38 Reacties

één maand geleden

Ik wil weer borstvoeding proberen. Bij mijn eerste kindje lukte dat niet en kolfde ik alles. Naast dat 8x per dag kolven heel veel van je vraagt, is iedere keer je flesjes schoonmaken en steriliseren ook niet grappig 😅 Mocht het drinken uit de borst weer niet lukken, dan zal ik dit de eerste paar maanden weer doen maar wel sneller overstappen op kunstvoeding denk ik dan de vorige keer.

één maand geleden

Reactie op BlackFairy

Hoe doe je dat dan in de winter? Als je buiten bent, zonder dat je ergens b ...
Maar je kan met je baby in de winter ook niet te lang buiten blijven in de kou. Als je echt ergens naar toe gaat, zal je wel in een koffietentje of zo moeten zitten.

één maand geleden

Heb heb tien maanden gedaan en ik vond het heerlijk! Reden voor mij was omdat het het goed voor je baby is, en ik bleek het zelf ook nog eens heel fijn te vinden dus winwin. Het viel me alles mee en wat anderen al zeggen, het is zo mega handig dat je alles altijd bij de hand hebt. Kolven vond ik niet chill, maar ook geen drama. Borstvoeding vraagt fysiek natuurlijk wel wat van je, maar ik had het zeker niet willen missen en ga het nu weer doen bij baby nummer twee!

één maand geleden

Reactie op Ma_An

Heb heb tien maanden gedaan en ik vond het heerlijk! Reden voor mij was omd ...
En ik zou zeggen, je hoeft er vantevoren ook niet echt een beslissing over te maken toch? Probeer het gewoon en dan zie je wel hoe het loopt?

één maand geleden

Zal ik dan team kunstvoeding maar even promoten?😁 Bij de eerste ook gedaan, is nu 2 jaar oud en eet alles wat niet natuurlijk is, dus ja.. Dan kan ik bij de start nog zo hard vechten voor borstvoeding.. Ze compenseren het wel als ze 2.5 zijn.. Ik denk dat mijn baby echt gebaat is bij een relaxtere moeder, zonder tepelkloven, stuwing en ontsteking en die wel af en toe gewoon 3 uur kan slapen, omdat een baby vaak wat meer doorslaapt op kunstvoeding. Je weet precies wat een baby binnen krijgt en bent daardoor zelf wat relaxter. Minder afhankelijk van alleen moeder, dus ook vader kan er eens uit. Top! Wij gaan er weer voor!

één maand geleden

Reactie op Loulou1994

Zal ik dan team kunstvoeding maar even promoten?😁 Bij de eerste ook geda ...
En ik hoef geen goedbedoelde adviezen, want ik heb voorkeur voor kunstvoeding en een ander weer voor borstvoeding. Diegene laat ik ook in haar waarde☺️ Ieder haar keuze!

één maand geleden

Reactie op Loulou1994

Helemaal prima inderdaad, je moet vooral kiezen wat goed bij je past en absoluut, een baby is het meest gebaat bij een relaxte moeder. Dus als kunstvoeding beter bij je past, zeker doen. Echter, een borstvoedingsmoeder kan ook prima relaxed zijn hoor.. 😉 Hier totaal niet hoeven vechten voor borstvoeding, nauwelijks kwaaltjes, en kon er prima op vertrouwen dat hij voldoende binnen kreeg. Het is niet zo dat iedereen die borstvoeding geeft per definitie te maken krijgt met alles wat jij noemt en daardoor dus niet relaxed is. Ook slaapt niet iedere kunstvoeding baby beter, dat ligt echt aan het kind en niet het soort voeding. Ik zou zelf in ieder geval altijd zeggen geef het een kans en probeer het. Gaat het niet dan stap je over, en gaat het wel dan is het fantastisch dat je je kindje borstvoeding kan bieden.

