95 Reacties

één maand geleden

Reactie op Lottiee

Wat fijn om te lezen dat er meer gelijkgestemden zijn! 🥰Had ergens ook nie ...
Bij voorkeur wil ik ook geen oxytocine prik. Ik moet in dat moment zien hoe het gaat ij heb vertrouwen in mn lichaam dag het goed komt mocht het door omstandigheden toch echt nodig zijn kan het altijd nog, maar ik wil sowieso tot 1 uur wachten tot de placenta vanzelf komt

één maand geleden

Ik kan mezelf hier tot zekere hoogte wel in vinden. Krijg er ook vaak opmerkingen over dat we wel heel streng zijn met alle regels qua suikers en tv kijken maar merk tegelijkertijd dat her mijn zoontje juist heel goed doet. Hij vermaakt zichzelf makkelijk en vind overal wel een uitdaging in om te doen. Afentoe als hij echt wat wilt kijken luisteren we samen liedjes Ik ben een huismoeder dus mijn man werkt en dat is helemaak iets waar ik altijd negatieve opmerkingen over krijg. Tegelijkertijd vind ik het heerlijk en geniet ik echt van de tijd samen

één maand geleden

Reactie op Littlebutterfly

Ik kan mezelf hier tot zekere hoogte wel in vinden. Krijg er ook vaak opmer ...
Heel inspirerend om te horen! Ik ga ook stoppen met werken en inderdaad de hoeveelheid negatieve meningen en opmerkingen is ongekend. Het lijkt me prachtig om thuis te zijn met de kleine

één maand geleden

Reactie op kirstensuzanne

Heel inspirerend om te horen! Ik ga ook stoppen met werken en inderdaad de ...
Bij vrijwel iedereen die ik het vertel krijg ik opmerkingen over dat je zelf ook nog een mens bent en iets voor jezelf nodig hebt of de opmerking als je uit elkaar gaat heb je niks (ik heb gewoon een opleiding en genoeg papieren) maar vaak aan het eind van elk gesprek komt dan de opmerking als ik ooit een rijke vent vind stop ik ook met werken. Of dat mensen vinden dat hij moet leren met andere kinderen te spelen. Terwijl wij bijna dagelijks de deur uit zijn naar speeltuinen of plekken met genoeg kinderen waar hij mee speelt. Soms is het ook pittig want je hebt 24/7 een kind om je heen dus dat is wel wennen en soms even aanpassen of plannen als je afspraken hebt maar ik ben er zelf heel dankbaar voor mijn zoontje is nu 2.5 en hij is nog nooit naar een opvang geweest (natuurlijk wel logeren bij familie) maar hij word niet in een standaard opvang/werk ritme gestopt waardoor hij altijd een goede uitslaper geweest is en onze dagen pas om 9 uur beginnen (Hij gaat savonds om 7/ half 8 naar bed) maar we hebben alle vrijheid om te gaan waar we willen zonder rekening te houden met tijden. Ondanks dat het soms pittig is zou ik niet anders willen en ben ik heel dankbaar dat ik de eerste jaren met mijn kind heb kunnen besteden. In september start hij 1 ochtend bij de peuterspeelzaal maar daar zal het tot dat hij naar school gaat ook bij blijven

één maand geleden

Reactie op Littlebutterfly

Bij vrijwel iedereen die ik het vertel krijg ik opmerkingen over dat je zel ...
Ja ik kan me ook zeker voorstellen dat het pittig kan zijn. Ik heb ook het geluk dat ik altijd kan terug vallen op beide omas, die werken niet meer, dus mocht ik een keer een dagje of ochtend op mezelf willen kan ik gelukkig altijd hulp vragen. Maar ik wil niet afhankelijk zijn van de opvang. Die eerste jaren lijken me juist ontzettend waardevol met de kleintjes. En inderdaad kinderen zijn zo makkelijk! Als je naar de speeltuin gaat of zelfs als je in de winkel loopt en er zijn anders kindjes hebben ze zo vrienden gemaakt en zijn ze gezellug aan het spelen. Dus over sociale interactie maak ik me echt geen zorgen

