26 Reacties
vorig jaar
Ik eet dit wel, maar met mate. Zwangerhap zegt: we weten niet zeker of het schadelijk is, maar doe maar niet.
Ik heb wat engelse sites ernaast gelegd en in Engeland en de US raden ze inktvis (en garnalen) juist aan...
Denk dat zolang je geen kilo's tegelijk eet het prima is.
vorig jaar
Ik ben vegetariër en eet om die reden geen vis, maar anders was ik ook voorzichtig geweest. Ook vanwege steeds meer onderzoek over alle giftige stoffen die vissen tegenwoordig door milieuvervuiling bevatten.
vorig jaar
Ik woon in Spanje, calamaris is hier als zwangere geen probleem, ook gamba’s/garnalen zijn hier -met mate- toegestaan.
Het verschilt veel per land… uiteindelijk volgen waar je jezelf het beste bij voelt, lijkt mij het beste advies.
zeker als het niet helemaal duidelijk is, of als het gaat over dingen met een “iets verhoogd” risico.
vorig jaar
Ik vind het ook mega lekker en na wat onderzoek besloten dat ik het gewoon 3 a 4 keer verspreid over mijn zwangerschap ga eten. Dan zou het geen kwaad kunnen naar mijn inschatting en de sites die ik las.
vorig jaar
Ik vind het ook onmogelijk om regelmatige vis te eten. Dan zie ik iets lekkers liggen, kijk in de zwangerhapp, mag het niet.. Ben inmiddels maar overgestapt op visolie capsules. Het probleem met veel vis en zeevruchten is het gehalte kwik en andere stoffen. Verhitting maakt dan niet veel uit. Met mate eten wel.ik denk day dit voor calamaris ook zo is. Geniet ervan.
vorig jaar
Reactie op Channnn2204
Ik woon in Spanje, calamaris is hier als zwangere geen probleem, ook gamba’ ...
Ik ben momenteel in Spanje en heb besloten hier te eten als een Spaanse. Ook lekker Iberico hammetjes 😍
Als je hier de menukaarten bekijkt is het sowieso heel lastig om je hier aan de ZwangerHap te houden, dus ik google maar in het Spaans en dan mag veel meer haha
vorig jaar
Reactie op Ber22
Ik vind het ook onmogelijk om regelmatige vis te eten. Dan zie ik iets lekk ...
Ja precies! Ik heb zelf ook in een viswinkel gewerkt voor 7 jaar, en ik haal mijn vis nog steeds bij die viswinkel, maarja soms als ik daar sta kan ik de verleiding van calamaris niet aan 😂 kibbeling eet ik overigens wel en krabsalade.. zwangerhap is echt moeilijk met vis en om elke week zalm en vissticks te eten word je ook niet gelukkig van 😂
vorig jaar
Reactie op BrittWB24
Ik ben momenteel in Spanje en heb besloten hier te eten als een Spaanse. Oo ...
Ibérico/jamón serrano mag ook , alleen moet het wel meer dan 13 maanden gerijpt zijn.. mijn verloskundige vertelde ook dat ik bijvoorbeeld gerookte zalm mag maar dan moet het wel eerst 5 dagen in de vriezer geweest zijn. Het zelfde als een stuk rood vlees bijvoorbeeld medium rare eten, dat ook eerst 2/3 dagen in de vriezer.. ik kan hier in Spanje zelf aan filet american komen.. hop in de vriezer en smullen maar !!
