12 Reacties

5 dagen geleden

Wij gaan dit ook doen. Ik vermoed dat dit bij achternaam gebruik het zelfde zal gaan als bij getrouwde mensen. Ben zelf getrouwd met dubbele achternaam en de eerste ik rij wordt dan meestal genoemd. Verwacht dat dit ook voor kinderen met dubbele naam zal zijn.

3 dagen geleden

Ik wist niet eens dat dat kon

3 dagen geleden

Ik heb een vriendin die heeft al haar hele leven een dubbele achternaam. Wat in een vrr verleden 2 waren en nu al generaties lang als 1 achternaam gebruikt wordt. Het zijn dus niet officieel 2, want dat mag natuurlijk nog niet zo lang, maar het lijken wel 2. Het ligt er ook heel erg aan wat ze zelf doet en zelf aangeeft. Zo is ze in onze studietijd altijd met de hele achternaam aangesproken, maar gebruikt ze nu op haar werk alleen het eerste deel omdat het anders zo lang wordt. Op officiele papieren en documenten staat die helemaal, maar in dagelijks gebruik gebruikt ze nu intussen alleen het eerste deel.

2 dagen geleden

Wij hebben ook gekozen voor onze beide achternamen aangezien de achternaam van papa best ingewikkeld is en ze zo op latere leeftijd zelf de keuze heeft welke van de 2 ze wil gebruiken. We zijn zelf van plan om met name de naam van vader te gebruiken in het dagelijkse leven, dus alleen op officiële documenten 2 namen en dan 1 actieve naam zeg maar

2 dagen geleden

Zoals ik het begreep van de ambtenaar is het niet zoals bij trouwen. Je creërt een hele nieuwe achternaam. Ik ga er dan ook vanuit dat het kind bij beide namen wordt genoemd omdat het één achternaam is, dus inderdaad "vander K van K. "

2 dagen geleden

Reactie op Byebyebirdie87

Zoals ik het begreep van de ambtenaar is het niet zoals bij trouwen. Je cre ...
Dit klopt ook. Volgens de website van de overheid gaat het dan om een ‘dubbelvoudige geslachtsnaam’ (als je maar 1 achternaam kiest of dubbele achternamen die uit een ver verleden stammen worden gezien als een ‘enkelvoudige geslachtsnaam’). Je achternaam is de volledige achternaam en je kan niet kiezen welke je gebruikt, zoals bij trouwen. Het enige wat ik nergens kan vinden is hoe hiermee om wordt gegaan als je kind dan trouwt en partners naam gaat gebruiken?

2 dagen geleden

Reactie op LeiaO

Dit klopt ook. Volgens de website van de overheid gaat het dan om een ‘dubb ...
Volgens mij moet je er bij trouwen een laten vallen, en kun je ook maar een van de namen van je partner aannemen. Anders krijg je straks wel hele lange namen. Ik dacht dat je dan zelf kan kiezen welke, maar kan dit niet zo terug vinden. Wij hebben de naam van onze dochter met terugwerkende kracht laten veranderen naar een dubbele naam. Ik heb haar achternaam nog maar een keer hoeven gebruiken sindsdien 😅. Maar verwacht vooral haar eerste naam te gebruiken, behalve bij officiële documenten enzo.

2 dagen geleden

Ik heb zelf 2 achternamen (venezolaanse afkomst) en gebruik voor het gemak altijd de eerste achternaam anders klinkt het zo lang. Meeste mensen zeggen dan ook gewoon de eerste maar soms snappen ze niet helemaal dus dan vragen ze welke ze moeten gebruiken.

2 dagen geleden

Ja hier heeft onze dochter ook een dubbele achternaam. Bij ons wordt de dubbele achternaam ook gebruikt, maar ze heeft ook niet zo'n lange achternaam. Ik denk ook dat als je zelf heeeel actief enkel de dubbele achternaam gebruikt, anderen het automatisch over zullen nemen

2 dagen geleden

Wij geven onze dochter ook onze beide achternamen mee en ik verwacht ook dat men haar dan ook met beide namen aanspreekt want… zo heet ze nou eenmaal. Zou het raar vinden als mensen dan toch alleen de eerste naam noemen.

2 dagen geleden

Ik merk bij onze oudere kids dat er vaak alleen de eerste achternaam geroepen wordt. Dus als het “van Krijnen Janssen “ is hoor ik vaak alleen van krijnen. Vind dat echt heel vervelend. Dus nu ook de twijfel. Welke achternaam eerst ? Hoe hebben jullie dit gekozen ?

één dag geleden

Reactie op spablauw

Ik merk bij onze oudere kids dat er vaak alleen de eerste achternaam geroep ...
Wij kiezen eerst voor mijn achternaam en gevolgd door partners naam. Meerdere redenen... Klinkt beter en meisje haar 2e naam is een vernoeming naar m'n moeder haar naam, waardoor bij uitspraak van de gehele naam, dit nog meer naar voren komt. Ook het idee en gevoel al dat eerdere naam meer genoemd zal gaan worden, en ik een zoon heb uit een eerder huwelijk, die sinds kort volledig en alleen mijn achternaam draagt.