één maand geleden

Reactie op Loulou1994

Dat! Ik heb bij mijn eerste borstvoeding gegeven. Ik heb een borstvergroting gehad maar alles werkte prima had zelfs overproductie. Maar kreeg me borsten niet meer leeg dus een heftige ontsteking in me kraamtijd en 1,5 week erna. Antibiotica sloeg niet aan nog nooit zo ziek geweest. Dus deze keer ga ik 1000% voor kunstvoeding. Het liefst uiteraard borst, maar durf dat niet meer aan. En mijn zoon van drie eet alles, groeit goed en is zelden ziek, van een weekje borstvoeding.

één maand geleden

Wat ook een goede tip is is het boek de poepdokter junior. Zij omschrijft heel duidelijk in haar boek wat verschillende voeding met je kindje doet en ook andere dingen worden aangekaart zoals verschillende manieren van bevallen en eerste hapjes etc. Heel interessant!

één maand geleden

Ik ben van plan om borstvoeding te gaan geven, geen gedoe met flesjes, lekker veel huid op huid contact met de baby en 500kcal per dag meer verbranden. Als het niet lukt is kunstvoeding voor mij geen enkel probleem. Ik wil er wel alles aan doen om het te laten slagen en ben daarom al begonnen met de kickstart je borstvoeding-cursus van teddy Roorda. Ik merk nu al dat ik zie dat er topics geopend worden van vrouwen met vragen die daar in de kraamweek tegenaan lopen, waar ik “het antwoord (in theorie) van al ken”. Ik ben dus wel zeker van plan goed voorbereid te beginnen, de cursus is ook helemaal niet zo duur. Maar ik ben geen team BV/KV, iedereen moet lekker doen waar zij zich prettig bij voelt!

één maand geleden

Ik word binnenkort mama van de 5e. En heb niet al m’n kindjes BV gegeven. Bij de jongste zwoor ik er niet eens meer aan te beginnen en inmiddels voed ik hem al 18 maanden, en nu 30 weken zwanger weer. Heb nooit een cursus gehad of boek over BV gelezen. Eerste kind had ik 14 jaar geleden, die heeft een maand of 3 BV gehad, ik vond het maar niks en hij bleek reflux en Koemelk allergie te hebben dus na 3 maanden ellende gestopt. Tweede baby idem dito dus ik stopte er ook weer na een maand mee. Bij de derde zei ik nee dit ga ik mezelf niet meer aan doen, en moet ook aan denken aan de andere kinderen en koos hierin dus voor flesvoeding vanaf geboorte. Vierde kindje had ik oprecht alle tijd en aandacht voor, en ben dit nu van plan met de 5e ook te doen alhoewel ik wel zie hoe alles loopt in combi met de dreumes/werk/gezin en uiteraard mezelf. Ben absoluut team BV en KV. Voordelen BV vanuit mijn eigen ervaring: - altijd klaar, altijd bij de hand - hechte band met baby - “ gratis” ( ik heb wel een jaar gekolfd en deze was eenmalig prijzig in aanschaf ) - goed voor de baby - snelle gewichtsverlies na de bevalling ( met BV verbruik je zo’n 500 extra kcal per dag ) - baby ziek/moe/hangerig borst is gelijk de oplossing - hygiënisch handig; geen gedoe met afwas, steriliseren e.a. - je kunt NOOIT teveel geven! - geen tandbederf door nachtelijke voedingen Nadelen: - bijna alle voedingen komen neer op JOU, weinig aflossing met partner zeker aan het begin. - eerste 6 maanden zwaarder voor oppas/partner omdat fles wel de honger troostte maar niet de zuig behoefte die ik als mama alleen kon verzadigen, kind nam geen speen. - moe, op KV sliepen mijn kindjes snel door. Bij de jongste duurde dit nu ruim een jaar. - ook voeden als je zelf ziek bent is niet altijd prettig - gevoelige borsten tijdens ovulatie en menstruatie ( welke bij mij na 4 maanden na bevalling al weer op cyclus was ) - gewoon niet altijd zin hebben in het lichamelijke contact, begrijp me niet verkeerd tis mooi & alles maar soms is die polonaise aan je lijf too much met alle andere dagelijkse prikkels - altijd mooie volle borsten hebben, maar ze zijn uit den boze voor intimiteit met m’n partner. KV voordelen: - anderen kunnen je makkelijker helpen, jij kunt meer rusten/slapen terwijl partner of oppas een flesje kan geven - kindjes groeien er natuurlijk gewoon goed op :) - zeker aan het begin zijn babies sneller verzadigd met KV en slapen ze dus sneller door ( mijn ervaring) - je weet wat je kindje binnen krijgt - meer binden met papa tijdens voeding, die kan makkelijker alleen weg, en jij als mama hebt dus meer je handen/lichaam vrij. Nadelen KV vanuit mijn ervaring als moeder van 4, bijna 5: - niet altijd makkelijk verkrijgbaar - kostbaar/prijzig - altijd moeten denken aan melkpoeder/ flesjes/ water - veeeeeel afwas/reinigen/steriliseren Nou heb ik wel 18 maanden ideale BV scenario gehad, gelijk goede aanleg, veel productie, weinig stuwing, geen kloven en gedoe gehad. Vond het alleen de eerste maanden van deze zwangerschap pittig en wilde echt stoppen omdat alles gevoelig en pijnlijk was, m’n lontje enorm kort naar de dreumes omdat ik er lichamelijk echt geen zin in had, gelukkig was dit maar even en heb ik toch doorgezet. Nu is hij al zo ver dat hij goed Luistert en als ik zeg nee mama is moe of nee het doet pijn dat we dan stoppen en dat vind hij ook goed. Voor mij heeft dus tot zover beide gewerkt, elke zwangerschap is anders , zo ook je herstel, of de fase van je leven waarin jij jezelf bevind. Doe dus vooral waar JIJ je goed bij voelt, dat weerspiegelt zich hoe dan ook op je baby/gezin. Wel moet ik erbij zeggen dat ik onwijs blij ben dat ik bij de 4e het gewoon maar ben proberen want ik had deze ervaring met hem voor geen goud willen missen. Moedermelk is echt goud waard.