Moet wel eerlijk zeggen dat ik het nog niet gedaan heb… omdat het altijd zo als verboden word beschreven kan ik me er dan toch niet helemaal toe zetten haha … maar wie weet komen die cravings nog 😂
vorig jaar
Lastig hè.. ik heb er ook enorm veel moeite mee. Ik heb het niet zo met vis maar wel met (half)rauwe vleeswaren. En ja, iedereen kan roepen dat het maar tijdelijk is maar als je een enorme foodie bent en daar ook veel geluk uithaalt dan is het niet zo simpel. In Italië last ik op een Italiaanse website dat je bijvoorbeeld wel Speck mocht. Een gerookte Italiaanse ham (mits je antistoffen tegen toxoplasmose hebt, en dan heb ik) en dit werd vers gesneden bij ons in het locale supermarktje. Daar heb ik mij dus zat van gegeten. Ook 1 x calamaris en garnalen gehad. Lekker 🤤. Ik eet sowieso regelmatig garnalen. En we gaan binnenkort krab eten bij zo’n seafood boil tentje. Ik doe het met mate en probeer listeria houdende producten wel te vermijden. Heb last van listeriahysteria 🤣🤣🤣
vorig jaar
Lastig hè.. ik heb er ook enorm veel moeite mee. Ik heb het niet zo met vis ...
Ik kook graag en houd van alle soorten vis en vlees, nu word je best wel geremd daarin ( ja we doen het voor het goeie ) maar toch als ik dan terug kijk naar de zwangerschap van mijn moeder nog 5 jaar en 10 jaar geleden.. ze zegt zelf ook er is zoveel veranderd kwa eten en het enige wat ik je kan meegeven is eten waar je je zelf bij goed voel.. op echt rauwe producten na dan haha
vorig jaar
Reactie op Sandyvg
Ik kook graag en houd van alle soorten vis en vlees, nu word je best wel ge ...
Ik zal je het nog mooier vertellen, toen ik zwanger was van mijn dochter 3 jaar geleden hoorden garnalen thuis in een gezond en gevarieerd dieet en ‘opeens’ PANIEK 🚨 ALARM ‼️ DOE HET NIET!!!! SCHADELIJK ⛔️😝
vorig jaar
Lekker eten! Als ik op vakantie was geweest naar spanje nu had in het ook lekker gegeten. Wat jij zegt. Het is gegrituurd! Ik zou geen bakken weg eten maar dat meer omdat het sowieso niet heel gezond is🙈🙈 rauwe dingen vermijd ik maar geniet lekker van je calamaris meid!
vorig jaar
Ik zal je het nog mooier vertellen, toen ik zwanger was van mijn dochter 3 ...
Raar is dat eigenlijk! Ik heb zelf in een vis winkel gewerkt en garnalen worden vaak al gekookt geleverd.. als je ze net vangt zijn ze echt niet roze.. dan zijn ze grijs.. dusja ga vanavond ook lekker scampi’s eten want daar heb ik trek in 😂
vorig jaar
Reactie op Ber22
Ik vind het ook onmogelijk om regelmatige vis te eten. Dan zie ik iets lekk ...
Dit is het inderdaad! Dus verhitten maakt het niet beter. Het gaat erom dat er in veel vissoorten een hoog gehalte aan kwik zit. Dat het in andere landen wel mag zegt vooral dat het voedingscentrum heel erg voorzichtig / behoudend is. Er is nog te weinig onderzoek gedaan naar de effecten van kwik en dan met name de hoeveelheden die wel en niet veilig zijn. Dus ja, je kunt het eten, maar wil je echt het risico nemen dat je kindje er wel schade van ondervindt of kun je een paar maandjes wachten?
vorig jaar
Reactie op SC1991E
En hoe zit het met de serranoham? Eten jullie die?
Ik eet deze liever niet, ik eet wel iberico ham omdat deze 24 -36 maanden gerijpt is. En serrano volgens mij een stuk korter. Maar zo goed ben ik eigenlijk niet ingelezen.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de regeltjes een beetje naar mijn eigen hand zet soms 😅
vorig jaar
Reactie op Judith81
Dit is het inderdaad! Dus verhitten maakt het niet beter. Het gaat erom dat ...
Zelf alleen geen voorstander van voedingscentrum. Als je zelf onderzoek doet neem ik veel adviezen in twijfel.(te hoge kwik moet je wel op letten hoor) maar zware metalen zijn ook heel slecht voor je als je niet zwanger bent. Ook zegt het voedings centrum dat je als zwangere veilig twee energy drankjes per dag mag… vind ik ook een bijzonder advies niet vanwege de cafeine maar de andere troep.