de fles.

één maand geleden

Reactie op Ella2025

Dit is toch gewoon niet waar? Genoeg vrouwen die te weinig produceren en da ...
2% van alle vrouwen kunnen lichamelijk gezien onvoldoende voeding aanmaken. De overige vrouwen die eerder stoppen/bijvoeden, heeft vaak te maken met externe factoren. Niet de juiste begeleiding/veel moeten kolven vanwege werk/stress… onze maatschappij is heel erg gericht op efficiënt zijn, dit zorgt er helaas vaak voor dat er verkeerde adviezen gegeven worden mbt bijvoeden of doordat een vrouw op korte termijn meer gaat kolven dan live voeden, kan de productie terug lopen omdat er te weinig hormonale stimulatie is van het kindje zelf.

één maand geleden

Reactie op Ella2025

Dit is toch gewoon niet waar? Genoeg vrouwen die te weinig produceren en da ...
Met borstvoeding gaat het om vraag en aanbod. Baby vraagt, moeder maakt aan. Door externe factoren die stress veroorzaken/onvoldoende kennis/onjuiste begeleiding, kan het zijn dat er bijgevoed word of helemaal gestopt word. Heel jammer, want dat is vaak niet nodig. Sterker nog, zodra je begint met bijvoeden word het vraag en aanbod systeem verstoord, dus dit moet echt goed begeleid zijn en met het doel dat het aanbod weer op peil komt (zelf ook aan de hand gehad, met goeie begeleiding weer de juiste aanbod te pakken gekregen) En correct, als je gaat kolven of je wilt je kindje laten wennen aan eens in de zoveel tijd van jemand anders een flesje krijgen, zit je ook met flesjes en steriliseren en afwas ;) zelf ook genoeg gedaan ☺️ Borstvoeding geven is niet altijd de makkelijkste optie, het vergt ook doorzettingsvermogen, de juiste hulp waar nodig en veel vertrouwen van je omgeving. Bij mij duurde het 16 dagen voordat ik en de kleine het onder de knie hadden (spoed keizersnede met complicaties en moeilijke start met sonde en bijvoeden) dus ik weet hoe je er soms voor moet strijden. Daarna was het wel heel prettig en een mooie tijd met mn kleine. Regeldagen (waarop vraag en aanbod weer afgestemd moesten worden) waren pittig, maar heel bijzonder hoe je lichaam dat weer oppikt samen met je baby. Iedere vrouw, wat voor voeding dan ook, doet haar kneiter best om het beste aan haar kindje te geven, dat geloof ik. En je best is altijd genoeg ♥️

één maand geleden

Reactie op Lilian29

Met borstvoeding gaat het om vraag en aanbod. Baby vraagt, moeder maakt aan ...
Ow en ik heb een fantastische lactatiekundige gehad die mij het zelfvertrouwen gaf om zelf niet de handdoek in de ring te gooien, ik heb echt aan haar te danken dat ik niet gestopt ben en daarna lang heb mogen voeden. Als je in omgeving Weert woont, stuur maar een berichtje dan stuur ik je door wie ze is ♥️

één maand geleden

https://borstvoedinglimburg.nl/feiten-en-fabels/

één maand geleden

Doe vooral wat voor jou goed voelt, daar heeft uiteindelijk iedereen baat bij. Ik wilde zonder twijfel bv geven en heb het heel lang geprobeerd, maar ze wilde niet. Verschillende lactatie-kundigen, heel veel uitgeprobeerd, maar niets hielp. Achteraf had ik juist gewild dat ik een wat minder fanatieke achterban had gehad. Ik heb uiteindelijk 6 maanden nog fulltime gekolfd en dat was slopend, want ja; moedermelk is toch het beste voor de baby. Bv is absoluut goed, maar niet ten koste van alles. Ondanks dat ik me goed had voorbereid en had ingelezen bleek het gewoon geen optie en daarbij neerleggen is ook oké. Het kan echt lastig zijn en misschien juist niet, maar blijf vooral bij je eigen gevoel! Wat al eerder is geopperd: je kunt het altijd proberen en kijken of je het fijn vind. Zo niet, kun je er altijd weer mee stoppen.

één maand geleden

Reactie op Ella2025

Als je werkt en moet kolven, zit je alsnog met flesjes en afwas. Borstvoedi ...
Haha ja dat klopt. Ik zei toch ook: 'als je zelf kunt voeden' 😊 Helemaal onder de afwas uitkomen lukt helaas niet.. was het maar zo 😭

één maand geleden

Reactie op Ella2025

Als je werkt en moet kolven, zit je alsnog met flesjes en afwas. Borstvoedi ...
Zeker, af en toe, maar je hoeft nooit 's nachts je bed uit om een flesje te maken, nooit buitenshuis te zoeken naar een plek om een flesje warm te maken enz. Zeker in het buitenland vond ik het heerlijk dat het altijd direct voorhanden was.

één maand geleden

Reactie op Pupske2

Zeker, af en toe, maar je hoeft nooit 's nachts je bed uit om een flesje te ...
Hoe doe je dat dan in de winter? Als je buiten bent, zonder dat je ergens binnen kan en de kleine heeft dorst? Lijkt me echt enorm koud en lastig.