één maand geleden

Reactie op Pupske2

Helemaal prima inderdaad, je moet vooral kiezen wat goed bij je past en abs ...
Precies dit!! Door de oxytocine die je blijft aanmaken word je juist heel relaxed ;) Het is natuurlijk prima om voor kunstvoeding te kiezen, maar veel moeders die dat doen schieten voor mijn gevoel al snel in de verdediging bij deze discussie. Nergens voor nodig toch, het hoeft überhaupt geen discussie te zijn mijns inziens.

één maand geleden

Reactie op Ma_An

Precies dit!! Door de oxytocine die je blijft aanmaken word je juist heel r ...
Ja, misschien omdat we (de kv moeders) al gauw het minder populaire standpunt verdedigen.. Iedereen zegt altijd; eigen keuze, maar toch.. onbewust krijg je dan goedbedoelde adviezen 😅

één maand geleden

Mijn decemberbaby is op 7 oktober geboren met 29+4. Ik was ook heel erg aan het twijfelen tussen bv en kv tijdens mijn zwangerschap. Na mijn bevalling eigenlijk direct 100% voor bv gegaan, kv is niet eens meer in mijn gedachten opgekomen. Moet nu elke 3u kolven omdat ze natuurlijk nog niet zelfstandig kan drinken. Het idee van kunstvoeding vind ik nu ook niet fijn, heb wel geluk dat mijn borstvoeding goed op gang is gekomen.

één maand geleden

Reactie op Femkvb

Mijn decemberbaby is op 7 oktober geboren met 29+4. Ik was ook heel erg aan ...
Je doet het goed mama! ❤️

één maand geleden

Reactie op Femkvb

Mijn decemberbaby is op 7 oktober geboren met 29+4. Ik was ook heel erg aan ...
Goed bezig zeg! You go girl 👏