1656 Reacties

vorig jaar

Ik heb ruim een jaar borstvoeding aan mijn zoontje gegeven en ben van plan de volgende ook borstvoeding te geven. Het begin vond ik ook best pittig: stuwing, pijnlijke toeschietreflex inderdaad… doorzetten en lief zijn voor jezelf is het enige wat bij mij hielp… tepelzalf van weleda vond ik fijn… smeerde me rot. Zo veel mogelijk ontspannen zitten/liggen… stuwing verhelpen of verlichten met kool bladeren en douchen en mee wrijven op de borsten met elke voeding… Veel drinken… meer weet ik zo even niet maar weet dat ik ook niet uitzie naar de eerste dagen borstvoeding geven…

vorig jaar

Ik heb mijn dochter ruim 2 jaar borstvoeding gegeven en ga mijn komende dochter ook weer borstvoeding geven. Ik vond het ook hard werken, maar tegelijk ook mooi om te doen. Ik vond het in het begin ook echt pijnlijk en heb ook regelmatig gesmeerd. Ik ben begonnen met een tepelhoedje omdat ze niet goed kon aanhappen. Dit maakt het wel iets minder pijnlijk, maar daardoor ook moeilijker om je productie goed op gang te krijgen, dus ga nu gelijk zonder proberen (uiteindelijk na 6 weken zonder tepelhoedje gaan voeden). De pijn gaat uiteindelijk echt weg en dan is het gewoon een fijn moment met je kindje 🥰

vorig jaar

Ik ben nu 38+1 en geef ook 19 maanden borstvoeding aan de jongste. Ik herinner me dat de toeschietreflex ook de eerste weken ontzettend pijnlijk was, maar het werd steeds minder. Ik merkte dat het bij mij hielp als ik de druk er eerst af haalde door m’n borst even met m’n hand te kolven en dan pas hem aanleggen. Dat hielp de scherpe randjes eraf halen. Soms schoot ik echt tegen t plafond van de pijn. Uiteindelijk is dat dus vanzelf over gegaan… en ben ik 19 maanden verder ( wat ik zelf dus nooit had gedacht!) ik ga de nieuwe baby ook gewoon fulltime voeden, en m’n borsten doen de laatste maanden ook ontzettend pijn en ook het drinken van m’n dreumes is soms heel naar maar ik ga ervanuit dat het dalijk weer over gaat. En zal dus een soortvan semi gaan ‘tandem’ voeden tot m’n zoontje 2 is.. of tenzij hij er zelf mee wilt stoppen vanwege z’n zusje. Ben heel benieuwd hoe dit gaat want heb dit nooit eerder zo gedaan ! Kloven heb ik nooit gehad gelukkig, en ook geen hulpmiddelen hoeven gebruiken, maar heb wel de nodige ongemakken gekend.. elke menstruatie en ovulatie vond ik BV geven vrij gevoelig en kon dus ook pijnlijk zijn. Maar toch altijd volgehouden omdat het alle andere momenten super makkelijk en fijn is!

vorig jaar

Ik heb mijn eerste een jaar en de 2e 16 maand gevoed. Ik herken (of ben dat vergeten) de pijnlijke tsr niet. Bv geven vind ik net als het kind zelf een achtbaan van (geen) ritmes hebben. Denk je een goede flow te hebben, veranderd er weer wat. Wat mij hielp is eraan te blijven denken dat het lichaam geen robot is wat met een druk op de knop reageert. Het heeft een paar dagen nodig. Dus als je te weinig melk hebt zul je door een paar kloten dagen gaan voordat het zich stabiliseert. Hetzelfde als je teveel hebt. De meest simpele werking is (uitzonderingen en probleempjes daargelaten): lichaam biedt wat het kind vraagt. Vocht moet je wel aanvullen dus als jij gevoed hebt, bekertje water drinken.

vorig jaar

Reactie op Mies206

Ik heb mijn dochter ruim 2 jaar borstvoeding gegeven en ga mijn komende doc ...
Ik ben nu ook een tepelhoedje gaan gebruiken. Wel minder pijnlijk, maar wat een gedoe om dat ding erop te houden...

