95 Reacties

één maand geleden

Reactie op joy12345

Ter aanvulling nog. Ik heb vaak mensen in mijn omgeving die denken oh slaap ...
Ja dat lijkt mij dus ook ontzettend vermoeiend ! Lijkt me juist heerlijk om alles in 1 bed/kamer te hebben. Denk dat dat je sommige nachten ook zeker spaart

één maand geleden

Reactie op kirstensuzanne

Hi mamas, Ik ben in verwachting van de eerste dus ik moet alles nog aan kij ...
Wij hebben in het begin een cosleeper naast het bed gehad. Bij de eerste (toen was ik alleenstaand) duurde het een week voordat ze bij mij in bed lag. Toen heb ik me ingelezen op bedsharing en safe sleep 7 etc en is dat zo gebleven. Zij ging vanaf 1.5 ongeveer wel in haar eigen bedje voor het eerste deel vd nacht en vanaf 2 jaar helemaal op haar eigen kamer. Dit ging heel prima allemaal. Slaapt nu soms nog bij ons als ze dat wilt/snachts wakker wordt van nachtmerrie oid/ziek is.. allemaal prima. (Is nu 4.5). De tweede heeft vanaf dag 1 bij ons in bed geslapen (aan mijn kant, niet in het midden). We hadden we een cosleeper ernaast staan maar meer voor de sier lol. Als mensen ernaar vroeger overigens sliep ze gewoon daarin want de meesten kijken je heel scheef aan en hebben ongevraagd kritiek, geen zin in. Zij slaapt nu (is 1,5) sinds een paar maand in haar eigen kamer op een grondbed en wanneer/als ze wakker wordt snachts haalt me vriend haar op en blijft ze bij ons voor de rest vd nacht. Nu is de derde onderweg, zij zal ook gewoon lekker bij ons liggen voor de eerste tijd.

één maand geleden

Reactie op 098765432111

Wij hebben in het begin een cosleeper naast het bed gehad. Bij de eerste (t ...
Nou ik moet zeggen dat klinkt echt prachtig. Kan daar gewoon emotioneel van raken! Zoiets als dit is precies hoe ik het ongeveer voor me zie. Ik ben nu 25 weken zwanger cosleeper heb ik dus wel al maar als mensen lang komen en de baby kamer zien krijg ik al vragen over een ledikant want die staat er nog niet. En als ik dan zeg dat ik voorlopig niet van plan ben die te gebruiken krijg je inderdaad soms een beetje gekke opmerkingen of blikken😅😅😅 lijkt me heel fijn de kleine bij ons te hebben. Mocht ik toch om een of andere reden een ledikant willen heb ik die toch de volgende dag in huis🙈🙈🙈

één maand geleden

Reactie op kirstensuzanne

Nou ik moet zeggen dat klinkt echt prachtig. Kan daar gewoon emotioneel van ...
Ik raadt je aan gewoon goed in te lezen op veilig samen slapen, dan komt het echt wel goed. En vooral lekker dicht bij jezelf blijven 😀 bij de eerste heb ik nooit een ledikant gehad (ging vanuit mijn bed gelijk naar een peuterbed), nu moet ik zeggen toen woonde ik in het buitenland en was ik alleenstaand, dus was het allemaal veel makkelijker zo te doen omdat het echt alleen ik en de baby was. Daar was het ook meer geaccepteerd om samen te slapen. Hier dus met de tweede netjes een babykamer met ledikant en al "voor als ze de cosleeper uitgegroeid was" (vooral dus om de verwachtingen van anderen zo goed mogelijk voorbereidt). Maar het ledikantje hebben we na de kraamtijd gewoon weer op zolder gezet hahahaha. Nu gaan we die helemaal niet meer in mekaar zetten. Er zijn wel ook fb groepen ed voor cosleeping, misschien handig/leuk je daar in te voegen.

