95 Reacties

25 dagen geleden

Reactie op joy12345

Dit kan ik me zo goed voorstellen! Echt diep respect voor fulltime kolvende ...
Wat een pittige start voor jullie! Fijn dat de prognose goed is, maar evengoed heftig natuurlijk. Wanneer ben je uitgerekend?

25 dagen geleden

Reactie op Moosje221

Wat een pittige start voor jullie! Fijn dat de prognose goed is, maar eveng ...
Ja is het zeker. Vooral dat we nog een 2,5 jarige hebben en dus nog steeds samen slapen. Hoe gaat dat straks als hij bij opa en oma slaapt meerdere nachten. Dat zijn dingen waar ik me al druk om maak, maar ja we laten het over ons heen komen. Ik ben 24 december uitgerekend maar ik beval maximaal met 37 weken

25 dagen geleden

Reactie op Lottiee

Zo leuk om allemaal herkenbare dingen hier te lezen!! Ik vond inderdaad the ...
Is het dan handig om een ebook van thegenttlekidd te lezen?

24 dagen geleden

Ik volg mee! Iemand tips om in te lezen over samen slapen? Is ons eerste kindje. We gaan wel voor een co-sleeper, maar lijkt me heerlijk om niet al te spastisch te doen na voeding en ook af en toe samen te kunnen slapen.

24 dagen geleden

Reactie op Ste13

Ik volg mee! Iemand tips om in te lezen over samen slapen? Is ons eerste ki ...
Beste advies wat ik kan geven is om je heel goed in te lezen in veilig (samen) slapen en op jezelf/moederinstinct te vertrouwen. Ook een goeie om @ happycosleeper te volgen op Instagram, zij heeft ook een facebookgroep over cosleeping. Geeft heel veel info en daarnaast veel mensen die ook samen slapen met hun kindje.

24 dagen geleden

Tippie om samen te slapen (en ja, het werd ons door iedereen afgeraden, ‘want niet veilig genoeg’): wij hebben ons oudste meisje heel lang in een babynestje tussen onze kussens in gehad. Eigen dekentje voor haar, en ook echt tussen onze kussens, zodat we puur met ons hoofd tegen d’r aan konden stoten (als dat zou gebeuren…). Babynestje vonden wij een fijn idee omdat het opstaande randen heeft. Toen ze daar niet meer in paste, ging ze in een wiegje naast mijn kant van het bed :) 9 maanden bij ons geslapen, toen werd ze er alleen maar onrustig van dus toen naar d’r eigen kamertje. Nu, bij ons komende tweede kleintje, zijn we exact hetzelfde van plan! 🫶🏼

23 dagen geleden

Reactie op kirstensuzanne

Is het dan handig om een ebook van thegenttlekidd te lezen?
Ja, ik vond het wel interessant! Ik kan hem naar je sturen als je dat wilt?

23 dagen geleden

Reactie op Lottiee

Ja, ik vond het wel interessant! Ik kan hem naar je sturen als je dat wilt? ...
Dat zou geweldig zijn!

23 dagen geleden

Reactie op liannevdw24

Tippie om samen te slapen (en ja, het werd ons door iedereen afgeraden, ‘wa ...
Iedereen moet dit natuurlijk zelf weten maar een babynestje is idd absoluut niet veilig (voor de vrouwen hier die dat niet weten ☺️). Juist de opstaande zachte randen vormen een risico waardoor ademhaling belemmerd wordt. https://www.kinderveiligheid.nl/adviezen/tips-en-advies/een-babynestje-is-geen-veilige-slaapplaats Verder bepaalt iedereen uiteraard zelf of die dit risico wil nemen ja of nee 😊 maar om dit nou als tip te geven😅 Als je borstvoeding geeft en je legt je baby naast je kan je wel veilig slapen in bepaalde houdingen, maar daar moet je ook even meer info over opzoeken.

23 dagen geleden

Reactie op Ste13

Ik volg mee! Iemand tips om in te lezen over samen slapen? Is ons eerste ki ...
Onze dochter lag ook in een cosleeper naast mij, vond het idd heerlijk ♥️ tot 5 maanden ongeveer en daarna in ledikantje (ook naast mij).

23 dagen geleden

Reactie op Flower221

Iedereen moet dit natuurlijk zelf weten maar een babynestje is idd absoluut ...
Ik weet inderdaad dat het wetenschappelijk onderbouwd wordt, dat er heel veel kritiek op is, maar dat is met veel dingen waar je als moeder ook je twijfels over kunt hebben. Dan kun je je namelijk ook afvragen welke risico’s het meebrengt als je je kind bij je in bed legt. Heeft het kind dan geen risico om te verstikken in jouw kussen? Jouw dekbed? Ik bedoel, alles in bed is van zacht materiaal. Moet je dan überhaupt wel beginnen aan samen slapen zonder co-sleeper? Iedereen z’n eigen keuze uiteraard, maar als je alle artikelen die in de afgelopen jaren geschreven zijn over hoe om te gaan met je baby moet volgen, dan vraag ik me af of er überhaupt een mogelijkheid is om veilig te slapen. 🤷🏻‍♀️

