22 Reacties

5 maanden geleden

Ik snap heel goed dat je er doorheen zit. Het is ook hartstikke vermoeiend zwanger en een peuter en ook nog eens een peuter die tegendraads is en veel aandacht vraagt. Ik weet niet in welke omgeving je woont maar voor tips rondom opvoeding van een peuter en alles wat erbij hoort kan je terecht bij de Peuterexpert. Zij is heel fijn in begeleiding rondom je peuter om misschien wat meer balans te vinden en weer dichterbij elkaar te komen. Dat geeft dan misschien ook wat rust in huis voor jullie beide. En misschien een omgeving die je een beetje kan ondersteunen? Heel veel sterkte!

5 maanden geleden

Ik ben nu zwanger van mijn eerste dus nog geen ervaring met peuters. Maar lees nu 'Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen' (sowieso een aanrader als je nog de puf hebt om te lezen). Wat ik daaruit haal is dat je het gedrag moet loskoppelen van je kind, bijv denk niet dat hij vervelend is maar dat hij zijn kleren niet aan wil doen is vervelend, en let hierbij dus op je woorden. Praat over gevoelens. Benoem dat het je verdrietig / onzeker maakt en dat je er graag voor hem wil zijn maar niet weet hoe. Benoem ook zijn gevoelens als hij dat nog niet kan, dus bijv: ik snap dat je gefrustreerd/boos bent dat je niet kan eten wat je wil, maar toch doen we het zo. Vraag waarom hij bepaalde dingen niet wil. Geen idee of het werkt in de praktijk maar het boek klinkt veelbelovend. Succes!