39 Reacties
één maand geleden
Reactie op LeiaO
Totaal off topic, maar hier ook iemand die via medisch traject is zwanger g ...
Ah wat super mooi omschreven hoe het voelt ❤️ dankjewel voor de herkenning!
één maand geleden
Bedankt voor alle reacties! Waarschijnlijk heb ik ook echt geen zin in veel wijntjes maar misschien wel 1 of 2. Ik wilde vooral weten hoe het zit en hoe je dat dan doet. Bedankt daarvoor 😊
één maand geleden
Na een aantal maanden had ik m’n eerste drankjes gehad na een avondje stappen, maar heb het toen met veel pijn in m’n hart door de gootsteen gespoeld (na kolven). Als je zo’n grote hoeveelheid gaat drinken betekent dat dus dat je een flink aantal uren geen borstvoeding kan geven. Ik zie dat je op dezelfde termijn zit als ik en je waarschijnlijk 1 á 2 weken daarvoor bent bevallen. Misschien is het dan sowieso wel verstandig om het bij 1 drankje te houden. Ik moest er zelf echt niet aan denken na m’n eerste zwangerschap 😅
één maand geleden
Ik ga heel misschien met mijn man één speciaalbiertje drinken die we hebben bewaard voor na de bevalling 🥰 ik ben zelf 4 december uitgerekend en (hopelijk) heb ik dan al wat afgekolfde borstvoeding in de vriezer liggen. Maar dan moet ik van te voren ook echt zeker weten dat de kleine uit de fles drinkt, dus dat zouden we van te voren even moeten uit proberen. En ik zal dan voor de zekerheid paar uur daarna afkolven en weggooien omdat ik anders bang ben dat de kleine wat binnenkrijgt... Maargoed als het op de een of andere manier niet gaat lukken dan is het ook geen ramp, dan bewaren we het drankje nog maar even tot een ander moment 😁
één maand geleden
Inplaats van de borstvoeding weggooien kan je het ook in het badje van je baby doen. Borstvoeding is ook geschikt voor op kapotte billetjes en voor bijvoorbeeld berg op het hoofdje.
één maand geleden
Ik denk ook dat het eraan ligt wanneer je precies gaat bevallen…Indien je volledige bv gaat geven en je zit in de eerste paar weken, dan zitten er ook regeldagen tussen van je baby. Dat betekent; om de zoveel tijd uren aan de borst hangen 😅 (was bij mij vooral eind middag en avonden)
Die zijn rond de 10dgn, 3 weken en nog wat later…
Voor mij zou het een veel te veel gedoe zijn ivm bijhouden wanneer je voedt. Dan de volgende voeding met een fles gaan geven, afkolven en die melk weggooien etc…
Ik herken je gevoel wel hoor, maar voor mij was het toendertijd een afweging die ik het niet waard vond om 1, 2 glaasjes te kunnen drinken.
één maand geleden
Reactie op LJ
Ik denk ook dat het eraan ligt wanneer je precies gaat bevallen…Indien je v ...
Nog even aanvullend, ik denk dat veel richtlijnen zijn gebaseerd op dat de bv volledig is afgestemd en je productie op pijl is. Dus na 6 weken ongeveer….eerder zou ik ook niet beginnen met kolven
één maand geleden
Helemaal geen zure reactie, maar gewoon heldere informatie dit hoor 🙈 als jij een van de weinigen bent waarbij de borstvoeding meteen zo goed liep dat je al kon kolven en je kind de fles kon geven; good for you. Maar zoals in deze reactie staat beschreven geldt dat voor veel moeders NIET en ben je nog bezig met de afstemming op je kindje
één maand geleden
Reactie op Zvj2024
Nou ik zie aardig wat zure reacties staan. Lekker van je kerst genieten en ...
Zure reacties? Ze vraagt toch advies hierin en ervaringsverhalen? Het enige zure hierin is de moedermelk met alcohol erin die je weg kan gooien.
De eerste 6 weken wordt afgeraden te gaan kolven ivm afstemming van je kindje en jezelf. Bloempotje kan zelf hierin de keuze maken en afwegen wat ze het waard vind toch. Met het motto, het moet allemaal leuk blijven. Newsflash, het leven met een newborn is niet altijd een roze wolk voor iedereen.
één maand geleden
Ik zou bij god niet weten hoe ik dat had moeten doen. Cluserende baby, een ritme is er zeeeeeker nog niet, kolven word afgeraden en 5,6,7 wijntjes is heel wat melk weggooien dus moet er ook wel een aardige voorraad zijn. Absoluut niet om negatief te doen hoor maar wel realistisch, mij was dat zeker niet gelukt de vorige keer, babys drinken erg vaak. Op den duur kan dat zeker maar zo vroeg nog niet gok ik.
één maand geleden
Overigens lees ik veel reacties hier dat kolven wordt afgeraden de eerste 6 weken. Ik moest voor m’n productie juist kolven en dat werkte voor mij heel erg goed… het alleen live voeden de eerste 6 weken lukt niet bij iedereen.. heeft niet zoveel met de alcohol te maken maar schrik niet als een lactatiedeskundige/de kraamzorg wel ineens aanraad om het kolven te proberen want voor iedereen werkt het anders. Ik heb live borstvoeding en kolven vanaf dag 2 altijd gecombineerd. Laat je adviseren door een lactatiedeskundige maar vergeet vooral niet wat voor jou werkt in combinatie met een tevreden/volle baby is altijd goed!
één maand geleden
Niet kolven eerste 6 weken is ook de algemene "regel" als het lukt, uitzonderingen en individuele avonturen dus daargelaten.
Je hebt gelijk hoor maar dat is dus alleen als het om wat voor reden niet helemaal goed gaat.
En als je productie te kort zou hebben kun je wel extra kolven omdat dat dan als extra voeding gezien wordt (borst perspectief😆)
Alleen is het vaak zo dat je kindje meer uit je borstel krijgt dan een kolf; vandaar het liever niet kolven (als alles lukt)