23 dagen geleden

Reactie op liannevdw24

Ik weet inderdaad dat het wetenschappelijk onderbouwd wordt, dat er heel ve ...
Nee ontwetend samen in bed slapen is ook heel onveilig. Maar daarom zijn er wat betreft je kindje in bed leggen heel veel “regels” of dingen wat je moet doen zodat alles veilig is voor de kleine. Van materialen in bed tot je houding hoe je ligt😅

23 dagen geleden

Reactie op kirstensuzanne

Nee ontwetend samen in bed slapen is ook heel onveilig. Maar daarom zijn er ...
Maar neem nou bijv je houding in bed? Hoe kun je garanderen dat je heel de nacht in die houding ligt? 🤷🏻‍♀️ Sorry, ik denk hier echt anders over 🙃

23 dagen geleden

Reactie op liannevdw24

Maar neem nou bijv je houding in bed? Hoe kun je garanderen dat je heel de ...
Kan je ook niet 100% garanderen maar uit de praktijk blijkt en de ervaring van moeders en vaders dat je toch met een bepaalde bewustzijn aan het slapen bent waardoor je lichaam weet dat je dus niet kan bewegen🤷🏼‍♀️

23 dagen geleden

Reactie op liannevdw24

Maar neem nou bijv je houding in bed? Hoe kun je garanderen dat je heel de ...
Je mag er natuurlijk anders over denken maar voor samen slapen in bed zijn er bepaalde voorwaarden die het zeker categoriseren als veilig. En een nestje bv niet. Uiteindelijk moet iedereen doen wat ze zelf fijn vinden🤷🏼‍♀️

23 dagen geleden

Reactie op liannevdw24

Ik weet inderdaad dat het wetenschappelijk onderbouwd wordt, dat er heel ve ...
Je kind zo bij je in bed leggen incl kussens en dekbed wordt idd ook afgeraden en dat is niet wat ik in mijn vorige bericht zei. Er is onderzoek naar gedaan naar veilig samen slapen en moeders die borstvoeding geven (zonder kussen en dekbed). Het blijkt prima te kunnen maar heeft wel te maken met bepaalde houdingen idd. Ik zelf heb het risico ook niet genomen, mijn dochter lag gewoon gezellig in haar eigen co sleeper naast me :) gewoon veilig en toch heel dichtbij! Verder moet iedereen het zelf weten en doen waar jullie je goed bij voelen! 🫶🏻

23 dagen geleden

Reactie op kirstensuzanne

Kan je ook niet 100% garanderen maar uit de praktijk blijkt en de ervaring ...
Ja klopt, lees je gewoon in. Mijn ervaring is ook dat je totaal niet beweegt wanneer je kindje in je bed slaapt. Daarbij heb je bepaalde houdingen, dekbed tot je middel etc Er is een boek van James McKenna , en nog vele anderen die je kunt raadplegen. Ook info over de vader, alcohol en roken, slaap houden, dekbed, kussen , plek van je kindje etc.

23 dagen geleden

Reactie op LJ

Ja klopt, lees je gewoon in. Mijn ervaring is ook dat je totaal niet beweeg ...
Ga ik naar kijken heel interessant dankjewel!

22 dagen geleden

Reactie op liannevdw24

Tippie om samen te slapen (en ja, het werd ons door iedereen afgeraden, ‘wa ...
goed bedoelt natuurlijk maar dit is helaas niet helemaal veilig. Als je samen in 1 bed slaapt is het echt het beste om de safe sleep 7 te volgen. Zolang je dat doet kan je prima met je baby in bed liggen, hiervoor heb je ipc niks nodig. Iedereen moet natuurlijk zelf doen waar hij/zij zich goed bij voelt verder maar als advies lijkt dit me niet zo handig 😉

15 dagen geleden

Dames, ik leg bewust even mijn dilemma in dit topic voor.. Ik ben van onze eerste thuis bevallen en dat was ontzettend fijn. Bij de tweede wil ik dit graag weer. Nu wonen we inmiddels wat meer buitenaf, het dichtstbijzijnde ziekenhuis is zeker 35 minuten rijden. Onze vk heeft geadviseerd sowieso in het zkh te bevallen vanwege de reisafstand, mocht het nodig zijn. Ondanks dat ik mega veel vertrouwen in de bevalling had, heeft het me toch aan het twijfelen gebracht en wat angst ingezaaid. Ik denk dat bevallen in het ziekenhuis er juist voor gaat zorgen dat er complicaties op gaan treden. Ik ben heel gevoelig voor sfeer en denk in het zkh minder goed te kunnen ontspannen dan thuis, met alle gevolgen van dien. Daarnaast wil ik een zo rustig mogelijke sfeer en zo min mogelijk ingrijpen van de vk, en in bad bevallen (Natuurlijk binnen de mogelijkheden). Aan de andere kant zit er nu een stemmetje in mijn achterhoofd wat zegt: wat als? Ik ben benieuwd of er dames zijn die eenzelfde afweging hebben moeten maken. Wat was de uitkomst en waarom? (Het argument: er kan vanalles mis gaan ken ik dus, dus die kan achterwege blijven 😉)