één maand geleden

Hoooi! Wat leuk om te lezen dat er zoveel geiten wollen sokken moeder (to be) zijn!! Ik ben ook een echte geiten wollen sok en mijn verloskundige ook haha. Super fijn omdat zij me echt steunt en begrijpt betreft vaccineren. Ik zal er verder niet over in discussie gaan, maar je snapt denk ik mijn standpunt haha. Onze baby gaat straks 1 dag naar de opvang maar ook die hebben we zorgvuldig gekozen; ze hebben een moestuin , kippen en geiten en ze kunnen het hele jaar buiten slapen. Ik heb je een vriendschapsverzoek gestuurd, misschien leuk om wat dieper op de onderwerpen in te kunnen gaan? Ik merk dat ik vaak 'veroordeeld' wordt als ik mensen vertel hoe wij iets willen doen (nav hun vraag, ik vertel het niet eens meer uit mezelf )

één maand geleden

Fijn om wat herkenning te lezen, ik sta op veel punten ook zo in de opvoeding en bevalling. De eerste is thuis in bad geboren, ik heb haar zelf aangepakt en het was echt een magische geboorte. Geen oxytocine ondanks veel bloedverlies en de placenta die niet los kwam (uiteindelijk wel, maar dat duurde gewoon wat langer), wel een halve lotus-bevalling. Ik hoop bij de tweede weer zo’n mooie ervaring te hebben.. Borstvoeding had ik graag gegeven, maar ze weigerde. Uiteindelijk heb ik 6 maanden fulltime gekolfd, maar heel eerlijk: dat was een uitputtingsslag en zou ik niet weer doen. Ik ben dus ook wel wat minder zwart-wit dan voordat de kleine er was.. als iets niet gaat gaat het niet. Verder qua opvoeding eet ze weinig tot geen suikers (ze is 2,5 nu), zelfde geldt voor schermtijd. We hebben altijd glazen flesjes gebruikt en zoveel mogelijk natuurlijke producten . Wasbare luiers heb ik me wel in verdiept, maar uiteindelijk niet gedaan. Ben wel benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn? En we hebben lang samen geslapen. Vonden we alle drie heerlijk, maar het heeft wel geresulteerd in een peuter die niet op haar eigen kamer kan slapen 😅

één maand geleden

Reactie op Lottiee

Wat fijn om te lezen dat er meer gelijkgestemden zijn! 🥰Had ergens ook nie ...
Volgens mij doen de meeste ziekenhuizen en/of verloskundige tegenwoordig wel vaker de navelstreng uit laten kloppen, alleen dit is echt nog te snel in mijn ogen. En oxytocine doen ze idd preventief voor bloedverlies maar ook om zsm de placenta geboren te laten worden (praktisch ofzo voor ze) Maar je hebt overal zelf een keuze in. Ik wil graag volledige Lotus zodat mijn kindje zelf kan loslaten. Meer energetisch oogpunt denk ik ( plus dat er nog een hoop uitwisseling plaatsvindt van placenta naar kindje totdat de navelstreng ‘afsterft’. ) Ik heb vorige keer een keizersnede gekregen en daar werd zelfs naderhand, of tijdens nog een oxytocine prik gegeven. Zonder mijn weten of toestemming überhaupt, kan dat weliswaar protocol zijn, maar had graag de vraag gehad of ze dit zouden mogen zetten. Heb het pas naderhand in het dossier gelezen dat ze dit hadden gedaan. Dus op zulke dingen ga ik zéker letten!