één maand geleden

Reactie op 098765432111

Ik raadt je aan gewoon goed in te lezen op veilig samen slapen, dan komt he ...
Goeie tips! Ik ga er zeker naar kijken🥰 het is fijn om te lezen dat er meer mamas zijn die denken als ik

één maand geleden

Reactie op kirstensuzanne

Hi mamas, Ik ben in verwachting van de eerste dus ik moet alles nog aan kij ...
Wij hebben voor onze eerste een ledikantje op onze kamer neergezet, maar ze lag al snel bij ons in bed en nog maar af en toe in haar eigen ledikantje. Er wordt heel spannend over gedaan, maar je kunt op veel plekken goed inlezen om veilig samen te slapen (thegentlekid vond ik bijvoorbeeld heel fijn, zij normaliseert samen slapen in tegenstelling tot bijv. Het cb of het gros van mensen met baby’s). Er wordt nog altijd een beetje raar naar gekeken maar wij vonden het alle drie heerlijk. Je hoeft er inderdaad niet steeds uit ‘s nachts, voeden deed ik liggend. En wij merkten dat ze de nabijheid heel fijn vond (en wij zelf stiekem ook). Nadeel bij ons was wel dat ze heel moeilijk zelf kon slapen op haar eigen kamertje (is ze met 1,5 naartoe gegaan), maar dat heb ik ervoor over gehad. De tweede gaat ook weer lekker bij ons in bed 😊

25 dagen geleden

Gek dat je al zoveel reacties krijgt op het feit dat er geen ledikant staat he.. of dat je moet 'liegen' dat je baby in de co sleeper ligt. Wij weten nog niet wat we gaan doen maar we hebben in ieder geval alleen een co sleeper. Ons bed is 1.40 breed dus denk een beetje te krap voor ons 3en haha. Maar goed we weten ook gewoon helemaal nog niet hoe het gaat zijn.. je gevoel volgen in ieder geval. Hoe staan jullie in voeding? Borstvoeding zo lang mogelijk lees ik veel maar ik volg op instagram ook bepaalde moeders die bv na/naast Borstvoeding na bv 6 maanden ook kleine hapjes toevoegen van eigeel/avocado/kokosolie/banaan. (Ipv dus de bekende fruit hapjes) of die ze wat bottenbouillion geven. Ik zag dat dat een onderbouwde theorie is van Weston Price. Ik ben van plan dit boek nog te lezen, maar ben benieuwd of jullie hier ook iets over vinden of hoe jullie dit hebben gedaan/gaan doen?

25 dagen geleden

Reactie op Pietjejan

Gek dat je al zoveel reacties krijgt op het feit dat er geen ledikant staat ...
Hapjes geloof ook pas na 6 maanden toe tevoegen. Ik moet ook nog even kijken tegen die tijd. Nu ben ik het boek de poepdokter junior aan het lezen en daar komt straks ook een heel stuk over hapjes en waarom te vroeg beginnen niet goed is en waarom bepaalde voedingsmiddelen beter kunnen wachten. Ik ga ook lekker borstvoeding geven en ik geloof heilig dat dit ook de beste en hoofd voeding is die je kleine hoort te krijgen. Al zou ik hapjes introduceren zie ik mezelf ook sneller dingen geven zoals wat jij benoemt. Bottenbouillion ook of bv beenmerg. Maar daar ga ik dus ook nog van alles over lezen

25 dagen geleden

Reactie op kirstensuzanne

Hapjes geloof ook pas na 6 maanden toe tevoegen. Ik moet ook nog even kijke ...
Ohh leuk ik ga ook even kijken naar dat boek! Ja ben t ook met je eens betreft borstvoeding, dat is echt hoofd. Maar bedoelde meer van, wanneer ze klaar zijn voor iets van vast voedsel wat jullie dat zouden toevoegen. Fruithapjes lijken me lekkerder maar een hele bonk fructose in je baby's verse darmen lijkt me juist een mega trigger voor eczeem en kramp maar goed ik ben zwanger van de erste dus ik kan nu wel van alles bedenken maar wie weet kies ik straks toch weer voor een andere weg.

