13 Reacties

4 maanden geleden

De "vreemde" verteld niet wat je moet doen hoor. Je bent altijd nog je eigen baas. Ontbijt op bed hoeft ook zeker niet en huishouden doen ze niet. Ze houden wel wc, badkamer en babykamer hygiënisch schoon. En verschoond de bedden maar dit mag je man ook doen. Jullie bepalen en geven aan wat je fijn vind. Je kan ook minimale kraamzorg afnemen en dat is 3 uur per dag. Dan doen ze alleen de controles e.d.

4 maanden geleden

Als je geen kraamzorg wilt moet je dit wel van tevoren bespreken met de verloskundige. De verloskundige zal dan de taken als controles van jou en de baby over moeten nemen en daar hebben ze niet altijd tijd voor. Ik heb wel eens gehoord dat gezinnen alleen kraamzorg hadden voor deze controles en daarna weer naar huis gingen

4 maanden geleden

Volgensmij kan je eventueel ook kiezen voor “minimale” kraamzorg dat is 3 uur per dag voor een week dacht ik. Ipv volle dagen. Heb je er echt geen zin in lekker niet doen! Zou het bespreken met je VK en je kan altijd tegen die tijd zorgen dat je een lactatiedeskundige achter hand voor de borstvoeding

4 maanden geleden

Ik heb hetzelfde, Bij de 1e heb ik haar ook elke dag eerder weg laten gaan. Je voelt je toch een soort van verplicht om kraamzorg te nemen. Nu doe ik alleen 3u en ga ik afspreken dat ze alleen komen van te voren. Je hebt eerst een intake en hier kan je je wensen kenbaar maken.

4 maanden geleden

Reactie op SkumurRT

Ik heb hetzelfde, Bij de 1e heb ik haar ook elke dag eerder weg laten gaan ...
Alleen komen voor de controles. Hahah zin klopte niet. Volgens mij is er ook wijkzorg die alleen controles doen. Misschien kan je dit evt besproken met de vk

4 maanden geleden

Wij hebben gekozen voor geen kraamhulp. Wij vinden het ook een rust dat er niet iemand voor een x aantal uren in huis is. De verloskundige komt om de dag voor de checks. Wij moeten zelf de baby wegen en temperaturen. Die weegschaal kun je via het consultatiebureau huren of er zelf een kopen. Mijn verloskundige heeft er daarnaast voor gezorgd dat er van Naviva eentje thuis komt voor de thuisbevalling ter assistentie van de verloskundige. In het ziekenhuis is die assistentie niet nodig van Naviva. Ik vind het een hele rust dat er niemand op ons wacht en wij lekker ons ding kunnen doen na de bevalling.

4 maanden geleden

Als je een goede kraamverzorgende hebt dan gaan ze mee in jouw wensen en zorgt ze dat jullie een voor jullie perfecte kraamtijd hebben. Juist voor ondersteuning bij borstvoeding vond ik het superfijn. Ik vind "ziekenhuizen/zorginstanties die alles voor ons proberen te bepalen" wel erg negatief en wantrouwend klinken, dat gaat voor de meeste kraamverzorgenden echt niet op, dat zijn gewoon hele lieve betrokken mensen die jullie een fijne week willen geven.

3 maanden geleden

Bij ons kwam de kraamzorg wegens omstandigheden 3 uur per dag. Misschien kun je zoiets afspreken? Dat ze wel de nodige controles doen en helpen bij de borstvoeding en dat je de rest lekker zelf doet!

3 maanden geleden

Een kraamverzorgende zegt volgens mij nooit dat iets NIET mag maar geeft alleen adviezen of tips. Ze is immers in jullie huis.. Ook is in overleg hoeveel ze er daadwerkelijk is. Ik denk dat het makkelijker is het tzt te overleggen dat het wat jullie betreft niet zo lang hoeft dan dat je achteraf wellicht toch wel behoefte aan hebt en het dan nog regelen..

3 maanden geleden

Je krijgt voor je bevalling nog een intakegesprek met de organisatie. Tijdens het gesprek kun je al je wensen duidelijk maken. Ik heb het zelf niet zo ervaren dat iemand mij verteld hoe ik het met doen. Ze deed het huishouden, maakte lunch en deed de check-ups. Mijn man en ik hebben het als heel fijn ervaren, omdat we daardoor juist heel erg in onze bubbel zaten. Manlief kon lekker bij ons blijven en werd ook verzorgd 😂 zeker omdat je al een kindje hebt is het fijn om nog extra handen te hebben denk ik. Ook qua voeding kunnen ze goede adviezen geven als je bv wil geven. Ik had gedacht dat ik het vreselijk zou vinden, omdat ik liever geen vreemden in huis heb, maar wat heb ik haar gemist toen ze na 10 dagen wegging 🤣

3 maanden geleden

Je kunt bij de Kraamzorg ook alleen de minimale zorg afnemen. Dan komen ze alleen langs om de checks uit te voeren en verder niets. Bij mijn weten neemt de verloskundige dit niet over omdat ze daar geen tijd voor hebben, maar checken dat vooral bij jouw verloskundige

3 maanden geleden

Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb ons toch ingeschreven voor t geval we helemaal te laat zouden zijn. Ga inderdaad wel in gesprek met wat onze wensen zijn en dat moet het vast goed komen

2 maanden geleden

Wij hebben een zzper als kraamzorg. Dus ik weet van te voren wie er in mijn huis komt. En of ik daar een goed gevoel bij heb. Misschien is dat nog een optie voor jullie.