één maand geleden

Niet alles maar wel veel hetzelfde. Zo min mogelijk oppas/opvang (ben nu heerlijk thuismama) Wel schermtijd maar beperkt en niet zomaar alle progammas. (Voor mijn eerste tot 2 jaar geen schermtijd gehad maar de tweede mag nu wel wat eerder al met een aantal dingen mee kijken/luisteren af en toe. Gezond eten /geliminteerd suikers maar niet helemaal geen. (Again, bij de eerste was het tot 2 jaar niks, bij de tweede vanaf 1 jaar af en toe iets proeven maar nog zeker geen chocola/chips/koekjes etc etc) Langduring borstvoeding bij beide (geef de jongste nu ook nog melk) Bedsharing Zoveel mogelijk buiten zijn Veel samen doen Kids vanaf baby aan al mee laten helpen met klusjes/koken ed (wat ze maar al te graag doen) Etc Met mijn tweede ben ik dus wel een stukje makkelijker geworden en daar heb ik ook geen spijt van. Bij n1 woonde ik niet in NL en ging het allemaal een stuk makkelijker, was veel "normaler" en had ik geen invloed van opas/omas/tantes etc die ditjes en datjes willen geven. Ik geef duidelijk aan als ik iets niet wil maar geef soms bij bv de opas/oma's wel een beetje toe en laat ze de kleintjes op hun manier dan verwennen. Ook ik ben relaxeder als moeder en laat ze soms een keer lekker extra tv kijken oid als ik me bijvoorbeeld niet lekker voel of ht rotweer is.

één maand geleden

Ik ben ook benieuwd: zijn er ook meiden die bv niet naar het comcultatie bureau gaan? En met welke reden ga je wel/niet ?

één maand geleden

Reactie op Pietjejan

Ik ben ook benieuwd: zijn er ook meiden die bv niet naar het comcultatie b ...
Ik wil me geen geitenwollen sokken moeder noemen maar probeer wel na te denken. Mn kind slaapt bijv niet buiten en suikers eet ik ook gewoon (met mate). Met de oudste redelijk naiif naar het cb gegaan. Niet alle adviezen qua eten opgevolgd. Hoefden er niet heen voor de prikken, dus gaat het alleen om wegen en meten. En als ze dan goed ontwikkelen denk je met de keer dat je gaat, waar ga ik voor? Bij de 2e toch ook gegaan. Maar nu met de 3e weet ik bijna zeker dat ik niet ga. Ik heb zelf een babyweegschaal gekocht, en meten is ook niet zo lastig. Bij twijfel kan je zoiets zelf altijd in een grafiek zetten om te kijken of het volgens de normen is. Mn oudste deed laatst moeilijk op het bureau (wilde niet wegen, meten en ogentest.)en had er helemaal mn zakken van vol. Mij zien ze dus niet meer.

één maand geleden

O ja ik heb bij de oudste 2 bv gegeven. En dat ging goed, ze vroegen of ik ze slagroom gaf. Dus ja, daarover hadden ze ook niets te zeggen

één maand geleden

Reactie op Penc

Ik wil me geen geitenwollen sokken moeder noemen maar probeer wel na te den ...
Ik vind mezelf ook niet helemaal in het genoemde ‘profiel’ passen. Maar ik heb met onze eerste alleen de afspraken met vaccinaties gedaan op het CB en verder ook niet. Ik merkte dat ik er enorm onzeker over werd en zelf met een weegschaal me prima uit de voeten kon. Ook de slagroom opmerking gehad. Daarnaast bleek onze zoon een aangeboren afwijking te hebben waardoor zijn ontwikkeling na 3 maanden stagneerde. Ik heb dit toen aangekaart bij de CB arts maar die heeft het tot 2x toe weggewuifd. Pas toen mijn zoon een epileptische aanval kreeg zijn we in het ziekenhuis terecht gekomen. Ik zeg niet dat dit overal zo gaat maar ik voelde me erg teleurgesteld dat er onvoldoende naar mijn gevoel is geluisterd en er serieuze problemen waren die over het hoofd werden gezien. Alle statistieken en grafieken zeggen mij dan ook niet zoveel meer.