25 dagen geleden

Reactie op Pietjejan

Ohh leuk ik ga ook even kijken naar dat boek! Ja ben t ook met je eens betr ...
Ja snap ik, ik heb laatst een podcast geluisterd ook over hapjes. En die vrouwen waren ook meer voorstander van “baby led feeding” dus niet dat je alles voor pureert zoals de classis fruit hapjes maar dat je het fruit gewoon introduceert zoals het is. Wel dus vanaf de eerste tandjes dan dat je bijvoorbeeld een kwart banaan geeft en dat ze hier zelf een beetje aan kunnen sabbelen en bijten.

25 dagen geleden

Reactie op Pietjejan

Gek dat je al zoveel reacties krijgt op het feit dat er geen ledikant staat ...
Ik heb 1,5 jaar borstvoeding gegeven en met 6 maanden rapley methode gaan doen. Dus niks gepureerd maar alleen stukken eten. “Food under one is just for fun”. We gebruikten daarvoor de solid starts app waarin je kunt zien wanneer ze iets mogen en hoe je het moet snijden. Wij zijn bijv begonnen met stukken komkommer en brocolli en heb nooit apart gekookt voor mijn kind. Zat altijd wel iets van groenten wat ik dan apart hield en sneed voor mijn zoontje. Wij gaan het 100% nu weer doen. En ik ben zelf niet van de boeken met dit soort dingen, maar kleintjes schijnt een goed boek te hebben. Ij het engels heet de methode baby led weaning. Tip vooral van tevoren even op youtube video’s kijken over het kokhalzen, want dat gaat gebeuren maar dat is helemaal niet erg en dan weet je wat je kunt verwachten

25 dagen geleden

Reactie op kirstensuzanne

Ja snap ik, ik heb laatst een podcast geluisterd ook over hapjes. En die vr ...
Hoeft niet met tandjes hoor deze methode. Belangrijkste is niet voor 6 maanden ivm de darmrijping en dat je kindje kan zitten is heel erg belangrijk. Maar tandjes zijn niet nodig hoe gek dit ook klinkt

25 dagen geleden

Reactie op joy12345

Hoeft niet met tandjes hoor deze methode. Belangrijkste is niet voor 6 maan ...
Heel goed om te weten! Inderdaad in die podcast werd ook gesproken over het kokhalzen. Ik kan me voorstellen dat het soms eng kan zijn maar het is natuurlijk heel erg van belang voor de eet ontwikkeling en kokhalsreflex etc. Dank voor je berichtje😘

25 dagen geleden

Interessant! Zag inderdaad ook al iets over de Rapley Methode. Dat spelen met voedsel en zelf ontdekken ook een gezonde relatie met eten kan versterken. Lijkt me ook echt wel heel spannend maar filmpjes kijken lijkt me een goed idee zodat je niet schrikt!

25 dagen geleden

Reactie op Pietjejan

Ohh leuk ik ga ook even kijken naar dat boek! Ja ben t ook met je eens betr ...
Eens vwb borstvoeding! Wel met een kleine sidenote; ons dochtertje wilde absoluut niet aan de borst. Alles geprobeerd, maar het lukte niet. Ik heb 6 maanden fulltime gekolfd en dat zou ik niet nog een keer doen (erg intensief en zeker nu er al eentje rondloopt). Achteraf heb ik best wel wat stress gehad van het hele borstvoedingsverhaal en ik denk, achteraf gezien, dat eerder stoppen en overgaan op kunstvoeding beter was geweest voor mijn eigen mentale welzijn en daarmee misschien ook wel voor de kleine. Mijn insteek voor de volgende is daarmee ook echt wel veranderd van ‘borstvoeding is het beste’ naar: ‘het liefst borstvoeding, tenzij..’ Wat hapjes betreft zijn wij inderdaad rond 6 maanden begonnen met groente hapjes (omdat fruit meestal door de zoete smaak toch wel lukt). En ei/pinda ivm ontwikkelen van allergieën al gelijk toegevoegd. Als de bv wel was gelukt waren we wellicht langer doorgegaan daarmee, maar ook met na 6 maanden hapjes ernaast.

