12 Reacties
één maand geleden
Ik zal op mijn strepen gaan staan. Op mijn werk (gehandicaptenzorg), kreeg ik direct een gesprek voor een plan en vervangende werkzaamheden. Je mag zelfs om vervangende werkzaamheden vragen, ivm gevaren risico of fysiek te zwaar werk. Enige wat jij vraagt is wat extra pauze.
één maand geleden
Rechten zijn landelijk bepaald. Zij dienen zich hier aan te houden en ik zou hier zeker geen vakantieuren voor opnemen of eerder voor met verlof gaan. Ik werk zelf in de technische thuiszorg en ik heb mijn leiding ook moeten attenderen op de regels. Als je eerder gedeeltelijk de ziektewet in gaat dan ben je verplicht om met 34w met verlof te gaan en anders kunnen zij je niks verplichten. Ik zou het zwart op wit zetten en op je strepen gaan staan!
Ik werk halve routes en kies mijn cliënten zelf uit, dit gaat allemaal in goed overleg, hiernaast doe ik indicaties.
Ik heb er voor gekozen om met 35w met verlof te gaan.
één maand geleden
Ik weet het niet hoe het met jouw contract zit, maar als je gewoon werknemer bent, deze rechten gelden voor jou ook: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsomstandigheden/vraag-en-antwoord/rechten-op-aangepast-werk-aangepaste-werktijden-en-verlof-tijdens-en-na-mijn-zwangerschap#:~:text=Tijdens%20uw%20zwangerschap%20en%20tot,met%20bed%20of%20rustbank)%3B
één maand geleden
Reactie op leo1234
Ik lees eigenlijk helemaal niks raars in je verhaal. Ik zie de opmerking ju ...
Het is wel gek dat als je gebruik wil maken van je rechten je eerder met verlof moet toch? Dat ze zeggen: denk er goed over na of je niet liever met 34 weken wil gaan zou ik snappen. Nu klinkt het meer als je moet met 34 weken als je je rechten inzet.
één maand geleden
Ik sluit me aan bij voorgaande reacties. Die mogelijkheid om extra pauze te nemen is er niet voor niets en daar heb je recht op. Verlof of vakantie zou ik daar zéker niet voor inzetten, daar zijn die uren niet voor bedoeld. De opmerking of je niet eerder met verlof zou gaan zou ik snappen als dat vanuit bezorgdheid is en om aan te geven dat die mogelijkheid er is, maar niet omdat je nu van je pauzerecht gebruik wil maken.
Succes, hopelijk komt er een goede oplossing!
één maand geleden
Ik had hier al vroeg in mijn zwangerschap over gelezen over mijn rechten etc en heb hier direct ook gewoon "gebruik" van gemaakt vanaf 10 weken zwangerschap omdat ook toen al redelijk wat klachten kreeg . Ik ben ook niet ingelicht door mijn werkgever en heb zelf een gesprek aan gevraagd. 100% opkomen voor je rechten want ik heb ook gelezen dat 90% van de zwangere vrouwen zich laat "naaien" door hun werkgever om het zo maar even te zeggen.
één maand geleden
Ik weet alleen dat als je minder uren zou gaan werken en dus daarmee voor een klein deel ziekgemeld zal worden dat je dan wel eerder met verlof dient te gaan.
Maar verder heb je gewoon recht op aangepast werk helemaal in de zorg. Ik weet niet of dat in het cao vermeld staat verder ? Ik weet vanuit de verloskundige dat ik bijv niet met agressieve cliënten hoef te werken omdat die gevaar vormen als zij fysiek de buik slaan oid.
één maand geleden
https://www.fnv.nl/werk-inkomen/zwanger-ouderschap/brochure-werk-en-zwangerschap?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Performance%20Max%20campagne%20-%20alle%20fases&utm_id=16254367089&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwsc24BhDPARIsAFXqAB1TBxQfXjzmxzGqwOThUXNxtZBpR9e2HV2IDILNj5blK9RS6vMOALgaAorVEALw_wcB