één maand geleden

Reactie op Penc

Ik wil me geen geitenwollen sokken moeder noemen maar probeer wel na te den ...
Het is ook mooi idd dat je adviezen aan kunt nemen maar ook kunt kiezen om een bepaald advies van hen niet op te volgen inderdaad, je eigen moederhart volgen 💛

één maand geleden

Hi mamas, Ik ben in verwachting van de eerste dus ik moet alles nog aan kijken. Hoe doen jullie dat met samen slapen? Mijn gevoel schreeuwt van de dagen af dat ik mijn kindje voorlopig echt niet op dr eigen kamer in dr eigen bedje wil. Je heb natuurlijk een cosleeper maar zodra ze zelf kan zitten is dat niet meer veilig. Hebben jullie dan een ledikant op jullie eigen kamer? Of slaapt de kleine gewoon bij jullie in bed, zo ja hebben jullie dan tips voor het slapen? Lijkt me zo spannend met zon kleine uk in je bed🙈

één maand geleden

Reactie op kirstensuzanne

Hi mamas, Ik ben in verwachting van de eerste dus ik moet alles nog aan kij ...
Wij slapen samen nog steeds met onze peuter van 2,5. Straks beginnen met met een ledikant als co sleeper aan ons bed vast, maar uit ervaring zal dit ook vast weer meer als bumper gelden. Ik viel altijd in slaap tijdens het nachtvoeden en zo is het eigenlijk begonnen (voedde in de nacht altijd liggend). En er zijn discussies over, maar je kunt veilig samen slapen als je een aantal maatregelen neemt. Zoals geen deken eroverheen, knieën opgetrokken etc. Maar die houding nam ik eigenlijk altijd automatisch al aan. Ik ben echt een draaier, maar in die periode draaide ik helemaal niet. Onze zoon slaapt nu lekker tussen ons in en ik vind het echt heerlijk. Voor je het weet willen ze het niet meer denk ik dan dus geniet ik hier extra van

één maand geleden

Reactie op joy12345

Wij slapen samen nog steeds met onze peuter van 2,5. Straks beginnen met me ...
Ter aanvulling nog. Ik heb vaak mensen in mijn omgeving die denken oh slaapt hij nog niet door, of dan lig je altijd met je kind in bed, maar door het samen slapen hoef ik er en nooit uit, maar slaap ik ook zo weer door. Het klinkt mij juist altijd heel vermoeiend als ik mensen hoor die dan elke keer naar het kamertje moeten, slaapcoaches inschakelen en heel veel moeite doen om je kind te laten doorslapen. Zou mij veel stress geven. Ik heb altijd gewoon heerlijk geslapen ook als ik wakker werd voor de voedingen. Dus als het voor jou gevoel nu al zo is dat je je kindje niet op een eigen kamer wilt. Vooral ook lekker niet doen!

één maand geleden

Reactie op kirstensuzanne

Hi mamas, Ik ben in verwachting van de eerste dus ik moet alles nog aan kij ...
hier sliep onze zoon van baby af aan al vaak bij ons. Het is eingelijk zo gelopen omdat hij veel ziek was en vaak benauwd dus vond ik het fijn om hem bij me te hebben. ik legde hem dan altijd aan mijn andere kant en niet in het midden. ik zette zijn ledikant tegen die kant aan zodat hij er noet uit kon rollen. hij is nu 2.5 en slaapt al heel lang tussen ons in ..toen hij net geboren was sliep hij in de cosleeper en later in zn ledikant naast ons bed. Later is het zo gelopen dat hij standaard tussen ons in lag, ook prima! Hij slaapt al door vanaf 8 weken oud, nooit problemen gehad met slapen. slaapt klokje rond. op de opvang slaapt hij gewoon in een eigen bedje. savonds gaat hij gewoon op ons bed en wij kruipen later lekker bij hem in. HEERLIJK 🥰 Veel mensen begrijpen het niet ..

één maand geleden

Bij ons precies zo ja! Slaapt verder overal gewoon nog in een bedje en komt savonds bij ons. Heerlijk

één maand geleden

Reactie op joy12345

Ter aanvulling nog. Ik heb vaak mensen in mijn omgeving die denken oh slaap ...
Ik sluit me hier helemaal bij aan!