25 dagen geleden

Reactie op Moosje221

Eens vwb borstvoeding! Wel met een kleine sidenote; ons dochtertje wilde ab ...
k wilde nog toevoegen dat wij ook vrij snel op de rapley zijn overgestapt (de site laadt bij mij nu pas alle berichten daarover 😅) Die van ons kreeg pas met een jaar tandjes, maar al ver daarvoor at ze stukjes broccoli, wortel, komkommer, etc. Kan prima en ons dochtertje vond het veel leuker om zelf te eten dan hapjes te krijgen.

25 dagen geleden

Reactie op Moosje221

Eens vwb borstvoeding! Wel met een kleine sidenote; ons dochtertje wilde ab ...
Dit kan ik me zo goed voorstellen! Echt diep respect voor fulltime kolvende moeders. Ik vond borstvoeding geven namelijk zo makkelijk, kolven is echt wel even wat anders. Vond kolven op werk al heel irritant. Uiteindelijk een Youha gehaald die in mijn beha konden dat scheelden wel, maar wij verwachten nu een kindje met een open buikje waarvan de baby in het begin via Sonde of bloed eten zal moeten krijgen en wij hem de eerste tijd niet kunnen vasthouden. Ik vond borstvoeding fantastisch en ga zeker proberen nu te kolven, maar ik hoop dat hij naar verloop van tijd uit de borst kan drinken. Ik weet niet of ik het anders kan trekken om langere tijd alleen maar te kolven. Lijkt me ontzettend pittig, maar ik ga het allemaal wel zien

25 dagen geleden

Reactie op joy12345

Dit kan ik me zo goed voorstellen! Echt diep respect voor fulltime kolvende ...
Ohhh jeetje wat heftig voor jullie om te weten dat jullie kindje en jullie zo'n heftige tijd tegemoed gaan na de geboorte.. knuffel! 💛

25 dagen geleden

Reactie op Pietjejan

Ohhh jeetje wat heftig voor jullie om te weten dat jullie kindje en jullie ...
Lief dankjewel! Ja dat zeker. Maar we hebben goede prognoses dat het uiteindelijk na een operatie goed komt 90%. Maar het is wel even heftig de start

25 dagen geleden

Zo leuk om allemaal herkenbare dingen hier te lezen!! Ik vond inderdaad thegenttlekidd ook heel fijn om te volgen voor slaaptips, net als liefdevooreenmoeder. Ineens bleek samen slapen niet zo raar als dat het soms lijkt bij het cb of bij collega’s ofzo 🙈 het rare is wel dat bijna niemand bij ons in de omgeving weet dat wij nog samen slapen. Heb gewoon geen zin om het uit te moeten leggen / moeten verantwoorden. Best gek natuurlijk! Qua eten is de poepdokter junior inderdaad echt een aanrader! Zij heeft op de site / blog van de groene vrouw ook meerdere blogs over starten met hapjes vanaf 6 maanden, ook interessant om te lezen. Ik volgde verder personalfoodcoach op insta voor inspiratie qua eten voor die kleine (heeft er ook een ebook over). En als je de Rapleymethode wilt doen is Solid Starts echt een fijne app om te kunnen zien hoe je eten etc kan snijden en op een veilige manier kan aanbieden! En inderdaad heél knap fulltime kolven! Kan me voorstellen dat je nu denk: borstvoeding, tenzij! Bij mij verliep de borstvoeding best prima en vond het evengoed heel zwaar, dus het echt slopend gaat zijn hoop ik dat ik ook mild voor mezelf kan zijn. @joy12345 wat heftig, ik duim voor jullie dat alles meevalt en goedkomt met de kleine 🤍