vorig jaar

Ik zou je ook als advies willen geven toch even met een goeie lactatiekundige te spreken, of dat ze even langs kan komen. Uit de aanvullende zorgverzekering word het vaak vergoed. Zij kan even meekijken of er wellicht iets anders kan/verlichting tips geven. Tepelhoedjes werken vaak maar tijdelijk vertelde de lactatiekundige mij toen namelijk, kan averechts werken op het kindje en de productie als het niet nodig is perse vanwege ‘platte tepels’

vorig jaar

Net zoals al veel reacties hieronder: het wordt steeds makkelijker! Dat kan wellicht helpen om door te zetten.. Het begin kan pittig zijn, pijnlijke tsr had ik inderdaad ook maar verdwijnt op een gegeven moment. Ik had bij de eerste totaal niet de "ambitie", maar uiteindelijk ruim 2 jaar gevoed en daar ben ik ontzettend blij mee en trots op. Mijn zoontje is vrijwel nooit ziek en nadat de eerste intensieve maanden voorbij zijn is bv geven echt een eitje (althans bij mij). Dus hopelijk komt je idyllische plaatje nog als het lukt om de eerste fase door te komen! 😉

vorig jaar

Echt een herkenbaar verhaal. Was bij mij 1e ook. 10 weken kloven gehad, zo pijnlijk. (bij de 2e al minder) Heb je al eens van hydropads gehoord? Dat helpt best goed. Kraamzorg had bij mijn 1e van lansinoh thermopads in de auto liggen die ik de hele week kon gebruiken. (met gel balletjes er in) kan koud en warm. Dat was verlichtend voor de stuwing. Voor de kloven heb ik nu zilverhoedjes en zilverspray gekocht. Contact met een lactatiekundige kan ook helpen. Succes, zet 'm op je kan het!

vorig jaar

Reactie op Penc

Echt een herkenbaar verhaal. Was bij mij 1e ook. 10 weken kloven gehad, zo ...
Oh wauw, dat je dat 10 weken hebt volgehouden! Ik gebruik nu inderdaad pads en tepelhoedjes. Soms gaat het goed en hapt hij ineen keer pijnloos aan. En soms zijn we een half uur aan het klooien en als hij dan eindelijk aanhapt ben ik niet streng genoeg en heb ik daarna alsnog weer een kloof.

vorig jaar

Hi Ber22, Allereerst; You are doing great! BV is inderdaad wennen, samen leren en soms ook heel hard werken.. maarr, het wordt makkelijker. Echt! Hoe gaat het nu? Ik zie dat je al een paar mooie tips hebt gekregen hieronder. Wat ik je nog zou willen meegeven, blijf 'streng' bij het aanhappen. Hoe beter je baby aanhapt, hoe fijner het voor jullie beide is/wordt. Heb je een kraamhulp die je kan helpen hiermee? If not: bel echt een lactatiekundige, het is het geld echt waard 👌 De heftige TSR wordt echt minder, dat heeft een paar dagen nodig. Het wordt ook een heel fijn moment samen 🥰🥰 Heb je al een haakaa? Als je die aan je andere borst hangt, kun je daar ook al wat melk opvangen, dan wordt de tsr wat minder heftig als je wisselt van borst. En ik verzamelde al die beetjes in de vriezer zodat ik reserve voeding had. Voor als ik een keer ziek was of een glaasje wijn wilde drinken 😊 dat haalde ook de druk er een beetje af bij mij mentaal.

vorig jaar

Ik ben over een week uitgerekend en wil graag borstvoeding geven. Ik merk dat ik me momenteel nogal overweldigd voel door alle informatie die er over bv beschikbaar is. Ik neem aan dat je van de kraamzorg echt leert hoe je routine op kunt bouwen, wanneer en hoeveel je moet kolven etc.. en dat je verder ook je gevoel en de signalen van je kindje natuurlijk moet volgen. Ik heb een online cursus gevolgd, maar die vond ik een beetje onoverzichtelijk, dus ik kijk uit naar het vinden van een ritme en structuur en hoop dat het straks goed op gang komt! Mensen die dit herkennen of tips voor bovenstaande pre-borstvoedings overwhelm hebben? 😄😄

vorig jaar

Reactie op stelk

Ik ben over een week uitgerekend en wil graag borstvoeding geven. Ik merk d ...
Routine? Kolven? Nee.. dat is een onzeker pad dat iedereen voor zich moet bewandelen😋 Blijf je eigen gevoel volgen. En geef je lichaam tijd om ergens aan te wennen; meer melk maken of juist iets minder. Want de baby heeft ook zijn groeiperiodes en periodes dat het minder drinkt. Ik ben er van overtuigd dat een geslaagde bv periode even wat inzet vergt van moeders: full time voeden voor een dikke maand/6weken. Kleine kanttekening voor uitzonderingen waarbij dit niet kan of wil. Het eerste jaar vind ik er weinig ritme inzitten, daar moet je gewoon doorheen. Maar het is wel, buiten de onzekerheden en moeilijkheden om, het mooiste om te doen en te geven vind ik (1e 1 jaar en 2e 17 maand gevoed).

vorig jaar

Hoe gaat het nu ? Hou je het nog vol?

vorig jaar

Ik had bij mijn eerste door heel veel tegenvallen na 6 weken toch maar opgegeven en overgegaan naar opvolgmelk. Nu wil ik meer 'mijn best doen'. Maar we gaan het zien..

vorig jaar

Goed dat je dit topic opent! Bij mijn eerste heb ik ook een heel moeilijk begin gehad, wekenlang pijn bij elke voeding. Slopend! Uiteindelijk bijna een jaar gevoed! Maar support zoeken is slim en fijn:) Ik ben benieuwd hoe het deze keer zal gaan
Het leed dat clusteren heet.. ben al vanaf 6 uur bezig. Weet iemand of dit normaal is 😮‍💨☹️

vorig jaar

Reactie op FlorissanteUnicorn546775

Het leed dat clusteren heet.. ben al vanaf 6 uur bezig. Weet iemand of dit ...
Dit is heel normaal mijn eerste heeft dit echt twee maanden gedaan. Het is zwaar maar uiteindelijk wordt het allemaal makkelijker uiteindelijk heb ik haar 1,5 jaar gevoed.

vorig jaar

Reactie op stelk

Ik ben over een week uitgerekend en wil graag borstvoeding geven. Ik merk d ...
Ik heb als voorbereiding het nieuwe borstvoedingsboek gelezen en dit vond ik wel enorm helpen in de voorbereiding. Maar ook als je ergens tegenaan lopt staan er hele praktische tips en oplossingen in. https://www.bol.com/nl/nl/p/het-nieuwe-borstvoedingboek/9200000083868254/

vorig jaar

Jup, helemaal normaal (helaas 😉).. Enorm pittig soms, maar vaak wel met een nuttig doel, namelijk je productie opkrikken! Wat mij vaak hielp was de gedachte dat ik hem dan tenminste nog kon troosten door hem gewoon aan de borst te leggen. Met flesvoeding moet je echt die 3 uur tot een volgende voeding uitzingen en dan zijn ze ook echt niet happy.. En andere opsteker: bij ons was het meestal een paar dagen heel heftig, maar dan ook weer zo 2 weken niet. Heeft echt te maken met afstemming van behoefte/productie.

vorig jaar

Heel normaal idd! Het kan zijn dat het “regel dagen” zullen blijken om je productie op te krikken, bij m’n eerste was dat vaak echt 48 uur lang maar dan was het ook weer terug naar normaal. Wat ook kan is dat je baby heel vaak om voeding gaat vragen ‘s avonds - dat had ik ook. Dat was meer een vast patroon, maar bij mij wel het begin van wat langer tussen voedingen in de nacht. Ze wilde gewoon een voorraadje in haar buikje … 😇